Menjelang Kematian
Al-Wasiat diambil daripada kata-kata "Aku wasiakan sesuatu" Maksudnya:aku wasiatkan ianya apabila sampai.Orang yang berwasiat itu diberikan barang yang ada pada masa hidupnya supaya dimanfaatkan selepas kematiannya.
pengertiannya:menurut syarak ialah orang yang memberikan benda,piutang ataupun manfaat kepada orang lain(penerima wasiat)supaya dia memiliki setelah wafatnya orang yang berwasiat[36.Fiqh Sunnah,jilid 3,halaman 583].
Wasiat merupakan perjanjian untuk menunggu sesuatu,atau mendermakan harta yang akan mereka terima setelah wafat(orang yang berwasiat).Atau juga menunggu kanak-kanak sehingga dewasa.
Bukan orang yang mempunyai harta sahaja yang boleh membuat wasiat,tetapi janji pun boleh diwasiatkan.Orang yang membuat wasiat mesti melengkapi harta-harta warisan yang sudah dia janjikan(wasiatkan).Dia mesti melengkapi segala wasiat yang akan diterima orang lain nanti.
Hukumnya.
Wasiat memang ada disyariatkan,sesuai dengan firman Allah s.w.t:
Firman Allah s.w.t:
يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ شَہَـٰدَةُ بَيۡنِكُمۡ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ ٱلۡمَوۡتُ حِينَ ٱلۡوَصِيَّةِ ٱثۡنَانِ ذَوَا عَدۡلٍ۬ مِّنكُمۡ
Terjemahan: "Wahai orang-orang yang beriman,apabila salah seorang kamu menghadapi kematian,sedang dia ada berwasiat,maka hendaklah (wasiat itu)disaksiakan oleh dua orang yang adil di antara kamu.(Surah al-Ma'idah:106)
Firman Allah s.w.t lagi:
كُتِبَ عَلَيۡكُمۡ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ ٱلۡمَوۡتُ إِن تَرَكَ خَيۡرًا ٱلۡوَصِيَّةُ لِلۡوَٲلِدَيۡنِ وَٱلۡأَقۡرَبِينَ بِٱلۡمَعۡرُوفِۖ حَقًّا عَلَى ٱلۡمُتَّقِينَ (١٨٠
Terjemahan: "Diwajibkan ke atas kamu,apabila salah seorang di antara kamu kedatangan(tanda-tanda maut),jika ia meninggalkan harta,berwasiat untuk ibu-bapa dan kaum kerabatnya secara makruf.Ini adalah kewajipan bagi orang-orang yang taqwa.(Surah al-Baqarah:180)
Dan firman Allah s.w.t lagi:
مِّنۢ بَعۡدِ وَصِيَّةٍ۬ تُوصُونَ بِهَآ أَوۡ دَيۡنٍ۬ۗ
Terjemahan: "Sesudah dipenuhi wasiat yang mereka buat atau sesudah dibayar hutangnya."(Surah an-Nisa':12)
Banyak hadis yang menganganjurkan supaya berwasiat,di antaranya ialah hadis daripada Ibnu Umar(r.a),katanya:Rasulullah (s.a.w) bersabda yang kira-kira maksudnya:
:Tidaklah seorang mukmin yang mempunyai sesuatu
yang perlu diwasiatkan - dan sudah berlalu dua
malam - melainkan dia wajib mewasiatkannya."
yang perlu diwasiatkan - dan sudah berlalu dua
malam - melainkan dia wajib mewasiatkannya."
[Mafhum hadis riwayat Bukhari dan Muslim]
Ibnu Umar berkata: "Semenjak aku mendengar Rasulullah (s.a.w) membacakan hadis itu,tidak lebih daripada satu malam aku sudah membuat wasiat."
Bahkan Imam Syafi'i pun ada mengatakan:" Sesuatu yang mesti dan sangat penting bagi setiap muslim bahawa wasiat itu diwajibkan kepadanya sekiranya ada menurut pendapatnya yang perlu diwasiatkan.Kerana seseorang itu tidak tahu bila datang ajal yang menghalanginya mengutarakan maksudnya."
