Risalah Dakwah Kempen “Jom Solat”
Dan dirikanlah solah pada dua bahagian siang (pagi dan petang) dan pada ketika-ketika yang berhampiran dengannya daripada waktu malam. Sesungguhnya amal-amal kebaikan itu (terutamanya solah) akan menghapuskan dosa. Perintah-perintah ALLAH TAALA yang demikian adalah menjadi peringatan bagi orang yang ingin mendapat peringatan.”
(Hud : 114)
Abu Zar RA berkata,
“Suatu ketika Rasulullah SAW keluar pada musim sejuk semasa daun-daun gugur, lantas Baginda memegang dahan dari sebatang pokok maka daun-daun tersebut mulai gugur dengan lebat dari dahan tersebut. Baginda SAW bersabda, ” Wahai Abu Zar.” Saya menyahut, “Saya, Ya Rasulullah.” Kemudian Baginda SAW bersabda, “Apabila seseorang Islam menunaikan solah untuk mendapat keredhaan ALLAH TAALA, dosanya gugur seperti gugurnya daun-daun ini dari pokok.”
(Hadith riwayat Imam Ahmad)
Daripada Ummu Habibah melaporkan katanya, Rasulullah saw berkata, “ orang yang mengerjakan sembahyang sunat empat rakaat selepas sembahyang fardu zohor, juga mengerjakan empat rakaat selepas fardu zohor, maka Allah swt mengharamkan api neraka daripada membkar orang itu
(Hadith riwayat Abu Daud dan al-Tirmizi)
Daripada Abu Hurairah r.a., Nabi s.a.w. bersabda: “Sesungguhnya amalan pertama seseorang hamba yang dihisab pada hari kiamat ialah solatnya.”
(Hadith Riwayat Abu Daud dan al-Tirmizi )
Daripada Uqbah bin Amir r.a., Nabi s.a.w. bersabda: “Tidak seorang pun daripada kamu yang berwuduk dan melebihkan basuhannya kemudian berdoa: “Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan Muhammad adalah hamba Allah dan utusan-Nya”; melainkan dibukakan untuknya lapan pintu syurga, ia boleh memasukinya melalui pintu yang ia kehendaki.”
( Riwayat Muslim )
Siksaan meninggalkan solat :
Sembahyang Subuh
Barang siapa yang meninggalkan sembahyang subuh , nescaya Allah akan mencampakkannya ke dalam neraka selama 60 tahun.
Sembahyang Zohor
Barang siapa yang meninggalkan sembahyang zohor dengan sengaja dosanya sama dengan membunuh 1000 orang Islam
Sembahyang Asar
Barang siapa yang meninggalkan sembahyang Asar dengan sengaja , dosanya sama dengan seperti ia meruntuhkan Ka’abah (Rumah Allah)
Sembahyang Maghrib
Barang siapa yang meninggalkan sembahyang Maghrib dosanya sama seperti ia berzina dengan ibunya atau anak perempuan bagi orang-orang lelaki ataupun berzina dengan bapa atau anak lelaki bagi orang-orang perempuan.
Sembahyang Isya’
Barang siapa yang meninggalkan sembahyang Isya’ nescaya Allah tidak akan redha ia tinggal di dunia ini ( bumi Allah ) dan menggunakan segala nikmat kurniaan Allah. Segala gerak geri adalah semata-mata dalam keadaan berdosa kepada Allah s.w.t.
Di antara hadis yang menyebut mengenai dosa orang yang meninggalkan sembahyang ialah :
Sabda Nabi s.a.w. : “Sembahyang itu tiang agama, sesiapa yang mendirikannya maka ia mendirikan agamanya, dan barang siapa yang meringankan sembahyang maka ia akan diseksa dengan 15 perkara ..
Siksaan meninggalkan solat :
Sembahyang Subuh
Barang siapa yang meninggalkan sembahyang subuh , nescaya Allah akan mencampakkannya ke dalam neraka selama 60 tahun.
