khutbah : ''ISLAM DAN HUBUNGAN ANTARA MANUSIA''
Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,
Pada
hari Jumaat yang berkat dan di dalam masjid yang mulia ini, saya
berpesan kepada diri saya dan kepada sidang Jumaat yang menjadi tetamu
Allah sekalian marilah sama-sama kita meningkatkan ketakwaan kita kepada
Allah SWT dengan bersungguh-sungguh melaksanakan segala perintah-Nya
dan meninggalkan segala larangan-Nya. Mudah-mudahan
kita menjadi umat yang terbaik, umat contoh dan memperolehi kebahagian
di dunia dan di akhirat. Mimbar pada hari ini akan menyampaikan khutbah
bertajuk: “ISLAM DAN HUBUNGAN ANTARA MANUSIA”.
Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,
Islam
telah mengatur prinsip-prinsip dasar semua bidang kehidupan umat
manusia. Termasuk di dalamnya adalah konsep toleransi dan hubungannya
dengan penganut agama lain. Allah SWT menciptakan manusia di muka bumi
ini dengan berbagai macam suku bangsa, ras, agama dan etnik. Untuk itu
Allah SWT mengajarkan konsep toleransi dengan tujuan untuk mewujudkan
perdamaian umat manusia di muka bumi ini. Allah SWT berfirman dalam
Surah Al-An’aam ayat 108:
Maksudnya : “Dan
janganlah kamu menghina apa yang mereka sembah selain dari Allah,
kerana mereka kelak akan mencaci Allah secara melampaui batas tanpa ilmu
pengetahuan. Demikianlah Kami memperelokkan pada pandangan tiap-tiap
umat akan amal perbuatan mereka, kemudian kepada Tuhan merekalah tempat
kembali mereka, lalu Dia menerangkan kepada mereka apa yang mereka telah
lakukan.”
Berdasarkan
ayat ini, jelas bahawa perbezaan agama sebenarnya bukan penghalang
terjalinnya kerukunan dan kedamaian di antara sesama manusia. Meskipun
kita bergaul dengan orang yang berbeza iktikad keyakinan, tetapi
kedamaian hidup tetap menjadi keutamaan. Allah SWT mengizinkan umat-Nya
untuk menjalin kerjasama dan berbuat baik kepada mereka yang menganut
agama bukan Islam.
Sidang Jumaat Yang Di Rahmati Allah,
Allah
SWT mengajar kita bagaimana untuk menghormati dan melindungi hak orang
lain. Pengajaran paling penting adalah kita hendaklah berlaku adil
terhadap sesama manusia. Atas dasar inilah agama Islam menolak sikap
membeza-bezakan darjat ketinggian sesuatu kumpulan manusia di atas dasar
bangsa, warna kulit, bahasa, kewarganegaraan dan seumpamanya. Islam
menetapkan bahawa menentukan darjat manusia semata-mata di atas alasan
tersebut sebagai satu manifestasi jahiliyyah yang menyesatkan. Ingatlah
bahawa bumi yang kita diami ini sejak dahulu hingga ke akhir tamadun
kemanusiaan adalah berasal daripada keturunan yang satu. Oleh kerana itu
kita sebagai manusia adalah bersaudara dalam status sebagai
manusia.Kita di tuntut untuk saling kenal-mengenali dan melenyapkan
perbezaan yang ada sesama kita. Firman Allah SWT dalam surah al-Hujurat
ayat 13:
Maksudnya: “Wahai
umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan
perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan suku puak,
supaya kamu saling berkenalan. Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi
Allah ialah orang yang paling takwa di antaramu. Sesungguhnya Allah Maha
Mengetahui, lagi Maha Mendalam Pengetahuan-Nya”.
Penghormatan
terhadap orang lain boleh dihayati menerusi sirah Nabawiyah.
Perhatikanlah ketika peristiwa Piagam Madinah yang terkenal di dalam
sejarah Islam. Baginda telah menyeru umat Islam agar sentiasa menjaga
hak keharmoniaan sesama manusia. Ia merupakan lambang keadilan Islam
terhadap umat manusia keseluruhannya. Di antara butir-butir kesepakatan
yang terkandung dalam Piagam Madinah ialah sesiapa yang hidup dan
tinggal di wilayah Madinah, baik Islam atau pun bukan Islam, dengan
syarat tidak berbuat zalim, maka hendaklah mereka dilindungi dan diberi
keamanan di bawah kekuasaan Islam yang suci. Dalam sebuah hadith yang
diriwayatkan oleh Abu Daud dengan maksudnya: “Sesiapa yang menzalimi
seorang kafir yang diberi janji perlindungan oleh negara Islam (mu’ahad)
atau mengurangi haknya atau memaksanya melakukan sesuatu di luar
kekeuasannya atau mengambil sesuatu yang menjadi miliknya tanpa kerelaan
hatinya, maka saya adalah penentangnya di hari Kiamat nanti”. (Riwayat Abu Daud)
Seharusnya
umat Islam memahami tuntutan keadilan dan sikap bertoleransi ini.
Namun, toleransi yang dimaksudkan bukanlah bererti kita mengakui doktrin
keyakinan mereka kerana di dalam persoalan akidah Islam tidak sama
sekali berkompromi dengan kesyirikan. Toleransi yang dimaksudkan oleh
Islam ialah di dalam muamalah harian di samping akhlak baik yang
dihayati ketika berkomunikasi dengan penganut agama lain. Ini merupakan dakwah bil hal yang memberi impak positif kepada perkembangan Islam.
Sidang Jumaat Yang Di Rahmati Allah,
Mimbar
pada hari ini menyeru kepada umat Islam sekalian agar merenung apakah
kita telah melaksanakan seruan Baginda SAW agar sentiasa bermuamalah
dengan baik terhadap sesama manusia walaupun berbeza antara agama.
Apakah kita telah mencontohi akhlak Baginda SAW ketika berurusan dengan
bukan Islam yang berlindung di bawah pemerintahan Islam?.
Menerusi
akhlak dan sikap toleransi kita ini, insyaAllah dengan izin-Nya
masyarakat bukan Islam akan tertarik untuk mengenali ajaran Islam secara
lebih dekat lagi. Mudah-mudahan dengan kita kembali merenung dan
menilai perjalanan hidup Baginda, kita mampu berdakwah dengan akhlak dan
toleransi yang telah digariskan oleh agama kita kepada mereka yang
bukan beragama Islam. Semoga dengan itu juga, kita mampu menterjemahkan
Islam sebagai agama “Rahmatan lil ‘Alamin”.
Marilah
kita sama-sama mengambil peluang ini untuk mengeratkan silaturrahim
sesama Islam dan meningkatkan dakwah kepada bukan Islam melalui
kerjasama dalam bidang keilmuan dan kepakaran tertentu yang dimiliki
mereka. Menerusi sifat-sifat yang dinyatakan tadi akan mampu melenyapkan
salah faham mereka terhadap Islam selama ini hasil dari propaganda
media barat yang memusuhi Islam. Mengakhiri khutbah marilah sama-sama
kita merenung firman Allah dalam surah al-Imran ayat 64:
http://amanjamaluddin.blogspot.com/2011/02/islam-dan-hubungan-antara-manusia-feb.html
Comments
Post a Comment