SEJARAH DAN KONSEP AHLI'S-SUNNAH WA'L-JAMA'AH
Oleh: Muhammad 'Uthman El-Muhammady
PENDAHULUAN
TAKDIRNYA mazhab Ahli's-Sunnah Wal-Jama'ah merupakan mazhab yang paling dominan dalam sejarah ummat ini dan ianya merupakan mazhab yang orthodoks dalam pengertian yang asalnya iaitu mazhab yang benar, asal, tepat mengikut apa yang dikehendaki oleh ajaran dan amalan Islam itu sendiri. Walaupun di dalamnya terdapat beberapa pendirian yang mengambil kira peristiwa sejarah awal Islam - yang memang tidak boleh dielakkan - hakikat ajaran dan pendiriannya adalah hakikat yang telah ada dalam Islam semenjak awal; penzahirannya dalam sejarah kemudian dengan istilah-istilah itu adalah merupakan 'deployment' proses perkembangan kemudian yang semestinya berlaku sebagaimana berkembangnya pokok daripada biji benihnya dengan segala sifat-sifat yang telah ada padanya sejak awal lagi. Dalam nota ringkas i.22
TAKDIRNYA mazhab Ahli's-Sunnah Wal-Jama'ah merupakan mazhab yang paling dominan dalam sejarah ummat ini dan ianya merupakan mazhab yang orthodoks dalam pengertian yang asalnya iaitu mazhab yang benar, asal, tepat mengikut apa yang dikehendaki oleh ajaran dan amalan Islam itu sendiri. Walaupun di dalamnya terdapat beberapa pendirian yang mengambil kira peristiwa sejarah awal Islam - yang memang tidak boleh dielakkan - hakikat ajaran dan pendiriannya adalah hakikat yang telah ada dalam Islam semenjak awal; penzahirannya dalam sejarah kemudian dengan istilah-istilah itu adalah merupakan 'deployment' proses perkembangan kemudian yang semestinya berlaku sebagaimana berkembangnya pokok daripada biji benihnya dengan segala sifat-sifat yang telah ada padanya sejak awal lagi. Dalam nota ringkas i.22
Bab I
SEBELUM
dilihatkan kembali segi-segi sejarahnya, eloklah dimulakan perbincangan
ini dengan meneliti istilah Ahli's-Sunnah wa'I-Jama'ah itu sendiri dan
punca-puncanya. Penggunaan istilah jama'ah Muslimin memang terdapat
dalam hadith-hadith, terutamanya dua istilah iaitu 'jamaah' dan 'firqah'
dengan pluralnya 'firaq'. Dalam Sunan Ibn Majah 1 riwayat dari Abu
Hurairah radiya'Llahu 'anhu:
Maksudnya: 'Orang-orang Yahudi
telah berpecah menjadi tujuh puluh satu golongan atau puak(firqah) dan
umatku akan berpecah menjadi tujuh puluh tiga golongan'.
Dalam
catitan nota kakinya oleh Muhammad Fu'ad 'Abdul Baqi dinyatakan bahawa
mereka yang dikatakan 'umatku' itu adalah umat ijabah, ahli Qiblat, dan
perpecahan yang dimaksudkan itu adalah dalam bidang usul dan 'aqidah,
bukan dimaksudkan dalam bidang furu' dan 'amaliyat.
Sebuah hadis lagi ialah diriwayatkan daripada 'Auf bin Malik bahawa baginda salla'Llabu 'alaihi wa sallam bersabda
Maksudnya:'Orang-orang
Yahudi telah berpecah kepada tujuh puluh satu golongan (ihda wa sab'ina
firqatan). Satu golongan daripada mereka itu dalam syurga dan yang
tujuh puluhnya dalam neraka. Orang-orang Nasara pulaberpecah menj'adi
tujuh puluh dua golongan, tujuh puluh satu golongan mereka dalam neraka,
dan satu golongan dalam syurga. Demi Tuhan yang dirl Muhammad berada
dalam tangan kekuasaannya, benar-benar umatku akan berpecah kepada tujuh
puluh tiga golongan, satu golongan berada dalam syurga dan tujuh puluh
dua dari mereka dalam neraka' Baginda ditanya: Siapakah mereka (yang
masuk syurga) itu?'. Jawab Baginda 'Jama'ah'.
Boleh dilihatkan bagaimana disebutkan golongan yang selamat itu adalah 'jama'ah'.
Dalam catatan pentahkiknya dengan berdasarkan kepada az-Zawa'id 3 bahawa isnadnya terdiri daripada mereka yang dipercayai.
Dalam
sebuah hadith lagi diriwayatkan daripada Anas bin Malik
radiya'Llahu'anhu bahawa baginda salla'Llahu 'alaihi wa sallam bersabda:
Maksudnya:'Sesungguhnya Bani Isra'il berpecah menjadi
tujuh puluh satu golongan. Dan sesungguhnya umatku akan berpecah menjadi
tujuh puluh dua golongan (firqah), semuanya masuk neraka, melainkan
satu golongan, iaitu al-Jama'ah'.
Boleh diperhatikan
bahawa yang disebutkan sebagai golongan selamat di sini ialah
'al-Jama'ah'. Dan dari segi isnadnya, sebagaimana yang dicatitkan 5
isnadnya adalah sahih dan periwayat-periwayat di dalamnya oleh pentahkik adalah mereka yang kepercayaan (rijaluhu thiqat).
Kepentingan
berpegang kepada jama'ah Muslimin yang berada atas jalan yang hak itu
disebutkan dalam sebuah hadith dari Hudbaifah bin al-Yaman radiya'Llahu
'anhu, katanya bahawa Nabi S.A.W. bersabda bila diminta baginda
menyifatkan penyeru-penyeru kepada neraka jahannam pada akhir zaman,
katanya, 'Mereka itu kaum dari bangsa kita (jildatina) dan bercakap
dengan bahasa kita'. Lalu Hudhaifah bertanya, 'Apakah yang tuan hamba
suruh bila hamba bertemu dengan keadaan itu?'. Jawab Baginda: 'Hendaklah
tuan hamba berpegang kepada jamaah Muslimin dan imam mereka. Maka kalau
tidak ada jamaah dan tidak ada imam mereka, hendaklah engkau tinggalkan
golongan-golongan itu semua sekali, walaupun engkau terpaksa berpegang
kepada pangkal pokok kayu dan engkau mati dalam keadaan demikian itu'.
Hadith di atas jelas menunjukkan kepentingan berpegang kepada jamaah Muslimin dan imam mereka.
Hadith
berkenaan dengan kepentingan berpegang kepada jamaah Muslimin dan imam
mereka terdapat juga dalam Sahih al-Bukhari 7 riwayat daripada Hudhaifah
bin al-Yaman; di dalamnya disebutkan oleh baginda S.A.W.
penyeru-penyeru yang menyeru manusia kepada neraka jahannam, dan
Hudhaifah meminta arahan daripada baginda apa yang patut dilakukan dalam
keadaan itu. Sabda Baginda:
Maksudnya: 'Hendaklah engkau
berpegang kepada jamaah Muslimin dan imam mereka....... (dan bila tidak
ada mereka itu) hendaklah engkau meninggalkan semua golongan-golongan
itu walaupun engkau terpaksa berpegang kepada pangkal pokok kayu dan
engkau mati dalam keadaan demikian itu'.
Dalam kitab
al-Farq baina'l-Firaq, al-Khatib al-Baghdadi rahimahu'Llahu Ta'ala ada
menyebutkan beberapa hadith berkenaan dengan perpecahan ummat dalam bab
awal kitabnya itu.
Antara hadith-hadith itu ialah yang diriwayatkan daripada 'Abdullah bin 'Amru radiya'Llahu 'anhu Baginda diriwayatkan bersabda:
Maksudnya: 'Benar-Benar
akan berlaku atas umatku apa yang telah berlaku ke atas Bani Isra'il.
Bani Isra'il telah berpecah menj'adi tujuh puluh dua golongan (ithnatain
wa sab'ina millatan) dan umatku akan berpecah menjadi tujuh puluh tiga
golongan (thalathin wa sab'in millatan) meleblhi mereka itu satu
golongan (millah). Semua mereka itu dalam neraka melainkan satu golongan
(illa millatan wahidatan).