Sembahyang Zohor
Barang siapa yang meninggalkan sembahyang zohor dengan sengaja dosanya sama dengan membunuh 1000 orang Islam
Sembahyang Asar
Barang siapa yang meninggalkan sembahyang Asar dengan sengaja , dosanya sama dengan seperti ia meruntuhkan Ka’abah (Rumah Allah)
Sembahyang Maghrib
Barang siapa yang meninggalkan sembahyang Maghrib dosanya sama seperti ia berzina dengan ibunya atau anak perempuan bagi orang-orang lelaki ataupun berzina dengan bapa atau anak lelaki bagi orang-orang perempuan.
Sembahyang Isya’
Barang siapa yang meninggalkan sembahyang Isya’ nescaya Allah tidak akan redha ia tinggal di dunia ini ( bumi Allah ) dan menggunakan segala nikmat kurniaan Allah. Segala gerak geri adalah semata-mata dalam keadaan berdosa kepada Allah s.w.t.
Di antara hadis yang menyebut mengenai dosa orang yang meninggalkan sembahyang ialah :
Sabda Nabi s.a.w. : “Sembahyang itu tiang agama, sesiapa yang mendirikannya maka ia mendirikan agamanya, dan barang siapa yang meringankan sembahyang maka ia akan diseksa dengan 15 perkara ..
Enam perkara di atas dunia
1.Dimatikan dalam kehinaan 2.Dimatikan dalam keadaan sangat lapar 3.Dimatikan dalam keadaan sangat kehausan walaupun dituangkan air kekerongkongnya sebanyak manapun
Tiga perkara sewaktu dalam kubur
Bertakwalah kita kepada Allah SWT di samping kita sentiasa mengingatinya, sebagaimana firmanNya
“Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang telah melupakan (perintah-perintah) Allah, lalu Allah menjadikan mereka melupakan (amal-amal yang baik untuk menyelamatkan) diri mereka. Mereka itulah orang-orang yang fasiq (derhaka).” (Al-Hasyr:19)
Sidang Jumaat sekalian,
Persoalan akhlak adalah persoalan besar umat masa kini, yang perlu di beri perhatian serius dan segera. Salah satu pendekatan yang perlu di ketengahkan untuk di gunapakai bagi menyelesaikan permasalahan kemelut akhlak umat ialah melalui ‘Tazkiratul Nafsi’.
‘Tazkiratul nafsi’ yang bermaksud pembersihan hati dan jiwa, adalah merupakan salah satu proses pembuangan sifat-sifat tercela diganti dengan penghiasan atau pemakaian diri dengan sifat-sifat mulia dan terpuji.
Antara sifat-sifat tercela yang mahu di bersihkan ialah kekufuran, munafik, syirik, riak, hasad dan bakhil. Manakala sifat-sifat terpuji yang mahu dihiaskan pada diri kita antaranya ialah ikhlas, benar, tawakal, syukur, sabar dan redha. Namun perlu difahami bahawa ‘Tazkiratul Nafsi’ bukanlah satu perkara mudah untuk di laksanakan oleh seseorang. Banyak sekali halangan yang terpaksa di tempuhi, bukan sahaja melalui kesungguhan diri, tetapi tertakluk juga kepada limpah kurnia dan rahmat Allah SWT., sebagaimana yang boleh difahami daripada firman Allah SWT
“ Dan kalaulah tidak kerana limpah kurnia Allah dan rahmatnya kepada kamu, nescaya tidak ada seorang pun di antara kamu menjadi bersih dari dosa selama-lamanya “.(An-Nur ayat 21)
Muslimin yang di rahmati Allah,
Berdasarkan perkara yang di sebutkan tadi, tergambar kepada kita bahawa sekujur diri manusia itu, tak ubah bagaikan suatu medan tempur yang luas, di mana berlangsungnya pertempuran sengit antara gejala jahat dengan kebaikan, dalam proses manusia membentuk keperibadian dirinya.
