NieSah


    Peraturan & Etika Forum
pcbismillah assalamualaikummaaf sekiranya thread ini berulang.. tp setakat yg saya jumpa masih belom yg berkaitan dgn apa yg mahu saya perkatakan.. sebelum memulakan thread ini saye sudah baca thread yg berkaitan memaparkn gmbar di internet..n sudah pon faham..alhamdullilah soalan saya: 1) adakah mereka yg sekejap memakai tudung dan sekejap tidak itu boleh dikategorikan sebagai munafik? termasuklah memakai tudung di luar tetapi memaparkan gmbar di dalam internet 2) adakah pahalanya ketika memakai tudung itu diterima atau sia-sia? 3) apakah benar memakai tudung tnpa keikhlasan itu tidak mendapat pahala 4) apakah tidak ikhlas bertudung itu mengundang dosa saya tingal di kawasan bandar..dahulunya di pinggir bandar di terengganu..setelah berpindah ke negeri ni, saya mengalami culture shock yg sgt kuat..terutmanya perihal pemakaian tdung org2nya,, sgt hairan krana ada di kalangan rakan sekelas saya yang memakai tudunng di dalam kelas ketika waktu PMP tetapi apabila waktu PJK, mereka akan buka tudung..apa gunanya menutup aurat td, dan kemudian buka..sekolah kami bukannya semua perempuan,masih ada mata kaum adam yg mampu melihat.. begitu juga jikalau ada hari gotong royong, hari sukan mereka tidak akan bertudung... saya pernah bertanya kpada kawan2 "kenapa tadi pkai skrg bukak" jawapannya: limas..kita kan nk PJ..nk lari-lari saya sbnarnya marah dgn golongn prempuan mcm nih..tp saye masih belom punya kekutan berhujah dgn mereka..saya x tahu apa nk di ckpkan..krna saya bukanlah org yg arif sgt..kdg2 saya takut okata2 saya kan buat mereka salah faham atau tersinggung..mklumlah saye nih bukan org selayaknya..tp sbgai khalifah,susah sebahagian tugas saya supaya amar makruf nahi munkar semlm,seorang kawan saya menerima msg dari seorang prempuan di myspace: why ur pic adew pkay tdong adew x??? gurl jenis pew kaw ney??? jap pkay tdong, jap xpkay tdong? cm mmpbuduh kn islam jewp...! kalo saya di tmpat kawan saye tuh pon terkesima jugak..kalo ye pon nk tegor, semestinya mesti guna cara berhikmah kan..kawan saye nih plak dlm dok marah tuh, dier maki hamun org tuh.. i know..sbnanrnyer dier marah,di balik yg tersirat dlm tersurat tuh dier tahu ada benarnya ape perempuan tuh ckp.. tp katenyer: *lebih kurang mcm nih la* aku sdar lew... skng ney aku sdang blajar pkai tdung lew..ta biasa lg! n blablabla.. lagy 1, aq sdar aq cm hipokrit sikit! skejap pkai tdung.. skejap ta pkai... but, aq ta bule di paksa... kalo di paksa, kite wt ta ikhlas! bia kite brubah dari diri kite sndiri... ramai kawan2 nisah guna alasan mcm tuh..nak bertudung dgn ikhlas..xnk pksa..katenyer takot nanti berubah jadi x pkai tudung balik.. yg saya kesalkan,mereka punya nawaitu untuk bertudung tapi mereka x cube nk capai nawaitu tu..kate nk bertudung tapi stil lagi pkai skirt, masih beli lagi baju yg ketat,x tutup aurat, xplak dijaganya adab dgn laki,masih juga bersentuhan x kiralah boyfren ke,cousin laki ke,kawan2 ke.. xke bnda tuh lagi menjauhkan dia dari mendekati yg baik..?? ada sesorang kawan nisah pernah berckp: ikhlas dijadikan alsan..smpai bila nk tunggu ikhlas kalo x usaha..?? dari kecik ke besar parent suh pkai tudung, ada yg pksa kite pkai tudung ,bukan kite nak,bukan kit ikhlas pon, tapi sebb pksaan tuh sampai ke tua kite pkai tudung..semakin kita meningkat dewasa,makin bnyak kita belajar, makin kite taw apa pentingnya bertudung tuh..tp org2 mcm nih..mencuba pon xnk..nak tunggu ikhlas je.. hmm..kdg2 tuh mereka bukan x menerima nasihat..tp mcm curahkan air ke daun keladi je..masuk telinga kanan keluar telinga kiri..tidak di aplikasikan.. kalo kita berdepan isu ini dgn kawan2,org sekeliling kita yg masih lagi tidak bertudung..mcm mane nk bimbing dier? itu je lah kot..tata assalamualaikum

Comments

Popular posts from this blog