- SELAMAT MELAYARI BLOG INI SEMOGA KITA MEMPEROLEHI MANFAATNYA DAN HARAP DISEBARLUASKAN KEPADA PEMBACA YANG LAIN PULA BERSESUAIAN DENGAN SABDA RASULULLAH S.A.W "SAMPAIKAN DARIPADAKU WALAUPUN DENGAN SATU AYAT"

Friday, February 13, 2015


DOSA-DOSA YANG DIANGGAP BIASA OLEH KEBANYAKAN ORANG (2) BAHAGIAN KEDUA BANYAK MELAKUKAN GERAKAN SIA-SIA DALAM SOLAT

 Telah diterangkan oleh Syeikh Muhammad Shalih Al Munajjid: ‘ Sebahagian umat Islam hampir tak terelakkan dari bencana ini. Yakni melakukan gerakan yang tidak ada gunanya dalam solat. Mereka tidak mematuhi perintah Allah dalam firman-Nya: Al-Baqarah ayat 238 [2:238] وَقُوْمُوْا للهِ قَانِتِيْنَ “Berdirilah kerana Allah (dalam solatmu) dengan khusyuk.” Juga tidak memahami firman Allah: Al-Mukminun ayat 1-2 قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُوْنَ * الَّذِيْنَ هُمْ فِيْ صَلاَتِهِمْ خَاشِعُوْنَ 

“Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang beriman, (iaitu) orang-orang yang khusyuk dalam solatnya.” Suatu ketika, Rasulullah saw. ditanya tentang hukum meratakan tanah ketika sujud. Beliau menjawab : لاَ تَمْسَحْ وَاَنْتَ تُصَلِّ فَاِنْ كُنْتَ لاَ بُدَّ فَاعِلاً فَوَاحِدَةً تَسْوِيَةَ الْحَصَى “Janganlah engkau mengusap (tanah) sedang engkau di dalam solat. Jika engkau (terpaksa) harus melakukannya maka (cukup) sekali meratakan kerikil.” H.R. Abu Daud 1/581 dalam SHAHIHUL JAMI’ hadits no : 7452.Imam Muslim meriwayatkan hadits yang senada dengannya dari Mu’aiqib - Bin Baz. Para ulama menyebutkan, banyak gerakan secara berturut-turut tanpa keperluan (penting) dapat membatalkan solat. 

Apalagi orang yang melakukan pekerjaan yang tidak ada gunanya dalam solat. Berdiri hadapan Allah sambil melihat jam tangan, membetulkan pakaian, memasukkan jari ke dalam hidung, melempar pandangan ke kiri dan ke kanan atau ke atas langit. Ia tidak takut kalau-kalau Allah mencabut penglihatannya atau syaitan melalaikannya dari ibadah solat.’

 عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ: قَالَ لِيْ رَسُوْلُ الله ص: اِيَّاكَ وَالاِلْتِفَاتَ فِي الصَّلاَةِ فَاِنَّ الاِلْتِفَاتَ فِي الصَّلاَةِ هَلَكَةٌ فَاِنْ كَانَ لاَ بُدَّ فَفِي التَّطَوُّعِ لاَ فِي الْفَرِيْضَةِ 

Daripada Anas bin Malik ia berkata: Telah bersabda kepadaku Rasulullah saw: Jauhkanlah dirimu dari berpaling-paling dalam solat kerana berpaling-paling dalam solat itu kebinasaan. 

Jika tidak dapat tidak (perlu berpaling) maka dalam solat sunat, jangan dalam solat fardhu Riwayat At-Tirmidzi Hadits ini melarang orang yang bersolat berpaling-paling mukanya dalam solatnya, sekejap berpaling mukanya ke kanan kemudian ke kiri kemudian ke kanan dan sebagainya. Bahawa berpaling itu sekali-kali tidak boleh dilakukan dalam solat fardhu dan adapun dalam solat sunat, sekiranya amat perlu maka boleh berpaling di mana para ulama mengambil kefahaman dari hadits ini hanya sekali sahaja yang dibenarkan berpaling (dalam solat sunat). 