Hal ini bermakna seseorang yang berjaya melaksanakan ‘tazkiratul nafsi’ dengan sempurna, akan muncul menjadi seorang yang memiliki keimanan yang kental dan akhlak yang mulia di tengah-tengah kehidupan bermasyarakat.
Antara amalan utama yang dapat memberi kesan langsung dalam usaha ‘tazkiratul nafsi’, dalam bentuk ‘taklif’ suruhan ialah ibadat bersembahyang, puasa, membaca Al-Quran, zikir, Tafakur tentang ciptaan Allah serta menyuruh melakukan kebaikan dan mencegah kejahatan.
Dalam proses pelaksanaan ‘tazkiratul nafsi’, anggota zahir yang tujuh iaitu mata, telinga, lidah, perut organ ….., tangan dan kaki mestilah dibersihkan daripada perbuatan atau perilaku yang ditegah oleh syariat Islam. Peranan anggota tersebut dalam menjerumuskan manusia ke lembah kebinasaan dalam kehidupan dunia dan akhirat adalah suatu yang cukup jelas. Firman Allah SWT
“ Dan sesungguhnya kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari Jin dan manusia yang mempunyai hati yang tidak (mahu) memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan mempunyai mata yang tidak mahu melihat dengannya, (bukti keEsaan Allah), dan mempunyai telinga yang tidak (mahu) mendengar dengannya, (ajaran dan nasihat), mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai.”(Al-A’raaf ayat 179)
Dari firman Allah tadi, jelas menunjukkan kepada kita bahawa anggota zahir manusia itu perlu di jaga dengan baik dan di gunakan kepada perkara-perkara yang sepatutnya, untuk mengelakkan pemiliknya daripada terjerumus ke lembah kebinasaan. Sebaliknya apabila penjagaan itu rapi di lakukan, ia akan memberi sumbangan yang bermakna kepada proses ‘Tazkiratul nafsi’.
Sidang Jumaat yang Mulia,
Dalam menjalankan tugas mengistilah,hendaklah membiasakan diri supaya sentiasa bersih dan suci. Kita hendaklah sering bertaubat kepada Allah SWT
Maksud daripada perkataan taubat ialah membebaskan diri daripada segala jenis dosa dan maksiat, menyesal di atas segala dosa yan telah lalu dan berazam tidak akan mengulangi lagi perbuatan dosa tersebut pada masa akan datang, sebagaimana firman Allah S.w.t.
“ Sesungguhnya penerimaan taubat itu oleh Allah S.w.t. hanya bagi orang-orang yang melakukan kejahatan disebabkan (sifat) kejahilan, kemudian mereka segera bertaubat, ,maka (dengan adanya dua sebab itu ), mereka diterima Allah taubatnya; dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.( An-Nisa’ ayat 17 )
Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,
Marilah kita sama-sama melakukan pembersihan hati dan jiwa atau ‘Tazkiratul Nafsi’ dengan penuh kesungguhan dan sempurna, supaya kita muncul sebagai personaliti yang dihiasi dengan akhlak mulia, yang boleh berperanan menabur bakti kepada masyarakat serta dapat mengatasi segala halangan dan dugaan dengan selamat. Penting dan relevannya aspek ‘Tazkiratul nafsi’ kerana ia berkaitan dengan persoalan pembentukan akhlak.
“ Wahai orang-orang yang beriman, ingatlah serta sebutlah nama Allah dengan ingatan serta sebutan yang sebanyak-banyaknya.”( Surah Al-Ahzaab ayat 41)
(Hud : 114)
Abu Zar RA berkata,
“Suatu ketika Rasulullah SAW keluar pada musim sejuk semasa daun-daun gugur, lantas Baginda memegang dahan dari sebatang pokok maka daun-daun tersebut mulai gugur dengan lebat dari dahan tersebut. Baginda SAW bersabda, ” Wahai Abu Zar.” Saya menyahut, “Saya, Ya Rasulullah.” Kemudian Baginda SAW bersabda, “Apabila seseorang Islam menunaikan solah untuk mendapat keredhaan ALLAH TAALA, dosanya gugur seperti gugurnya daun-daun ini dari pokok.”