Mereka bertanya Baginda, 'Siapakah
satu millah yang tidak masuk neraka itu?'. Jawab Baginda, '(Mereka itu
adalah golongan yang mengikut) perjalanan hidupku dan para sahabatku (ma
ana 'alaihi wa ashabi)'.
Sebuah hadith lagi yang
disebutkan dalam kitab al-Farq baina'l-Firaq ialah yang diriwayatkan
daripada Anas melalui Qatadah, bahawa Baginda S.A.W. bersabda:
Maksudnya: 'Sesungguhnya
Bani Isra'il berpecah kepada tujuh puluh satu golongan (firqah) dan
sesungguhnya umatku akan berpecah menjadi tujuh puluh dua golongan ('ala
thinatain wa sab'infirqatan), semuanya dalam neraka melainkan satu
iaitu al-jama'ah'.
'Abdul Qahir al-Baghdadi menyatakan
bahawa hadith yang datang riwayatnya daripada Nabi S.A.W berkenaan
dengan perpecahan umat (iftiraq al-ummah) itu banyak isnad-isnadnya.9
Satujamaah daripada para sahabat meriwayatkan hadith itu daripada Nabi
S.A.W. seperti Anas bin Malik, Abu Hurairah, Abu Darda', Jabir, Abu
Sa'id al-Khudri, Ubay bin'Ka'ab, 'Abdullah bin 'Amr bin al-'As, Abu
Umamah dan Wathilah bin al-Asqa'dan yang lain daripada mereka itu.
Beliau
menyatakan lagi bahawa ada diriwayatkan daripada Khulafa' alRashidin
radiya'Llahu 'anhum bahawa mereka itu ada menyebut perpecahan umat yang
akan berlaku selepas mereka dan mereka menyebutkan ada satu golongan
yang selamat, yang lain itu dalam kesesatan di dunia dan di akhirat
mereka mengalami kebinasaan.
Beliau menyatakan lagi bahawa
Baginda S.A.W. menunjukkan kecelaan kaum Qadariyah dan menyatakan bahawa
mereka itu adalah golongan Majusi bagi umat ini
Selain dari itu
ada riwayat daripada Baginda S.A.W. yang menunjukkan kecelaan kaum
Murji'ah beserta dengan kaum Qadariyah itu; ada riwayat yang menunjukkan
kecelaan kaum Khawarij. Selain daripada riwayat daripada Baginda S.A.W.
sendiri, ada riwayat daripada pemuka para Sahabat (a'lam as-sahabah)
berkenaan dengan kecelaan kaum Qadariyah,Murji'ah dan Khawarij.
Pada
fahaman 'Abdul Qahir al-Baghdadi 12 yang disebutkan sebagai
golongan-golongan yang keji itu yang dikatakan ahli neraka itu merujuk
kepada golongan-golongan dari kalangan para fuqaha' (firaq al-fuqaha')
yang mempunyai pendirian yang berlainan dalam masalah-masalah cawangan
fiqh beserta mereka itu bersetuju dalam bidang usul agama. Beliau
menyatakan pendirian atau kefahaman yang demikian itu adalah berdasarkan
kepada kaedah bahawa dalam perkara-perkara furu' tentang halal dan
haram yang berlaku di dalamnya khilaf di kalangan 'ulama' Muslim ada dua
pendapat; satunya mereka yang menganggap benar semua pandangan
mujtahidin yang dikeluarkan dalam masalah-masalah furu'fiqh. Pada
pendapat mereka yang berpegang kepada kaedah ini golongan fiqh adalah
benar. Keduanya mereka yang menganggap di d
Seterusnya beliau
menyatakan bahawa Baginda S.A.W. mendetailkan sebutan tentang
golongan-golongan tercela (firaq al-mudhmumah)sebagai golongan-golongan
mengikut hawa nafsu yang sesat yang menyalahi golongan yang selamat itu
dalam perkara-perkara: keadilan Tuhan dan tauhid, dalam al-Wa'd dan
al-Wa'id, bab al-Qadr dan al-Istita'ah, atau dalam bab Taqdir baik dan
buruknya, bab hidayah dan kesesatan, atau bab Iradah dan Mashi'ah
(Kehendak dan Iradat Allah) atau bab Ru'yah atau Idrak (Melihat Tuhan
dan mencapainya), atau bab-bab sifat-sifat Allah dan nama-namanya, atau
dalam satu bab daripada bab-bab ta'dil dan taj'wiz, atau satu bab
daripada bab-bab nubuwwah dan syarat-syaratnya dan sebagainya, daripada
bab-bab yang di dalamnya Ahli's-Sunnah Wa ' I-Jama'ah bersepakat. Yang
tidak bersepakat de
Hadith-hadith sebagaimana yang disebutkan di
atas didapati dalam Sahih Tirmidhi, 14 riwayat dari Abu Hurairah;
diriwayatkan bahawa Baginda S.A.W. bersabda:
Maksudnya:'Sesungguhnya
orang-orangyahudi telah berpecah menjadi tujuh puluh, satu golongan
atau tujuh puluh dua golongan, dan orang-orang Kristian seperti itu
juga, dan umatku akan berpecah menj adi tujuh puluh tiga golongan
(firqah) '. Dinyatakan oleh Tirmidhi bahawa ini hadith hasan sahih.
Sebuah
lagi hadith diriwayatkan dalam Sahih Tirmidhi 15 dari riwayat 'Abdullah
bin 'Amr radiya'Llahu 'anhu bahawa Baginda S.A.W. bersabda:
Maksudnya: 'Benar-benar
akan berlaku ke atas umatku apa yang telah berlaku atas Bani Isra'il
seperti selipar dengan selipar, sehinggajikalau ada di kalangan mereka
seseorang yang mendatangi emaknya sendiri (bersetubuh dengannya) dengan
terang-terangan, akan ada di kalangan ummatku seseorang yang melakukan
demikian itu; dan sesungguhnya Bani Isra'il berpecah kepada tujuh puluh
dua golongan (millah) dan umatku akan berpecah menjadi tujuh puluh tiga
golongan (millah) semua mereka itu dalam neraka melainkan satu golongan
(yang tidak masuk neraka). Para sahabat bertanya: (Siapakah mereka
dalam) millah yang satu itu wahai Rasulullah? Kata Baginda '(Mereka itu
adalah golongan yang mengikuti) perjalanan hidupku dan para sahabatku'. Hadith gharib.
Tentang
hadith yang menganjurkan supaya sentiasa diikuti sunnah Baginda S.A.W.,
maka kita teringat kepada hadith riwayat Tirmidhi, 16 riwayat daripada
'Irbad bin Sariyah katanya, bahawa pada suatu hari selepas sembahyang
pagi (iaitu lepas subuh) Nabi S.A.W. menyampaikan pengajaran yang cukup
maksudnya, maka dari itu keluarlah air mata orang ramai, dan hati mereka
pun menjadi takut, maka (dalam hal itu) berkatalah seorang lelaki
'Sesungguhnya nasihat adalah nasihat seperti nasihat mengucap selam ' at
tinggal, apakah yang tuan hamba ingin mewasiatkan kepada kami wahai
Rasulullah?' Lalu Baginda S.A.W. bersabda:
Maksudnya: 'Aku
berwasiat kepada kamu sekelian supaya bertaqwa kepada Allah, supaya
mendengar dan taat, walaupun ia seorang hamba abdi bangsa Habsyi (yang
diangkat menjadi ketua kamu sekelian); maka sesungguhnya sesiapa dari
kalangan kamu yang hidup (bila sampai masanya) ia akan melihat berlaku
perselisihan yang banyak, dan bendaklah kamu berjaga-jaga daripada
(mengadakan) perkara-perkara baru (dalam urusan agama), maka
sesungguhnya itu adalah kesesatan; maka sesiapa di kalangan kamu yang
mendapat perkara demikian itu hendaklah ia mengikuti Sunnahku dan Sunnah
para Khulafa' a]-Rasyidin yang mendapat hidayat daripada Allah, dan
hendaklah kamu berpegang kepada Sunnah itu dengan gigi geraham kamu'. Hadith hasan sahih.
Dengan
jelas sekali hadith ini menyuruh berpegang kepada Sunnah Nabi S.A.W.
dan perjalanan para Khulafa' a]-Rasyidin yang terpimpin ke jalan yang
benar.
