Jangan Cincai Membersihnya




Saya masih ingat semasa masih bekerja dulu, kawan-kawan perempuan yang bukan beragama islam yang kebetulan selalu bertemu di 'bilik Air pejabat' sering tanya kami yang beragama islam soalan ni "mengapa you all semasa dalam tandas (bilik kecil tempat melepas hajat) suka berdehem, pelik, you all baca jampi ker".

Pada yang tahu sebabnya senyum saja. Tapi antara kami tu saya rasa ada juga yang tak tahu kenapa "berdehem" bagi perempuan ketika masuk tandas selepas menunaikan 'hajat'.

Kebetulah pada hari Khamis malam Jumaat minggu lepas saya berkesempatan mendengar kuliah Datuk Dr. Haron Din di Masjid Negeri.

Malam tu beliau banyak menceritakan tentang siksa kubur. Banyaklah perkara-perkara yang disebutkan yang boleh menyebabkan seseorang itu mendapat siksa kubur. Antara yang paling menarik perhatian saya ialah bab bersuci dari hajat besar dan hajat kecil.

Pesannya, bila beristinja' sama ada kerana melepas hajat besar atau hajat kecil pastikan ia dibersihkan betul-betul, jangan cincai sajer. Nampak perkara ni kecil dan remeh tetapi dia boleh membawa kepada siksa kubur. Beliau menceritakan tentang satu hadis:

"Ketika Rasulullah s.a.w melalui dua buah kubur, baginda bersabda: Ingatlah, sesungguhnya dua mayat ini sedang diseksa, tetapi bukan kerana melakukan dosa besar. Seorangnya diseksa kerana dulunya dia suka membuat fitnah dan seorang lagi diseksa kerana tidak membersihkan dirinya dari air kencingnya. Kemudian baginda meminta pelepah kurma lalu dibelahnya menjadi dua. Setelah itu beliau menanam salah satunya pada kubur yang pertama dan yang satu lagi pada kubur yang kedua sambil bersabda: Semoga pelepah ini boleh meringankan seksanya, selagi ianya belum kering."

Itulah saja yang nak saya kongsi bersama. Kadang-kadang kita dizaman serba moden dan serba nak cepat ni terlupa tentang kesucian terutama selepas memlepaskan hajat kecil. Takut kadang-kadang tak perasan, air masih menitis selepas dibersihkan dari buang air dan kita terus mengerjakan sholat atau mengaji tanpa perasaan kita menanggung najis. Itulah sebabnya kena "berdehem" bagi perempuan untuk mempastikan air kencing tidak ada lagi menitis. 
 
 

Comments

Popular posts from this blog