(Hadith riwayat Imam Ahmad)
Daripada Ummu Habibah melaporkan katanya, Rasulullah saw berkata, “ orang yang mengerjakan sembahyang sunat empat rakaat selepas sembahyang fardu zohor, juga mengerjakan empat rakaat selepas fardu zohor, maka Allah swt mengharamkan api neraka daripada membkar orang itu
(Hadith riwayat Abu Daud dan al-Tirmizi)
Daripada Abu Hurairah r.a., Nabi s.a.w. bersabda: “Sesungguhnya amalan pertama seseorang hamba yang dihisab pada hari kiamat ialah solatnya.”
(Hadith Riwayat Abu Daud dan al-Tirmizi )
Daripada Uqbah bin Amir r.a., Nabi s.a.w. bersabda: “Tidak seorang pun daripada kamu yang berwuduk dan melebihkan basuhannya kemudian berdoa: “Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan Muhammad adalah hamba Allah dan utusan-Nya”; melainkan dibukakan untuknya lapan pintu syurga, ia boleh memasukinya melalui pintu yang ia kehendaki.”
( Riwayat Muslim )
Siksaan meninggalkan solat :
Sembahyang Subuh
Barang siapa yang meninggalkan sembahyang subuh , nescaya Allah akan mencampakkannya ke dalam neraka selama 60 tahun.
Sembahyang Zohor
Barang siapa yang meninggalkan sembahyang zohor dengan sengaja dosanya sama dengan membunuh 1000 orang Islam
Sembahyang Asar
Barang siapa yang meninggalkan sembahyang Asar dengan sengaja , dosanya sama dengan seperti ia meruntuhkan Ka’abah (Rumah Allah)
Sembahyang Maghrib
Barang siapa yang meninggalkan sembahyang Maghrib dosanya sama seperti ia berzina dengan ibunya atau anak perempuan bagi orang-orang lelaki ataupun berzina dengan bapa atau anak lelaki bagi orang-orang perempuan.
Sembahyang Isya’
Barang siapa yang meninggalkan sembahyang Isya’ nescaya Allah tidak akan redha ia tinggal di dunia ini ( bumi Allah ) dan menggunakan segala nikmat kurniaan Allah. Segala gerak geri adalah semata-mata dalam keadaan berdosa kepada Allah s.w.t.
Di antara hadis yang menyebut mengenai dosa orang yang meninggalkan sembahyang ialah :
Sabda Nabi s.a.w. : “Sembahyang itu tiang agama, sesiapa yang mendirikannya maka ia mendirikan agamanya, dan barang siapa yang meringankan sembahyang maka ia akan diseksa dengan 15 perkara ..
Siksaan meninggalkan solat :
Sembahyang Subuh
Barang siapa yang meninggalkan sembahyang subuh , nescaya Allah akan mencampakkannya ke dalam neraka selama 60 tahun.
Sembahyang Zohor
Barang siapa yang meninggalkan sembahyang zohor dengan sengaja dosanya sama dengan membunuh 1000 orang Islam
Sembahyang Asar
Barang siapa yang meninggalkan sembahyang Asar dengan sengaja , dosanya sama dengan seperti ia meruntuhkan Ka’abah (Rumah Allah)
Sembahyang Maghrib
Barang siapa yang meninggalkan sembahyang Maghrib dosanya sama seperti ia berzina dengan ibunya atau anak perempuan bagi orang-orang lelaki ataupun berzina dengan bapa atau anak lelaki bagi orang-orang perempuan.
Sembahyang Isya’
Barang siapa yang meninggalkan sembahyang Isya’ nescaya Allah tidak akan redha ia tinggal di dunia ini ( bumi Allah ) dan menggunakan segala nikmat kurniaan Allah. Segala gerak geri adalah semata-mata dalam keadaan berdosa kepada Allah s.w.t.