Hadith yang demikian itu juga didapati dalam Sunan Ibn
Majah 17,juga nwayat dari 'Irbad bin Sariyah radiya'Llahu 'anhu, bahawa
Nabi S.A.W. bersabda selepas daripada Baginda memberi nasibat yang cukup
berkesan pada hati, katanya:
Maksudnya: 'Hendaklah kamu
semua bertaqwa kepada Allah; hendaklah kamu dengar dan taat (kepada
pemimpin kamu) walaupun ianya seorang hamba Habsyi. Dan kamu akan
melihat selepasku perselisihan yang teruk dan berat (ikhtilafan
shadidan). Maka hendaklah kamu berpegang kepada perjalanan sunnahku dan
sunnah atau perjalanan hidup para Khulafa' al-Rashidin yang mendapat
hidayat dari Tuhan. Hendaklah kamu berpegang kepada perjalanan itu
dengan gigi geraham kamu. Jaga-jagalah diri kamu daripada (mengadaadakan
atau mengikut) perkara-perkara baru (dalam urusan agama); maka
sesungguhnya tiap-tiap bid'ah itu adalah kesesatan'.
Boleh
diperhatikan dalam hadith ini kelainan kalimat dadpada hadith
terdahulu, laitu ikhtilafah shadidan mengganti ikhtilafan kathiran. Yang
ditekankan dalam hadith ini ialah keperluan berpegang kepada Sunnah
Baginda S.A.W. dan para Khulafa' al-Rashidin. Berkenaan dengan konsep
Khulafa' alRashidin, dikatakan oleh pentahkiknya bahawasanya ada kaul
yang menyatakan bahawa yang dimaksudkan Khulafa'al-Rashidin itu bukan
sahaja terbatas kepada mereka itu, tetapi termasuk mereka yang menjalani
perjalanan sebagaimana mereka itu yang terdiri daripada para pemimpin
Muslimin (min a'immat'ul-Islam). Kata beliau lagi: Mereka itu adalah
para khalifah bagi Rasulullah S.A.W. yang menegakkan al-haqq dan
menghidupkan agama dan memimpin manusia kepada perjalanan yang benar.
Penafsiran demikian ini nampaknya
Maksudnya: 'Moga-moga
rahmat Allah dicucurkan ke atas para khalifahku. Baginda ditanya:
Siapakah para khalifah tuan hamba ya Rasulullah?. Mereka yang
menghidupkan Sunnahku............... (Hadith riwayat dari al-Hassan) 18
Selain
dari itu juga kita boleh sebutkan sebuah lagi hadith riwayat Ibn Majah
19 juga riwayat daripada al-'lrbad bin Sariyah radiya'Llabu 'anhu bahawa
Baginda bersabda bila diminta tambahkan wasiatnya:
Maksudnya: 'Aku
telah meninggalkan kamu dalam perjalanan yang terang benderang ('yang
putih' (al-baida') yang bennaksud millah dan hujjah yang nyata yang
tidak ada kekeliruan lagi di dalamnya); Malaninya adalah seperti
siangnya. Tidak menjadi terseleweng selepasku melainkan orang yang
sengaja membinasakan dirinya. Sesiapa daripada kamu semua yang hidup
(sampai masa itu) maka ia akan melihat perselisihan yang banyak
(ikhtilafan kathiran); maka hendaklah kamu berpegang kepada apa yang
kamu ketahui daripada Sunnahku dan Sunnah Khulafa'al-Rashidin yang
dikurniakan hidayat (oleh Allah). Hendaklah kamu berpegang kepadanya
dengan gigi geraham kamu. Dan hendaklah kamu taat (kepada para pemimpin
kamu) walaupun (yang diangkat menjadi pemimpin itu) seorang hamba bangsa
Habshi. Sesungguhnya seseorang Mu'min itu
Jelas dalam
hadith ini tuntutan di atas umat supaya mengikuti Sunnah Nabi S.A.W. dan
perjalanan Khulafa'al-Rashidin dan mereka yang sedemikian itu
pedalanannya. Demikian juga ditekankan kepada mereka dasar ketaatan yang
sewajamya yang dituntut oleh Syara'.
Selepas meneliti beberapa
hadith berkenaan dengan masalah perpecahan ummat dan golongan yang
selamat serta tuntutan supaya orang mu'min itu mengikuti Sunnah Nabi
S.A.W., Sunnah Khulafa'al-Rashidin, dan pedalanan para Sahabat, Allah
meredhai mereka itu, ada beberapa pengamatan yang boleh dibuat berkenaan
dengan nas-nas ini.
Antaranya bahawa hadith-hadith itu adalah
kuat sandarannya, maka oleh itu jelas mengapa itu semuanya dijadikan
sandaran bagi memahami perihal ini di kalangan para ulama' kita yang
mu'tabar. Tentang perpecahan-perpecahan yang berlaku dalam sejarah tiga
agama besar itu, itu nampaknya biasa, sebagaimana yang didapati dalam
al-Quran yang kerap menyebut tentang AhlilKitab yang terdiri dari
al-Yahud wan-Nasara. Maka dalam hadith-hadith berkenaan dengan
perpecahan ini tersebutjuga al-Yahud wan-Nasara. Kalimat-kalimat yang
digunakan bagi menyebut 'golongan' itu ialah antaranya 'firqah' jamak
'firaq', 'millah', tapi tidak disebut jamaknya;
yang tidak ada
kekeliruan kemungkinan lagi di dalamnya. Orang yang terseleweng
daripadanya adalah Orang Yang mempunyai kecenderungan yang tidak baik
Yang dengan sengaja mernbinasakan dirinya. Istilah ini menarik hati kita
oleh kerana ianya memberikan konsep tentang kewujudan umat yang berdiri
di atas aiaran dan Pegangan yang nonnative, yang menjadi penentu,
atau neraca bagi memutuskan sesuatu itu benar atau wajar atau sebaliknya' 20 Itulah ummah ahlul-haqq yang orthodoks dalam pengertian yang sebenar-benamya. Neraca inilah yang menentukan konsep Ahli's-Sunnah wal-Jama'ah yang sistem keilmuannya dihuraikan kemudiannya.
atau neraca bagi memutuskan sesuatu itu benar atau wajar atau sebaliknya' 20 Itulah ummah ahlul-haqq yang orthodoks dalam pengertian yang sebenar-benamya. Neraca inilah yang menentukan konsep Ahli's-Sunnah wal-Jama'ah yang sistem keilmuannya dihuraikan kemudiannya.
Bab II
Untuk
meneliti beberapa tahap perkembangan sejarah Islam yang kemudiannya
membawa kepada berbagai perselisihan dan khllaf itu, menasabah kita
mengingati kembali beberapa persoalan yang berhubungan dengan hal itu.
Antaranya ialah sebagaimana yang disebutkan oleh al-Baghdadi
rahimahu'Llahu Ta'ala dalam al-Farq baina'l-Firaqnya. 21 Dinyatakan oleh
bellau bahawa pada masa wafat Baginda S.A.W. (iaitu pada tahun 10
hijrah) berada dalam perjalanan agama yang satu dalam dasar-dasar agama
(usulu'ddin) dan cawangan-cawangannya, selain daripada mereka yang
menzahirkan persetujuan dan yang menyembunyikan kemunafikan. Perkara
khilaf yang pertama berlaku ialah berkenaan dengan kewafatan Baginda
S.A.W. Akhimya mereka yang menyangka Baginda tidak mati tetapi diangkat
oleh Allah sebagaimana Sayyiduna 'Isa
'Sesungguhnya engkau mati dan mereka pun mati',
+
Beliau
juga berkata kepada mereka, 'Sesiapa yang menyembah Muhammad, maka
sesungguhnya Baginda telah wafat, dan sesiapa yang menyembah Tuhan
Muhammad, maka la Maha Hidup dan tidak mati'. Kemudian timbul khilaf
tentang tempat hendak dikebumikan Baginda S.A.W. Akhimya ia selesai
dengan Abu Bakar radiya'Llahu 'anhu meriwayatkan kepada mereka hadith
daripada Nabi S.A.W. yang bermabsud: 'Sesungguhnya para anbiya'
dikebumikan di mana mereka wafat'.,,3 Maka Baginda dikebumikan dalam
biliknya di Madinah. Kemudian timbul ikhtilaf berkenaan dengan khilafah,
pihak al-Ansar ingin memberi bai'ah kepada Sa'd bin 'Ubadah; kemudian
pibak Quraish menyatakan bahawa imamah mestilah di tangan orang-orang
Quraish berdasarkan kepada hadith yang bermaksud, 'Imam-imam hendaklah
dari kalangan orang-orang Quraish'
Kemudian timbul ikhtilaf
berkenaan dengan harta Fadak, akhimya diselesaikan dengan Abu Bakar
radiya'Llahu 'anhu meriwayatkan hadith yang berinaksud: 'Sesungguhnya
para anbiya' tidak dipusakai,,.25 Lepas itu timbul masalah tentang
mereka yang tidak mahu menunaikan zakat, lepas itu mereka bersetuju
dengan keputusan Abu Bakar bahawa golongan yang enggan itu hendaklah
diperangi. Lepas itu mereka sibuk dengan peperangan melawan Tulaihah
bila ia mengaku menjadi nabi dan murtad daripada agama Islam. Selepas ia
lari ke Syam, kemudian kembali dalam zaman Umar kepada agama Islam, ia
keluar jihad bersama Sa'ad bin Abi Waqqas dalam peperangan Qadissiyyah
dan ia syahid dalam peperangan Nehawand. Kemudian Musliniin sibuk dengan
peperangan melawan Musailamah al-Kadhdhab yang mengaku nabi, serta
alAswad
Adapun dalam masalah-masalah fiqh ada berlaku
perselisihan pendapat di kalangan mereka misalnya keadaan datuk menerima
pesaka berserta saudara lelaki dan saudara-saudara perempuan serta
dengan bapa dan emak atau serta dengan bapa, demikian seterusnya, tetapi
perselisihan atau kelainan pendapat itu tidak membawa kepada timbulnya
kekafiran atau kesesatan di kalangan mereka. Demikianlah keadaannya di
zaman pemerintahan Abu Bakar, 'Umar dan 'Uthman radiya'Llahu 'anhum
ajma'in.
