Definisi Bid‘ah Mengikut Ahlul Sunnah wal Jamaah |
Tulisan ini terbahagi kepada dua bahagian:
I. Definisi Bid‘ah oleh Imam al-Shafi’e (ra). II. Pembahagian Bid‘ah di kalangan Ahlul Sunnah wal Jamaah dan selainnya. I. Definisi Bid‘ah Mengikut Imam Shafi’e:
Sumbangan besar Imâm al-Shâfi`î (ra)
dalam ilmu Usul al-Fiqh ialah pembahagian beliau terhadap makna
‘perkara baharu’ (al-bid‘ah) dan ‘perkara baharu yang diadakan’
(al-muhdathât) iaitu samada ‘baik’ atau ‘buruk bergantung kepada samada
perkara itu selari dengan Shari‘at.
Ini diriwayatkan secara Sahih dari dua muridnya yang terkenal pada zaman akhir kehidupan beliau iaitu, pakar hadith Mesir, Harmala ibn Yahyâ al-Tujaybî dan al-Rabî` ibn Sulaymân al-Murâdî : Harmala menyebut, “Aku mendengar Imam al-Shâfi’e (r.a) berkata: “Bid‘ah itu dua jenis (al-bid‘atu bid`atân)”. “Bid‘ah yang dipuji (bid‘ah mahmûdah) dan bid‘ah yang dikeji (bid‘ah mazmûmah). Apa yang selari dengan Sunnah itu dipuji (mahmûdah) dan apa yang bertentangan itu dikeji (mazmûmah).”1 Beliau menggunakan dalil dari kenyataan Saidina ‘Umar ibn al-Khattâb (r.a) kepada jemaah yang mengerjakan Sembahyang Terawih di bulan Ramadân dengan katanya: “Alangkah cantiknya bid‘ah ini!” Al-Rabî` juga meriwayatkan kenyataan yang sama bahawa Imam Al-Shâfi`î berkata kepada kami:
‘Perkara baharu yang diada-adakan itu dua jenis (al-muh dathâtu min al-umûri darbâin):
Pertama,
perkara baharu yang bercanggah dengan al-Qur’an atau Sunnah atau athar
Sahabat atau ijmâ’ para ulama’, maka bid‘ah itu adalah sesat (fa hâdhihi
al bid‘atu dalâlah).
Kedua, ialah
perkara baharu yang diadakan dari segala kebaikan (mâ uhditha min
al-khayr) yang tidak bertentangan dengan mana- mana pun di atas, dan ini
bukan bid‘ah yang dikeji (wa hâdhihi muhdathatun ghayru madhmûmah).
`Umar
(r.a) berkata terhadap sembahyang Terawih berjemaah di bulan
Ramadhan:“Alangkah cantiknya bid‘ah ini!” bermaksud bahawa ‘perkara
baharu’ yang diada adakan yang belum ada sebelum ini, tetapi ianya tidak bercanggah dengan perkara diatas (Al-Qur’an, Sunnah, athar Sahabat dan Ijma’).'”2
Oleh itu, Imam al-Shâfie
telah meletakkan suatu kriteria asas, yang perlu digunakan dalam
menjatuhkan hukum terhadap sesuatu ‘perkara baharu’. Sehubungan dengan
itu Imâm al-Haytamî, Qâdî Abû Bakr Ibn al-`Arabî, dan Imâm al-Lacknawî
seterusnya menyambung:
“Bid‘ah
dari segi Shari‘atnya ialah apa jua perkara baharu yang diadakan yang
bertentangan dengan hukum yang diturunkan Allah, samada berdasarkan
dalil-dalil yang nyata atau pun dalil-dalil umum”. 3
“Hanya Bid‘ah yang menyalahi Sunnah sahaja yang dikeji”.4 “Bid‘ah ialah semua perkara yang tidak wujud dalam tiga kurun pertama Islam dan di mana ianya tidak mempunyai asas bersumberkan empat sumber hukum Islam”.5
Kesimpulannya, ianya
tidak memadai bagi sesuatu perkara itu dikira ‘bid‘ah’ [dan sesat]
hanya semata-mata kerana ianya ‘perkara baharu’; tetapi ianya perlulah
juga dimasa yang sama bertentangan dengan Islam.
