Wanita......Tutuplah rambutmu itu....

 

 

Bismillahirrahmanirrahim......

Bagi kaum MUSLIMIN telah wajib untuk mereka menutup bahagian rambut seta aurat mereka kecuali muka dan tangan.

"katakanlah kepada wanita beriman,hendaklah mereka menahan pandangan ,memelihara kemaluannya dan janganlah menampakkan perhiasan,kecuali yang biasa nampak darinya.Dan hendaklah mereka menutup kain kerudung ke dadanya..."
(an-Nur;31)

Firman Allah ini jelas menampakkan bahawa Allah melarang wanita untuk memperlihatkan perhiasannya kecuali yang telah biasa nampak.

Menurut Ibnu Mas'ud,bahawa perhiasan yang biasa nampak(zahir) itu adalah pakaian.Inbu Jubair pula berkata muka dan ditambah oleh Sa'id Ibnu Jubair dan Al-Auza'i pula pakian,muka dan tangan.

Rasulullah juga pernah bersabda kepada anaknya Fatimah az-Zahra:
"Wahai anakku Fatimah!,adapun perempuan perempuan yang digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka yang sewaktu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki bukan mahram baginya"
(H.R Bukhari dan Muslim)

Jelas,bertapa azabnya orang yang tak menutup rambut mereka.Tapi tak cukup skadar tutup rambut saja,ia mestilah menutup dada juga ye....
Tapi kini,macam-macam alasan yang diberi oleh sesetengan MUSLIMAH,ada yang kata,panaslah,rimaslah,tak selesa lah,dan banyak lagi.
Tapi mungkin juga mereka dah sedia nak tanggung PANAS API NERAKA agaknya,disebabkan itu, mereka tak mahu pakai tudung.Kesian.Semoga mereka diberi petuntuk oleh Allah ta'ala.
Ameeen....


Contoh 1:Labuh dan tutup dada 



Contoh 2:Labuh dan tutup dada(yang penting rambut ditutup sekali)



Contoh 3:Jangan jadi mcm ni.Harap tutup rambut saja,tapi 
MasyaAllah singkatnya!!!



Sekian.......
 Wassalam....
 
http://cahayarabia.blogspot.com

Comments

Popular posts from this blog