Kemudian berlaku khilaf di kalangan mereka berkenaan
dengan 'Uthman bin 'Affan dan perkara-perkara yang dituduh ke atasnya
sehingga para penzalim membunuhnya; kemudian mereka berikhtilaf lagi
tentang para pembunuhnya dan mereka yang menghasut manusia supaya
menentangnya itu; demikianlah khilaf itu masih ada sampai zaman
kemudian, sampailah pada zaman alBaghdadi, dan boleh kita katakan sampai
abad kita ini.
Selepas itu berlaku ikhtilaf pula dalam hubungan
dengan keadaan 'Ali bin Abi Talib radiya'Llahu 'anhu dan mereka yang
terlibat dalam peperangan alJamal, juga tentang kedudukan Mu'awiyah dan
mereka yang terlibat dalam peperangan Siffin, serta dua orang hakam
iaitu Abu Musa al-Ash'ari dan 'Amru bin al-'As; ikhtilaf yang melibatkan
mereka ini kekal sampailah ke zaman kemudian, dan kita sekarang boleh
mengatakan ianya kekal sampai hari ini.
Kemudian dalam zaman
muta'akhkhirin dari kalangan para Sahabat berlakulah khilaf golongan
Qadariyah berkenaan dengan Qadar dan istita'ah atau ikhtiar makhluk,
yang datang dari Ma'bad al-Juhani dan Ghailan al-Dimashqi, serta Ja'd
bin Darham. Mereka yang muta'akhkhirin di kalangan para Sahabat bebas
daripada perkara itu semua, seperti 'Abdullah bin 'Amr, Jabir bin
'Abdullah, Abu Hurairah, Ibn 'Abbas, Anas bin Malik, 'Abdullah bin Abi
Aufa, 'Uqbah bin 'Amir al-Juhani dan yang semasa dengan mereka itu.26
Mereka ini mewasiatkan orang ramai supayajangan memberi salam kepada
golongan Qadariyah dan jangan pergi sembahyang jenazah mereka itu.
Kemudian
berlaku ikhtilaf di kalangan golongan Khawarij sehingga mereka berpecah
menjadi dua puluh golongan, tiap-tiap satu daripadanya mengkafirkan
yang lain lagi. Kemudian berlakulah pada zaman al-Hassan al-Basri
radiya'Llahu 'anhu khilaf dengan Wasil bin 'Ata' dalam masalah Qadar dan
masalah manzilah bainal-manzilatain (iaitu kedudukan antara dua
kedudukan: antara iman dan kufr); masalah itu menjadi bertambah pula
dengan timbulnya bid'ah daripada 'Amru bin 'Ubald bin Bab yang keduanya
disingkir oleh alHasan daripada majlisnya, Ialu mereka berdua
meninggalkanjamaah di Masjid Basrah. Keduanya itu dan para pengikutnya
dipanggil Mu'tazilah kerana mereka itu memisahkan diri daripada pegangan
ummat di mana mereka mendakwakan bahawa orang fasiq dari kalangan
Muslimin tidak Mu'min dan juga tid
Adapun golongan Rawafid maka
cawangan yang dipanggil al-Sababiyah di kalangan mereka menzahirkan
bid'ah mereka itu pada zaman 'Ali bin Abi Talib lagi. Mereka itu dihukum
oleh 'Ali dan Ibn Saba dikenakan hukuman pembuangan kerana bid'ahnya.
Golongan ini tidak termasuk umat Islam kerana mereka berpendapat 'Ali
radiya'Llahu 'anhu sebagai Tuhan. Selepas zaman 'Ali, golongan Rafidah
itu berpecah menjadi empat golongan laitu Zaidiyah, Imamiyah, Kaisaniyah
dan golongan Ghulat(pelampau). Golongan Zaidiyah pula menjadi
berpuaK-puaK,, satu golongan mengkafirkan yang lainnya. Seluruh golongan
Ghulat keluar daripada umat Islam. Adapun golongan Zaidiyah dan
Imamiyah, mereka terbilang daripada golongan Islam (firaq al-Islam) ; 28
Golongan Bakhkhariyah berpecah dan mereka saling kafir mengkafirkan;
timb
Dalam zaman al-Ma'mun al-'Abbasi timbullah seruan Batiniyah
dan mereka ini bukanlah dari golongan Islam, bahkan mereka ini adalah
daripada golongan Majusi. Dan muncul dalam zaman Muhammad bin Tahir bin
'Abdullah bin Tahir di Khurasan khilaf al-Karramiyah al-Mujassimah.
Mengenai
golongan Zaidiyah dari kalangan Rawafid, yang kuat di kalangan mereka
ialah tiga iaitu Janidiyah, Sulaimaniyah juga dipanggil Haririyah dan
al-Batriyah. Tiga golongan ini bersepakat tentang imamah Zaid bin 'Ali
bin al-Husain bin 'Ali bin Abi Talib pada hari keluarnya iaitu pada
zaman Hisham bin 'Abdul Malik.
Dari golongan Kaisaniyah pula
timbul banyak golongan, bagaimanapun akhimya kembali kepada dua golongan
sahaja. Satunya yang mendakwa bahawa Muhammad bin al-Hanaflyah hidup
tidak mati dan mereka menantinya timbul sebagai al-Mahdi yang
dinanti-nantikan itu. Satu golongan lagi yang mempercayai imamahnya pada
masa hidupnya sahaja dan bila ia meninggal imamahnya itu berpindah
kepada orang lain.
Golongan Imamiyah yang mufarawah bagi
Zaidiyah, Kisa'iyah dan Ghulat, mereka ini menjadi lima belas firqah
iaitu Muhammadiyah, al-Baqiriyah, alNawisiyah, Shumaitiyah,'Ammariyah,
Isma'iliyah, Mubarakiyah, Musawiyah, Qat'iyah dan Ithna 'Ashariyah,
Hishamiyah daripada pengikut Hisharn bin al-Hakam, atau dari pengikut
Hisham bin Salim al-Jawaliqi,Zharariyah, dari pengikut Zurarah bin U'yun
dan Yunusiyah dari pengikut Yunus al-Qummi dan Shaitaniyah dari
pengikut Shaitan al-Taq dan Kamiliyah dari pengikut Abu Kamil; beliau
inilah yang mengeluarkan kata-kata yang paling keji tentang 'Ali dan
para sahabat yang lain, radiya'Llahu 'anhum. Inilah dua puluh golongan
yang merupakan golongan Rawafid; tiga daripada Zaidiyah, dua dari
Kaisaniyah dan lima belas dari Imamiyah.