Al-Bayhaqî mengulas kenyataan al-Rabî :
"Begitu
juga dalam hal perdebatan aqidah (kalâm) dengan pereka bid‘ah, apabila
mereka ini mula mendedahkan perbuatan bid‘ah (penterjemahan ) dalam
aqidah mereka kepada masyarakat awam. Walaupun kaedah kalam merupakan
‘perkara baharu’ namun ianya dipuji (mahmudah) kerana ianya bertujuan
untuk mendedahkan kepalsuan pereka bid‘ah itu, seperti mana yang kita
sebutkan sebelum ini.
Rasulullah
dan begitu juga para Sahabat ditanya soalan berhubung dengan Qada’ dan
Qadar, yang jawapannya sepertimana telah sampai kepada kita hari ini.
Namun pada masa itu, para Sahabat sudah berpuas hati dengan jawapan yang
diberikan oleh Rasulullah . Namun sebaliknya di zaman kita ini pereka
bid‘ah tidak lagi berpuas hati dengan jawapan yang sampai kepada kita
(daripada Rasulullah dan para Sahabat), dan mereka tidak lagi
menerimanya. Oleh itu bagi menangkis serangan mereka, yang mereka
sebarkan kepada umum, perlu bagi kita berhujah menggunakan kaedah
pembuktian yang diterimapakai oleh mereka sendiri. Dan sesungguhnya
kejayaan itu datangnya dari Allâh jua".6
Ini
merupakan pembelaan Imâm al-Bayhaqî secara terang-terang terhadap
keperluan kalâm dan sifatnya yang selari dengan tuntutan Sunnah demi
mempertahankan [Islam] dari pereka bid‘ah. Pendirian yang hampir sama
juga boleh dilihat dikalangan para Imam besar seperti Ibn `Asâkir, Ibn
al-Salâh, al-Nawawî, Ibn al-Subkî, Ibn `Abidîn dan lain-lain.
II. Pembahagian Bid‘ah di kalangan ‘ulama’ Ahlul Sunnah wal Jamaah dan selainnya: (a) Definisi Imam al-Ghazâlî. Hujjatul Islâm Imam al-Ghazâlî ketika mengulas perbahasan berhubung dengan penambahan ‘titik’ pada huruf ayat-ayat al-Qur’an dengan katanya:
Hakikat
bahawa ianya perkara baharu yang diadakan (muhdath) tidak menghalang
ini semua. Berapa banyak perkara baharu yang diadakan tetapi ianya
baik!, seperti mana sembahyang Terawih secara berjemaah. Ianya adalah
antara bid‘ah Saidina`Umar (ra) tetapi ianya adalah bid'ah yang baik
(bid‘ah hasana). Bid‘ah yang keji ialah yang bertentangan dengan Sunnah
Rasulullah atau yang boleh membawa kepada perubahan Sunnah itu. 7
(b) Definisi Qâdî Abû Bakr ibn al-‘Arabî al-Mâlikî. Qâdî Abû Bakr Ibn al-`Arabî ketika mengulas berhubung dengan bid‘ah berkata: Ketahuilah! – Moga Allah menganugerahkan kamu ilmu! – bahawa bid‘ah itu ada dua jenis (al-muhdathâtu darbân): (i) Perkara baharu yang diadakan yang tiada asas [agama] melainkan mengikut hawa nafsu sesuka hati. Ini ada jenis yang salah, dan
(ii)
Perkara baharu yang diadakan selari dengan apa yang sudah disepakati.
