soal jawab puasa

 

iwan: memakai kanta sentuh batal posa? kerana perlu juga titiskan pelembap ke mata? 3-08-11 2:11
J: Perbuatan tersebut tidak membatalkan puasa.

Adakah batal puasa berbekam? ada hadis mengatakan ia batal


J: Tidak batal berbekam ketika puasa. walaupun ada hadis jelas mengatakan batal, namun hadis yang terkemudian daripada itu adalah terpakai. Iaitu nabi sendiri telah berbekam pada baginda sedang berpuasa.

Monday, August 8, 2011

soalan wuduk dan puasa

guest: AKum, bolehker mengambil wuduk dengan sempurna dalam masa yg sama dikatakan makruh jika berkumur?

J: Boleh berwuduk dengan sempurna. maksudnya dengan melakukan semua sunat2nya. yang dikatakan makruh itu ialah apabila berlebihan memasukkan air atau terlalu menjolok dengan jari.

Jika wuduk diambil dengan betul, maka ia tidak akan sampai ke tahap yg makruh tersebut.



guest: Bagaimana dengan solat tarawih sambil duduk dan tidak dalam saf?

J: Solat sunat dibolehkan dengan terus duduk walau berkeupayaan untuk berdiri. Kedudukan dalam saf juga bukan tuntutan yg rigid kerana konsep tarawih itu ialah solat santai dan kadang2 kita bersama anak kecil maka kita bersolat dibelakang sedikit dari saf utama.

Friday, August 5, 2011

Soal jawab

anjung: apa pendapat syeikh memindahkan penyakit ke kambing? Perkara ini memenag bernar belaku di tempat saya 29-07-11 11:02
J: Pengubatan dengan cara memindahkan penyakit ke telur atau ke haiwan memang perlu dipertikaikan. Kerana kaedah ini menimbulkan beberapa persoalan:


1. Boleh jadi ianya silap mata sahaja, dengan cara sesuatu telah dimasukkan terlebih dahulu ke dalam telur itu. Banyak cerita mengatakan perawat hanya menggunakan telur perawat sendiri, dan tidak boleh guna telur yang dibawa oleh pesakit. Kononnya telur perawat itu telah didoakan dan telah dimasukkan energi positif padanya, sehingga mampu menarik penyakit.

2. Benarkah dukun itu telah memindahkan penyakit? Pada saya takmungkin dia sendiri yg pindahkan. Sy yakin itu bukan kemampuan dia. Mesti ada pertolongan. Adakah terdapat pengaruh sihir? Kenapa tidak? Perbuatan itu diluar kemampuan biasa manusia.

3. Boleh dikatakan semua yang mengamalkan kaedah ini, adalah golongan yg sangat dipertikaikan akidahnya. Tidak pernah kita dengar ia dipraktikkan oleh Tok Guru Pondok, oleh ulama, atau oleh mana2 perawat islam yang masyru'.

4. Kalaupun ada orang mendakwa, beliau telah diberi "keizinan" dari Allah untuk mampu melakukan itu, pada sy itupun masih mengarut. Bukankan kambing itu haiwan ciptaan Allah. Kenapa perlu dizalimi sehingga kita memindahkan santau ke kambing itu?

Lihat beberapa hadis Rasulullah SAW:
Pernah suatu ketika,Rasullah melihat sekumpulan orang menjadikan haiwan (burung) sebagai sasaran anak panah.Maka baginda bersabda yang bermaksud, “Allah mengutuk orang yang menjadikan makhluk bernyawa sebagai sasaran.” (MUTTAFAQ ALAIH)"
Baginda pernah menegur seorang sahabat yang mengambil anak burung dari sarangnya dan baginda melihat sang ibu terbang ke sana sini mencari anaknya yang hilang.Banginda bersabda yang bermaksud,”Siapa yang menyakiti haiwan ini dengan mengambil anaknya?Kembalikanlah ke tempatnya.” (RIWAYAT ABU DAUD)
“Seorang perempuan masuk neraka kerana seekor kucing dikurungnya sehingga mati.Dia masuk neraka kerana tidak memberi haiwan itu makan dan minum ketika dikurung dan dia juga tidak membiarkan kucing itu makan serangga (atau haiwan kecil lain yang berada sekitarnya).”(RIWAYAT BUKHARI)

Elakkanlah dari kaedah sebegitu. Lebih teruk lagi apabila kambing itu hendaklah dibunuh. Kononnya supaya si kambing tidak menderita. Juga tidak boleh dimakan dagingnya, takut penyakit berpindah semula ke manusia.
Akhirnya kambing dibunuh, diletakkan di suatu tempat sebagai hidangan kepada makhluk halus. Begitulah tersebarnya tipudaya Iblis untuk mensyirikkan manusia.

