Nabi SAW jamin syurga
SEMPENA kedatangan Syawal 1432H ini, kepada para pembaca
budiman, khususnya para pengikut setia Relung Cahaya yang tidak
sepertinya ini, kami daripada Panel Penyelidik Yayasan Sofa mengucapkan
Salam Eidul Fitri, Minal Aa'idin wal Faa'izin, Kullu 'Aam wa Antum bi Khayr.
Semoga
datangnya Syawal setiap tahun mengembalikan kita kepada fitrah yang
sejahtera dan menjadikan kita dari kalangan mereka yang berjaya di
dunia dan di akhirat. Maaf dipohon jika sepanjang perkongsian pandangan
di ruang ini ada silap dan salah di pihak kami.Seperti yang
dijanjikan, kita menyambung perbincangan tentang meluruskan fahaman
terhadap keistimewaan yang dikurniakan oleh Allah SWT kepada Nabi SAW.
Ia
supaya tidak timbul lagi gejala sesat-menyesatkan sesama Islam apabila
sebahagian daripada umat beriktikad dengan keistimewaan Nabi SAW ini.
Kita akan melihat bahawa dalam pelbagai situasi, Nabi SAW diberi wakil kuasa untuk menjanjikan syurga bagi pihak Allah SWT.
Diriwayatkan
daripada Abdullah ibn Abbas r.a berkata, sabda Rasulullah SAW:
"Disediakan bagi para Nabi mimbar khusus daripada cahaya; mereka semua
duduk di atasnya. Yang tinggal (kosong) cuma mimbarku; aku tidak duduk
di atasnya, tetapi aku berdiri di hadapan Tuhanku dalam keadaan
bimbang; jika aku diutuskan ke syurga, sedangkan umatku masih tercicir.
Maka aku berkata, Wahai Tuhanku! Umatku, umatku! Allah SWT
berfirman, "Wahai Muhammad! Apakah yang engkau ingin Aku lakukan
terhadap umatmu?" Aku pun menjawab, Wahai Tuhanku! Percepatkanlah hisab
mereka. Lalu mereka pun dipanggil, kemudian dihisab.
Di antara
mereka, ada yang masuk ke dalam syurga dengan rahmatNya dan ada yang
masuk ke dalam syurga dengan berkat syafaatku. Maka aku terus memberi
syafaat sehinggalah (Aku berikan tiket masuk ke syurga) untuk beberapa
orang yang telah dihalau masuk ke dalam neraka. Sehingga Malik,
malaikat penjaga neraka berkata: 'Wahai Muhammad! Engkau tidak
sekali-kali meninggalkan pada umatmu suatu bencana (azab) pun untuk
kemurkaan Tuhanmu". (riwayat imam Tabrani dalam al-Kabir dan al-Awsat dan al-Baihaqi dalam al-Ba'th)
Disebut di dalam suatu riwayat daripada Jabir r.a, bahawa beliau berkata: Kami berkata: "Untuk apakah kami membaiahmu?"
Rasulullah
SAW bersabda: "(Kamu membaiahku) untuk mendengar dan mentaati kami
baik dalam keadaan rajin, mahupun dalam keadaan malas, mengeluarkan
nafkah (sedekah) dalam keadaan susah dan menyuruh melakukan kebaikan
dan mencegah melakukan kemungkaran dan (untuk kesemua itu) kamu berhak
mendapat syurga."
Al-Hafiz Ibnu Hajar berkata: Imam Ahmad juga
meriwayatkan hadis ini melalui jalur yang lain, daripada Jabir, beliau
berkata: "Al-Abbas pernah memegang tangan Rasulullah SAW. Setelah kami
selesai, Rasulullah SAW bersabda "Aku telah mengambil dan memberikan" (Fath al-Bari dan Majma' al-Zawaid).
Iaitu, "Aku telah mengambil baiah dan memberikan syurga." Ada riwayat
lain yang lebih tegas daripada itu, Jabir berkata: "Bahawa Nabi
Muhammad SAW bersabda kepada mereka: Berbaiahlah kalian kepadaku untuk
(mahu) mendengar dan taat (kepadaku) hingga sabda baginda "dan bagi
kalian syurga".
Jabir seterusnya berkata, lalu mereka pun
berkata: "Demi Allah! Kami tidak akan meninggalkan baiah ini untuk
selama-lamanya dan kami juga tidak akan menariknya untuk
selama-lamanya."