Adapun golongan Ghulat
mereka itu yang berpegang kepada ketuhanan Imam-imam mereka dan
mengharuskan perkara-perkara yang diharamkan oleh. syara', dan yang
menggugurkan kewajipan perkara-perkara yang wajib daripada shariat
seperti Bayyaniyah, Mughiriyah, Janahiyah, Mansuriyah, Khattabiyah dan
Hululiyah dan yang mengikuti perjalanan mereka itu. Maka mereka itu
bukan daripada golongan Islam walaupun mereka itu dikaitkan dengannya.
Adapun
golongan Khawarij, bila berlaku perpecahan dalam kalangan mereka, maka
mereka menjadi dua puluh golongan iaitu Muhakkimah Ula, Azraqiyah,
Najdlyah, Sifriyah, 'Ajradiyah dan daripada 'Ajradiyah itu berpecah
menjadi Khazimiyah, Shu'aibiyah, Ma'lumiyah, Majhuliyah, Ma'badiyah,
Rashidiyah, Mukarramiyah, Hamziyah, Ibrahimiyah dan Wafiqiyah. Dari
golongan lbadiyah timbul perpecahan menjadi Hafsiyah,
Harithiyah,Yazidiyah dan para ahli taat yang bukan terhadap Allah.
Yazidiyah itu ialah dari kalangan mereka yang mengikuti Ibn Yazid bin
Unais dan mereka itu bukan daripada golongan Islam oleh kerana mereka
berpegang kepada pendapat bahawa shari'at Islam menjadi mansukh di akhir
zaman dengan adanya nabi yang dibangkitkan dari kalangan orang-orang
bukan Arab (al-'Ajam). Demikian juga daripadaGolongan Qadariyah
Mu'tazilah yang memisahkan diri mereka dari yang baik berpecah kepada
dua puluh golongan, tiap satunya mengkafirkan yang lainnya. Mereka itu
ialah golongan lsliyah, 'Umariyah,Hudhailiyah, Nazzamiyah, Amwariyah,
'Umariyah, Thumamiyah, Jahiziyah, Hayitiyah,Himariyah, Khayyatiyah,
Sahhamiyah dan para pengikut Salih Qabah, Muwaisiyah,Kalblyah,
Jubba'iyah, Hashimiyah, dinisbahkan kepada Abu Hashim ibn alJubba'i.
Mereka itu terdiri daripada dua puluh golongan, dua daripadanya bukan
daripada golongan Islam iaitu golongan Hayitiyah dan Himariyah.29
Zaidiyah pula menjadi berpuak-puak, demikian juga Imamiyah dan Ghulat, satu golongan mengkafirkan yang lainnya. Seluruh golongan Ghulat keluar daripada umat Islam. Adapun golongan Zaidiyah dan Imamiyah, mereka terbilang daripada golongan Islam (firaq al-Islam) ; 28- Golongan Bakhkhariyah berpecah dan mereka saling kafir mengkafirkan; timbul khilaf dari golongan Bakriyah, iaitu dari seorang yang bemama Bakr, dari saudara perempuan 'Abdul Wahid bin Zlyah, 'uga timbul khilaf golongan Dirariyah dari Dirar bin 'Amr, dan khilaf al-Jahmiyah dari Jahm bin Safwan. Kemunculan Jahm, Bakr dan Dirar adalah pada zaman zahir Wasil bin 'Ata' dengan kesesatannya.
Dalam zaman al-Ma'mun al-'Abbasi
timbullah seruan Batiniyah dan mereka ini bukanlah dari golongan Islam,
bahkan mereka ini adalah daripada golongan Majusi. Dan muncul dalam
zaman Muhammad bin Tahir bin 'Abdullah bin Tahir di Khurasan khilaf
al-Karramiyah al-Mujassimah.
Mengenai golongan Zaidiyah dari
kalangan Rawafid,yang kuat di kalangan mereka ialah tiga iaitu
Jarudiyah, Sulaimaniyah juga dipanggil Haririyah dan al-Batriyah. Tiga
golongan ini bersepakat tentang imamah Zaid bin 'Ali bin al-Husain bin
'Ali bin Abi Talib pada hari keluamya iaitu pada zaman Hisham bin 'Abdul
Malik.
Dari golongan Kaisaniyah pula timbul banyak golongan,
bagaimanapun akhimya kembali kepada dua golongan sahaja. Satunya yang
mendakwa bahawa Muhammad bin al-Hanaflyah hidup tidak mati dan mereka
menantinya timbul sebagai al-Mahdi yang dinanti-nantikan itu. Satu
golongan lagi yang mempercayai imamahnya pada masa hidupnya sahaja dan
bila ia meninggal imamahnya itu berpindah kepada orang lain.
Golongan
Imamiyah yang mufarawah bagi Zaidiyah, Kisa'iyah dan Ghulat, mereka ini
menjadi lima belas firqah iaitu Muhammadiyah, al-Baqiriyah,
alNawisiyah, Shumaitiyah, 'Animariyah, Isma'iliyah, Mubarakiyah,
Musawiyah, Qat'iyah dan Ithna 'Ashariyah, Hishamiyah daripada pengikut
Hisham bin al-Hakam, atau dari pengikut Hisham bin Salim al-Jawaliqi,
Zharariyah, dari pengikut Zurarah bin U'yun dan Yunusiyah dari pengikut
Yunus al-Qummi dan Shaitaniyah dari pengikut Shaitan al-Taq dan
Kamiliyah dari pengikut Abu Kamil; beliau inilah yang mengeluarkan
kata-kata yang paling keji tentang 'Ali dan para sahabat yang lain,
radiya'Llahu 'anhum. Inilah dua puluh golongan yang merupakan golongan
Rawafid; tiga daripada Zaidiyah, dua dari Kaisaniyah dan lima belas dari
Imamiyah.
Adapun golongan Ghulat mereka itu yang berpegang
kepada ketuhanan Imamimam mereka dan mengharuskan perkara-perkara yang
diharamkan oleh. syara', dan yang menggugurkan kewajipan perkara-perkara
yang wajib daripada shariat seperti Bayyaniyah, Mughiriyah, Janahiyah,
Mansuriyah, Khattabiyah dan Hululiyah dan yang mengikuti perjalanan
mereka itu. Maka mereka itu bukan daripada golongan Islam walaupun
mereka itu dikaitkan dengannya.
Adapun golongan Khawarij, bila
berlaku perpecahan dalam kalangan mereka, maka mereka menjadi dua puluh
golongan iaitu Muhakkimah Ula, Azraqiyah,
http://www.islam.gov.my/en/sejarah-dan-konsep-ahlis-sunnah-wal-jamaah
Apakah Pengertian Ahli al-Sunnah Wal Jamaah?
Pengertian Sunnah ialah Sunnah Rasulullah s.a.w., pengertian Jemaah
ialah kumpulan Sahabat dan Tabien yang bersepakat di atas kebenaran yang
nyata dari Kitab Allah dan Sunnah Rasulullah s.a.w.
Pengertian Ahli Sunnah Wal Jamaah ialah kumpulan orang Islam yang
berpegang kepada al-Quran, al-Sunnah dan pendapat para Sahabat yang
bersepakat di atas kebenaran yang nyata dari Kitab Allah dan Sunnah
Rasulullah s.a.w.
Mazhab-mazhab Fekah ialah aliran hukum Syarak yang sah didasarkan di
atas tafsiran tertentu terhadap nas-nas Syarak oleh ulama Mujtahidin
mengikut kaedah Istinbat yang muktabar. Majlis tidak terikat kepada
mana-mana satu mazhab tertentu. Di dalam Mazhab mana pun yang jelas dan
nyata pendapat mereka itu dari kitab Allah atau Sunnah Rasulnya atau
Jemaah Sahabat Rasulullah s.a.w. maka Majlis sedia menerima dan beramal
dengannya. Adapun Mazhab-mazhab seperti Hanafi, Maliki, Syafie dan
Hanbali pada pandangan rasmi Majlis adalah terhitung di dalam
Mazhab-mazhab yang muktabar yang tergolong di dalam istilah Ahli Sunnah
Wal Jemaah. Majlis Agama Islam Perlis memang berpandukan kepada Mazhab
itu dan mengambil pendapat-pendapat mereka yang ada alasan daripada
Al-Quran, As-Sunnah dan Jemaah Sahabat Rasulullah s.a.w. Pengertian ini
berdasarkan kepada Al-Quran dan As-Sunnah
Keterangan/Hujah:
DALIL-DALIL DARIPADA AL-QURAN:-
1. Firman Allah S.W.T. dalam Surah at-Taubah ayat 100:
Maksudnya: "Dan orang-orang yang terdahulu - yang mula-mula
(berhijrah memberi bantuan) darikalangan orang-orang "Muhajirin" dan
"Ansar", dan orang-orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan
kebaikan (iman dan taat), Allah redha akan mereka dan mereka pula redha
akan Dia, serta ia menyediakan untuk mereka Syurga-syurga yang mengalir
di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya;
itulah kemenangan yang besar."