Di antara hadis yang menyebut mengenai dosa orang yang meninggalkan sembahyang ialah :
Sabda Nabi s.a.w. : “Sembahyang itu tiang agama, sesiapa yang mendirikannya maka ia mendirikan agamanya, dan barang siapa yang meringankan sembahyang maka ia akan diseksa dengan 15 perkara ..
Enam perkara di atas dunia
1.Dihilangkan berkat sedikit demi sedikit yang ada pada umurnya 2.Dikurangkan rezeki di dalam usahanya 3.Tiada dipelihara baginya agama Islam 4.Dikurangkan pengaruh-pengaruh baik pada dirinya 5.Segala amal kebajikan yang diamalkan dalam dunia ini tiada diberi pahala oleh Allah akan dia. 6.Tiada diangkat oleh malaikat ke langit akan segala amalnya
Tiga perkara sewaktu hendak mati 1.Dimatikan dalam kehinaan 2.Dimatikan dalam keadaan sangat lapar 3.Dimatikan dalam keadaan sangat kehausan walaupun dituangkan air kekerongkongnya sebanyak manapun
Tiga perkara sewaktu dalam kubur
1.Dihimpit tanah dalam kuburnya sehingga keadaan tulang selangkanya remuk sama sekali dan Tuhan memerintahkan malaikat Munkar dan Nankir menyiksanya sehingga hari kiamat.
2.Didatangkan Allah seekor ular besar bernama SHWAUN-RAK yang keadaannya sangat dasyat, matanya seperti guruh dilangit menggigit dan membenamkan kukunya kepada mangsanya hingga hari kiamat.
3.Didatangkan malaikat yang bertongkat besi, sambil berkata dengan suara yang ganas dan kuat seperti guruh di langit seraya berkata: “Aku diperintahkan oleh Allah memalu (memukul) engkau daripada subuh hingga zuhur, dan zuhur hingga subuh”
Tiap-tiap kali pukul atau paluan itu tertanam tubuh kita hingga 70 hasta ke dalam tanah, maka dikeluarkan pula kukunya yang mana keadaan memakan masa selama sehari semalam dalam perjalanan.
Dikeluarkan oleh
PENERANGAN DAN DAKWAH Khutbah
“TAZKIRATUL NAFSI” PEMBERSIHAN HATI DAN JIWABertakwalah kita kepada Allah SWT di samping kita sentiasa mengingatinya, sebagaimana firmanNya
“Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang telah melupakan (perintah-perintah) Allah, lalu Allah menjadikan mereka melupakan (amal-amal yang baik untuk menyelamatkan) diri mereka. Mereka itulah orang-orang yang fasiq (derhaka).” (Al-Hasyr:19)
Sidang Jumaat sekalian,
Persoalan akhlak adalah persoalan besar umat masa kini, yang perlu di beri perhatian serius dan segera. Salah satu pendekatan yang perlu di ketengahkan untuk di gunapakai bagi menyelesaikan permasalahan kemelut akhlak umat ialah melalui ‘Tazkiratul Nafsi’.
‘Tazkiratul nafsi’ yang bermaksud pembersihan hati dan jiwa, adalah merupakan salah satu proses pembuangan sifat-sifat tercela diganti dengan penghiasan atau pemakaian diri dengan sifat-sifat mulia dan terpuji.
Antara sifat-sifat tercela yang mahu di bersihkan ialah kekufuran, munafik, syirik, riak, hasad dan bakhil. Manakala sifat-sifat terpuji yang mahu dihiaskan pada diri kita antaranya ialah ikhlas, benar, tawakal, syukur, sabar dan redha. Namun perlu difahami bahawa ‘Tazkiratul Nafsi’ bukanlah satu perkara mudah untuk di laksanakan oleh seseorang. Banyak sekali halangan yang terpaksa di tempuhi, bukan sahaja melalui kesungguhan diri, tetapi tertakluk juga kepada limpah kurnia dan rahmat Allah SWT., sebagaimana yang boleh difahami daripada firman Allah SWT
“ Dan kalaulah tidak kerana limpah kurnia Allah dan rahmatnya kepada kamu, nescaya tidak ada seorang pun di antara kamu menjadi bersih dari dosa selama-lamanya “.(An-Nur ayat 21)
Muslimin yang di rahmati Allah,
Berdasarkan perkara yang di sebutkan tadi, tergambar kepada kita bahawa sekujur diri manusia itu, tak ubah bagaikan suatu medan tempur yang luas, di mana berlangsungnya pertempuran sengit antara gejala jahat dengan kebaikan, dalam proses manusia membentuk keperibadian dirinya.