Daripada Abu Hurairah(r.a.) beliau berkata : Seorang lelaki datang menjumpai Nabi(s.a.w)dan bertanya: " Ya Rasulullah![s.a.w] Sedekah apakah yang paling besar pahalanya?" Nabi (s.a.w) menjawab:
"Sedekah yang engkau berikan pada waktu sihat dan
pada waktu hati kecilmu tidak mahu memberikannya
kerana takut miskin dan tamakkan kekayaan.Jangan
tunggu sampai ghargharah(hampir mati) baru anda berwasiat: untuk si A ini,untuk si B ini dan untuk si C ini."
pada waktu hati kecilmu tidak mahu memberikannya
kerana takut miskin dan tamakkan kekayaan.Jangan
tunggu sampai ghargharah(hampir mati) baru anda berwasiat: untuk si A ini,untuk si B ini dan untuk si C ini."
[Mafhum hadis riwayat Bukhari,Muslim an-Nasa'i,Ibnu Majah dan riwayat Abu Daud yang hampir sama dengan hadis ini]
Berwasiat secara Adil.
Hati-hatilah saudaraku yang seiman,janganlah aniaya dalam membuat wasiat hingga engkau membuat satu wasiat hingga engkau membuat satu wasiat yang bertentangan dengan ketentuan yang sudah disyariatkan Allah s.w.t ,hanya kerana sayang ataupun tidak suka kepada seseorang.
Hati-hati dan bersabarlah sehingga Allah s.w.t redha kepadamu apabila engkau menemui-Nya kelak.Pusatkan perkatianmu kepada hadis Nabi s.a.w ,daripada Abu Hurairah yang berbunyi:
"Terjemahan: "Lelaki dan wanita yang taat dan beramal selama enam puluh tahun,kemudian mereka mati-dalam keadaan mempermain-mainkan wasiat-maka nerakalah bahagian keduanya."
[Hadis riwayat Ahmad,Tirmizi,Abu Daud dan Ibnu Majah]
Kemudian Abu Hurairah membacakan Firman Allah s.w.t:
Firman Allah s.w.t:
مِنۢ بَعۡدِ وَصِيَّةٍ۬ يُوصَىٰ بِہَآ أَوۡ دَيۡنٍ غَيۡرَ مُضَآرٍّ۬ۚ وَصِيَّةً۬ مِّنَ ٱللَّهِۗ وَٱللَّهُ عَلِيمٌ حَلِيمٌ۬
terjemahan: "Setelah melaksanakan wsiat yang dibuatnya atau sesuah dibayar hutang-hutangnya dengan tidak memberi mudarat(kepada ahli waris).(Allah swt menetapkan yang demikian itu sebagai)syariat yang benar-benar daripada Allah s.w.t, dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Penyantun." (Surah an-Nisa':12)
::Jangan lupa kepada timbangan::
Puisi darinya
Bila kupasak tiang cinta di perkarangan maharku..kau harus meneguhkan dengan as-sajdah..Tapi..Seandainya pasak ku jatuh menyembah bumi..Jangan pernah kau paksa ia berdiri..kerana gantinya
Bila kupasak tiang cinta di perkarangan maharku..kau harus meneguhkan dengan as-sajdah..Tapi..Seandainya pasak ku jatuh menyembah bumi..Jangan pernah kau paksa ia berdiri..kerana gantinya
::Jangan lupa kepada timbangan::
Jangan lupa wahai saudaraku,kalau engkau mempunyai harta,dermakanlah.Pada hakikatnya yang benar-benar menjadi milikmu ialah harta yang sudah engkau sedekahkan itu,maka supaya harta itu disimpan di sisi Allah s.w.t.Dan itu untuk menambah beratnya amal kebaikanmu nanti.Dengarlah hadis nabi s.a.w daripada Ibnu Mas'ud r.a ,katanya:Rasulullah s.a.w bersabda:
TERJEMAHAN: "Siapakah di antara kamu yang lebih suka hartanya itu menjadi milik ahli waris atau menjadi miliknya sendiri? Mereka menjawab:Ya Rasulullah s.a.w Kami semua menginginkan harta itu supaya menjadi milik kami sendiri.Kemudian Rasulullah s.a.w bersabda: Hartanya yang sebenarnya ialah apa yang sudah didermakan itu,sedangkan yang tinggal adalah menjadi harta ahli waris.[Hadis riwayat Bukhari dan an-Nisa'i]
Daripada Abu Hurairah r.a katanya:Rasulullah s.a.w bersabda:
Terjemahan: 'Hamba itu berkata: Hartaku!hartaku! Padahal haknya didalam harta itu cuma tiga perkara:Harta yang dimakannya yang sudah hancur(jadi kotoran),yang dijadikan pakaian sudah buruk,serta yang didermakan,sudah menjadi tabungannya untuk akhirat.Sedangkan yang lainnya akan hilang atau ditinggalkan untuk orang lain."[Hadis riwayat Muslim]
Dalam hadis Qudsi Nabi s.a.w bersabda: iaitu riwayat daripada Tuhan yang Maha Perkasa dan Mulira-kira maksudnya:
"Allah Ta'ala berfirman: Wahai manusia,ada dua
macam yang satu pun bukan berdasarkan usahamu:
Aku jadikan bahagianmu daripada hartamu sendiri
ketika engkau memakan(menelannya).Supaya Aku
membersihkan dan mensucikanmu.Dan selawat(doa)
yang dibacakan hamba-hamba-Ku kepadamu selepas
ajalmu."
