Shah Alam, Selangor Nov. 26 22:43
SAHABAT2 YG DIKASIHI,
MARILAH SAMA2 KITA TELITI SOAL
JAWAB BERKENAAN DGN SOLAT INI
MUDAH MUDAHAN IANYA DAPAT
MEMBANTU KITA SEMUA UNTUK
MENGAMBIL BERAT DAN MENJAGANYA
DENGAN BAIK.
Abdullah bin Mas'ud telah bertanya kpd
Rasulullah SAW: "Apakah amalan yg
paling disukai Allah SWT?" Sabda
Rasulullah SAW: "Solat dengan menjaga
waktunya." Kata Abdullah: "Kemudian
apa?" Sabda Rasulullah: "Berbuat baik kpd
kedua ibubapa." "Kemudian apa lagi", tnya
Abdullah. Jawab Rasulullah, "Berjihad di
jalan Allah SWT." - Riwayat Bukhari &
Muslim.
Sy ingin bertnya sekiranya
melewatkan/melambatkan solat adakah
melewatkan/melambatkan solat adakah
ianya menjadi makruh, membawa ke dosa
kecil atau bagaimana? Minta kpd panel
mahir menjawabnya, insyaallah. Syukran..
_________________
wa'alaikumussalam
Alhamdulillah. Berikut adalah matan
hadith tersebut :-
Dari Abdullah bin Mas'ud, mereka telah
bertanya Nabi saw :-
!"#!$%& '() ة +,- ل : ا !0 ؟ 234 أ 267- . أي ا
أي 9: : ;(0 . <=>- ا?- ا @A 9: ل : !0 أي ؟ 9: : ;(0
B ا 2%CD E4 د !"G- ل : ا !0 ؟
"Amalan manakah yang paling utama?
Nabi saw menjawab : Bersolatlah pada
waktunya. Aku berkata : kemudian apa?
Nabi bersabda : berbuat baiklah kepada
kedua ibu-bapa. Aku berkata : kemudian
apa lagi?. Nabi bersabda : berjihad dijalan
Allah" [Riwayat Bukhari, al-Jaami alAllah"
[Riwayat Bukhari, al-Jaami al-
Sahih #2782]
Hadith diatas ini menjelaskan bahawa
solat fardu hendaklah dilakukan pada
waktu-waktunya. Ia menjadi makruh
(menurut setengah2 ulama') apabila
seseorang yang melewatkan solat itu
meninggalkan solat berjemaah, dan boleh
menjadi haram jika dia bersolat pada
waktu-waktu yang diharamkan bersolat.
Sekian, wassalam
----------------
Salam,
Apakah SAMA AZAB MENINGGALKAN
SOLAT IAITU X SOLAT dengan AZAB
MELENGAHKAN SOLAT TETAPI MASIH
SOLAT DALAM WAKTUNYA?
------
wa'alaikumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab
soalan ini dengan kadar kemampuan yang
ada, In Sya Allah.
Meninggalkan solat dan melengahkan solat
merupakan dua perkara yang sangat
berbeza. Mereka yang meninggalkan solat
dengan sengaja terdapat dua padangan
ulama' :
a. Ada ulama' yang mengatakan tidak
menjadi kufur secara mutlak, akan tetapi
telah melakukan dosa besar, selama-mana
dia masih menganggap solat itu wajib.
b. Ada dikalangan ulama' yang
berpendapat bahawa mereka yang
meninggalkan solat telah dianggap sebagai
terkeluar dari Islam. Sabda Nabi saw :-
>$4 !"H@# <64 ة +,- ا 9"I%A و !II%A ي K- ا >"7- ا
@LH
"Batasan diantara kita dan mereka adalah
"Batasan diantara kita dan mereka adalah
SOLAT. Barangsiapa yang
meninggalkannya, maka dia telah kufur"
[Hadith riwayat Imam Ahmad].
Didalam bab melengahkan solat, perkara
utama yang dibincangkan ulama adalah
mereka yang melakukan solat diluar waktu
solat tersebut. Ulama sepakat bahawa
adalah HARAM bagi seseorang yang
melewatkan solat sehingga habis waktu
solat tersebut, tanpa sebab-sebab yang
dibenarkan oleh syara' [al-Mausu'ah al-
Fiqhiyyah,10/8]. Setiap solat itu
ditetapkan pada waktu-waktunya, firman
Allah swt :-
!ً#?ُ0ْ?َ& !ًA!َQِH َ SِIِ&ْTُْU ا 'َ(َ) ْ ;َV!َH َةَ +W,- ا W إِن
"Sesungguhnya sembahyang itu adalah
satu ketetapan yang diwajibkan atas
orang-orang yang beriman, yang tertentu
waktunya. " [al-Nisa' : 103]
Sebab-sebab yang dibenarkan syara'
Sebab-sebab yang dibenarkan syara'
termasuklah seseorang iru melakukan jama'
takhir dengan kebenaran yang dibenarkan
oleh syara' dan akibat tertidur atau
terlupa. Melenggahkan solat sehingga
habis waktu solat tersebut juga boleh
dikategorikan sebagai sengaja
meninggalkan solat sebagai hukum diatas
tadi.
