Ingatkan mati


 

Betapa kerapnya malaikat maut melihat dan merenung wajah manusia iaitu dalam masa 24jam sebanyak 70 kali,andai manusia sedar hakikat tersebut,nescaya dia tidak akan lalai mengingati mati.Tetapi oleh kerana malaikat maut makhluk ghaib,manusia tidak lihat kehadirannya,sebab itu,manusia tidak menyedari aa yg dilakukan oleh Izrail.

Jadi,tidak hairan masih ramai mampu bergelak ketawa bersuka ria, seseolah dia tidak ada masaalah utk difikir dan direnungkan dakam hidupnya.Dia adalah seorg miskan dlm amal kebajikan, tidak memilik sebarang bekalan utk akhirat malah banyak melakukan dosa.

sebuah hadis nabi SAW yg diriwayatkan oleh Abdullah B Abbas, "bahawa malaikat maut memerhati wajah setiap manusia dimuka bumiini sebanyak 70 kali dalam sehari.Ketika Izrail datang merenung wajah seseorg,didapati org itu sedang bergelak ketawa, maka berkata Izrail: "Alangkah hairannya aku melihat org ini,sedangkan aku diutus utk mencabut nyawanya,sedangkan ia masih berseronok-seronok bergelak ketawa".

Manusia tidak akan sedar bahawa dirinya sentiasa diperhatikan oleh malailat maut, kecuali org2 yg soleh yg sentiasa mngingati mati. Golongan ini tidak lalai dan sentiasa sedar akan kehadiran malaikat maut, kerna mereka sentias meneliti hadis nabi
SAW yg menjelaskan tntg perkara2 ghaib,terutama menganai hal ehwal kematian dan hugungannya dgn malaikat maut.Meskipun mata manusia hanya mampu melihat alam benda yg nyata, tidak mgkin melihat kehadiran malaikat maut itu, namun pandangan mata hati itu dpt merasai kehadiran malaikat maut itu dgn pandangan keyakinan iman dan ilmu.

Sebenarnya manusia itu sedar bahwa setiap menusia yg hidup itu pasti akan mati, tetapi meeka menilai kematian itu dgn pelbagai tanggapan. Ada yg menganggap kematian itu sbgai tabiie/kebiasaan sebagaimana pendpt org athies , tidak kurg pula org mngaitkan dgn sbb2 zahir shj. DIa mngmbil logik bhwa bnyak kematian disbbkan oleh suatu tragedi. Seperti akibat peperangan, akibat bencana alam seperti gempa bumi, banjir dan kemalangan samaada diudara dilaut dan didarat termasuk kemalngan jln raya. Selain itu mereka juga melihat kematian disebabkan oleh serangan penyakit yg meberhaya seperti penyakit jantung, barah, AIDS, denggi, taun dan sebagainya . Disebabkan manusia melihat kematian dari sebab-musabab yg lumrah,maka manusia sering mngaitkan dgn kejadian2 diatas.Jika berlaku kematian dikalngan mereka,lantas bertanya,"sebab apa sipolan itu mati,sakit atau kemalangan?".Tidak ramai yg mengaitkan kematian itu dgn kahadiram malaikat maut,sedangkn malaikat maut sentiasa berlegar disekeling manusia bagi mngenal pasti dan memerhati org2 yang tempoh hayat nya sudah hampir.

sesungguhnya malaikat maut menjlnkan perintah Allah SWT dgn tepat dan sempurna,dia tidak diutus hanya mencabut roh org yg sakit shj ataupun org yg mendpt malapetaka dan kecelakaan.Jika Allah menetpkan kematian seseorg ketika berlaku kemalngan atau ketika sakit tenat.Izrail mencabut roh org itu ketika kejadian tersebut.

Namun ajal tidak mngenal org, siaht atau pun mewah.Malaikat maut dtg tepat pada waktunya tanpa mngira org itu sdg ketawa riang atau mngerang kesakitan,Bila ajal sudah tiba, kematian tidak tertangguh walau pun sesaat.