Hal ini bermakna seseorang yang berjaya melaksanakan ‘tazkiratul nafsi’ dengan sempurna, akan muncul menjadi seorang yang memiliki keimanan yang kental dan akhlak yang mulia di tengah-tengah kehidupan bermasyarakat.
Antara amalan utama yang dapat memberi kesan langsung dalam usaha ‘tazkiratul nafsi’, dalam bentuk ‘taklif’ suruhan ialah ibadat bersembahyang, puasa, membaca Al-Quran, zikir, Tafakur tentang ciptaan Allah serta menyuruh melakukan kebaikan dan mencegah kejahatan.
Dalam proses pelaksanaan ‘tazkiratul nafsi’, anggota zahir yang tujuh iaitu mata, telinga, lidah, perut organ ….., tangan dan kaki mestilah dibersihkan daripada perbuatan atau perilaku yang ditegah oleh syariat Islam. Peranan anggota tersebut dalam menjerumuskan manusia ke lembah kebinasaan dalam kehidupan dunia dan akhirat adalah suatu yang cukup jelas. Firman Allah SWT
“ Dan sesungguhnya kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari Jin dan manusia yang mempunyai hati yang tidak (mahu) memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan mempunyai mata yang tidak mahu melihat dengannya, (bukti keEsaan Allah), dan mempunyai telinga yang tidak (mahu) mendengar dengannya, (ajaran dan nasihat), mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai.”(Al-A’raaf ayat 179)
Dari firman Allah tadi, jelas menunjukkan kepada kita bahawa anggota zahir manusia itu perlu di jaga dengan baik dan di gunakan kepada perkara-perkara yang sepatutnya, untuk mengelakkan pemiliknya daripada terjerumus ke lembah kebinasaan. Sebaliknya apabila penjagaan itu rapi di lakukan, ia akan memberi sumbangan yang bermakna kepada proses ‘Tazkiratul nafsi’.
Sidang Jumaat yang Mulia,
Dalam menjalankan tugas mengistilah,hendaklah membiasakan diri supaya sentiasa bersih dan suci. Kita hendaklah sering bertaubat kepada Allah SWT
Maksud daripada perkataan taubat ialah membebaskan diri daripada segala jenis dosa dan maksiat, menyesal di atas segala dosa yan telah lalu dan berazam tidak akan mengulangi lagi perbuatan dosa tersebut pada masa akan datang, sebagaimana firman Allah S.w.t.
“ Sesungguhnya penerimaan taubat itu oleh Allah S.w.t. hanya bagi orang-orang yang melakukan kejahatan disebabkan (sifat) kejahilan, kemudian mereka segera bertaubat, ,maka (dengan adanya dua sebab itu ), mereka diterima Allah taubatnya; dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.( An-Nisa’ ayat 17 )
Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,
Marilah kita sama-sama melakukan pembersihan hati dan jiwa atau ‘Tazkiratul Nafsi’ dengan penuh kesungguhan dan sempurna, supaya kita muncul sebagai personaliti yang dihiasi dengan akhlak mulia, yang boleh berperanan menabur bakti kepada masyarakat serta dapat mengatasi segala halangan dan dugaan dengan selamat. Penting dan relevannya aspek ‘Tazkiratul nafsi’ kerana ia berkaitan dengan persoalan pembentukan akhlak.
“ Wahai orang-orang yang beriman, ingatlah serta sebutlah nama Allah dengan ingatan serta sebutan yang sebanyak-banyaknya.”( Surah Al-Ahzaab ayat 41)
Comments
Post a Comment