Seperti Sunnah para Khulafâ’ dan para Imam-imam besar. Perkara baharu
yang diadakan dan bid‘ah bukanlah keji kerana ianya ‘baharu’ (muhdath)
[baharu yang tiada sebelum ini] atau semata-mata dipanggil ‘bid‘ah’, dan
tidak juga kerana maknanya! Allâh Yang Maha Agung berfirman:
“Tidak datang kepada mereka peringatan yang baharu (muhdath) dari Tuhan mereka” (21:2) dan Saidina `Umar (ra) berkata: “Alangkah cantiknya bid‘ah ini!” Sebaliknya, bid‘ah yang bertentangan dengan Sunnah itu yang dikeji atau perkara baharu yang diadakan yang membawa kepada kesesatan itu yang dicela. 8 (c) Definisi Ibn Hazm al-Zahiri Ibn Hazm al-Zâhirî berkata:
Bid‘ah
dalam al-Din ialah apa jua yang datang kepada kita yang tiada
disebutkan didalam al-Qur'ân dan Hadith Rasulullâh , melainkan seseorang
itu diberi ganjaran pada sebahagiannya, dan mereka yang melakukannya
dimaafkan jika mereka berniat baik. Di antaranya adalah yang diberi
ganjaran dan dikira baik (h asan), apa yang pada asalnya diharuskan (“mâ
kâna asluhu al-ibâha”) sepertimana yang diriwayatkan oleh Saidina`Umar
(ra): “Alangkah baiknya bid‘ah ini!”Ia jelas merujuk kepada semua amalan
kebaikan yang dinyatakan oleh nass (al-Qur’an dan Hadith) secara umum
akan galakan melakukannya, walaupun amalan berkenaan itu tidak
disebutkan dalam nass secara khusus. Di antaranya juga ada yang dikeji
dan tidak dibolehkan apabila ada dalil-dalil yang melarangnya. 9
(d) Definisi Ibn al-Jawzi. Ibn al-Jawzî menyatakan perkara yang sama dalam kitabnya Talbîs Iblîs:
“Ada
sesetengah perkara baharu (muhdathât) diamalkan yang tidak berlawanan
dengan Shari‘at atau menyalahinya, mereka [para Salaf] melihat ianya
tidak mengapa untuk diamalkan, seperti tindakan Saidina Umar
mengumpulkan orang bagi mendirikan sembahyang Terawih di bulan Ramad.ân,
kemudian itu beliau berkata: `Alangkah baiknya Bid ‘ah ini!'”
(e) Definisi Ibn al-Athîr al-Jazarî. Pakar perkamusan Ibn al-Athîr menyebut di dalam kitabnya, al-Nihâyah fî Gharîb al-Hâdîth wal-Athar menyebut:
"Bid‘ah
itu ada dua jenis: bid‘ah yang berpetunjuk (bid‘atu hudâ) dan bid‘ah
yang sesat (bid`atu dalâlah). Apa jua yang menyalahi perintah Allâh dan
RasulNya : itu termasuk dalam perkara yang dikutuk dan dipersalahkan.
Dan apa jua yang masuk dalam keumuman Allâh atau RasulNya perintahkan
atau galakkan: maka itu termasuk dalam hal-ehwal yang dipuji. Apa jua
yang tiada amalan sebelum ini seperti terlampau pemurah atau berbuat
baik – seumpama itu termasuk dalam perlakuan dipuji. Tidak dibenarkan
beranggapan perkara seumpama itu sebagai menyalahi Shari‘at kerana
Rasulullah telah menyebutkan bahawa amalan sedemikian itu diberi
ganjaran: “Sesiapa yang memulakan sesuatu amalan kebaikan dalam Islâm
(man sanna fîl-islâmi sunnatan hasana) memperolehi ia ganjarannya dan
ganjaran sekalian orang yang melakukannya”. Begitu juga sebaliknya
Baginda bersabda sesiapa yang memulakan amalan jahat dalam Islâm (waman
sanna fîl-islâmi sunnatan sayyi'atan) memikul dosanya dan dosa sekalian
mereka yang melakukannya.”10
Begitulah apabila perlakuan itu bertentangan dengan apa yang diperintahkan Allâh dan RasulNya .... Dengan maksud inilah hadîth yang menyebut “setiap yang baharu itu sesat”11 sepatutnya difahami: maksud Baginda ialah, apa jua yang bercanggah dengan asas-asas Shari‘at dan menyalahi Sunnah.12 (f) Klasifikasi Imam al-Izz Ibn `Abdul Salâm. Shaykhul Islâm, Sultân al-`Ulâmâ' Imâm al-`Izz Ibn `Abd al-Salâm juga berkata berhubung dengan perkara yang sama:
Di
sana ada beberapa jenis perkara baharu (bid‘ah). Pertama, ialah yang
apa yang tidak dilakukan di awal kedatangan Islam namun Shari‘at
nyatakannya sebagai terpuji atau wajib. Yang kedua lagi ialah yang tidak
dilaksanakan di awal Islam namun Shari‘at mengharamkannya dan dibenci.