Wallahual'lam.

Wednesday, August 3, 2011

Doa Taubat, RedhaIlmu Dan


Sempena Ramadhan yang mulia ini perbanyakkan lah memohon keampunan dari Allah SWT. Dan teruskanlah walau sesudah Ramadhan nanti. Kerana Allah Maha Pengampun.

Monday, August 1, 2011

Legasi Bomoh Sesat

Beberapa tahun dahulu (mungkin 10 tahun lalu), ada seorang bomoh terkenal. Seingat saya dia mendakwa dirinya sebagai Raja Bomoh. Si Raja Bomoh ini terkenal seantero rantau asia ini.

Pesakit yang datang berubat dengan beliau bukan main banyak lagi. Iklannnya terdapat di akhbar. Biasanya satu mukasurat penuh. Kalau tak salah, sering kali gambar beliau dipapar sedang merawat puluhan orang.

Tidak berapa lama kemudian, dengar khabar beliau telah ditangkap oleh pihak berkuasa.

Senario bomoh sesat seakan satu legasi. Yang sentiasa ada pada setiap zaman. Dan paling menarik, para Bomoh Sesat ini akan melalui liku hidup yang sangat banyak persamaan. Antara titik temu mereka ini ialah seperti berikut:

1. Mendakwa dirinya lah Bomoh terhebat.

2. Pasti baik setelah mendapat rawatan.

3. Merawat saka/gangguan/santau dalam masa beberapa minit sahaja (atau mungkin beberapa saat, macam Superhero).

4. Mempunyai pengikut.

5. Ritual yang menyalahi hukum, seperti membaca surah-surah tertentu secara terbalik.

6. Mendakwa dirinya adalah bomoh/perawat No. 1.

7. Mempunyai wilayah takluk yang luas hingga ke benua lain.

8. Menyumpah perawat lain dan cepat melenting bila ditegur.

9.Tidak mengaku sesat, dan tegar dalam kesyirikan walau sudah dikaunseling, walau dah berapa kali naik haji/umrah sekalipun.

10. Dan terakhir, kebanyakkan mereka ditahan pihak berkuasa agama.

Saya menyeru kepada diri saya sendiri, agar kuat berpegang teguh kepada ajaran Islam. Setiap yang dilarang olehNya pasti berupa hikmah untuk kebaikan bersama. Bagi yang ingkar, sama-sama lah dibendung.

Syabas dan tahniah kepada pihak penguasa agama (Jabatan Agama Islam Negeri) yang sentiasa menjalankan Amar Makruf Nahi Mungkar !

Thursday, July 28, 2011

guest: apakah hukum air yang dikatakan arak halal? istak barbican bavaria19-07-11 14:14
anda mesti berpegang bahawa setiap benda itu adalah halal, sehingga lah ada sesuatu yang mengharamkannya.
Dan mesti kita faham bahawa, tiada tanda Halal oleh Jakim bukanlah beerti benda itu haram. Jika anda beli baju, tiada tanda halal pun pada baju itu. Adakah baju itu haram? mungkin baju itu dibuat dari bulu babi?
Begitu juga dengan minuman ini, semua adalah halal kecuali kita tahu bahawa ada campuran arak. Tapi benarkah ada? Atau itu hanya tohmahan pesaing dalam perniagaan mereka?
Walaupun begitu, tidak salah kita berhati-hati (ihtiyaati). Maksudnya kita mengaggap sesuatu itu haram hanya kerana kita meraguinya. Tapi jgn lah Ihtiyaati keterlaluan. Jika keterlaluan maka itu juga sebahagian dari penyakit was-was.

guest: bagaimana pula dgn ferfume beralkohol?26-07-11 8:02

arak mengandungi alkohol, tapi alkohol itu sendiri bukan lah arak. ia adalah salah satu elemen yang ada dalam arak. tidak semestinya alkohol itu diambil dari arak, ada lagi sumber lain.

Jika alkohol diambil dari ekstrak arak, maka ia juga sebahagian dari arak. tapi tidak mungkin pengusaha perfume ambil alkohol dari arak, kerana kos nya yang tinggi. mereka ambil dari buah-buahan, maka ia halal.

