Berubah Kepada Kehidupan Baru, Dr Muhammad Al-Ghazali

 

Dikirim dalam buku,Islam,motivasi,Muhammad al-Ghazali,tajdid oleh Abu Hassan di 29 April 2008
Berubah kepada kehidupan baru
Dr Muhammad Al-Ghazali
Judul Asal: Jaddid Hayatak
Cresent News (KL) Sdn Bhd, 2004, 323 m/s
ISBN: 983-061-277-5

MUKADDIMAH

Kami ingin mengajak anda untuk sama-sama menyelami sifat utama dalam Islam yang membuktikan bahawa ianya adalah agama fitrah.
Ajaran-ajaran Islam yang meliputi segala aspek kehidupan itu sangat selaras dengan naluri yang lurus dan fikiran yang benar. Pengarahan-pengarahannya yang tersebar pada doktrin-doktrin asasnya adalah saluran yang amat tepat bagi orang-orang yang mencari ketenagan jiwa.
Kami telah lama tertarik dengan beberapa persamaan antara ajaran-ajaran Islam yang murni dan hasil-hasil pemikiran para filosofi, baik di bidang kejiwaan, sosial mahupun politik. Ini menunjukkan adanya penyatuan antara ‘wahyu tajribah’ (hasil eksperimen) dan ‘wahyu samawi‘ (ajaran dari langit).
Sebagaimana samanya jawapan dua orang terhadap satu soalan yang sama, maka demikian pula persamaan antara logik sifat manusia yang baik yang sentiasa cenderung kepada perbuatan baik dengan logik ayat-ayat samawi yang memandu manusia ke jalan yang lurus.
‘Fitrah’ bermaksud pengertian yang baik. Oleh itu, setiap aib yang mengikuti [lahir daripada] pembawaan (tabiat), tidak boleh dianggap berasal daripadanya [fitrah] dan tidak boleh pula menyalahkannya.
Ambil contoh tentang janin, sepatutnya janin keluar dari rahim ibunya dalam keadaan sempurna anggota dan pancainderanya. Namun, apabila bayi itu lahir dalam keadaan buta akibat penyakit salah seorang daripada orang tuanya, maka kebutaan ini adalah sesuatu yang menyalahi fitrah.
Setiap gangguan yang menghalangi kebesaran dan keindahan fitrah, maka ia menyalahi aturan, yang sepatutnya dihancurkan dan dibinasakan, bukan sekadar diketahui kemudian dibiarkan begitu sahaja.
Telah banyak berlaku di dunia ini orang-orang yang menelanjangkan tubuh dan jiwa dari pakaian taqwa dan sifat-sifat utama dengan laungan bahawa mereka kembali kepada fitrah.
Namun sebenarnya, mereka adalah ibarat hama-hama yang merosakkan tanaman dan mendatangkan penyakit. Dengan kata lain, mereka itu sebenarnya sangat berbahaya bagi watak yang baik dan fitrah yang sihat.
Dengan fitrahnya, manusia mengetahui hakikat halal dan haram, kerana yang halal dan yang haram itu sudah jelas. Tetapi pengetahuan ini tidak berguna apabila kita tidak menghalalkan yang halal dan mengharamkan yang haram, serta tidak tetap pada batas-batas yang membezakan antara keutamaan dan kehinaan, juga antara keadilan dan permusuhan.
Sesungguhnya sebahagian besar manusia masih jauh daripada Islam, kerana tidak mengerti ajaran-ajarannya serta tidak pula berusaha untuk mencari jalan dan mengharap petunjuk daripada-Nya.
Islam adalah agama fitrah yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. Ajaran-ajarannya jelas dan keindahannya nyata.
(lagi…)