Sesungguhnya berpaling ini adalah dari sambaran syaitan sebagaimana sabda Rasulullah saw: عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ: سَاَلْتُ رَسُوْلَ الله ص عَنِ التَّلَفُّتِ فِي الصَّلاَةِ فَقَالَ: اِخْتِلاَسٌ يَخْتَلِسُهُ الشَّيْطَانُ مِنْ صَلاَةِ الْعَبْدِ Daripada Aisyah ia berkata: Aku bertanya Rasulullah saw tentang berpaling-paling dalam solat maka beliau saw bersabda: Itu suatu sambaran daripada syaitan terhadap solat seorang hamba (manusia) Riwayat Ahmad, Bukhari, An-Nasaie dan Abu Daud Ulasan Pergerakan-pergerakan dalam solat itu dibenarkan selama ia atas keperluan. Telah disunnahkan oleh Rasulullah saw pergerakan-pergerakan yang boleh kita lakukan di ketika solat. Antaranya iaitulah dibolehkan kita mengendong anak kecil di dalam solat sama ada anak sendiri atau anak orang lainnya baik lelaki mahupun perempuan jika yang demikian itu adalah suatu keperluan. Ini berdasarkan hadits dari Abu Qatadah yang berbunyi :

 عَنْ اَبِى قَتَادَةَ الأَنْصَارِى قَالَ: اِنَّ رَسُوْلَ اللهِ ص كَانَ يُصَلِّى وَهُوَ حَامِلٌ اُمَامَةَ بِنْتَ زَيْنَبَ بِنْتِ رَسُوْلِ الله ص لاَبِى الرَّبِيْعِ بْنِ الْعَاصِ بْنِ عَبْدِ شَمْسٍ فَاِذَا سَجَدَ وَضَعَهَا وَاِذَا قَامَ حَمَلَهَا 

Abu Qatadah r.a. menerangkan: “Bahawa Rasulullah saw. solat sambil mendukung Umamah binti Zainab binti Rasulullah saw, ayahnya Rabi' bin Al-Ash bin Abdisy Syams. Maka apabila beliau bersujud, beliau mendudukkannya (meletakkannya) dan apabila beliau berdiri, beliau mendukungnya lagi.” H.R. Bukhari dan Muslim. Di dalam riwayat Muslim terdapat tambahan: “Beliau pada kala itu sedang mengimami para sahabat di dalam masjid.” Hadits ini juga diriwayatkan oleh Abu Daud, An Nasai, Ahmad dan Ibnu Hibban. Umamah binti Zainab adalah anak kepada Abul Ash ibn Rabi. Iaitu cucu Rasulullah saw., semasa kejadian ini Umamah masih kecil. Hadits ini menjelaskan bahawa mengangkat dan meletakan kanak kanak semasa di dalam solat tidak membatalkan solat demikian juga dapat difahami bahawa tidak berlaku permasalahan melintasi sutrah di atas kanak kanak kerana dengan meletakkan kanak kanak semasa sujud memungkinkan ia bergerak di hadapan orang yang bersolat semasa keadaan duduk diantara dua sujud. Aisyah r.a. menjelaskan tentang dibolehkan seseorang yang bersolat itu berjalan untuk membuka pintu apabila ada orang yang ingin memasukinya. 

عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ: كَانَ رَسُوْلُ الله ص يُصَلِّى فِي الْبَيْتِ وَالْبَابُ عَلَيْهِ مُغْلَقٌ فَجِئْتُ فَمَشَى حَتَّى فَتَحَ لِيْ ثُمَّ رَجَعَ اِلَى مَقَامِهِ وَوَصَفَتْ اَنَّ الْبَابَ فِي الْقِبْلَةِ 

Aisyah berkata: “Adalah Rasulullah saw. solat di rumah, sedang pintu kamar terkunci (tertutup). Maka jika saya mau masuk, Rasulpun melangkah dalam solatnya dan membukakan pintu untukku, kemudian beliau kembali lagi ke tempat solatnya. Dan Aisyah memerangkan, bahawasanya pintu itu terletak di sebelah kiblat.” H.R. Ahmad, Abu Daud, At-Tirmidzi dan Nasa’i.

 Hadits ini menjelaskan berjalan yang sedikit seperti membuka pintu yang berada berhampiran dengan orang yang solat itu tidak membatalkan solat. Tiadalah di jelaskan di dalam pencarian saya tentang apakah Rasulullah saw. berjalan selangkah berhenti selangkah tetapi apa yang boleh di ambil faham bahawa berjalan sedikit kerana sesuatu keperluan yang di benarkan oleh syarak adalah di bolehkan. Maka hendaklah orang yang berjalan itu tidak berpaling dari kiblat kerana hadits itu menjelaskan Rasulullah saw. berjalan membuka pintu yang berada di hadapannya. Dalam riwayat Nasai terdapat tambahan ‘solat sunnat’ iaitu perlakuan Nabi saw. itu adalah di dalam solat sunnat. Namun kebolehan bergerak yang sedikit di dalam solat itu juga boleh berlaku di dalam solat wajib, ini berdasarkan hadits yang di riwayatkan oleh Muslim dan Abu Daud :

 وَفِيْ رِوَايَةٍ: قَامَ رَسُوْلُ الله ص لِيُصَلِّى فَجِئْتُ فَقُمْتُ عَنْ يَسَارِهِ فَاَخَذَ بِيَدِيْ فَاَدَارَنِيْ حَتَّى اَقَامَنِيْ عَنْ يَمِيْنِهِ ... 