Monday, July 25, 2011

Tuesday, July 19, 2011

soalan adakah kena sihir

saya nak minta pandangan ustaz ,mcm mane kita nak tahu samada kita dah terkene sihir ke tidak??dan kalau saya nak berubat untuk suami saya tanpa kehadiran dia bleh x?? wassalam

Assalamualaikum,

Sama ada kita kena sihir atau tidak bergantung kepada apa yang kita alami. Tidak boleh kita menentukan tanda2 kena sihir, kemudian kita mula mensesuaikan tanda tersebut pada diri kita. itu cara yang tidak tepat. Kerana kita seolah mencari2 tanda tersebut dlm diri kita, sehinggakan keadaan biasa pada diri kita pun akan dianggap tanda sihir.

Yang lebih baik ialah, dengan meneliti apa yg kita alami dahulu. Adakah perkara2 yang aneh berlaku? Adakah kita pernah alami mimpi yang berulang2? Adakah kita sakit, tp diagnos doktor mengatakan kita sihat? Jika ada sesuatu yang aneh, maka ada kemungkinan ada pengaruh gangguan makhluk halus. Tapi itupun masih terlalu kabur untuk menentukan kena sihir atau tidak.

Secara umumnya org yang terkena gangguan/sihir akan mengalami sesuatu yang tidak biasa dialaminya.

Contohnya:


1. Mimpi berulang. Mimpi itu mungkin mimpi jatuh, berjumpa seseorang, sesuatu menakutkan, menyusukan budak kecil atau di suatu tempat yang asing.
2. Sakit yang tidak dapat dikenalpasti oleh doktor hospital
3. Sakit pada badan yang beralih2 tempatnya
4. Perasaan terganggu
5. Reaksi apabila mendengar ayat2/doa
6. Dan byk lagi, setiap satu berbeza bagi setiap orang, tapi asasnya sama, iaitu mengalami sesuatu yang tidak pernah dialami.

Jika keadaan seperti biasa saja, tiada yg aneh pun, maka comfirm tiada gangguan/sihir dan tidak perlu risau. Mungkin perasaan kita sahaja yang berprasangka kita disihir.


Boleh juga berubat tanpa kehadiran, maksudnya secara wakil ataupun dengan memberi maklumat orang yang perlu didoakan dan didoakan secara jauh.
Wassalam.

Wednesday, July 6, 2011

Persoalan solat tasbih


Saya ada dengar ceramah kat masjid, jika kita buat tasbeh di siang hari kita kena buat 4 rakaat dengan 1 salam tanpa tahiyat awal untuk membezakan dengan solat fardu.
Mohon pencerahan Ustaz.

Asslamualaikum,

Solat sunat tasbih boleh dibuat siang atau malam. Kecuali waktu2 yang diharamkan bersolat. Sering dilakukan pada malam kerana sudah menjadi kebiasaan solat ini dibuat pada malam bulan puasa. Tapi hakikatnya, siang boleh malam pun boleh.

Bagi solat sunat, memang tiada tahiyat awal. Yang ada hanya tahiyat akhir. sekalipun solat sunat itu melebihi 2 rakaat.

Contohnya solat sunat witir yang dilakukan secara 3 rakaat. Hanya ada tahiyat pada rakaat akhir sahaja, tiada tahiyat awal pada rakaat ke-2 sebagaimana solat Maghrib.

Begitulah juga solat sunat yang dibuat 4 rakaat terus, yang ada hanya tahiyat pada rakaat terkhir.

Solat ini boleh dilakukan secara terus 4 rakaat (dalam b.Arab dipanggil washal) atau dibuat 2 kemudian 2 lagi ( dipanggil fashal).

Ibnu Hajar mengatakan dalam kitabnya Fatawa Kubra al-Fiqhiyah, kedua cara tersebut ada diterangkan di dalam hadis.


Oleh yang demikian, harus melakukan kedua cara tersebut (2x2 atau 4 terus), akan tetapi Imam Ghazali mengatakan dalam kitabnya Ihya ‘Ulumiddin, jika dibuat di waktu siang, buatlah dengan empat rakaat dengan satu salam, dan jika dibuat di waktu malam buatlah dengan 2 rakaat dan 2 rakaat..


Saranan Imam Ghazali ini adalah bersandarkan sabda Rasulullah SAW apabila Baginda ditanya tentang bagaimana sembahyang malam, Baginda pun menjawab:

Maksudnya
:
“Sembahyang malam itu dua rakaat dua rakaat.”
(Hadis Imam Ahmad)
Sekian, Wallua'lam bissowab.

