Terima kasih – ucapan mudah tetapi bermakna

 Assalamualaikum dan selamat hujung minggu kepada semua,

Harini akan menghabiskan masa di kampung, cuaca pagi ini nampaknya cerah. Burung-burung berkicauan dan unggas-unggas berterbangan. Suasana yang cukup menenangkan.

Kali ini sekadar mengajak rakan-rakan pembaca semua untuk menghayati suatu amalan yang mudah tetapi seringkali dilupakan. Amalan mengucapkan terima kasih ini kadangkala dilupakan terutama dalam kehidupan berkeluarga. Kita seringkali memandang remeh ucapan yang sebenarkan memberi makna dan kesan yang besar dalam kehidupan.

Cuba kita renung kembali, seandainya anda seorang suami, apabila isteri anda membuatkan anda air, ataupun memasakkan hidangan untuk dijamu selera, adakah kita masih mengucapkan terima kasih? Atau kita menganggap ianya tidak perlu kerana sudah menjadi tanggungjawab seorang isteri? Seandainya anda mengucapkan terima kasih, pasti ianya akan mengeratkan lagi hubungan suami isteri, kerana walaupun tidak dipinta, ianya sebagai satu tanda penghargaan kepada pasangan kita.

Begitu juga dalam kehidupan seharian, sekiranya pelayan menghidangkan minuman atau makanan di restoren, tidak salah kiranya kita mengucapkan terima kasih. Secara tidak langsung, kita telah membina perhubungan yang sihat sesama insan. 

Sekiranya anda seorang boss, penyelia atau sebagainya, ucapkan terima kasih kepada staf anda sekiranya mereka menyiapkan atau melakukan kerja yang anda suruh. Walaupun ianya sudah menjadi tanggungjawab mereka, pasti mereka akan rasa dihargai dan dihormati selaku orang bawahan.

Jika selama ini kita mengabaikan amalan mudah ini, harini, mari kita sama-sama ubah. Jadikan ini sebagai amalan kehidupan seharian kita. InsyaAllah kehidupan kita akan lebih ceria dan bahagia.

Selamat hujung minggu semua.
Artikel ditulis menggunakan si hitam manis.
http://www.eizil.com/terima-kasih-ucapan-mudah-tetapi-bermakna/

Comments

Popular posts from this blog