Islam dan Tenaga-Tenaga yang Terbiar (Dipersia-siakan), Muhammad al-Ghazali

Dikirim dalam buku,fikrah,Islam,Muhammad al-Ghazali,realiti,tajdid,tamadun oleh Abu Hassan di 12 April 2007
Islam dan Tenaga-Tenaga yang Terbiar (Dipersia-siakan)
Muhammad al-Ghazali
Siri Penerbitan Yayasan Islam Terengganu (42), 1986, 228 muka surat
Dalam buku ini, sidang pembaca budiman akan dapati perbandingan antara agama yang benar dengan realiti ummah…
Dalam membuat penguraiannya, saya berpegang kepada apa yang termaklum dari prinsip-prinsip Islam dan apa pula yang biasa diketahui dari kehidupan penganut-penganutnya.
Sidang pembaca budiman akan dapata betapa luasnya jurang di antara apa yang sewajarnya wujud dengan realiti yang dapat disaksi.
Anda akan ketahui dengan jelasnya sebab-sebab bagi perbezaan itu sebagaimana yang ternampak kepada saya – selepas mengkaji sejarah dan menganalisa perkembangan-perkembangannya.
Seandainya telah menjadi kebiasaan saya tidak cenderung menceritakan kisah-kisah dan membilang-bilangkan periswita, maka kejelasan realiti sudah memadai untuk menjelaskan kedudukan yang sebenar.
Yang demikian itu bukan sahaja jelas di fikiran saya seoarng, malahan adalah jelas dipandang oleh ramai para pendidik di bidang hal-ehwal keislaman.
Sesungguhnya kita umat Islam adalah suatu umat yang mempunyai tunjang yang teguh.
Selama masa sepuluh abad kita berada dalam keadaan teguh dan stabil di alam maya ini dan misi atau risalah yang kita jalankan amat masyhur.
Dalam abad-abad yang tersebut, keadaan kecemerlangannya tidaklah sama… malahan dalam abad-abad yang terakhir telah menjadi seolah-oleh seperti sumbu pelita yang kehabisan minyak. Ia berkelip lemah bila ditiup angin dan terus padam bila angin bertambah kencang.
Kedatangan abad-abad yang terakhir itu dalam masa pihak musuh sedang menunggu-nunggu hendak menerkam ke atas umat Islam dan semasa itu pihak pertahanan Islam dalam kelalaian; lalu menimpalah ke atas umat Islam itu malapataka yang bukan alang kepalang besarnya.
Akan tetapi, mujurlah umat Islam dilengkapkan dengan sebuat agama yang sukar dilenyapkan. Ia mempunyai potensi menghidup balik semangat yang luntur dan menguat balik tenaga yang lumpuh.
Sejak 70 tahun yang lalu, ia berehat menantikan penyakitnya betah dan dari semasa ke semasa kesihatannya beransur pulih.
Sekarang, hampir-hampir kekuatannya itu telah pulih seperti sediakala untuk meneruskan tugas dalam penyampaian risalahnya yang mula.
Semoga dengan taufik dan inayah Allah s.w.t. cita-citanya itu akan tercapai.
Umat Islam kita yang berkembang luas di permukaan bumi ini dengan limpah kurnia Tuhan memiliki sumber-sumber alam yang tidak ternilai harganya.
Sekarang kemakmuran dan kemelesetan alam seluruhnya terletak dalam genggamannya.
Kita dapat berkata dengan penuh keyakinan, sekiranya umat Islam tahu menggunakan apa yang dimilikinya itu dengan bijaksana, sudah tentu seluruh umat lain akan menumpukan harapan kepadanya sedangkan ia tidak berhajat kepada bantuan siapa-siapa. Urat nadi ekonomi kelima-lima buah benua dalam dunia ini bermula dari kita dan berakhir kepada kita.
Di samping itu, kekayaan di bidan adabi dan moral adalah melebihi kekayaan kita di bidang materi atau materi. Tidakkah kita umat yang memikul risalah Islam? Risalah kebenaran dan kebajikan yang dengannya wajah alam wujud ini berseri, akal pemikiran bersinar dan hati nurani menjadi murni? Segenap bangsa tak kira warna kulit dan bahasa sejah lama lagi telah menghirup udaranya dan memakan pemakanannya sehingga mereka menjadi begitu kuat dan melayakkan mereka menduduki tempat yang tinggi di bidang kepimpinan dalam jangkamasa yang bukannya pendek..
Mereka akhirnya mengabaikan kewajipan mereka yang digariskan oleh agamanya maka terimalah mereka saat kejatuhan!
Mereka menyedari sebab-sebab kejatuhan itu selepas mengalami berbagai-bagai malapetaka lalu terjaga dari kelalaiannya itu!
Bangkit mereka daripada kejatuhan itu tetapi mereka melihat alam sekelilingnya telah mengalami perubahan yang menyeluruh.
Perubahan inilah yang memerlukan kajian dan renungan.
Segala apa yang berlaku ke atas mereka daripada kejatuhan selepas meningkat naik, kebekuan selepas bergerak laju, bukanlah berlaku secara serampangan, malahan semuanya itu ada dengan illat-illatnya yang terpendam. Ini juga memerluka renungan dan kajian.
Dalam buku yang ringkas ini, kita cuba membentangkan beberapa sudut realiti yang menyedihkan dan membandingkannya dengan sasaran-sasaran yang ditetapkan Islam yang dengannya ia menerangi ideal-ideal tertinggi di hadapan penganut-penganutnya sambil kita membuat pertanyaan: Apakah sebab-sebab kemalapan dan kemunduran ini?
Kita akan melihat bahawa kita sahaja di sebalik ketewasan ini yang tertanya-tanya seperti yang dilakukan oleh kaum Muslimin selepas peperangan Uhud; lalu dikatakan kepada mereka:
“Dan mengapa ketika kamu ditimpa musibah (dalam peperangan Uhud) padahal kamu telah menimpakan kekalahan dua kali lipat kepada musuh-musuhmu (dalam peperangan Badar) kamu bertanya: “Dari mana datangnya (kekalahan) ini.?” Katakanlah: “Ini dari (kesalahan) dirimu sendiri.”  
Surah Ali-Imran:120
Banyak bangsa-bangsa dunia pada masa ini telah berjaya menerawang angkasa lepas setelah mencapai kejayaan di muka bumi, sedangkan kita umat Islam – selepas nyenyak tidur mula membuka mata  untuk melihat tempat di manakah patut diletakkan kaki di atas jalan yang sebegitu panjang…!!
Apakah sebab kebekuan umat ini? Dan bagaimanakah caranya ia akan melangkah mara? Di atas siapa terletaknya beban tanggungjawab itu? Dan apakah nilai-nilai warisan kerohanian dan pemikirannya? Adakah ia merupakan suatu rintangan yang seharusnya dibuang atau disingkirkan? Ataupun ia menjadi sumber tenaga bagi suatu kehidupan yang segar bugar yang wajib disuburkan? Jawapan kepada soalan-soalan tersebut dapat di baca dalam buku ini secara ringkas.
Muhammad al-Ghazali

Comments

Popular posts from this blog