macam yang satu pun bukan berdasarkan usahamu:
Aku jadikan bahagianmu daripada hartamu sendiri
ketika engkau memakan(menelannya).Supaya Aku
membersihkan dan mensucikanmu.Dan selawat(doa)
yang dibacakan hamba-hamba-Ku kepadamu selepas
ajalmu."
[Mafhum hadis riwayat Id bin Mahid dengan sanad yang sahih]
Maksud ini semua,engkau jangan lupa kepada dirimu sendiri.Engkau mesti dermakan sebahagian pemberian Allah s.w.t kepadamu.Allah s.w.t tidak melarang seandainya engkau menyedekahkan sepertiga kekayaan-mu sebelum engkau mati.Misalnya: engkau mewasiatkan hartamu itu untuk kebaikan,untuk penerbitan(percetakan) al-Quran ataupun hadis yang ada di daerahmu,atau kepada lembaga-lembaga sosial.
Ini semua termasuk sedekah jariah,cuma tidak boleh lebih daripada sepertiga.mengikut keterangan hadis,manakala Sa'ad bin Ubadah ditimpa penyakit,kebetulan Rasulullah s.a.w datang menjenguknya,lantas Sa'ad bin Ubadah bertanya: "Ya Rasulullah s.a.w! Aku ini ada mempunyai harta,bolehkah aku wasiatkan semuanya?"
Rasulullah s.a.w menajwab : "Tidak!"
Sa'ad bertanya lagi: " Kalau setengah ya Rasulullah s.a.w?"
"Itu pun tidak boleh,"Kata Nabi s.a.w.
Sa'ad bertanya lagi:"Kalau sepertiga,ya Rasulullah s.a.w?"
Sa'ad bertanya lagi: " Kalau setengah ya Rasulullah s.a.w?"
"Itu pun tidak boleh,"Kata Nabi s.a.w.
Sa'ad bertanya lagi:"Kalau sepertiga,ya Rasulullah s.a.w?"
Nabi s.a.w menjawab: " Sepertiga boleh,tetapi itu pun terlalu banyak.Kalau engkau tinggalkan ahli warismu dalam keadaan kaya,itu lebih bagus daripada engkau tinggalkan mereka miskin dan meminta-minta kepada orang lain.'
[Mafhum hadis riwayat Bukhari dan Muslim]
Segeralah Berwasiat Sebelum Mati
Selama-lama roh berada dalam urusan Tuhan,dan selama ia akan keluar dengan kekuasaan Allah s.w.t,dan kita tidak ada kuasa atasnya sejak penciptaan roh itu sehingga kepada kesudahannya,maka wajiblah kita menuliskan wasiat kita itu dan menjeskannya kepada orang yang akan kita tinggalkan itu.Ini supaya kita tidak meninggalkan mereka dalam keadaan kacau-bilau selepas kematian kita.Kita perlu mewasiatkan perkara-perkara yang akan menjadi bahagian dan tanggungjawab mereka.
Terkadang ahli waris yang ditinggalkan itu tidak tahu hukum-hukum yang berkenaan dengan warisan.Mereka tidak teliti tentang hukum-hukum si mayat. Mereka membahagi-bahagiakan harta peninggalan si mayat padahal di sebalik itu ada lagi cabaran yang cukup berat bagi si mati.
