~::*19 Keistimewaan Wanita yang tidak di miliki Laki-Laki*::~



By ღSebelum Engkau Halal BagiKu IIღ


Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh

1.Doa Wanita itu lebih makbul dari pada lelaki karena sifat penyayang yg lebih buat dari pada lelaki. Ketika ditanyakan kepada Rosulullah SAW akan hal trsb,jwb Baginda, "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yg penyayang tidak akan sia-sia"

2. Wanita yg Sholehah itu lebih baik daripada 1000 lelaki soleh

3.Barangsiapa yg menggembirakan anak perempuanya,derajatnya seumpama orang yg senantiasa menangis kerana takut kepada Allah, dan Orang yg takut kepada Allah SWT akan di haramkan api neraka ke atas tubuhnya.

4.Wanita yg tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Rosulullah SAW) Di dalam Syurga.

5.Barang siapa membwa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah lalu di berikan kepada keluarganya) maka pahalanya seperti melakukan amalan bersedekah.Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripd lelaki.

6.Syurga itu di bwh Telapak kaki ibu

7.Barang siapa mempunyai 3 anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau 2 saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dgn mereka dan mendidik mereka dgn penuh rasa takwa serta sikap bertanggungjwa,maka baginya adalah Syurga.

8.Apabila memanggil akan dirimu dua orang ibu bapamu,maka jawablah panggilan ibumu terlebih dahulu

9.Wanita Yg taat berkhidmat kepd suaminya akan tertutuplah pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu Syura. Masuklah dari mana-manapun yg dia kehendaki.

10.Wanita yg taat pd suaminya,maka semua ikan-ikan dilaut,burung di udara,Malaikat di langit Matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjg sholat dan puasanya.

11.Aisyah r.a berkata, "Aku bertanya kepada Rosulullah,Siapakah yg lbh besar haknya terhadap wanita?" jawab Rosulullah SAW "Suaminya."

Siapa pula yg berhak terhadap lelaki?" jawab Rosulullah SAW "Ibunya"

12.Apabila perempuan sembahyang lima waktu,puasa di bulan Ramadhan, memelihara kehormatan suaminya, maka baginya masuklah dia dari pintu syurga mana saja yg di kehendaki.

13.Seorang perempuan yg menolong suaminya dlm urusan agama. Maka Allah SWT memasukan dia kedalam syurga terlebih dahulu dari pada suaminya.

14.Apabila Seorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya,maka beristighfarlah para Malaikat untuknya. Allah SWT mencatatkan baginya setiap hari dgn 1.000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1.000 kejahatan.

15. Apabila seorang perempuan mulai sakit krn hendak bersalin,maka Allah SWT mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad di jalan Allah..

16.Wanita yg melahirkan akan mendapatkan pahala 70 tahun shalat dan puasa,dan setiap kesulitanya Allah SWT catatkan baginya pahala Haji.

17.Seorang wanita yang menyusui anaknya maka baginya ia akan mendapatkan pahala kebajikan dari setiap tetesan air susunya.

18.Seorang wanita / ibu yang semalaman tidak tidur dan menjaga anaknya yang sakit, maka Allah SWT memberinya Pahala seperti memerdekakan 70 orang budak dgn ikhlas untuk membela Agama Allah SWT.

19. Seorang Wanita /istri yang meninggal dengan keridhoan Suaminya akan di jamin masuk syurga..

SubhanAllah..

Itulah sekelumit keistimewaan Wanita shalehah,semoga catatan ini dapat di amalkan oleh kaum wanita (terutama u/ diriku), agar kelak mendapat pahala Syurga dari Allah SWT..

Aamiin...

Semoga bermanfaat

Salam Ukhuwah Fillah..

Dipersilahkan bagi yang ingin share or copas,

ღSebelum Engkau Halal BagiKu IIღ:

http://www.facebook.com/pages/%E1%83%A6Sebelum-Engkau-Halal-BagiKu-II%E1%83%A6/197943100268616

✿ Prinsip ABC ✿

✩ A mbil yang baik

✩ B uang yang buruk

✩ C iptakan yang baru

Keep Istiqomah wa HAMASAH

Comments

Popular posts from this blog