Solat diakhir waktu
Akan tetapi, jika solat tersebut masih
dilakukan pada waktunya dan tidak
termasuk didalam waktu-waktu yang
diharamkan bersolat, maka perbuatan
tersebut tidaklah termasuk didalam bab
meninggalkan atau melewatkan solat
sehingga habis waktunya. Solat tersebut
dibenarkan sebagaimana hadith Abu Musa
al-Asy'ari ra. meriwayatkan bahawa ada
seseorang datang kepada Nabi saw dan
bertanyakan baginda mengenai waktu
solat, dan baginda menjelaskan waktu
AWAL dan waktu AKHIR solat, dan
AWAL dan waktu AKHIR solat, dan
baginda bersabda :- "Waktunya adalah
antara dua ini" (ِ<ْ=َKَZ َْ SَA ُ ;ْ0َ?ْ- ا ) [Hadith
Riwayat Muslim #614].
Seseorang itu hendaklah tidak berterusan
melakukan solat dihujung-hujung waktu,
ditakuti ia termasuk didalam waktu-waktu
haram melakukan solat. Contohnya
melakukan solat Asar sewaktu matahari
sudah kuning-kuningan.
Melewatkan solat juga melibatkan
seseorang itu melakukan perkara yang
makruh atau sebahagian ulama'
mengatakan perkara yang haram, iaitu
meninggalkan solat berjemaah. Begitu juga
dengan persoalan ajal atau maut, yang
tidak mungkin MAUT menunggu seseorang
itu dari melakukan solat jika dia tidak
menunaikannya pada awal waktu tersebut.
Namun demikian, dibenarkan seseorang itu
melewatkan solat dengan beberapa sebabsebab
yang dibenarkan syara', misalnya,
yang dibenarkan syara', misalnya,
seseorang yang bermusafir yang
mengetahui solat tersebut masih boleh
dilakukan apabila kapal terbang mendarat.
Didalam permasalahan ini lebih baik
seseorang itu melakukan solat pada
waktunya (walaupun sedikit lewat) dari
menjama'kannya. Begitu juga menjadi
sunnah melewatkan solat Isya',
termasuklah mengadakan majlis ilmu. WA.
Sekian, wassalam
SAHABAT2 YG DIKASIHI,
MARILAH SAMA2 KITA TELITI SOAL
JAWAB BERKENAAN DGN SOLAT INI
MUDAH MUDAHAN IANYA DAPAT
MEMBANTU KITA SEMUA UNTUK
MENGAMBIL BERAT DAN MENJAGANYA
DENGAN BAIK.
Abdullah bin Mas'ud telah bertanya kpd
Rasulullah SAW: "Apakah amalan yg
paling disukai Allah SWT?" Sabda
Rasulullah SAW: "Solat dengan menjaga
waktunya." Kata Abdullah: "Kemudian
apa?" Sabda Rasulullah: "Berbuat baik kpd
kedua ibubapa." "Kemudian apa lagi", tnya
Abdullah. Jawab Rasulullah, "Berjihad di
jalan Allah SWT." - Riwayat Bukhari &
Muslim.
Sy ingin bertnya sekiranya
melewatkan/melambatkan solat adakah
melewatkan/melambatkan solat adakah
ianya menjadi makruh, membawa ke dosa
kecil atau bagaimana? Minta kpd panel
mahir menjawabnya, insyaallah. Syukran..
_________________
wa'alaikumussalam
Alhamdulillah. Berikut adalah matan
hadith tersebut :-
Dari Abdullah bin Mas'ud, mereka telah
bertanya Nabi saw :-
!"#!$%& '() ة +,- ل : ا !0 ؟ 234 أ 267- . أي ا
أي 9: : ;(0 . <=>- ا?- ا @A 9: ل : !0 أي ؟ 9: : ;(0
B ا 2%CD E4 د !"G- ل : ا !0 ؟
"Amalan manakah yang paling utama?
Nabi saw menjawab : Bersolatlah pada
waktunya. Aku berkata : kemudian apa?
Nabi bersabda : berbuat baiklah kepada
kedua ibu-bapa. Aku berkata : kemudian
apa lagi?. Nabi bersabda : berjihad dijalan
Allah" [Riwayat Bukhari, al-Jaami alAllah"
[Riwayat Bukhari, al-Jaami al-
Sahih #2782]
Hadith diatas ini menjelaskan bahawa
solat fardu hendaklah dilakukan pada
waktu-waktunya. Ia menjadi makruh
(menurut setengah2 ulama') apabila
seseorang yang melewatkan solat itu
meninggalkan solat berjemaah, dan boleh
menjadi haram jika dia bersolat pada
waktu-waktu yang diharamkan bersolat.