Roh orang yang mati itu terhalang masuk syurga kalau hutang-hutangnya belum dibayar.Menurut keterangan sebuah hadis,daripada Muhammad bin Abdullah bin Jahsy r.a ,beliau berkata : Rasulullah s.a.w duduk manakala jenazah sudah diletakkan.Baginda s.a.w memandang ke langit,lalu memejamkan matanya. Kemudian Baginda s.a.w meletakkan tangannya di dahi beliau sambil membacakan: "Subhanallah,Allah s.w.t menurunkan al-Tasydid."
Kemudian perawi melanjutkan ceritanya lagi: Kami pun terdiam kerana sudah memahaminya. Pada keesokan harinya saya bertanya kepada beliau apa yang dimaksudkan dengan al-Tasydid yang diturunkan itu.Baginda s.a.w menjawab : Maksudnya ialah hutang. Demi Allah s.w.t diri Muhammad berada dalam kekuasaan-Nya , seandainya ada yang mati syahid kemudian dihidupkan semula,selepas itu mati syahid lagi dari hidup semula,selepas itu mati untuk selama-lamanya orang yang seperti ini tidak akan masuk syurga selama hutang-hutangnya belum dijelaskan(dilunasi)
Tetapi kalau seseorang mukmin sudah melaksanakan hukum Allah s.w.t pada lurus itu,wasiatnya itu ditulis serta disampaikan kepada ahli warisnya,maka tanggungjawab dan dosanya sudah beralih kepada mereka.
Allah s.w.t berfirman :
فَمَنۢ بَدَّلَهُ ۥ بَعۡدَمَا سَمِعَهُ ۥ فَإِنَّمَآ إِثۡمُهُ ۥ عَلَى ٱلَّذِينَ يُبَدِّلُونَهُ
Terjemahannya: "Maka sesiapa yang mengubah wasiat itu,setelah ia mendengarnya,maka sesungguhnya dosanya adalah bagi orang yang mengubahnya.[Surah al-Baqarah:181]
Mereka berdosa kerana mensia-siakan hak Allah s.w.t dan hak hamba,terutama hak orang tua atau kerabat-kerabat yang sudah percaya kepada orang yang menerima wasiat itu. Sebagaimana si mayat tidak mensia-siakan wasiatnya begitu pula kiranya si penerima wasiat,mesti melaksanakan amanah yang di pegangnya.
Namun demikian agama islam memberikan hak kepada penerima wasiat untuk mengubahnya seandainya pesan yang diwasiatkan itu menyimpang dari ajaran syarak.Misalnya: penerima wasiat yakin akan terjadi hal-hal yang tidak baik apabila wasiat itu dilaksanakan.
Firman Allah s.w.t:
فَمَنۡ خَافَ مِن مُّوصٍ۬ جَنَفًا أَوۡ إِثۡمً۬ا فَأَصۡلَحَ بَيۡنَہُمۡ فَلَآ إِثۡمَ عَلَيۡهِۚ إِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٌ۬ رَّحِيمٌ۬
Terjemahan: "(Akan tetapi) sesiapa yang khuatir terhadap orang yang berwasiat itu berlaku berat sebelah atau berbuat dosa,lalu ia mendamaikan antara mereka,maka tidaklah ada dosa baginya.Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." [surah al-Baqarah:182]
Dalam hadis Nabi s.a.w bersabda:
Terjemahan: "Tidak mudarat dan tidak memudaratkan"[Hadis riwayat Ibnu Majah,Daruqutni dan yang lainnya]
Menurut akal memang tidak logik kala si mayat itu pergi menuju akhirat dengan membawa dosa orang lain,sementara orang lain pula menikmati harta peninggalannya.Beerti si mayat hanya menanggung risikonya.
Oleh itu,dapat kita simpulkan bahawa wasiat itu tidak boleh menyalahi syarak sekalipun menguntungkan kepada orang lain.Wasiat yang bagus ialah yang dapat menyelamatkan anda.
Orang islam tidak boleh menangguh-nangguhkan wasiatnya sampai saat ghargharah(sakaratulmaut).Kerana saat seperti ini sepertiga hartanya sudah dianggap harta peninggalan(warisan),walaupun dia masih hidup.Dan juga tidak boleh menuliskan wasiat ketika marah atau ketika fikiran tidak tenang.
::Sahabat Yang Sentiasa Berwasiat Pada Waktu Hidup Dan Sesudah Matinya::
Comments
Post a Comment