Hidup selepas 'mati'
 

 

Oleh Suzan Ahmad
suzan@bharian.com.my

  http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Hidupselepas_mati_/Article/index
Foto



Foto
Rahsia Azean terus bernyawa selepas dibayangi maut akibat barah

TERLALU tertekan dan memendam risau memikirkan pelbagai masalah hidup, Azean Irdawaty, 60, atau lebih mesra disapa Kak Yan diuji lagi apabila disahkan menghidap barah payudara pada 2007.
Malah menyebutnya saja pasti mencetuskan kegerunan kerana impak rawatan serta kemungkinan maut akibat barah ini yang ramai dihadapi wanita. Barah payudara adalah sejenis penyakit sel yang mana pembahagian sel-sel akan berhenti pada tahap tertentu. Sel-sel yang tidak normal yang membiak sehingga terbentuknya satu benjolan tisu yang digelar tumor dan boleh merebak ke kelenjar limfa, masuk ke dalam paru-paru. Seterusnya ia menuju ke bahagian sebelah buah dada, masuk ke tulang yang mengakibatkan tulang patah.
Tidak cukup itu, ia bergerak ke dalam bahagian tulang punggung, paha dan masuk ke dalam hati menjadikan bengkak (jaundis) dan hingga ke peringkat akhir ke bahagian otak yang boleh menyebabkan pesakit menjadi koma.

Namun bagi Kak Yan, dia percaya ada alasan di sebalik statusnya sebagai penghidap barah ini.

“Saya percaya tekanan emosi adalah punca utama barah payudara ini kerana sebagai anak seni pemakanan cukup dijaga. Bukan setakat pemakanan, saya juga mendalami ilmu nutrisi untuk lebih memahami kandungan dan khasiat makanan,” katanya ketika ditemui baru-baru ini.

Aktres veteran itu turut mengakui waktu kerja tidak menentu menyebabkan dia sering kurang tidur dan dihambat tekanan emosi yang bertalu-talu. Akhirnya sel kanser terus merebak dan sebaik disahkan, ia sudah berada pada peringkat empat.
“Lama-kelamaan bila saya menyedari semua yang terjadi, saya mula reda dan muhasabah diri. Perkara pertama yang saya belajar ialah saya mesti serahkan segala-galanya pada yang maha Esa. Mengapa saya perlu mempersoalkan, bimbang, ragu dan risau hingga tertekan perasaan dan jiwa raga dengan ketentuan Allah SWT,” tambahnya yang pernah bergelar primadona drama dan filem Melayu itu.

Bagaimanapun, akibat dibelenggu masalah kewangan, Kak Yan terpaksa menghentikan rawatan konvensional di hospital sejak 2009.

“Bila Kak Yan kata nak berhenti, doktor tidak benarkan atas alasan sel kanser akan merebak jika tidak diteruskan,” katanya yang turut melalui 26 prosedur radioterapi selain lebih 10 kemoterapi.

Belum pun kering air matanya, Kak Yan diuji lagi apabila ujian imbasan menunjukkan barah itu sudah menyelinap ke paru-paru dan hati. Kak Yan turut dikejutkan saranan doktor yang menasihatkannya menyediakan wasiat sebelum terlambat kerana mengikut perkiraan, dia dijangka meninggal dunia pada Oktober 2010.

Lalu apa jawab Kak Yan? “Tak mengapalah, saya minta lagi 20 tahun dengan Allah SWT,” jawabnya dalam nada berjenaka.

Sejak itu, Kak Yan terus mengamalkan bacaan ayat suci al-Quran serta berubat di Syifa Al-Hidayah selain kembali kepada amalan pemakanan kesihatan seperti vitamin dan bancuhan sarapan berkhasiat. Terbukti selepas tiga minggu mengamalkan rejimen diet itu, dia boleh berjalan dan tidak lagi bergantung pada kerusi roda.

Namun, dari semasa ke semasa Kak Yan, tetap ke hospital bagi menjalani pemeriksaan berkala dan memantau perkembangan penyakitnya.

“Reda dan tawakal mungkin itulah rahsia kekuatan Kak Yan selama ditimpa musibah ini, namun itulah hakikatnya, mengamalkan hidup yang bebas dari tekanan banyak membantu menangani segala macam dugaan yang datang silih berganti,” katanya yang kini kelihatan segar berbanding dulu.

“Kerana itu juga setiap kali dijemput untuk memberi ceramah motivasi, saya sering memberi gambaran kepada peserta sekiranya anda atau insan tersayang ditakdirkan mendapat penyakit ini, jangan bimbang kerana dengan reda, ikhtiar, tawakal dengan izin Allah semuanya akan berjalan lancar.”


Usah mengalah, kongsi emosi: Pakar

SAAT disahkan positif menghidap barah payudara, dunia tiba-tiba hilang dari pandangan, semuanya jadi kabur dan kelam. Marah, sedih, tidak percaya, takut dan geram adalah antara emosi yang diharungi wanita yang menghidap penyakit ini.

