Bersin OK, Menguap K.O?

 

HaaaaaaaaaaShiimm! Mesti tersedak orang2 yang bernama Hashim, HEHE.. Sorryla, terbersin pulak. Maybe sebab blog ni dah bersawang and berhabuk kot. Tapi takpa, biar bersin kalau bukak blog ni, tapi jangan menguap sudahla ye kalau bukak blog ni sebab bersin tu kan bagus tapi menguap tu kan tak bagus..

Erm, pasaipa bersin bagus dan menguap tu tak bagus? Bersin bagus sebab bersin adalah satu nikmat yang dikurniakan Allah kepada manusia, di mana bersin mampu menolak penyakit dan juga tanda seorang itu dipelihara Allah akan kesihatannya dan sebagai rahmat dari Allah SWT. Tetapi “Sesungguhnya Allah menyukai bersin dan benci terhadap menguap." 
 
Kenapa? Allah membenci menguap sebab menguap adalah petanda seseorang itu banyak makan, yang pada akhirnya membawa pada kemalasan dalam beribadah. Menguap adalah perbuatan yang dibenci oleh Allah, lebih2 lagi ketika waktu solat.

Jadi kepada sesiapa yang bersin tu, ucaplah Alhamdulillah serta jangan lupa letak tangan atau kain di mulut ketika bersin and rendahkan suara ketika bersin sebab bersin dengan suara yang kuat datang daripada syaitan. Kepada sesiapa yang terdengar orang bersin tu, ucaplah يرحمك اللهtapi kalau dia bersin lebih daripada 3 kali, doakan jela semoga dia sembuh sebab kalau dah bersin lebih daripada 3 kali tu dah petanda dia diserang penyakit.

Kepada yang menguap tu, jangan lupa beristiqfar ye dan jagalah adab-adab seperti menutup mulut dengan tangan atau kain, tidak mengeluarkan suara yang kuat ketika menguap dan tidak membuka mulut dengan lebar kerana akan diketawakan oleh syaitan.


Baguih betoi kucing nii.. Ampa semua patut contohi kucing ni taw.. kalau menguap, jangan lupa tutup mulut.. ;)


Kalau nak bersin, jangan lupa tutup dengan kain okay.. Kalau tak, nanti tersembur habis segala kuman2 tu semua, HAHA..

bersin mampu menolak penyakit dan juga tanda seorang itu dipelihara Allah akan kesihatannya dan sebagai rahmat dari Allah SWT.Dan kita menyebut Alhamdulillah dan yang mendegar kata Yarhamkumullah dan yg bersin menjawab "Yahdina wa yah di kumullah

Tetapi “Sesungguhnya Allah menyukai bersin dan benci terhadap menguap." Kenapa? Allah membenci menguap sebab menguap adalah petanda seseorang itu banyak makan, yang pada akhirnya membawa pada kemalasan dalam beribadah. Menguap adalah perbuatan yang dibenci oleh Allah, lebih2 lagi ketika waktu solat.

http://mysuarablog.blogspot.com

Comments

Popular posts from this blog