Friday, July 1, 2011

Tuesday, June 28, 2011

Doa Terkejut Dari Tidur



Dalam sebuah hadis diterangkan: Al-Barra’ bin Azib berkata: “Adalah Rasulullah SAW jika akan tidur, mengiring ke sebelah kanan kemudian Baginda membaca: Maksudnya: “Ya Allah aku serahkan diriku kepada-Mu dan menghadapkan mukaku kepada-Mu dan menyerahkan semua urusanku kepada-Mu dan menyandarkan belakangku kepada-Mu kerana mengharap dan takut kepada-Mu, tiada perlindungan dan tiada tempat selamat daripada seksa-Mu kecuali kembali kepada-Mu. Aku beriman kepada kitab yang Engkau turunkan dan Nabi yang telah Engkau utus.” (Hadis riwayat Bukhari).
Dalam riwayat yang berasingan yang turut diriwayatkan oleh Al-Bara’ bin ‘Azib, beliau berkata: “Se sungguhnya Nabi SAW apabila berbaring di tempat tidurnya, Baginda akan meletakkan telapak tangannya yang kanan di bawah pipinya yang kanan, lalu berdoa: “Rabbi qinii ‘adzaabaka yawma tab’atsu ‘ibaadaka (Ya Tu hanku, peliharalah aku dari azab-Mu pada hari Kau bangkitkan seluruh hamba-Mu).” (HR. At-Tirmidzi).
Hudzaifah pula meriwayatkan: “Apabila Rasulullah SAW berbaring di tempat tidurnya, maka Baginda berdoa: “Allahumma bismika amuutu wa ahyaa (Ya Allah, dengan Asma-Mu aku mati dan aku hidup).” Dan jika bangun dari tidurnya beliau berdoa: “Alhamdu lillaahill adzii ahyaanaa ba’da maa amaatanaa wa ilayhin-nu syuur (Segala puji bagi Allah, yang telah menghidup kan aku kembali setelah mematikan aku, dan kepada- Nya tempat kembali).” (HR. At-Tirmidzi).

Sunday, June 26, 2011

Benarkah Ilmu Dari Arwah Terdahulu?


Ada orang mendakwa panggilannya dijawab. Maksud saya, apabila dia memanggil roh seseorang, roh itu akan menjawabnya. Apabila panggilan itu sudah dijawab, maka berlakulah komunikasi 2 hala antara roh orang yang sudah mati itu dengan orang yang masih hidup itu (ustaz/bomoh).


Antara roh yang biasa dipanggil ialah roh wali2 Allah, roh Abdul Qadir Jailani, roh khalifah tarekat, roh moyang, roh Panglima Hang Tuah, dan juga roh Puteri Penjaga Gunung.

Roh yang dipanggil ini akan membantu ustaz/bomoh untuk menyelesaikan sesuatu masalah dan mengajarkan ilmu tertentu. Dan roh tersebut membantu dengan ikhlas kerana Allah Taala. Dan dek kerana roh itu roh orang yang mulia, maka si pemanggil hendaklah memulakan dengan selawat dan dalam keadaan berwuduk.

Orang yang mendakwa boleh memanggl roh ini, menyatakan dakwaannya itu dengan penuh yakin dan bersungguh. Beliau bangga dengan kelebihan yang Allah berikan kepadanya, sekalipun bersalahan dengan hadis berikut:


Dalam Shahih al-Bukhari dan Muslim disebutkan bahawa Nabi SAW telah memerintahkan supaya orang-orang musyrik yang mati dalam peperangan Badar dicampakkan ke dalam perigi. Setelah itu Nabi SAW memanggil nama-nama mereka satu persatu: “Wahai fulan bin fulan,adakah kamu telah menemui apa yang dijanjikan oleh Tuhan kamu itu betul.”

Kemudian Nabi SAW berkata kepada sahabat: “Demi Tuhan yang membangkitkan aku dengan sebenarnya, bukan kamu sahaja yang mendengar apa yang aku katakan kepada mereka, mereka juga adalah mendengarnya, Cuma mereka itu tidak dapat menjawabnya.”

Nabi Muhammad sendiri yang bertanya pun roh tidak dapat menjawab. Walhal, tentulah Rasulullah SAW lah yang mempunyai deria kerohanian yang paling hebat.Takkan pula ustaz/bomoh itu panggil, roh menjawab pula?

Dakwaan itu juga bersalahan dengan firman Allah SWT dalam Surah al-Mukminun 100:


لَعَلِّى أَعْمَلُ صَـلِحاً فِيمَا تَرَكْتُ كَلاَّ إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَآئِلُهَا وَمِن وَرَآئِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ

(berkata roh) Supaya aku mengerjakan amal-amal yang soleh dalam perkara-perkara yang telah aku tinggalkan. Tidak! Masakan dapat? Sesungguhnya perkataannya itu hanyalah kata-kata yang dia sahaja yang mengatakannya, sedang di belakang mereka ada barzakh (penghalang) hingga hari mereka dibangkitkan semula (pada hari kiamat).