2. Firman Allah S.W.T. di dalam Surah al-An"am ayat 153:
Maksudnya: Dan bahawa sesungguhnya inilah jalanku (Agama Islam) yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutnya dan janganlah kamu menurut jalan-jalan (yang lain dari Islam), kerana jalan-jalan (yang lain itu) mencerai beraikah kamu dari jalan Allah. Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu bertakwa.
DALIL-DALIL DARIPADA AL-HADIS
1. Sabda Rasulullah s.a.w:
Ertinya: Dari Sariah ( ) r.a. berkata: Sabda Rasulullah s.a.w.: Aku
berwasiat kepada kamu dengan takutkan Allah Taala dan mendengar ajaran
dan bertaat akan pemerintah walaupun hamba Habsyi, maka sesungguhnya
mereka yang panjang umurnya hidup ia hingga kemudian daripada aku, tentu
lihat ia akan bersalah-salahan yang banyak, ketika itu lazimlah kamu
berpegang sunah aku dan sunah segala Khalifah-khalifah yang menunjuk
mereka itu akan jalan yang sebenar, perpeganglah kamu dengannya dan
gigitlah kamu akan dia dengan geraham kamu, maknanya berpegang teguh dan
jauhkan kamu dari perkara-perkara yang dibaharukan (yang bukan daripada
sunah nabi), maka bahawasanya tiap-tiap yang bukan sunah nabi itu
bid"ah dan tiap-tiap bid"ah itu sesat dan tiap-tiap sesaat itu di dalam
neraka. (Riwayat Abu Daud dan At-Tirmizi)
2. Sabda Rasulullah s.a.w:
Ertinya: Dari Ibnu Mas"ud r.a. Sabda Rasulullah s.a.w.: Sebaik-baik
manusia ialah kurunku (Zaman Nabi) kemudian zaman mereka yang datang
sesudahnya (zaman Sahabat) kemudian zaman mereka yang sesudahnya (zaman
Tabien) dan sesudah itu datanglah zaman orang yang suka memperlambangkan
kebohongan dan janganlah kamu bergantung kepada perkataan dan perbuatan
mereka. (Hadis Riwayat at-Tabrani)
Dalam menimbang untuk mengeluarkan sesuatu fatwa, Jawatankuasa
Syariah Negeri Perlis berpandukan Fatwanya itu atas dasar-dasar yang di
bawah ini mengikut keutamaan seperti berikut:
1. Al-Quran al-Karim.
2. Hadis Sahih.
3. Ijma"Sahabat.
4. Fatwa Sahabat yang lebih hampir kepada Al-Quran dan Sunnah Rasulullah s.a.w.
5. Hadis Mursal dan Daif.
6. Qiyas ketika darurat.
7. Mashalih al-Mursalah.
8. Saddu Zarai".
9. Istihsan dan Istishab.
10. U"ruf.
11. Qawaid Fiqhiah.
2. Hadis Sahih.
3. Ijma"Sahabat.
4. Fatwa Sahabat yang lebih hampir kepada Al-Quran dan Sunnah Rasulullah s.a.w.
5. Hadis Mursal dan Daif.
6. Qiyas ketika darurat.
7. Mashalih al-Mursalah.
8. Saddu Zarai".
9. Istihsan dan Istishab.
10. U"ruf.
11. Qawaid Fiqhiah.
http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/apakah-pengertian-ahli-al-sunnah-wal-jamaah-0
KHUTBAH JUMAAT NEGERI PERLIS (1/2/2013 BERSAMAAN 20 RABIUL AWWAL 1434 HIJRAH) - ALLAH MENURUT AQIDAH AHLI SUNNAH WALJAMAAH
by Dr Juanda Jaya (Notes) on Friday, February 1, 2013
إِنَّ
الحَمْدَ للهِ نَحْمَدُهُ وَنَسْتَعِيْنُهُ وَنَسْتَهْدِيْهِ وَنَعُوذُ
بِالله مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَمِنْ سَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا، مَنْ
يَهْدِهِ اللهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْهُ فَلاَ هَادِيَ لَهُ,
أَشْهَدُ أَن لاَّ إِلِهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ،
وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ. اللَّهُمَّ صَلِّ
وَسَلَّمْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِاِحْسَانٍ اِلَى يَوْمِ الدِّيْن.
أَمَّا
بَعْدُ, فَاِنَّ أَصْدَقَ الحَدِيْثِ كِتَابُ الله, وَخَيْرَ الْهَدْيِ
هَدْيُ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ, وَشَرَّ الأُمُوْرِ
مُحْدَثَاتُهَا, وَكُلَّ مُحْدَثَةٍ بِدْعَةٌ, وَكُلَّ بِدْعَةٍ ضَلَالَةٌ,
وَكُلَّ ضَلَالَةٍ فِى النَّارِ.
SIDANG JUMAAT YANG DIKASIHI ALLAH SWT ,
Saya
berpesan kepada diri saya dan menyeru kepada sidang Jumaat yang
dikasihi sekalian, marilah sama-sama kita bertakwa kepada Allah SWT
dengan sebenar-benar takwa serta melaksanakan segala perintah-Nya dan
menjauhi segala larangan-Nya. Mudah-mudahan kita berbahagia di dunia dan
di akhirat.Mimbar pada hari ini akan membincangkan khutbah bertajuk: “ALLAH MENURUT AQIDAH AHLI SUNNAH WALJAMAAH”
SIDANG JUMAAT YANG DIRAHMATI ALLAH SWT ,
Menurut
aqidah ahlussunnah waljamaah, kita wajib mengenali Allah SWT, beriman
kepada nama-namanya dan sifat-sifat-nya, sebagaimana yang diterangkan
dalam al-qur’an dan sunnah rasulnya s.a.w., menurut apa yang layak bagi
Allah S.W.T., tanpa ta’wil, ta`til tanpa yakni menghilangkan makna atau
sifat Allah swt, tanpa mempersoalkan hakikat nama-nama dan sifat Allah
swt dengan bertanya “bagaimana” dan tasybih yakni tanpa menyerupakan
Allah SWT dengan makhluk-Nya, berdasarkan firman Allah s.w.t. dalam
surah asy-syura ayat 11:
Maksudnya: Tiada
sesuatupun Yang sebanding Dengan (ZatNya, sifat-sifatNya, dan
pentadbiranNya) dan Dia lah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Melihat.
Ayat
yang dibaca tadi jelas menafikan tidak ada sesuatupun yang menyerupai
Allah SWT biarpun dari sudut zatnya mahupun sifatnya dan Allah SWT
menetapkan bahawa Dia adalah Maha Mendengar dan Maha Melihat. Maka Dia
diberi nama dan sifat dengan nama dan sifat yang Dia sendiri berikan
untuk diri-Nya dan dengan nama dan sifat yang disampaikan oleh Rasul-Nya
(melalui hadis). Al-Qur’an dan as-Sunnah dalam pekara ini tidak boleh
dilanggar, kerana tidak ada seorangpun yang lebih mengetahui Allah
daripada Allah SWT sendiri, dan tidak ada sesudah Allah orang yang lebih
mengetahui Allah daripada Rasul-Nya. Maka barangsiapa yang mengingkari
nama-nama Allah dan sifat-sifat-Nya atau menamakan Allah dan
menyifati-Nya dengan nama-nama dan sifat-sifat makhluk-Nya,
menta’wilkannya dari maknanya yang benar, maka dia telah berbicara
tentang Allah tanpa ilmu dan berdusta terhadap Allah dan Rasul-Nya.
Sepertimana Allah s.w.t. berfirman dalam surah Al-Kahfi ayat 15:
Maksudnya: Maka tidak ada Yang lebih zalim dari orang-orang Yang berdusta terhadap Allah.