Dan dalam satu riwayat: “Rasulullah saw berdiri untuk solat, kemudian aku datang, lalu aku berdiri di sebelah kirinya, lalu Nabi saw. mengambil tanganku, lalu ia mengalih/menarik aku sehingga ia menempatkan aku di sebelah kanannya……” Dalam riwayat lainnya daripada Aisyah:

 اَنَّهُ كَانَ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّى فَاِذَا اسْتَفْتَحَ اِنْسَانٌ الْبَابَ فَتَحَ الْبَابَ مَا كَانَ فِي الْقِبْلَةِ اَوْ عَنْ يَمِيْنِهِ اَوْ عَنْ يَسَارِهِ وَلاَ يَسْتَدْبِرُ الْقِبْلَةَ 

Bahawa Nabi saw di waktu bersolat, jika ada seseorang yang minta dibukakan pintu, beliau pun membukakan pintu itu apabila letaknya di arah kiblat, di kanan atau di kirinya tapi tidak membelakangi kiblat. Riwayat Daruqutni Daripada Sahal bin Said:

 اَنَّ رَسُوْلَ الله ذَهَبَ اِلَى بَنِى عَمْرِو بْنِ عَوْفٍ لِيُصْلِحَ بَيْنَهُمْ فَحَانَتِ الصَّلاَةُ فَجَاءَ الْمُؤَذِّنُ اِلَى اَبِى بَكْرٍ فَقَالَ: اَتُصَلِّى بِالنَّاسِ فَاُقِيْمَ؟ قَالَ: نَعَمْ. قَالَ: فَصَلَّى اَبُو بَكْرٍ فَجَاءَ رَسُوْلُ الله وَالنَّاسُ فِي الصَّلاَةِ فَتَخَلَّصَ حَتَّى وَقَفَ فِي الصَّفِّ فَصَفَّقَ النَّاسُ وَكَانَ اَبُو بَكْرٍ لاَ يَلْتَفِتُ فِي الصَّلاَةِ فَلَمَّا اَكْثَرَ النَّاسُ التَّصْفِيْقَ اِلْتَفَتَ فَرَأَى رَسُوْلُ الله فَاَشَارَ اِلَيْهِ رَسُوْلُ الله: اَنِ امْكُثْ مَكَانَكَ فَرَفَعَ اَبُو بَكْرٍ يَدَيْهِ فَحَمِدَ اللهَ عَلَى مَا اَمَرَهُ بِهِ رَسُوْلُ الله مِنْ ذَلِكَ ثُمَّ اسْتَأْخَرَ اَبُو بَكْرٍ حَتَّى اسْتَوَى فِي الصَّفِّ وَتَقَدَّمَ النَّبِيُّ فَصَلَّى ثُمَّ انْصَرَفَ فَقَالَ: يَا اَبَا بَكْرٍ مَا مَنَعَكَ اَنْ تَثْبُتَ اِذْ اَمَرْتُكَ؟ فَقَالَ اَبُو بَكْرٍ: مَا كَانَ لاِبْنِ اَبِيْ قُحَافَةَ اَنْ يُصَلِّى بَيْنَ يَدَى رَسُوْلِ الله فَقَالَ رَسُوْلُ الله: مَالِيْ رَاَيْتُكُمْ اَكْثَرْتُمُ التَّصْفِيْقَ؟ مَنْ نَابَهُ شَيْءٌ فِي صَلاَتِهِ فَلْيُسَبِّحْ فَاِنَّهُ اِذَا سَبَّحَ الْتَفِتَ اِلَيْهِ وَاِنَّمَا التَّصْفِيْقُ لِلنِّسَاءِ

 Bahawa Rasulullah saw pergi ke tempat Bani ‘Amru bin ‘Auf untuk mendamaikan suatu masalah yang menjadi perselisihan. Waktu solat tiba dan muazzin datang kepada Abu Bakar dan menanyakan apakah ia suka menjadi imam, hingga solat dapat segera dimulai. 