Kesimpulan


1. Orang telah mati, maka terputuslah connection dengan dunia, kecuali beberapa perkara yang Allah izinkan.



2. Roh simati tidak boleh pulang ke dunia walau dia merayu bagaimana sekalipun. Allah telah menetapkan barzakh bagi mereka, iatu penghalang yang menghalang dari simati masuk ke dunia kita, atau kita masuk ke dunia simati.



3. Dakwaan arwah syeikh2 tertentu datang membantu perawatan atau mengajarkan silat adalah palsu semata2 dan merupakan tipudaya makhluk halus. Begitulah juga dakwaan arwah orang2 alim datang mengajarkan ilmu perubatan dan datang memberitahu ramuan ubat kepada perawat.

Thursday, June 23, 2011

Beberapa Hadis Berkenaan Jin

(dipetik dari blog sahabat)

Hadis 1 :

Diriwayatkan dari Abi Said Al-Khudri, telah bersabda Rasulullah SAW :

“Sesungguhnya di Madinah ada golongan jin yang telah menganut agama Islam. Barangsiapa yang melihat sesuatu dari golongan Awamir maka hendaklah ia mengarahkan ia keluar. Jika jin itu enggan keluar bolehlah dibunuh selepas itu kerana ia adalah syaitan.”


Hadis 2 :

Sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Yazid bin Jabir, katanya:

“Tidak ada suatu rumah dari kaum Muslimin melainkan di atap rumah mereka adalah golongan jin Islam. Apabila mereka meletakan makanan pada waktu siang, golongan jin turun dan makan tengahari bersama mereka dan apabila manusia meletakan makan malam mereka pun turun dan makan malam bersama mereka”


Hadis 3 :

Ibnu Abbas r.a. meriwayat sabda Rasulullah SAW :

“Apabila seorang suami menyetubuhi isterinya dalam keadaan haid, ia didahului oleh syaitan. Apabila perempuan itu hamil, ia akan mengandung khunsa (pondan). Kaum pondan itu adalah anak-anak jin”

(Ibnu Taimiyah – terkadang manusia dan jin bernikah dan melahirkan anak)

Hadis 4 :

Dari Abu Hurairah r.a. meriwayatkan, Rasulullah SAW bersabda :

“Sesungguhnya jin Ifrit telah mengacau aku semalam supaya aku memutuskan solatku, dan sesungguhnya Allah membolehkan aku menguasainya. Maka aku berniat untuk mengikatnya di tiang mesjid sehingga orang ramai boleh melihatnya, kemudian aku teringat kata-kata saudaraku Sulaiman : Ya Tuhanku, ampunilah daku, berikanlah kepadaku kekuasaan yang tidak terdapat pada orang lain selain aku…maka Allah menolak jin itu dgn penuh kehinaan”


Hadis 5 :

Dalam kitab Musnad Imam Ahmad meriwayatkan hadis Abu Musa, Rasulullah SAW bersabda :

“Rosaknya umatku sebab tusukan taun. Para sahabat bertanya: Wahai Rasul kalau tusukan kami telah mengerti, kemudian taun itu? Rasul menjawab: Taun adalah tusukan saudara-saudaramu dari golongan jin”

(Ibnu As-Sir – jin mempunyai banyak gangguan : bisikan, tiupan, hembusan dan tusukan)

Sunday, June 19, 2011

soal jawab



S: penggunaan gambar dalam rawatan adakah boleh?
J: Boleh, doa akan lebih jitu jika kita ada gambaran org yg kita doakan, berbanding doa secara umum sahaja.

S: salam boleh kah jin mkn da mnum?
J: memang sahih jin makan dan minum. ada hadis jelas tentang hal itu. tetapi mkn cara dia lah, kita tak tahu mcmana cara dia mkn tu. antara makanannya ialah tulang.


S: benarkah cicak adalah ubat bagi penyakit yang tiada ubat?
J : tak tahu. yg pasti semua penyakit ada ubatnya. dan ubat itu tentulah yg halal.

ماَ أَنْزَلَ اللهُ دَاءً إِلاَّ أَنْزَلَ لَهُ شِفَاءً
Terjemahan: “Allah tidak menurunkan penyakit, melainkan pasti menurunkan ubatnya.”

S: boleh ke mkn blangkas?
J: tak boleh kerana itu haiwan 2 alam. telurnya boleh d makan. mcm penyu juga hukumnya


S: akum, bolehke jamak solat kerana terlantar dihospital
J: Boleh jamak, kerana sakit

Thursday, June 16, 2011

Doa Mengembali Dan Mengeratkan Kasih Sayang





Comments

Popular posts from this blog