Sekian, wassalam
----------------
Salam,
Apakah SAMA AZAB MENINGGALKAN
SOLAT IAITU X SOLAT dengan AZAB
MELENGAHKAN SOLAT TETAPI MASIH
SOLAT DALAM WAKTUNYA?
------
wa'alaikumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab
soalan ini dengan kadar kemampuan yang
ada, In Sya Allah.
Meninggalkan solat dan melengahkan solat
merupakan dua perkara yang sangat
berbeza. Mereka yang meninggalkan solat
dengan sengaja terdapat dua padangan
ulama' :
a. Ada ulama' yang mengatakan tidak
menjadi kufur secara mutlak, akan tetapi
telah melakukan dosa besar, selama-mana
dia masih menganggap solat itu wajib.
b. Ada dikalangan ulama' yang
berpendapat bahawa mereka yang
meninggalkan solat telah dianggap sebagai
terkeluar dari Islam. Sabda Nabi saw :-
>$4 !"H@# <64 ة +,- ا 9"I%A و !II%A ي K- ا >"7- ا
@LH
"Batasan diantara kita dan mereka adalah
"Batasan diantara kita dan mereka adalah
SOLAT. Barangsiapa yang
meninggalkannya, maka dia telah kufur"
[Hadith riwayat Imam Ahmad].
Didalam bab melengahkan solat, perkara
utama yang dibincangkan ulama adalah
mereka yang melakukan solat diluar waktu
solat tersebut. Ulama sepakat bahawa
adalah HARAM bagi seseorang yang
melewatkan solat sehingga habis waktu
solat tersebut, tanpa sebab-sebab yang
dibenarkan oleh syara' [al-Mausu'ah al-
Fiqhiyyah,10/8]. Setiap solat itu
ditetapkan pada waktu-waktunya, firman
Allah swt :-
!ً#?ُ0ْ?َ& !ًA!َQِH َ SِIِ&ْTُْU ا 'َ(َ) ْ ;َV!َH َةَ +W,- ا W إِن
"Sesungguhnya sembahyang itu adalah
satu ketetapan yang diwajibkan atas
orang-orang yang beriman, yang tertentu
waktunya. " [al-Nisa' : 103]
Sebab-sebab yang dibenarkan syara'
Sebab-sebab yang dibenarkan syara'
termasuklah seseorang iru melakukan jama'
takhir dengan kebenaran yang dibenarkan
oleh syara' dan akibat tertidur atau
terlupa. Melenggahkan solat sehingga
habis waktu solat tersebut juga boleh
dikategorikan sebagai sengaja
meninggalkan solat sebagai hukum diatas
tadi.
Solat diakhir waktu
Akan tetapi, jika solat tersebut masih
dilakukan pada waktunya dan tidak
termasuk didalam waktu-waktu yang
diharamkan bersolat, maka perbuatan
tersebut tidaklah termasuk didalam bab
meninggalkan atau melewatkan solat
sehingga habis waktunya. Solat tersebut
dibenarkan sebagaimana hadith Abu Musa
al-Asy'ari ra. meriwayatkan bahawa ada
seseorang datang kepada Nabi saw dan
bertanyakan baginda mengenai waktu
solat, dan baginda menjelaskan waktu
AWAL dan waktu AKHIR solat, dan
AWAL dan waktu AKHIR solat, dan
baginda bersabda :- "Waktunya adalah
antara dua ini" (ِ<ْ=َKَZ َْ SَA ُ ;ْ0َ?ْ- ا ) [Hadith
Riwayat Muslim #614].
Seseorang itu hendaklah tidak berterusan
melakukan solat dihujung-hujung waktu,
ditakuti ia termasuk didalam waktu-waktu
haram melakukan solat. Contohnya
melakukan solat Asar sewaktu matahari
sudah kuning-kuningan.
Melewatkan solat juga melibatkan
seseorang itu melakukan perkara yang
makruh atau sebahagian ulama'
mengatakan perkara yang haram, iaitu
meninggalkan solat berjemaah. Begitu juga
dengan persoalan ajal atau maut, yang
tidak mungkin MAUT menunggu seseorang
itu dari melakukan solat jika dia tidak
menunaikannya pada awal waktu tersebut.
Namun demikian, dibenarkan seseorang itu
melewatkan solat dengan beberapa sebabsebab
yang dibenarkan syara', misalnya,
yang dibenarkan syara', misalnya,
seseorang yang bermusafir yang
mengetahui solat tersebut masih boleh
dilakukan apabila kapal terbang mendarat.
Didalam permasalahan ini lebih baik
seseorang itu melakukan solat pada
waktunya (walaupun sedikit lewat) dari
menjama'kannya. Begitu juga menjadi
sunnah melewatkan solat Isya',
termasuklah mengadakan majlis ilmu. WA.
Sekian, wassalam
Comments
Post a Comment