TAFSIR SURAH YUSOF



Cara Penurunan Wahyu

Allah menurunkan Al-Quran kepada rasul kita Muhammad s.a.w. untuk memberi petunjuk kepada manusia. Turunnya Al-Quran merupakan peristiwa agung yang sekaligus menyatakan kedudukannya bagi penghuni langit dan bumi. Turunnya Al-Quran yang kali pertama pada malam lailatul Qadar merupakan pemberitahuan kepada alam tingkat tinggi yang terdiri daripada Malaikat-Malaikat terhadap kemuliaan Muhammad.

Al-Quran diturunkan dalam dua peringkat :
1. Penurunan secara serentak dari Luh Mahfuz ke Baitul Izzah di langit dunia(جـمــلة) . Nas- Nas berikut berkaitan dengan kenyataan di atas;

a. Surah al-Buruj ayat 21-22
بل هو قرءان مجيد(21) في لوح محفوظ(22)
“Bahkan (yang mereka dustakan itu) ialah Al-Quran yang mulia yang tersimpan di Luh Mahfuzh”.
b. Surah al-Baqarah ayat 185.
شهر رمضان الذي أنزل فيه القرءان
“Bulan Ramadan yang diturunkan padanya Al-Quran”
c. Surah al-Qadr ayat 1.
إنا أنزلنه في ليلة القدر(1)
“Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al-Quran) pada malam al-Qadr (Lailatul Qadar)”


d. Surah ad-Dukhan ayat 3.
إنا أنزلنه في ليلة مبركة
“Sesungguhnya kami telah menurunkannya (Al-Quran) pada malam yang penuh keberkatan”.


2. Penurunan secara beransur-ansur dari Baitul Izzah ke dada Rasulullah Shallallahu Alaihai Wasallam dalam tempoh 23 tahun (مــنـجــمــا) . Firman Allah Taala dalam surah al-Furqan ayat 32.

وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْلَا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآَنُ جُمْلَةً وَاحِدَةً كَذَلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤَادَكَ وَرَتَّلْنَاهُ تَرْتِيلًا

Berkatalah orang-orang yang kafir: "Mengapa Al Quran itu tidak diturunkan kepadanya sekali turun saja?"; demikianlah supaya kami perkuat hatimu dengannya dan kami membacanya secara tartil (teratur dan benar).

Maksudnya: Al Quran itu tidak diturunkan sekaligus, tetapi diturunkan secara berangsur-angsur agar dengan cara demikian hati nabi Muhammad s.a.w menjadi Kuat dan tetap.

(Dipetik daripada modul Al-Quran(minor)Untuk KPLI LPBS j-QAF)

Comments

Popular posts from this blog