Sayang, Jangan Tidur Selepas Subuh


 
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ




Orang-orang tua kata, tidor sehingga matahari melangkah kita menyempitkan rezeki. Mesti ada yang kata, "ala rezeki aku dah tetap sebab makan gaji, lainlah orang berniaga.". Tapi kita kena ingat rezeki bukan bermaksud duit saja malah kesihatan yang baik juga dikira rezeki.

Sebenarnya tidur selepas sholat subuh tu tak adalah dalil yang mengatakan berdosa tapi cuba fikir, kalau kita bangun lambat, nak makan nasi lemak untuk sarapan, kemungkinan nasi lemak kesukaan kita dah habis terjual. Penjual nasi lemak pun dah balik.

Menyambung tidur selepas Subuh, sememangnya tidak digalakkan. Rasulullah s.a.w. tidak tidur selepas menunaikan solat subuh kerana Allah memberkati umat ini yang berpagi-pagi, seperti satu hadith yg berbunyi, maksudnya Ya Allah, berkatilah umatku yang berpagi-pagi [Diriwayatkan at-Tirmizi, Abu Daud dan selainnya]. Untuk itu, para fuqaha' memakruhkan tidur selepas solat subuh.

Telah thabit dari Nabi bahawasanya Baginda berdoa kepada Allah supaya memberkati umatnya yg berpagi-pagi, sebagaimana yang diriwayatkan oleh Ashab as-Sunan yg empat dan Ibn Hibban dalam Sahihnya, Nabi melewati anaknya Fatimah r.ha yang sedang berbaring pada waktu Subuh, maka Baginda bersabda, maksudnya:

Wahai anakku, bangunlah dan hadaplah rezeki Tuhanmu, dan janganlah engkau jadi dari kalangan org yang lalai, sesungguhnya Allah membahagikan rezeki manusia di antara terbit fajar hingga terbit matahari.' (Diriwayatkan al-Baihaqi)

Berkata Nabi di dalam hadith yg diriwayatkan oleh at-Tabarani di dlm al-Awsath. maksudnya:

Berpagi-pagilah (subuh) dalam mencari rezeki, sesungguhnya berpagi-pagi itu adalah berkat dan kejayaan.'

Oleh itu para fuqaha' menetapkan kemakruhan tidur selepas solat Subuh, dan dinukilkan oleh Imam as-Safarini mengenai kemakruhan tidur selepas solat Subuh dan Asar:

'Dimakruhkan tidurmu -wahai mukallaf- selepas solat Subuh, kerana waktu itu adalah waktu mencari rezeki dan berusaha (syara' dan 'uruf) di sisi org yg beraqal.'

Disebutkan ulama' bahawa tidur selepas solat Subuh adalah makruh, dikecualikan dari kemakruhan ini adalah mereka yg berjaga malam utk qiyam dan sebagainya.

Tidak salah tidor selepas subuh tetapi adalah paling afdal jika kita memanfaatkan waktu itu dengan berzikir, membaca alquran dan lain-lain majlis ilmu. Sesunggunya waktu pagi ialah waktu yang penuh berkat.

 http://kerdipanrohani.blogspot.com/




Comments

Popular posts from this blog