‘Simpang Taqwa’
Apa itu taqwa?”, tanya Umar al-Khattab kepada Ubai bin Ka’ab Radhiyallahu ‘anhuma.
“Pernah kamu susuri jalan yang penuh duri?”, balas Ubai dengan suatu pertanyaan yang menduga.
“Pernah saja”, jawab Umar.
“Apa yang kamu lakukan?”, pintas Ubai.
“Aku angkat sedikit pakaianku, dan melangkah dengan hati-hati”, jawab Umar lagi.
“Itulah taqwa!”, simpul Ubai bin Ka’ab terhadap soalan Umar al-Khattab tentang taqwa.
Halus
perbincangan taqwa ianya seolah-olah satu jisim yang menyerupai
bakteria ikhlas. Diibaratkan sebagai seekor semut hitam di lorong yang
gelap, tiada siapa yang menyedari kehadirannya melainkan Allah s.w.t,
kerana itu ikhlas dijadikan rahsia simpanan kepada asas pertimbangan
neraca mizan kelak.
Ikhlas
bukan sahaja boleh rosak atau batal di awal perbuatan iaitu pada
niatnya namun kata- kata, tindak-balas pada reaksi atau komen orang lain
juga sedikit sebanyak menggugat ikhlas kepada amalan tersebut.
Ikhlas
bererti suci dan murni tanpa noda melainkan disandarkan hanya pada Yang
Esa. Namun, perkongsian kali ini bukanlah berkisar mengenai ikhlas
sebaliknya pemahaman tentang konsep taqwa dalam iman.
Seorang
muslim itu beriman jika dia bertaqwa dan bukan hanya kerana memegang
pangkat yang tinggi atau memiliki bakat yang hebat atau kerana
keturunannya yang disanjung.
Sebaliknya Allahs.w.t telah firman ;
“Sesungguhnya
semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di
antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya
Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan
dan amalan kamu)”
Al-Hujurat ayat 13
Definisi
taqwa bermula dari kalimah waqa- yaqi- wiqoyah yang membawa maksud
memelihara, melindungi, takut dan berjaga- jaga. Sesuai dengan pemahaman
mendalam terhadap definisi tersebut bahawa taqwa berperanan sebagai
penjaga diri dan pelindung tetapi bukan penakut kepada diri seorang
muslim.
Sebaliknya
di dorong rasa ‘takut’ kepada Allah s.w.t dengan sentiasa berusaha
untuk mentaati segala suruhan dan menjauhi larangan-Nya malah yang
paling utama berkorban untuk menjunjung syariat yang diturunkan dan
bukan bersifat mempersendakannya atau mengabaikannya atau meringankan
sesuatu hukum biarpun sudah mengetahui mengenainya secara teliti dan
jelas.
Di
situlah taqwa berfungsi iaitu dalam merasakan kemanisan iman dan tidak
berasa susah untuk menurutinya walaupun jika menurut pandangan akal
manusia ia adalah perbuatan yang sukar seperti bertudung, solat dan
puasa serta lainnya.
Seruan
taqwa setiap minggu dilaungkan oleh Khatib dalam Khutbah Jumaat malah
ia adalah rukun khutbah. Saya yakin setiap muslim menyedari kedudukan
‘rukun’ dalam pelaksanaan ibadah. Oleh yang demikian, secara tidak
langsung membuktikan bahawa peringatan taqwa adalah amat penting untuk
sekalian muslim supaya diterapkan dalam kehidupan dan bukan hanya
disimpan dalam telinga setiap minggu namun kefahaman mengenainya terus
dipekakkan.
Allah telah berfirman dalam surah ali-Imran ayat 102 yang bermaksud ;
”
Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kamu kepada Allah dengan
sebenar-benar takwa dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam
keadaan Islam. “
Bagaimana?
Jawapan
mudah yang boleh diringkaskan iaitu berilmu, beramal soleh dan beriman.
Renung- renungkan perkara ini di mana tahapnya pada diri kita. Melalui
perkara ini seorang muslim mungkin dapat melihat penilaian koreksi
taqwanya samada pada tahap ;
Taqwa awwam – masih terpengaruh dgn nafsu amarah walaupun mujahadah masih ada.
Taqwa
khawas – terdedah kepada nafsu lawwamah, menerima virus maksiat batin
dan menyemai mazmumah walaupun ia mengetahui ketuanan sifat- sifat
tersebut menyumbang kepada kerugian amal dan kerapuhan titian menuju
redha-Nya.
Taqwa khawasul khawas – nafsu mutmainnah iaitu jiwa yang tenang daripada maksiat zahir dan batin
Setiap
tahap ini meletakkan batu perbezaan pada satu sempadan iaitu nafsu,
semakin tinggi dan kukuh sempadan nafsu semakin rendah kedudukan
taqwanya kerana sempadan nafsu telah menutupi penglihatan iman untuk
melihat simpang taqwa dan membiarkan ilmu tergadai di ‘kedai kejahilan’
sekaligus menurunkan ‘had kelajuan’ amal soleh untuk ke simpang itu.
Sememangnya
sukar untuk membawa diri ke simpang itu namun sedarilah bahawa
kesusahan itu hanya sebentar iaitu tatkala nyawa dikandung badan, tapi
apabila nyawa meninggalkan jasad segala kesusahan itu juga yang menjadi
kebahagiaan yang abadi.
Jika
kita takut atau terlalu memanjakan perasaan dan jiwa duniawi pada usia
yang berbaki ini, cepatlah ingatkan semula atau muhasabah kembali bahawa
tiada hidup kedua atau nyawa kedua setelah ia berakhir.
Awalnya
mungkin terasa berat namun apabila ia dihidayahkan Allah s.w.t akan
kemanisan iman, saat itu senyuman taqwa dan tawa iman akan terus
menemani hari- harimu.
Sesungguhnya janji Allah s.w.t telah berfirman yang bermaksud ;
“Kalau
kamu beroleh kebaikan (kemakmuran dan kemenangan, maka yang demikian)
menyakitkan hati mereka dan jika kamu ditimpa bencana, mereka bergembira
dengannya. Dan kalau kamu sabar dan bertakwa, (maka) tipu daya mereka
tidak akan membahayakan kamu sedikitpun. Sesungguhnya Allah meliputi
pengetahuanNya akan apa yang mereka lakukan. “
Surah ali-Imran ayat 120
Dipetik dari: sini
Comments
Post a Comment