Yang ketiga ialah perkara yang tidak dilakukan di awal Islam dan Shari‘at mengharuskan.13
Di tempat lain beliau menyebut bahawa Bid‘ah itu ada lima jenis, sama sepertimana
yang diputuskan para fuqaha dalam amalan perbuatan seeorang, iaitu: Wâjib,Harâm, Sunat (mandûb), Makrûh, dan Harus (mubâh).14 (g) Sokongan Imam Nawawî terhadap Klasifikasi Imam al-Izz , Sheikhul-Islâm, Imâm al-Nawawî menyebut:
Bid‘ah
mengikut Shari‘at ialah mereka sesuatu yang tidak pernah wujud di zaman
Rasulullah dan ianya dibahagikan kepada “baik” dan buruk” (wahya
munqasimatun ilâ hasanah wa qabîh ah).
Sheikh, dan Imâm sekalian ilmu-ilmu Islam yang pelbagai yang disepakati kehebatannya iaitu, Abû Muhammad `Abdul-`Azîz ibn `Abdul Salâm – Moga-moga llâh mengasihaninya! – menyebut di akhir buku beliau, al-Qawâ`id [al-Kubrâ]:
“Bid‘ah
itu terbahagi kepada perkara-perkara wajib (wâjibat),
Haram(muharramat), Sunat (mandûbat), Makruh (makrûhat), dan Harus
(mubâhat).
Jalan untuk menilai sesuatu Bid‘ah itu ialah dengan melihat berpandukan kaedah Shari’at (qawâ‘id al-sharî‘ah).
Jika ianya jatuh dalam kategori kewajiban (îjâb) maka jadilah ia Wajib, jika ia termasuk dalam keharaman maka jadilah ia Haram; jika digalakkan maka jadilah ia Sunat, dikeji maka jadilah ia Makruh dan seterusnya yang selainnya ialah Harus.15
(h) Sokongan al-Hafiz Ibn Hajar al-As-Qoolany terhadap Imam al-Izz.
Hâfiz Ibn Hajar berkata:
Akar
kata perkataan ‘bid‘ah’ itu ialah sesuatu yang direka tanpa ada
duluannya sebelum ini. Ianya digunakan dalam Shari‘at sebagai lawan
kepada Sunnah, dan oleh itu dikeji. Jika diteliti, sekiranya ianya
termasuk dalam apa yang digalakkan oleh Shari‘at, maka ia termasuk dalam
bid‘ah baik (bid‘ah hasanah), dan jika ia termasuk dalam perkara yang
dikeji maka ianya adalah bid‘ah buruk (mustaqbahah). Selain daripada itu
ianya diharuskan (mubâh). Ianya juga boleh dibahagikan kepada lima
kategori.16
(i) Ittifaq ‘Ulama’ berhubung Klasifikasi Imam al-Izz.