SIDANG JUMAAT YANG DIKASIHI SEKALIAN,
Prinsip
dasar salafussoleh iaitu para sahabat nabi saw, para ulama at-tabi’in
dan ulama tabi`ut-tabiin dalam perkara nama-nama dan sifat Allah swt
ialah mengimani dan menetapkannya sebagaimana ia datang tanpa tahrif
(mengubah), ta’thil (menafikan), takyif (menanyakan bagaimana) dan
tamtsil (menyerupakan), dan perkara itu termasuk pengertian beriman
kepada Allah. Imam Ahmad bin hambal rahimahullah berkata: Allah
tidak boleh disifati kecuali dengan apa yang disifati oleh-nya untuk
diri-nya atau apa yang dia sifatkan melalui rasul-nya, serta tidak boleh
melampaui al-qur’an dan al-hadis.
Para
salafussoleh tidak menyamakan atau menyerupakan sifat-sifat Allah
dengan sifat-sifat makhluk-Nya. Sebagaimana mereka tidak menyerupakan
zat-Nya dengan zat pada makhluk-Nya. Mereka tidak menafikan apa yang
Allah SWT sifatkan untuk diri-Nya, atau apa yang disifatkan oleh
Rasul-Nya. Seandainya mereka menafikan, bererti mereka telah
menghilangkan nama-nama Allah SWT dan sifat-sifat-Nya, dan bererti
mengubah kalam dari tempat yang sebenarnya, dan bererti pula mengingkari
nama-nama Allah dan ayat-ayat-Nya. Allah SWT mempunyai nama-nama dan
sifat-sifat kesempurnaan, sepertimana tersebut dalam surah al-a`raaf
ayat 180:
Maksudnya: Dan
Allah mempunyai nama-nama Yang baik (yang mulia), maka serulah (dan
berdoalah) kepadanya Dengan menyebut nama-nama itu, dan pulaukanlah
orang-orang Yang berpaling dari kebenaran Dalam masa menggunakan
nama-namaNya. mereka akan mendapat balasan mengenai apa Yang mereka
telah kerjakan.
Ayat yang agung ini memberi pengajaran kepada kita semua seperti berikut:
YANG PERTAMA:
Menetapkan dan mengithbatkan nama-nama untuk Allah s.w.t., maka sesiapa
yang menafikannya bererti ia telah menafikan apa yang telah ditetapkan
Allah dan juga bererti dia telah menentang Allah S.W.T.
KEDUA:
Bahawasanya nama-nama Allah S.W.T. semuanya adalah Al-husna. maksudnya
sangat baik. kerana ia mengandungi makna dan sifat-sifat yang sempurna,
tanpa kekurangan dan cacat sedikit pun. ia bukanlah sekadar nama-nama
kosong yang tidak bermakna atau tidak mengandungi erti.
KETIGA:
Sesungguhnya Allah SWT memerintahkan kita supaya berdoa dan bertawassul
kepada-nya dengan nama-nama-nya. Maka perkara ini menunjukkan
keagungan-nya serta kecintaan Allah Kepada doa yang disertai
nama-nama-nya.
KEEMPAT: Bahawasanya
Allah S.W.T. mengancam orang-orang yang berpaling dari kebenaran dan
Allah SWT akan membalas perbuatan mereka yang buruk itu.
SIDANG JUMAAT YANG DIKASIHI ALLAH SEKALIAN,
Kandungan nama-nama Allah SWT yang
mulia ini bukanlah sekadar nama kosong yang tidak mengandungi makna dan
sifat, justeru ia adalah nama-nama yang menunjukkan kepada makna yang
mulia dan sifat yang agung. setiap nama menunjukkan kepada sifat, maka
nama Ar-Rahman dan Ar-Rahim menunjukkan kepada sifat rahmah; As-Sami’
dan Al-Bashir menunjukkan sifat mendengar dan melihat; Al-‘Alim
menunjukkan sifat ilmu yang maha luas; Al-Karim menunjukkan sifat Karam
(dermawan dan mulia); Al-Khaliq menunjukkan dia menciptakan; dan
Ar-Razzaq menunjukkan dia memberi rezeki dengan jumlah yang banyak
sekali. begitulah seterusnya, setiap nama dari nama-nama-nya menunjukkan
sifat dari sifat-sifat-nya, sepertimana yang tersebut dalam kitab
majmu’ fatawa, Sheikhulislam Ibnu Taimiyah berkata: “setiap
nama dari nama-nama-nya menunjukkan kepada zat yang disebutnya dan sifat
yang dikandungnya, seperti al-‘alim menunjukkan zat dan ilmu, al-qadir
menunjukkan zat dan qudrah, ar-rahim menunjukkan zat dan sifat rahmat.”
Golongan-golongan
yang menyeleweng fahaman mereka seperti Jahmiyah, Muktazilah menyalahi
pegangan Ahlussunnah Wal Jama’ah dalam hal sifat-sifat Allah. mereka
menafikan sifat-sifat Allah atau menafikan banyak sekali dari
sifat-sifat itu atau menta’wil-kan nas-nas yang menetapkannya dengan
ta’wil yang batil. Kekeliruan mereka dalam perkara ini adalah kerana
mereka menyangka bahawa penetapan dalam sifat-sifat Allah ini
menimbulkan adanya penyerupaan Allah dengan yang selainnya. Oleh kerana
sifat-sifat Allah ini juga terdapat pada makhluk, maka penetapan-nya
untuk Allah pun menimbulkan penyerupaan-nya dengan makhluk. kerana itu
harus dinafikan (menurut mereka) atau harus dita’wilkan dari zahirnya,
demikianlah fahaman mereka dalam sifat-sifat Allah, dan inilah
kekeliruan dan sikap mereka terhadap nas-nas yang ada. Sifat-sifat
Allh SWT telah ditetapkan oleh nas-nas al-Qur’an dan as-Sunnah yang
mutawatir. Sedangkan kita diperintahkan mengikuti al-Kitab dan
as-Sunnah, sepertimna Allah s.w.t. berfirman dalam surah al-A’raaf ayat
3:
Maksudnya: (Katakanlah kepada mereka Wahai
Muhammad): "Turutlah apa Yang telah diturunkan kepada kamu dari Tuhan
kamu dan janganlah kamu menurut pemimpin-pemimpin Yang lain dari Allah;
(tetapi sayang) amatlah sedikit kamu mengambil peringatan".
Dan Rasulullah s.a.w. bersabda dalam sebuah hadis sahih:
فَعَلَيْكُمْ بِسُنَّتِى وَسُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الرَّاشِدِينَ مِنْ بَعْدِي
Ertinya:“Ikutilah sunnahku dan sunnah para khulafa’ Rasyidin sesudahku.”
SIDANG JUMAAT YANG DIKASIHI SEKALIAN,
Maka
barangsiapa yang menafikan nama-nama Allah dan sifat-sifatnya bererti
dia telah menafikan apa yang ditetapkan oleh Allah dan Rasul-Nya, dan
bererti pula dia telah menentang Allah dan Rasul-Nya. Sesungguhnya kaum
salaf (terdahulu) yang terdiri daripada para sahabat, tabi’in, dan
tabiut-tabiin, semuanya menetapkan nama-nama dan sifat-sifatnya
sepertimana yang ditetapkan Allah dan Rasulnya SAW dan mereka tidak
berselisih sedikit pun tentangya. Sesungguhnya beriman dengan nama-nama
Allah dan sifat-sifatnya memberi kesan yang baik bagi perilaku
seseorang dalam hubungannya dengan Allah SWT dan dengan sesama makhluk,
antara kesan hubungannya dengan Allah SWT ialah:
1 – Jika
seseorang mengetahui nama-nama Allah dan sifat-sifatnya, juga mengetahui
erti dan maksudnya dengan benar, maka yang demikian itu akan mengenal
Allah SWT dan keagungan-Nya. Sehingga dia tunduk dan khusyu’ kepada-Nya,
takut dan mengharapkan-Nya, tunduk dan memohon kepada-Nya serta berdoa
kepada-Nya dengan nama-nama dan sifat-sifat-Nya.
2 – Jika
seseorang mengetahui Allah SWT Maha Perkasa, Maha berkuasa, Maha
Mendengar, Maha Melihat , Maha Mengetahui segala sesuatu yang tidak satu
pun terlepas dari ilmu-Nya dan amat keras azab siksaannya maka perkara
itu akan membuatkannya merasa diawasi Allah SWT, maka seseorang itu akan
takutkan Allah dan menjauhi perbuatan maksiat yang dimurkainya.
