Nak jadi ketua yang efektif

by rashid
jadi boss yang efektifTiba-tiba terfikir masa zaman belajar dulu. Boleh katakan kalau empat tahun belajar, kebanyakan subjek mesti ada kerja berkumpulan, baik buat asignment atau pembentangan atau bahasa rasmi dia presentation. Bila kerja berkumpulan mestilah kena lantik seorang ketua, kalau kumpulan tu ramai lelaki daripada perempuan, mesti ketuanya adalah lelaki, alasanya lelaki mesti jadi ketua, itu memang lumrah kan? Kalau ketua wanita apa salahnya? janji kerja siap.
Sebenarnya tak semua lelaki tu boleh memimpin orang, atau menjadi pemimpin untuk sesebuah kumpulan atau organisasi. Jadi sebelum membuat pemilihan ketua, selidik dahulu latar belakang dia, mungkin kita boleh berborak santai bertanyakan pengalaman dia memimpin orang, atau kalau kita sukakan suasana yang aman dan tidak tertekan, mungkin boleh mencari ketua yang kelakar dan tidak terlalu tegas.
Kita masih lagi berbincang mengenai memilih ketua. Sebelum tu kita kena tahu, seorang ketua tak semestinya pandai memimpin atau tak semestinya pandai mengurus, tetapi kalau seorang ketua itu pandai memimpin dan mengurus, itu adalah ketua yang efektif.
Seorang ketua yang pandai mengurus, dia akan cenderung merancang, menyusun dan melaksanakan pelan atau kerja yang sepatutnya kepada anak buah dengan adil dan saksama mengikut kemahiran dan kemampuan mereka.
Seorang ketua yang pandai memimpin pula, dia akan cenderung untuk memberi kata-kata semangat atau memberi kata-kata perangsang kepada anak buah agar mereka sentiasa positif dan bersedia untuk melakukan tugas harian.
Seorang ketua yang tahu memimpin dan tahu mengurus adalah dua perkara yang berbeza, tetapi di dalam dunia sebenar, memimpin dan mengurus perlu berjalan seiring dan sejalan..(macam lagu tak?)
Adakah anda seorang ketua yang efektif?
Kadang-kadang bila dah jadi ketua ni baru kita tahu betapa susahnya jadi ketua. Ketua perlu tegas! Ketua perlu berdisiplin! Ketua perlu tahu semua, itu dan ini!..Yeke? tak jugak. Jika ketua itu ada kelebihan dari segi ilmu pengetahuan dan kemahiran teknikal, itu satu bonus.
Walaupun kita menjadi ketua, kita perlu ada sikap lembut dalam bertegas. Dalam apa-apa situasi, anak buah mudah untuk menghampiri kita berkongsi masalah atau meluahkan rasa tidak puas hati. Kalau kita terlalu tegas, anak buah akan kategorikan kita sebagai garang atau gelarkan kita pakcik tua(gelaran kepada boss yang asyik marah-marah).
Dari segi ilmu pengetahuan pula amat penting untuk menjadi ketua yang efektif, salah satu sebabnya supaya tidak dipandang rendah oleh orang lain dan untuk mengelakan kesilapan dan penipuan.
Kalau jadi ketua tapi tiada pengalaman, jangan pula malu bertanya, nanti sesat jalan tak jumpa jalan pulang.
Beranikah anda menjadi ketua kepada orang lain?
Persoalan di atas perlu dijawab oleh korang semua..hehe..Apa-apa pun jadi ketua bukan bermakna orang suka kita, yang penting kita buat yang terbaik untuk manfaat orang lain..
p/s: entri pertama dalam bulan Mac 2011..hehe

Comments

Popular posts from this blog