Skip to main content

INGIN BERTAUBAT SETELAH MEMBUNUH 99 NYAWA

Dan dari Abu Said Alkhudri berkata bahawa Rasulullah s.a.w. ada bersabda: Pada zaman yang terdahulu, terjadi seorang yang telah membunuh hampir sembilan puluh sembilan nyawa, kemudian ia ingin bertaubat. Lalu ia mencari seorang pendita dan bertanya apakah masih ada peluang untuknya bertaubat?
Continue reading
Posted in KISAH IKTIBAR | Leave a comment

KISAH NABI SALEH DAN KAUM TSAMUD

Nabi Saleh A.S. dengan rasa rendah hati menghadap ke hadrat Allah SWT berdoa, bermohon kepadaNya agar memberikan kepadanya satu mukjizat bagi membuktikan kebenaran risalah dan ajarannya sekaligus mematahkan segala tentangan kaumnya yang masih berkeras kepala itu. Ia bermohon kepada Allah SWT supaya menciptakan seekor unta betina yang dikeluarkan daripada sebuah batu karang yang besar yang terdapat di sisi sebuah bukit di situ.
Continue reading
Posted in KISAH NABI | Leave a comment

HALIMATUS SA’DIAH DAPAT 11 KEBAHGIAAN


...Lahirnya walaupun masih ada ibu tempat bermanja, tapi dari kecil lagi dipisahkan pula dari ibunya, kerana diberi kepada ibu angkatnya, Halimatus Saadiah namanya. Tidak sempat bermanja dengan ibunya, bahkan belum pun sempat kenal ibunya, dipisahkan pula, aduh hibanya hati kita? Ibu angkatnyalah yang memelihara di dalam keadaan miskin pula, empat tahun lamanya. Hati kita ikut terasa luka dibuatnya? Nabi merasa ibu angkatnya itulah ibu kandungnya. Aduh! Baru sedang asyik-asyik bermanja, di dalam belaian ibu angkatnya, memang ibu angkatnya terlalu sayang kepadanya, dipisahkan pula. Sedang berkasih sayang, di antara anak dan ibu angkatnya, ibu kandungnya mengambilnya pula. Sudah tentu sekali sama ada Halimah mahupun Nabi, macam tercabut nyawanya, kerana terpisah dengan orang kesayangannya...
Kita selalu mendengar Rasulullah SAW menjadi anak susu kepada Halimatus Sa’diah. Jadi yang hendak diperkatakan Halimatus Sa’diah. Sudah diperkatakan sebelum ini mengenai Rasulullah SAW. Seorang yang istimewa, seorang yang luar biasa, agung.  Seorang yang kerananyalah dunia Akhirat diciptakan Tuhan.  Jadi apa saja yang berhubungan dengan Rasulullah SAW walaupun satu titik,  lebih-lebih satu huruf, lebih-lebih satu perkataan,  ada maknanya, ada erti, ada benda tersirat, ada benda yang patut kita congkel supaya terserlah.
Continue reading
Posted in KISAH MUKMINAH | Leave a comment

Comments

Popular posts from this blog