3
– Jika seseorang mengetahui Allah adalah Maha Pengampun, Maha
Penyayang, Maha Kaya, Maha Mulia, maha menerima taubat hamba-Nya,
mengampuni semua dosa dan menerima taubat orang yang bertaubat, maka
perkara itu akan membawanya kepada taubat dan istighfar, juga membuatnya
bersangka baik kepada Rabb-nya dan tidak akan berputus asa dari
rahmat-Nya.
4 – Jika seseorang mengetahui Allah yang
memberi nikmat, yang menanugerahi, dan yang di tangan-Nya segala
kebaikan, dan Dia Maha Kuasa atas segalanya, Dia yang memberi rezeki,
membalas dengan kebaikan, dan memuliakan hamba-Nya yang mukmin, maka
perkara itu akan membawanya kepada sifat cinta kepada Allah dan
mendekatkan diri kepadanya serta mencari apa yang ada di sisinya dan
akan berbuat baik serta taat menurut apa yang diperintahkannya.
5-Dan
antara kesan hubungannya dengan sesama makhluk ialah: Jika sesorang
mengetahui bahawa Allah adalah Hakim yang Maha Adil, tidak menyukai
kezaliman, kecurangan, dosa, dan permusuhan; dan Dia Maha
Membalasperbuatan orang-orang yang zalim atau orang-orang yang melampaui
batas atau orang-orang yang berbuat kerosakan, maka ia pasti akan
menahan dirinya dari kezaliman, dosa, kerosakan, dan khianat. Dan dia
akan berbuat adil sekali pun terhadap dirinya sendiri, juga akan bergaul
dengan teman-temannya dengan akhlak yang baik. Dan masih banyak lagi
pengaruh terpuji lainnya kesan mengetahui nama-nama Allah dan beriman
kepada-Nya. Demikianlah, Allah memperkenalkan Diri-Nya dengan nama-nama
itu agar hamba-Nya mengenal-Nya dan memohon kepada-Nya sesuai dengan isi
kandungannya dan juga agar sentiasa berbuat baik kepada sesama
hamba-Nya yang lain. Allah s.w.t. berfirman dalam surah al-baqarah ayat
195:
Maksudnya: Dan berbuat baiklah, kerana sesungguhnya Allah SWT mengasihi orang-orang yang berbuat baik.
KHUTBAH KEDUA
أَلْحَمْدُ
لِلَّهِ نَحْمَدُهُ وَنَسْتَعِينُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَعَوْذُ
بِاللهِ مِنْ شُرُوْرِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا، مَنْ
يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِىَ لَهُ
وَأَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ
وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ . أَمَّا بَعْدُ، فَيَا أَيُّهَا الْمُسْلِمُوْنَ، اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوْتُنَّ إِلاَّ وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ.
Sidang jumaat yang dirahmati Allah,
Sekali
lagi saya berpesan kepada diri saya sendiri dan sidang jumaat sekalian,
marilah kita semua bertakwa kepada Allah SWT dengan melaksanakan
segala perintahnya dan meninggalkan segala larangannya. Juga saya
berpesan agar sidang jumaat sekalian mengutamakan amalan yang
berlandaskan nas Al-Quran dan As-Sunnah serta meninggalkan segala bentuk
amalan syirik, bidaah, khurafat dan rekaan.
Muslimin yang dikasihi Allah Sekelian,
Perbalahan
yang berlaku sesama umat yang disebabkan oleh isu politik dan
sebagainya boleh menyebabkan maruah umat tergadai dan menjadi hina. Umat
yang bersatu padu dan tidak melakukan sesuatu perkara yang boleh
memecah belahkan umat islam adalah umat yang berminda kelas pertama dan
diredhai Allah SWT, oleh itu marilah kita sama-sama kembali beramal
dengan petunjuk Al-Quran dan As-sunnah menurut fahaman salafussoleh
untuk memperolehi nikmat persefahaman dan perpaduan dalam usaha
mempertahankan agama islam, bangsa dan negara.Rasulullah s.a.w.
menggambarkan sifat umat islam dalam sebuah hadith ,
)) الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ لاَ يَظْلِمُهُ وَ لاَ يُسْلِمُهُ ((…..…
Bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: 'Seorang
Muslim itu adalah bersaudara dengan muslim yang lain. Dia tidak boleh
menganiayainya dan tidak boleh menyerahkannya (kepada musuhnya)...' (Riwayat Al Bukhari )
Sidang jumaat yang dirahmati Allah sekalian,
Sesungguhnya, Allah SWT berfirman dalam surah Al-Ahzab ayat 56 :
Maksudnya
: Sesungguhnya Allah dan para malaikat berselawat ke atas Nabi, maka
wahai orang-orang yang beriman hendaklah kamu berselawat dan salam ke
atas Nabi.
Nabi SAW bersabda dalam hadis riwayat
Imam Muslim, yang bermaksud ; “barangsiapa berselawat ke atas aku satu
kali, maka Allah membalasnya dengan pengampunan dan rahmatnya sebanyak
10 kali.
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى
آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ
إِبْرَاهِيْمَ وَبَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا
بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيْمَ فِى
الْعَالَمِيْنَ إِنَّكَ حَمِيْدٌ مَجِيْدٌ.أَللّهُمَّ اغْفِرْ
لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ،
الأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالأَمْوَاتِ. إِنَّكَ سَمِيْعٌ قَرِيْبٌ مُجِيْبُ
الدَّعْوَاتِ وَقَاضِىَ الْحَاجَاتِ.
Ya Allah! Ampunilah seluruh kaum muslimin sama ada yang hidup ataupun
yang telah mati. Ya Allah! Berikan petunjuk hidayah serta rahmatmu
kepada kami dan kepada pemimpin kami terutamanya Raja pemerintah Negeri
Perlis Tuanku Syed Sirajuddin Ibni Al-Marhum Tuanku Syed Putra
Jamalullail dan Raja Muda Perlis Tuanku Syed Faizuddin Putra Ibni Tuanku
Syed Sirajuddin Jamalullail serta kaum kerabat Baginda, supaya sentiasa
beramal dengan kitabmu dan sunnah nabimu Muhammad SAW. Jadikanlah kami
semua sebagai hamba-hambamu yang cekal beribadat sepanjang masa dan
terus berusaha menghindari dosa dan maksiat daripada diri kami, keluarga
kami dan daripada masyarakat negeri kami.
Ya
Allah! Angkatlah martabat setiap hambamu yang berpegang dengan Al-Quran
dan sunnah Nabimu. Berilah kekuatan kepada kami untuk menghapuskan
amalan syirik, bid’ah, khurafat dan maksiat,. Mudah-mudahan agama Islam
yang engkau redhai ini dapat dijulang ke tahap yang paling tinggi.
Ya Allah! Jadikanlah Negeri Perlis ini sebagai negeri yang makmur,
rakyatnya bersatu padu dan dilimpahi berkat. Tetapkan iman dan amal
kami, murahkan rezeki kami, kayakan kami dengan ilmu yang bermanfaat,
suburkan jiwa kami dengan budi pekerti yang mulia, kembalikan generasi
muda kami ke jalan yang engkau redhai, lindungi kami daripada bala
bencana seperti banjir besar, kemarau panjang, wabak penyakit,
kemiskinan dan persengketaan sesama umat Islam.
رَبَّنَا افْتَحْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ قَوْمِنَا بِالْحَقِّ وَأَنْتَ خَيْرُ الْفَاتِحِينَ. رَبَّنَا
اغْفِرْلَنَا وَلإِخْوَانِنَا الَّذِيْنَ سَبَقُوْنَا بِالإِيْمَانِ وَلاَ
تَجْعَلْ فِىْ قُلُوْبِنَا غِلاًّ لِلَّذِيْنَ آمَنُوْا رَبَّنَا إِنَّكَ
رَءُوْفُ الرَّحِيْمُ. عِبَادَ اللهِ!
اِنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالاحْسَانِ وَإِيْتَاءِ ذِي الْقُرْبَى
وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ، يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ
https://www.facebook.com/notes/dr-juanda-jaya/khutbah-jumaat-negeri-perlis-122013-bersamaan-20-rabiul-awwal-1434-hijrah-allah-/499999590038387
Comments
Post a Comment