Ada ketikanya Allah SWT jadikan pelbagai sbb bagi sesuatu kematian,sakit tenat yg ditanggung berbulan2 oleh seseorg, akan menjadi rahmat bagi org yg beriman dan sabar kerana Allah memberi peluang dan mnyedarkan manusia agar dia mngingati mati,utk itu dia mnggunakan masa atau usia yg ada utk berbuat sesuatu,memperbetulkan kesilapan dan memperbaiki amalanserta menambah bekalan utk akhirat supaya tidak menjadi org yg muflis di akhirat kelak.

Dikalanganorg2 soleh,sakityg ditimpakanketas dirinya adalah tanda bahawa Allah menyanyanginya.Betapa malangnya org2 yg soleh itu jika Allah SWT mngmbil ronya tanoa sebarang amaran.Seolah2 Allah SWT sdg murka terhadap dirinya,sbb itulah Allah SWT tidak beri amaran terlebih dahulu kepadanya.Keadaan org itu ibarat org yg tidak mnyedari adanya bahayadihadapannya,jika tiada amaran terlebih dahulu nescaya dia akan terjerumus keedalam lembah bahaya itu.

Selain itu Allah menjadikan sbb2 kematian itu bagi memenuhi janjiNYa kepada malaikat maut, sebagaimana yg diriwayatkan oleh saidina Abbas r.a dlm sebuah hadis Nabi yg panjang.Antara lain menjelaskan bahwa Izrail merasa sedih apabila dibebankan dgn tugas mencabut roh2 makhluk bernyawa kerana diantara makhluk itu termasuk manusia
yg terdiri dari para nabi2 para wali2 dan org2 yg soleh.

selain itu malaikat maut menhadu kepada tuhan,betapa dirinya tidak disenangi oleh keturunan Adam.DIa mungkin dicemuh kerana dia ditugaskan mencabut roh manusia yg akan mnyebabkan org akan berdukacita,kerana kehilangan sanak saudara dan org tersyg dikalangan mereka.

Diriwayatkan bahawa AllahSWT berjanji akan menjadikan perbagai sbb kematianyg akan dilaluioleh keturunan Adam sehingga mereka memikirkan dan mngaitkan kematian itu dgn sbb2 yg dialami.Apabila berlaku kematian,mereka akan berkata,si anu itu mati kerana mngidap sakit,atau kerana mendpt kemalangan. Mereka lupa mengaitkan malaikat maut dgn
keatian yg berlaku itu.

Ketika itu Izrail tidak perlu bersedih kerana manusia tidak mngaitkan kematian dgn kehadiranya yg sememangnya diutus oleh Allah SWT pada saat malapetaka ata sakit tenat yg seseorg itu bertepatan dgn ajal mereka yg smmangnya telah tiba.

Hakikatnya,ajal adalah ketetapan Allah yg telah termaktub sejal azali lagi.Semuanya telah nyata dlm takdir Allah,kematian pasti tiba pada saat yg telah ditetapkan.Izrail hanya tentera Allah yg menjlnkan tugas seperti yg telah diamanahkan kepadanya.Walau bagaimanapun,menjadi hak Allah utk menentukan kematian seseorg itu samada bersbb atau tidak, sebagaimana yg tlh dinyatakan pada awak tulisan ini,ketika malaikat maut dtg hendak mencabut roh, tetapi manusia yg dikunjungi sdg seronok bergelak ketawa hingga malaikat berasa hairan terhdp manusia itu.

Ini membuktikan bahawa kematian itu tidak pernah mngenal,sama ada seseorg yg sedang sakit ataupun ketika sihat dan segar bugar.

Firman Allah SWT didalam surah AL-A'raaf ayat34 yg bermaksud; "Tiap-tiap umat mempunyai ajal,maka apabila telah dtg ajalnya mereka tidak dpt mengurdurkannya barang
sesaatpun dan tidak dpt(pula) mempercepatkannya"----Benarlah firman Allah subhanawata'alaa itu!.
You might also like:

Comments

Popular posts from this blog