KELULUT 

 

Bosan dengan buah kelulut. Buah kelulut yang telah kering sering melekat pada fabrik. Masa saya terbuang semata mata untuk mencabut buat kelulut pada kaki seluar atau pun kain pelikat.

Pokok kelulut atau nama saintifik Uruna Labota tumbuh dikawasan tanah terbiar.Ia tumbuh subur tanpa pembajaan menjadi cemuhan pada pekebun maupun petani.

Lembu dan kambing memandang dingin seolah olah tumpul selera untuk menjamah, memberikan kebebasan untuk kelulut beranak pinak seterusmya,menakluki menguasai tanah lapang. Alahai kelulut pedih jariku menarik akarmu.

Dari segi perubatan tradisional kelulut dipercayai dapat menyebuhkan sakit gigi. Daun kelulut dilumatkan untuk digunakan merawat luka2 kecil. Pada mata kasar pokok kelulut adalah pokok penyibuk tapi jauh tersembunyi nilai perubatan yang tinggi.

Baling membaling buah kelulut kering menjadi hiburan buat anak2 sehingga berbalah dan ada yang bermasam muka.Apa tidaknya buah yang sebesar kepala mancis melekat kemas pada rambut ,pakaian juga beg sekolah.

Diilhamkan untuk permainan teka teki seperti kemunchup....BILA KITA LUPA IA AKAN KITA BAWA...dan KITA AKAN TINGGAL BILA KITA SEDAR KEHADIRANNYA. ...Ia teka teki anak2 sekolah.....kita semua pernah menjawabnya......... 
http://zulbahrihussin.blogspot.com/2011/02/kelulut.html 

NAMA LAIN BAGI TUMBUHAN IALAH BUAH 

Pulut-pulut

Nama Tempatan:Pulut-pulut
Nama Saintifik:Urena Lobata L.
Nama Lain:Pepulut,caesar weed,pulutan,aramina,hibiscus burr,jute africain(french),dadangsi apaka,hibiscus burr, aramina, caesarweed, pink Chinese burr, urena burr, bur mallow
Famili:Malvaceae
Lokasi dijumpai:Belukar dan semak samun
Asal:

keterangan:

Tumbuhan dikot ini merupakan tumbuhan yang biasa dijumpai tumbuh liar di tepi-tepi jalan atau kawasan belukar dan semak kecil.Ia dipanggil pulut-pulut kerana ciri buahna yang akan melekat pada bulu haiwan atau pakaian manusia yang tersentuh padanya. Ini ialah salah satu cara penyebaran pembiakan tumbuhan ini. Bunga pepulut berwarna merah jambu dan mempunyai lima kelopak dengan satu stigma ditengahnya.Seimbas lalu bunganya seolah-olah berbentuk bunga raya.Bunganya kecil dengan garis rentas berukuran lebih kurang 1.5-3 cm.Ia dikategorikan sebagai tumbuhan renek (sub-shrub) dan bukan tumbuhan semusim.Ia boleh mencapai ketinggian hingga 1-2 m. Buahnya berwarna hijau ketika muda dan akan menjadi coklat apabila matang. Buahnya mempunyai bulu yang keras dan boleh melekat pada bulu haiwan dan pakaian.Ia mudah membiak melalui biji benih.

kegunaan:

Walaupun tumbuhan ini dianggap sebagai semak samun dan belukar di Malaysia dan Negara-negara asia, di Brazil ia ditanam di ladang untuk mendapatkan fibernya, yang terhasil dari batangnya. Di Brazil fiber yang terhasil dari batang pepulut dikenali sebagai aramina atau dikenali sebaga congo jute di afrika.Jut ini banyak digunakan sebagai contohnya dijadikan tali dan guni. Dalam perubatan tradisional , daunnya digunakan sebagai penawar untuk sakit perut. Akarnya pula digunakan untuk merawat rheumatik dan lumbago.

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:Urena Lobata L.
Other Name:Pepulut,caesar weed,pulutan,aramina,hibiscus burr,jute africain(french),dadangsi apaka,hibiscus burr, aramina, caesarweed, pink Chinese burr, urena burr, bur mallow
Family:Malvaceae
Location:
origin:

Description:


Usage:



Beri Ulasan Anda

Ulasan pembaca


sangat mujarab untuk cirit- birit. ambil akar dan asah pada pasu insyallah 2x minum masalah cirit birit pasti sembuh.
~ nora

ambil daun + air, dremas hingga blendir. sapu drambut tp bauny masya Allah! busuk! amalkn (jgn hr ni sapu, esok nk hasil). Insya Allah mlebatkn rambut.
~ sexygurlzslurp@yahoo.com

petu orang dulu2 akarnya boleh dikunyah untuk menghilangkan sakit gigi
~ Shid

Pokok kelulut nie, emak saya guna utk sapu sawang pada dinding rumah kat kg dulu,selalunya sebelum hari raya.  Pokok kelulut ni dia akan ambil dalam secekak, dua dan diikat pd hujung galah yg panjangnya 2/3 depa utk sapu dinging2 rumah (kerana rumah org perak tinggi - bawah rumah boleh parking kereta).  Bila daun tu dah kering, dia akan gantikan dgn daun yg baru sehinggalah habis selesai kerja, selalunya dia akan buat 3/4 galah lagi utk anak2nya bantu.  Dinding rumah akan jadi bersih kerana sawang/sarang labah2/habuk akan melekat pd daun2/buah kelulut yang kuat mencekamanya - tak payah beli plastik penyapu sawang.
~ teduh45

org sebut jugak pokok kelulut. kalu lekat kat rambut alamat kena botak kepala le.
~ zamtia

kalau diramas ianya akan mengeluarkan bau semacam bau pulut..
~ Admin@Moderator

Selain daripada itu , Pulutan yang dikenali sebagai kelulut atau pulut lembu turut merupakan tumbuhan yang bernilai ubatan . Pulutan ialah sejenis tumbuhan belukar dengan nama saintifiknya ialah Urena lobata dan berasal dari famili Malvaceae . Air masakan akar pulutan digunakan untuk merawat kelahiran yang tidak normal , sakit perut dan demam . Daunnya berkesan dalam mengubati luka potong dan setelah dimasak boleh digunakan untuk merawat mencret . Bunganya yang berlendir apabila ditumbuk dapat merawat bisul .
~ dipetik dari http://pkukmweb.ukm.my/~ahmad/tugasan

Menurut emak saya, pulu2 berbunga putih shj yg mempunyai nilai perubatan...tapi agak sukar dicari..
~ zarina http://www.melur.com/myherba.asp?plant_id=130&cat=HERBA
   

Comments

  1. Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢
    💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................
    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog