SETIAP BID’AH MENYESATKAN

Bid’ah-Definasi menurut bahasa ialah "mencipta atau mengada-ngadakan sesuatu perkara yang tiada contoh sebelumnya". Ia juga boleh dipanggil sebagai "setiap amalan yang tiada contoh sebelumnya"

Bid’ah-Definasi menurut syarak pula ialah "Mencipta (mengada-angadakan atau mereka-reka) sesuatu yang sama sekali tidak ada contohnya pada zaman Nabi SAW atau tiada dalilnya dari syarak". (Merangkumi mereka-reka, mencipta yang baru, mengubah, menambah dan menyembunyikan)

Beragama Islam adalah mudah kerana ikut sahaja contoh yang dibawa oleh Nabi SAW. Agama lain seperti Kristian dan Yahudi sentiasa berubah-ubah kerana bijak pandai mereka sentiasa mengubah/meminda/menambah agama mereka agar sesuai dengan penghidupan zaman mereka. Orang Cina sembahyang dulu pakai lampu pelita sekarang pakai lampu lektrik, dulu pakai epal sebenar kini guna epal plastik.

Islam telah sempurna/lengkap dan telah dicontohkan melalui amalan Nabi SAW yang sesuai dengan firman ALLAH dalam Al Maidah:5:3

" Hari ini aku sudah sempurnakan agama kamu".

Ayat ini telah turun ketika nabi berucap semasa haji widak.Islam telah sempurna membawa maksud bahawa Islam tidak boleh mereka-reka, mencipta yang baru, mengubah, menambah dan menyembunyikan.

Islam telah sempurna juga membawa maksud ikut sahaja tanpa ubah dan tambah dengan sesuatu yang tiada contoh.

Jika kita suka mengubah/ menambah/ menyorok dengan alasan perbuatan ini sudah baik, sudah pasti pada satu ketika nanti sembahyang yang dibuat oleh nabi SAW tidak lagi sama dengan sembahyang umat Islam zaman tersebut. Sebagai persoalan awal, pernahkah Nabi SAW mengucapkan "utsallifardhasubhi..." pada setiap kali Nabi SAW hendak sembahyang subuh? (carilah dalam mana-mana koleksi hadith sahih Nabi SAW kalau jumpa).

Imam Muhammad bin Idris Asy-Syafii (Iman Syafii) tidak pernah pun mengajarkan kepada pengikut agar membaca "utsallifardhasubhi..." setiap kali ingin bersembahyang. (Sila rujuk kitab induk Al Umm atau kitab lain karangan imam Shafii). Di sini kita boleh mengatakan bahawa amalan sembahyang yang dituntut oleh Nabi SAW kini telah diubah dan ditambah. Apa hukumnya kita melakukannya setiap kali kita bersembahyang?

Nabi telah menjangkakan akan timbul banyak bid'ah di zaman sekarang melalui satu hadith yang diriwayatkan oleh Ahmad Abu Daud At Tarmizi yang maknanya:

"Aku berwasiat kepada kamu sekelian supaya bertakwa kepada Allah, mendengar dan taat sekalipun diperintah oleh hamba Habsyi. Sesungguhnya, sesiapa yang hidup selepas ini di antara kamu selepasku akan melihat perbalahan yang banyak, maka kembalilah kamu kepada sunnahku dan sunnah para khulafa ArRasyidin selepas peninggalanku, berpegang teguhlah dengannya, maka gigitlah dengan gigi geraham, kemudian berjaga-jaga dengan hal yang baru (bid'ah) sesungguhnya setiap ciptaan yang baru (dalam agama) itu adalah bid'ah dan setiap yang bid'ah adalah sesat." Hadith 1

Hadith riwayat Muslim pula menambah:

"Setiap yang diada-adakan itu bid'ah, setiap yang bid'ah itu sesat dan setiap yang sesat itu adalah ke dalam neraka". Hadith 2

Agama Islam hanya perlu ikut sahaja bukan cipta yang baru sesuai dengan hadith:

"Dari Ibnu Abbas baginda berkata: Hendaklah kamu takut (takwa) kepada Allah dan sentiasa istiqamah (sentiasa dalam ketaatan) , hendaklah kamu mengikut ( Al-Quran dan Sunnah) dan janganlah berbuat bid'ah". Hadith 3

Nabi sudah menjangkakan bahawa pada satu masa ramai manusia akan menganggap bahawa melakukan bid'ah itu adalah satu perbuatan yang mulia dan baik sesuai dengan hadith nabi:

"Setiap bid'ah itu sesat walaupun (semua) manusia telah berpendapat satu-satu bid'ah (yang mereka lakukan itu) hasanah (baik)". Hadith 4

Imam Malik ra telah berkata:

"Sesiapa yang melakukan bid'ah di dalam Islam kemudian disangkanya baik, maka dia telah menganggap bahawa Muhammad telah mengkhianati alrisalah kerana jelas Allah berfirman (Hari ini Aku telah sempurnakan agama kamu dan Aku cukupkan nikmat kamu dan Aku hanya meredai Islam sebagai agamamu). Apa yang tidak dapat dianggap sebagai agama pada masa itu (masa Nabi SAW) maka pada hari ini ia juga tetap tidak boleh dianggap sebagai agama".

Orang kini mengatakan bahawa bid'ah terbahagi kepada dua iaitu bid'ah hasanah dan bid'ah dhalalah. Pemahaman konsep ini sepatutnya adalah seperti berikut:-

Bid'ah Dhalalah :

Ialah bid'ah yang menyesatkan iaitu bid'ah yang berkaitan ibadah atau urusan agama (syarak). Larangan bid'ah dalam agama ini jelas sesatnya.

Bid'ah hasanah :

Ialah bid'ah dalam urusan perkara-perkara yang berbentuk urusan keduniaan semata-mata. Usaha mereka cipta yang berupa kebendaan atau kemajuan yang berbentuk keduniaan yang diperlukan oleh manusia amat digalakkan oleh Islam selagi ciptaan baru tersebut tidak membahayakan atau memudharatkan manusia dan alam. Ini sesuai dengan hadith Nabi SAW: Hadith Riwayat Muslim

"Kamu lebih tahu hal ehwal dunia kamu". Hadith 5

Dari hadith di atas jelas bahawa jikalau perkara yang berkaitan dengan keduniaan seperti bagaimana mengahwinkan benih bunga tamar (zaman Nabi), menaiki kapal terbang, mencipta bom moden dll, Nabi memang tiada kepakaran dan Nabi menyerahkan kepada kepakaran manusia tetapi jika bab agama Islam, manusia diseru ikutlah contoh yang telah dibawa oleh Nabi SAW.

Marilah kita beramal secara yang diredhai Allah dan jangan sekali-kali menjadikan Islam seperti agama orang Yahudi dan Nasrani akibat dari perbuatan mereka melakukan penciptaan (Bid’ah) yang baru dalam ibadah mereka melalui keizinan dari pembesar atau ketua-ketua agama mereka yang tidak berdasarkan kitab samawi. Allah telah berfirman seperti berikut yang menempelak golongan Yahudi dan Nasrani ini:

Surah Al Kahfi 18:104;

"Dan mereka menyangka bahawa mereka telah melaksanakan perbuatan-perbuatan (Ibadah yang mereka cipta mengikut cara mereka sendiri) itu adalah baik"

Tatapilah makna hadith berikut yang diriwayatkan oleh Al Bukhari:

"Telah datang beberapa orang pengunjung kerumah isteri Nabi SAW untuk menanyakan tentang ibadah Nabi SAW. Apabila diceritakan kepada mereka maka mereka merasa seolah-olah saling mempersoalkan (ibadah Nabi dengan ibadah mereka) dan mereka berkata sesama sendiri: Alangkah berbezanya kita dengan Nabi sedangkan baginda diampunkan Allah dosanya yang lalu dan yang kemudian. Salah seorang dari mereka berkata : Aku akan bersembahyang malam selama-lamanya: Aku akan tetap berpuasa tanpa henti : dan berkata pula yang lain : Aku akan tetap menjauhi perempuan selama-lamanya. Maka Rasulullah saw tiba dan terus bersabda : Adakah kamu yang mengatakan begitu dan begini ? Demi Allah sesungguhnya akulah yang paling takut dan paling takwa kepada Allah antara kamu semua, tetapi aku berpuasa dan berbuka, aku sembahyang dan aku tidur dan aku mengahwini perempuan. Oleh itu sesiapa sahaja yang tidak mengikut sunnahku, maka dia bukanlah dari golongan ku". Hadith 6

Dari hadith diatas, Nabi telah memberikan peringatan keras bahawa membuat satu ibadah yang kelihatan amat baik (berlebih-lebihan melebihi Nabi) tetapi tidak mengikut contoh Nabi maka ia akan termasuk golongan orang kafir. Sedangkan nak bersembahyang melebihi Nabi pun Nabi tak redha.

Dengan ilmu yang baru diperolehi, marilah kita nilai adakah Nabi SAW pernah:

* Meletakkan paku atau surah Yassin atau Quran disebelah anak yang baru lahir?
* Bertawakkal (bertawassul) kepada orang yang sudah mati, sheikh, wali-wali atau terus kepada Nabi SAW ?
* Berdoa dan berzikir dengan lantang (kuat) selepas sembahyang berjemaah ?
* Kenduri arwah dan bertahlilan?
* Bersanding sewaktu perkhawinan ?
* Majlis tepung tawar ?
* Menggantung tulisan Bismillah diatas pintu masuk kerumah ?
* Menumpukan pembacaan surah Yassin semata-mata dimalam Jumaat ?
* Dan banyak lagi perkara termasuk yang sensitif untuk dibincangkan

Sekiranya nak dipersoalkan adakah baik menggantung ayat Bismillah didalam rumah serta ukiran ayat Kursi dan ayat-ayat Quran lain, sudah tentu ramai orang akan mengatakan bahawa ia adalah suatu yang baik, indah dan Islamik. Sebagai orang Islam yang berpendidikan, sewajarnya sebelum kita membeli ayat-ayat tersebut yang mahal untuk digantung dirumah, kita selidik adakah Nabi saw melalui sunnahnya pernah menggantung sebarang ayat Allah dirumah beliau ?. Jikalau Nabi saw tidak pernah membuatnya kita umat akhir zaman ini tak perlu membuat satu kerja bid’ah ini!. Sekarang kita boleh lihat kesan kerosakan dari kerja bid’ah menggantung ayat Allah. Rumah orang Islam kini sudah menyamai orang Hindu yang menggantung gambar Tuhannya yang dikalungkan bunga diatas pintu masuk rumahnya. Orang Cina pula menggantung gambar tuhan mereka dan cermin juga diatas pintu masuk rumahnya untuk tujuan yang sama dengan orang Hindu. Orang Islam menggantung ayat diatas pintu masuk rumahnya dan apabila disoal tujuannya, jawapan yang diberikan tidak banyak bezanya dengan jawapan orang Hindu dan Cina iaitu untuk mendapatkan rahmat (orang cina memanggil ‘ong’), mengelakkan sial dan manjauhkan syaitan dan jin jahat. Dengan membuat kerja bid’ah yang dianggap baik dan Islamik iaitu dengan menggantungkan ayat Allah seperti "Bismillah......"serta ayat-ayat lain, akhirnya umat Islam masa kini telah terjerumus kepada kesesatan iaitu rosak akidah akibat membuat kerja khurafat yang menjadikan pengamalnya kesyrikan kerana menganggap ayat Allah tersebut bolah memberikan rahmat, menolak sial dan menjauhkan jin dan syaitan. Budaya ini berkembang biak lagi dengan banyak kedai orang Islam kini membelanjakan beribu-ibu ringgit untuk membeli ayat seribu dinnar serta ayat-ayat lain untuk digantung bagi memajukan perniagaan dan tujuan lainnya yang hanya beliau yang tahu. Sedarlah bahawa tangkal dan azimat adalah dosa yang amat besar disisi Islam. Definisi azimat ialah bahan yang terdapat tulisan (tulisan arab, melayu, rajah tertentu hatta tulisan dari al-quran ) diatas nya yang dianggap mempunyai sakti atau kuasa untuk memberi manfaat, keuntungan dan kebaikan atau melindungi diri dari sesuatu tujuan/maksud atau untuk mengelakkan musibah, bencana, penyakit dan kerugian.

Sebenarnya perkara-perkara bid’ah yang berkembang biak pada masa kini adalah disebabkan kelemahan umat Islam itu sendiri yang tidak mahu lagi mempelajari Quran dan Hadith lalu menyerahkan perkara ini bulat-bulat kepada ‘ulamak’. Ingatlah bahawa runtuh dan rosaknya Islam di Turki adalah di sebabkan perkara ini dimana ‘ulamak’ mereka menjualkan agama demi untuk membeli kemewahan hidup di dunia. Apabila ‘ulamak’ sudah boleh dibeli , pemerintah seperti Kamal Ataturk yang pro yahudi dan ahli Freemason pun mengubah dan menambah agama Islam sewenang-wenang. Perkara yang sama sedang berlaku di Malaysia sejak zaman Tunku Abd Rahman dan makin berkembang dewasa ini dan sesetengahnya sudah semakin popular seperti nasyid oleh orang perempuan. Apabila ‘ulamak’ mengatakan berzanji yang dikarang oleh Sheikh Ja’afar Al Berzanji itu baik maka orang ramai tanpa menyemak Quran dan Hadith terus menerima dan mengamalkanya. Tahukah anda semua bahawa kitab tersebut telah diharamkan di banyak negara ? Kita meminta pertolongan terus kepada Allah tetapi didalam kitab ini ia memohon terus kepada Nabi Muhammad saw yang telahpun wafat. Sedangkan Nabi sendiri pun sewaktu berdoa untuk pakciknya Abu Talib yang sedang nazak pun tidak dikabulkan oleh Allah. Inikan pula Nabi telah lama wafat, mengapa meminta tolong kepadanya ? Ramai orang lain pula memohon doa terus kepada wali-wali Allah yang telah lama wafat. Ini semua kerja bid’ah dan sudah tergolong pula dibawah kes syirik !

Agenda protokol Yahudi sudah jauh meresapi cara kehidupan kita seharian. Diantaranya perubatan, kewangan, makanan dan media massa. TV adalah media massa yang amat berpengaruh. Melalui TV kita melihat bahawa palang kayu salib dapat menghalau dan membunuh dracula. Pengaruh ini sudah amat meresapi jiwa kaum Islam dimana dalam mereka mencari pelindung dari gangguan syaitan, mereka menjadikan Quran dan surah Yassin sebagai azimat sehingga ada yang mengikat Quran kecil dibadan bila bergerak kemana-mana. Tak kurang ramai juga orang Islam masa kini menggantung ayat Kursi untuk menghalau jin dan syaitan. Terdapat juga kaum wanita yang meletakkan ayat Kursi didalam beg tangan mereka sebagai pelindung. Ada pula yang menjalankan upacara berlenggang perut apabila mencapai kehamilan 7 bulan dan memotong jambul pada bayi yang baru lahir lalu rambut tersebut dimasukkan kedalam air kelapa muda dan ini adalah menyerupai adat kaum Hindu (Islam melalui sunnah Nabi SAW menyarankan agar mencukur keseluruhan rambut bayi pada hari ketujuh). Bolehkah ini dilakukan oleh orang Islam ? Jika kita mengkaji dan mempelajari Quran dan Hadith pasti kita akan mengetahui bahawa ini adalah satu kerja bid’ah yang jelas membawa kesyirikan.

Apabila orang Islam hidup bercampur dengan bangsa lain seperti India, Cina dan Nasrani (Orang Kristian) kita akan terdedah dengan budaya hidup kaum-kaum tersebut. Lama kelamaan kini ramai orang Islam tidak tahu membezakan cara hidup Islam dengan kafir disebabkan mereka mengikut ‘ulamak’ menjualbelikan agama secara membabi buta tanpa merujuk Quran dan Hadith. Sebagai contohnya, orang cina bila berkabong mengepilkan kain dengan warna-warna tertentu pada lengan bajunya sebagai tanda berkabong. Orang Islam mengikutnya dengan mengubah cara sahaja iaitu melilit kain putih dan hitam pada songkok. Begitu juga apabila melihat binaan batu istimewa pada jirat cina jauh lebih cantik dari kubur Islam yang sepatutnya tidak boleh di adakan binaan di atasnya maka kini kelihatan kubur Islam semakin cantik berhias dengan bangunan batu yang berukir indah, adakah ini dibenarkan didalam Islam??. Kini kedua-dua jirat cina dan kubur Islam mempunyai persamaan iaitu ada bangunan batu diatasnya cuma yang membezakan diantaranya adalah senibinanya sahaja. Bagaimana pula persoalan menjirus air di perkuburan serta membawa bunga dikubur orang Islam ? Ia sudah menyamai cara orang Nasrani.

Apabila menyambut hari raya pula, orang Melayu tidak ketinggalan bermain mercun kerana terpengaruh dengan budaya orang cina. Orang cina memberi ang pau orang Islam pun beri duit raya. Adakah ini mengikut sunnah Nabi SAW?? Nabi menggalakkan kalau kita bersedekah, berilah kepada asnafnya seperti anak yatim, fakir miskin dan mualaf. Kini apabila hari raya telah wujud satu sindrom iaitu tutup pintu gate kerana mengelakkan kanak-kanak berhari raya mencari duit raya. Ia sudah jauh terpesong dari kehendak sebenar Islam menyambut hari raya disebabkan budaya ikut-ikutan dari budaya kaum kafir dan ini dinamakan bid’ah dan ia tetap salah walau orang ramai menganggap perbuatan ini cantik sesuai dengan hadith 4 diatas. Untuk memeriahkan lagi sambutan hari raya pula kini dibuat kunjungan marhaban dari rumah kerumah dengan membaca berzanji. (Berzanji telah saya kupas sedikit diatas). Kitab ini banyak memesong akidah dan mengandungi cerita-cerita yang sama sekali bercanggah dengan Quran dan hadith seperti fahaman NUR Muhamand yang menjadikan leluhur (salasilah nenek moyang hingga ibu bapa Nabi SAW) orang yang mulia kerana mengalirnya NUR tersebut dalam diri leluhur Nabi SAW. Bagaimana kitab berzanji boleh mengatakan leluhur Nabi adalah orang yang mulia sedangkan Nabi sendiri telah mengatakan bahawa ibunya sendiri iaitu Siti Aminah adalah penghuni neraka kerana beliau adalah orang kafir Quraish yang masih belum memeluk Islam. Jikalau kita terus menganggap kerja bid’ah ini adalah suatu yang baik, suatu masa nanti Nabi Muhammad SAW bukan setakat ada panggilan Sayyidina Maulana Akram penolong dan pelindungku dalam perkara-perkara penting Muhammad SAW seperti yang digunakan didalam kitab berzanji tetapi orang Malaysia tahun 2020 mungkin akan memanggil Nabi SAW dengan panggilan Dato’ Sri Sayyidina Wamaulana Alakram Muhammad bin Abdullah AMN, PJK, JKR, EPU, UPE,… Sanggupkah Nabi kita dipanggil dengan panggilan tersebut sedangkan kini kita tidak mengambil sebarang tindakan pun diatas penambahan sayyidina dan maulana di awal nama Nabi SAW?????

Sebagai kesimpulan, apabila kita membuat sesuatu perkara, persoalan yang perlu di soal kepada diri kita sendiri ialah "Perkara yang akan dilakukan ini perkara agama atau keduniaan ?" sekiranya perkara keduniaan asalkan tidak membahayakan manusia dan alam persekitaran, ia boleh dilakukan sekiranya tidak melanggar hukum Allah, tetapi jika perkara yang dilakukan tersebut adalah perkara yang berkaitan dengan agama, cuba selidik samaada perkara ini ada contoh dari Nabi SAW atau tidak. Jika ada contohnya buatlah dan sekiranya tidak ada contoh maka perkara in adalah bid’ah. Ingat! bahawa setiap yang diadakan-adakan itu bid’ah, setiap yang bid’ah itu sesat dan setiap yang sesat itu adalah kedalam neraka !!

Comments

Popular posts from this blog