Abu Bakar pun bersedia lalu bersolat sebagai imam. Tiba-tiba di waktu orang sedang bersolat itu, Rasulullah saw datang. Beliau masuk ke dalam barisan dan berdiri di shaf pertama. Orang-orang bertepuk tangan tapi Abu Bakar tidak menoleh sama sekali. Maksud mereka dengan demikian ialah hendak memberitahukannya kedatangan Nabi saw dan makin banyaklah tepukan tangan mereka hingga akhirnya Abu Bakar menoleh dan dilihatnya Rasulullah saw. Maka Rasulullah saw mengisyaratkan kepada Abu Bakar agar tetap di tempatnya serta meneruskan solat. Abu Bakar mengangkat kedua tangannya dan memuji Allah sebab merasa syukur atas perintah Nabi saw untuk terus menjadi imam itu tapi kemudiannya ia mengundurkan diri hingga sejajar dalam shaf pertama dan Nabi pun lalu maju ke hadapan lalu bersolat hingga selesai. Kemudian beliau saw bertanya: Wahai Abu Bakar, apa halangannya untuk tetap di tempatmu ketika aku suruh tadi? Jawab Abu Bakar: Tidak layak bagi anak Abu Quhafah bersolat di depan Rasulullah. Lalu kepada orang banyak beliau saw bersabda: Kenapa kamu sekalian membanyakkan tepuk tangan?

 Barangsiapa yang ingin mengingatkan / menatik perhatian dalam solatnya hendaklah ia bertasbih kerana bila bertasbih harus ditoleh. Bertepuk tangan hanyalah untuk wanita. Riwayat Bukhari dan Muslim Hadits-hadits di atas menjadi dalil bahawa bagi orang yang bersolat boleh sekiranya terdapat keperluan untuk ia bergerak ke depan, kanan, kiri atau belakang atau mana-mana arah asalkan ia tidak membelakangi kiblat. Maka jelas dari hadits di atas pergerakan yang sedikit kerana sesuatu keperluan di dalam solat yang boleh mengganggu solat itu sendiri adalah di bolehkan. Dan di dalam keadaan yang di suruh oleh Rasulullah saw. seperti menahan orang yang cuba melintasi sutrah dan seterusnya mempertahankan kedudukan sutrah itu jika orang tersebut cuba juga melintas, maka yang demikian tidaklah dibatas lagi pergerakan kerana ianya termasuk di dalam keadaan yang darurat dan seseorang itu terpaksa mempertahankan sutrahnya walaupun terpaksa memeranginya.

 عَنِ ابْنِ عُمَرَ قَالَ: اِنَّ النَّبِيَّ ص قَالَ: اِذَا كَانَ اَحَدُكُمْ يُصَلِّى فَلاَ يَدَعْ اَحَدًا يَمُرُّ بَيْنَ يَدَيْهِ فَاِنْ اَبَى فَلْيُقَاتِلْهُ فَاِنَّ مَعَهُ الْقَرِيْنَ 

Ibnu Umar menerangkan: Bahawa Nabi saw. bersabda: “Apabila seseorang kamu sedang solat, janganlah ia membiarkan seseorang berlalu (lewat) di hadapannya. Jika orang yang hendak berlalu enggan ditolak, hendaklah dibunuh, kerana besertanya ada kawannya.” Riwayat Ahmad, Muslim dan Ibnu Majah. Demikian juga apabila datang binatang berbisa seperti ular dan lipan yang memungkinkan kita berada di dalam keadaan bahaya maka lakukanlah usaha mengelakkannya dengan kadar keupayaan kita. Hadits yang berbunyi :

 عَنْ اَبِى هُرَيْرَةَ قَالَ: اِنَّ النَّبِيَّ ص اَمَرَ بِقَتْلِ الأَسْوَدَيْنِ فِي الصَّلاَةِ الْعَقْرَبِ وَالْحَيَّةِ 

Abu Hurairah r.a. menerangkan: “Bahawasanya Nabi saw. memerintahkan kita membunuh dua binatang hitam di dalam solat. Iaitu lipan dan ular.” Hadits shahih riwayat Ahmad, Abu Daud, An-Nasa’I, At-Tirmidzi dan Ibnu Majah. Segala perbuatan yang memungkinkan pergerakkan yang banyak di dalam solat yang ada contohnya dari Nabi saw. atau beliau izinkannya tidak dapat di katakan terlarang atau makruh tetapi ianya adalah sunnahnya. Nabi saw. mengizinkan kita membunuh ular dan lipan di dalam solat itu bermakna perkara itu di bolehkan dan para sahabat seperti Ali r.a. dan Ibnu Umar melakukannya. 

Dari tabiin pula yang membunuh ular di dalam solat adalah Al-Hasan Al-Bishri, Abul Aliyah, Atha’ Muwarriq Al-Ajali dan lain lainnya. Rujuk KOLEKSI HADIS HADIS HUKUM 3-T.M.HASBI, M.S. 352-354.

No comments:

Post a Comment