Para
ulama’ dalam empat Mazhab bersetuju dengan klasifikasi lima hukum bagi
Bid‘ah yang dibuat oleh Imam al-Izz sepertimana yang telah disebutkan di
atas, dengan turut dipersetujui oleh majoriti besar para ‘ulama’
terkemudian setiap Mazhab seperti berikut:
(1) Di kalangan ‘ulama Mazhab Hanafî: al-Kirmânî, Ibn `âbidîn, al-Turkmânî, al-`Aynî, dan al-Tahânawî.17 (2) Di kalangan ‘ulama Mazhab Mâlikî: al-Turtûshî, Ibn al-Hâjj, al-Qarâfî, dan al-Zurqânî, kecuali al-Shâtibî yang cuba menafikannya dengan mendakwa klasifikasi Imam al-Izz itu sebagai “bid‘ah tanpa ada dalil dalam Shari ‘at”!.18
I`tisâm Imam al-Shâtibî'
telah diedarkan semula oleh dua tokoh Wahabi: Rashîd Ridhâ dan
kemudiannya Salîm Hilâlî. Wahhâbî yang ketiga ialah Muhammad `Abdul
Salâm Khadir al-
Shuqayrî – iaitu anak murid kepada Rashid Rida. Al-Shuqayrî adalah pengarang al-Sunan wal-Mubtada`ât al-Muta`alliqah bil-Adhkâr wal-Salawât yang beliau penuhi dengan pelbagai cerita-cerita dongeng yang tidak dapat disahkan, yang kemudiannya beliau mengecamnya (3) Sepakat (ijma’) di kalangan sekalian ulama’ Mazhab Shâfi`î.19
(4)
Keenganan menerimanya di kalangan ulama Mazhab Hanbalî yang
terkemudian, dengan mengubah istilah Imam al-Shâfi`î dan Imam al-Izz ibn
`Abdul-Salâm dengan masing-masing membawa maksud “bid‘ah dari segi
bahasa” (bid‘ah lughawiyya) dan “bid ‘ah dari segi syarak” (bid‘ah
shar`iyyah). Walaupun ini tidak tepat, mereka cuba memadankan apa yang
Imam al-Shâfi`î' sebutkan sebagai “dibenarkan” dan “dikeji”.20
Inilah
pendekatan yang sering dibawa oleh golongan Wahabi dengan
memecah-mecahkan sesuatu isu sepertimana berlaku dalam isu bid‘ah ini,
walaupun sepatutnya pendekatan sebenar ialah berpandukan klasifikasi
yang telah dibuat oleh majoriti ulama’ (jumhûr).
Shaykh Muhammad Bakhît al-Mutî`î menyimpulkan:
“Bid
‘ah dari segi Syarak ialah yang sesat dan dicela; adapun bid‘ah yang
para ‘ulama membahagikan kepada kepada Wajib dan Haram dan seterusnya
itu, adalah Bid’ah dari segi bahasa, yang lebih luas dari Bid’ah dari
Syarak kerana Syarak itu juga sebahagian darinya.”21
Al-Shawkânî merumuskan di dalam Nayl al-Awtâr iaitu asas kepada pembahagian bid‘ah adalah “baik” dan “buruk”, dan inilah pandangan yang paling kukuh dan kuat sekali.22
Memadailah
apabila majoriti Imam Mujtahid dari kalangan Salaf menyatakan
sedemikian berdasarkan dalil-dalil al-Qur'ân and Sunnah, walau apapun
yang dikatakan oleh ulama’ terkemudian – samada oleh ‘ulama bakal
murajjih’ seperti al- Shawkânî atau ‘ulama bakal penyunting’ seperti
al-Shâtibî.
Kerana
pendirian ini telah disepakati (ijma’) di kalangan para ulama’ Mazhab
al-Shâfi`î dan juga selari dengan pesanan Rasulullah s.a.w agar kita
mengikuti jalan para Mu’min dan mengikut pendapat [ulama’] ramai.
"Bukanlah seorang Imâm dalam `Ilmu apabila mengikut pandangan yang ganjil/terpencil (shâdhdh)".
- (`Abdul-Rahmân ibn Mahdî).
Dan Allah jua Yang Maha Mengetahui
|
Comments
Post a Comment