Maka kami pun membaiah baginda. Lalu baginda
mengambil janji daripada kami, menetapkan syarat dan memberikan kami
syurga atas (pelaksanaan) itu". (riwayat Imam Ahmad, Al-Bazzar dan
sebahagiannya oleh Ashab Sunan)
Nabi menjual syurga
Diriwayatkan
daripada Abu Hurairah berkata: "Uthman membeli syurga daripada Nabi
Muhammad SAW sebanyak dua kali dengan jual beli yang hak (benar).
(Pertama) setelah Uthman r.a menggali perigi rumah, dan (kedua) setelah
menyiapkan bala tentera pada masa kesulitan. (riwayat al-Hakim,
al-Mustadrak)."
Setiap orang yang berakal pasti mengetahui bahawa
syurga itu hanya milik Allah SWT. Tidak seorang pun yang memilikinya
dan tidak seorang pun yang dapat melakukan apa-apa di dalamnya walau
setinggi mana pun martabat dan kedudukannya; sama ada malaikat, nabi
mahu pun rasul.
Rasul dimuliakan
Meskipun
demikian, Allah SWT mengurniakan dan menganugerahkan pelbagai kurniaan
kepada rasul-rasul-Nya yang membezakan mereka daripada manusia yang
lain kerana kemuliaan dan ketinggian kedudukan mereka di sisi-Nya.
Oleh
sebab itu, anugerah-anugerah tersebut dinisbahkan kepada mereka dan
pengurusan-pengurusan tersebut disandarkan kepada mereka sebagai
memuliakan, membesarkan, menghormati dan melebihkan mereka daripada
manusia yang lain.
Berdasarkan logik inilah, beberapa istilah
berkenaan keistimewaan-keistimewaan Nabi Muhammad SAW telah diberikan.
Di antaranya, bahawa baginda menempah tanah syurga, menjamin masuk
syurga, menggembirakan seseorang dengan syurga, bahkan menjual syurga
dan menggembirakan dengan syurga; sedangkan syurga itu hak mutlak Allah
SWT.
Perkara ini tentu sekali tidak meragukan kepada sesiapa
pun kecuali orang yang jahil; yang tidak mengetahui serendah-serendah
ilmu dalam permasalahan ilmu yang paling mudah.
Para pembaca
yang budiman, Ramadan 1432H baru semalam meninggalkan kita dengan
kenangan suasana ibadah dan taqarrub yang masih hangat terasa.
Dalam
menyambut Aidilfitri janganlah lupa bahawa setiap bulan, minggu dan
hari, malah setiap saat dan detik bagi seorang mukmin sejati adalah
untuk ibadah dan perjalanan mendekatkan diri kepada al-Khaliq SWT.
Maka
suka juga kita mengingatkan bahawa menunaikan hak dan tanggungjawab
terhadap Nabi SAW adalah antara ibadah dan amal taqarrub yang paling
utama. Nabi SAW telah menjadi pintu kepada segala kebaikan yang kita
kecapi.
Malangnya kita tetap mendapati adanya suara-suara
sumbang yang sibuk menonjolkan aspek kelemahan yang mereka sangkakan
ada pada Nabi SAW. Antara isu yang ditimbulkan oleh mereka ini seperti
persoalan status agama bonda dan ayahanda nabi SAW.
Akibat
sikap tidak berhati-hati, ada pendakwah yang terjerumus dalam
mengatakan ibu dan ayah Nabi SAW mati dalam kekufuran. Suatu ungkapan
yang jika benar pun tidak wajar disebut-sebut kerana tetap akan
menyakiti Rasulullah SAW.
Apatah lagi jika diingatkan bahawa terdapat pandangan yang kuat di kalangan para imam yang menafikan dakwaan tersebut.
"Ya
Rabbi! Sinarilah mata hati kami, bukakanlah pendengaran hati kami,
perlihatkanlah kebenaran itu kepada kami sebagai suatu kebenaran, dan
jadikanlah kami mampu mengikutnya. Serta tunjukkanlah kami kebatilan
itu sejelas-jelasnya dan kurniakanlah kami kemampuan menjauhinya."
diedit dari http://gambargambarpelik.blogspot.com
Comments
Post a Comment