“Ada wanita bertuah dikelilingi sistem sokongan yang padu seperti pasangan, ibu bapa, anak dan rakan-rakan, namun tidak kurang juga yang meraba dalam kegelapan dibiarkan sendirian hingga membuat pilihan rawatan yang tidak betul akibat kurang sokongan dan pengetahuan mengenai penyakit yang dihidapi, ” demikian jelas Pakar Bedah Payudara dan Endokrin, Pusat Perubatan Prince Court (PPPC), Dr Harjit Kaur.

Sekian lama berdepan dengan penghidap barah payudara, memperteguhkan lagi kepercayaannya bahawa pengetahuan adalah segala-galanya. Lebih banyak seorang pesakit tahu mengenai perubahan pada tubuhnya lebih mudah dia bertahan dan mengawal perasaannya.

“Wanita yang memperlengkapkan dirinya serta mengamalkan pemakanan yang sihat berbanding mereka yang sakit sering mengatasi penyakit ini lebih baik dan lebih rela menjadi manusia yang lebih kuat dan tabah daripada menjadi mangsa,” katanya pada majlis pelancaran kumpulan sokongan barah payudara Pink Ladies of Prince Court di PPPC baru-baru ini.

Menyertai kumpulan sokongan yang terdiri daripada pesakit, bekas pesakit, dan penjaga diharap dapat menyediakan maklumat, garis panduan, sokongan sosial dan rangkaian kepada ahli serta sesiapa saja yang berminat menyertai kumpulan ini.
Dengan pertemuan tetap setiap bulan, pakar dari pelbagai bidang perubatan, pengurusan diet, fisioterapi dan senaman, kesihatan am dan perapian diri dijemput meluangkan waktu dengan kumpulan berkenaan.

“Kumpulan sokongan juga dilihat sebagai platform perkongsian emosi terbaik kepada pesakit. Saya menyedari ramai wanita takut untuk bertanya kerana bimbang dianggap jahil dan mengarut. Menghadiri perjumpaan seumpama ini akan menyedarkan mereka bahawa mereka tidak sendirian. Tembok penghalang diruntuhkan dan mereka mula berani dan selesa untuk bertanya mahupun berkongsi pengalaman sekali gus menambah pengetahuan mengenai penyakit yang dihidapi serta cara terbaik menguruskannya,” katanya.

Dr Harjit berkata, banyak kajian membuktikan wanita akan mendapat manfaat menerusi perjumpaan atau kumpulan sokongan yang dijalankan dengan baik kerana ia memperkukuhkan lagi minda jiwa dan emosi. Dalam masa sama menunjukkan kemajuan menerusi rawatan dan pemulihan dalam cara yang lebih lancar dengan hasil yang lebih baik.

“Berkongsi pengalaman dan pengetahuan acap kali membantu dalam meningkatkan keberkesanan peranan penjaga dan ahli keluarga begitu juga sokongan yang diberikan.

Mereka adalah sebahagian daripada pasukan pengurusan pesakit dan bercakap mengenai pengalaman sangat berguna dalam membenarkan mereka merasa tidak sedih dan dipinggirkan. Ini menjadikan mereka kuat begitu juga dengan pesakit yang secara tidak langsung memanfaatkan seluruh pasukan,” katanya.


INFO
Barah payudara





  • Di Malaysia, dianggarkan 27 wanita dari setiap 100,000 penduduk mengalami kanser payudara berbanding 18 wanita dari setiap 100,000 penduduk mengalami kanser pangkal rahim (penyebab kedua kanser yang sering berlaku dikalangan wanita).





  • Dalam setahun dianggarkan seramai 2,700 - 3,000 kes baru didiagnosis sebagai kanser payudara.

    Tanda-tanda barah payu dara

    * Ketulan yang tidak sakit di payudara atau ketiak
    * Ruam yang berterusan di sekeliling puting
    * Perdarahan atau lelehan luar biasa dari puting
    * Perubahan pada kulit seperti bengkak dan menebal, berlubang, permukaan kulit berkedut dan puting tertarik ke dalam

    Tahap Barah

    Tahap satu - umumnya bermaksud ketulan barah saiznya kecil dan hanya tertumpu dalam organ yang terjejas dan belum merebak ke organ lain.

    Tahap dua - barah sudah mula merebak ke tisu berdekatan tetapi saiz tumor sudah mula membesar. Ada kala barah tahap dua juga bermaksud ia sudah merebak ke nodul limfa yang berdekatan dengan ketumbuhan itu.

    Tahap tiga - ketumbuhan mula membesar. Ia mula merebak ke kawasan tisu berdekatan dan sel barah sudah berada dalam limfa nodul.

    Tahap empat - barah sudah merebak ke bahagian organ lain.

    sumber - Organisasi Penyelidikan Barah, United Kingdom.


  • Comments

    Popular posts from this blog