- SELAMAT MELAYARI BLOG INI SEMOGA KITA MEMPEROLEHI MANFAATNYA DAN HARAP DISEBARLUASKAN KEPADA PEMBACA YANG LAIN PULA BERSESUAIAN DENGAN SABDA RASULULLAH S.A.W "SAMPAIKAN DARIPADAKU WALAUPUN DENGAN SATU AYAT"

Saturday, June 1, 2013









AMALAN KITA DI ALAM BARZAKH

 Berikut ini saya kemukakan sebuah hadis Rasulullah saw. yang sungguh luar biasa…


Semoga dapat membimbing jiwa kita dan menyucikan jiwa kita agar layak kita mendiami Syurga Allah..

At-Tabrani dalam Al-Jamik  al-Kabir meriwayatkan dari Abdul Rahman bin Samrah, bahawa Rasulullah suatu hari bersabda:

“ Semalam aku bermimpi melihat seorang dari kalangan umatku didatangi Malaikat Maut yang akan mencabut nyawanya. Lalu datang amal kebaikan yang dikerjakannya kepada kedua orang tuanya menghalangi malaikat maut.

Aku juga melihat salah seorang dari umatku yang dibentangkan baginya azab kubur, lalu datang wuduknya menyelamatkannya dari azab tersebut.

Aku melihat seseorang dari umatku yang dikelilingi syaitan, lalu datang Zikrullah atau zikir-zikr  yang pernah dilakukannya dan berhasil menyelamatkannya dari kepungan syaitan-syaitan tersebut.

Aku melihat seorang dari umatku yang dikelilingi oleh para malaikat azab, lalu solatnya datang dan menyelamatkan dari para malaikat tersebut.

Aku melihat seorang dari umatku yang mengeluarkan lidahnya kerana kehausan. Setiap kali ada kolam, dia dilarang mendekatinya, lalu puasa yang pernah dikerjakannya datang kepadanya dan memberikan minuman kepadanya.

Aku melihat seorang dari umatku, sedangkan para Nabi duduk berkeliling. Setiap dia mendekati garis linkungan para Nabi tersebut mereka menghalaunya, lalu mandi janabah yang pernah dilakukanya datang kepadanya untuk menyelamatkannya dan lalu dapat duduk di samping mereka.

Kemudian aku melihat seorang dari umatku yang di hadapan dan di belakangnya terdapat kegelapan, sedangkan dia sendiri tidak dapat berfikir apa-apa  untuk menghilangkannya. Lalu haji dan umrahnya datang kepadanya untuk menyelamatkannya menyelamatkannya, sehingga keduanya( umrah dan haji) mengeluarkannya dari kegelapan tersebut dan dapat masuk  ke dalam cahaya.

Aku melihat seorang dari umatku yang mengajak orang-orang mukmin untuk berbual, tetapi mereka semua tidak mahu berbual denganya. Lalu silaturahimnya datang kepadanya sambil berkata:  ‘Wahai  orang-orang mukmin semua:” ajaklah dia berbual.’

Selain itu, Aku melihat seorang dari umatku yang berusaha menghalang rasa kepanasan api dari wajahnya dengan tangannya, lalu sedekah yang pernah dilakukannya mendatanginya dan menjadi penghalang wajahnya sekaligus sebagai tempat bernaung kepalanya.
1

2

Aku melihat seorang dari umatku yang dikejar oleh malaikat Zabaniyyah dari segala arah, lalu amar ma’ruf nahi munkar yang pernah dikerjakannya datang kepadanya dan menyelamatkannya dan kemudian dia diserahkan kepada malaikat Pemberi rahmat.

Aku melihat seorang dari umatku yang duduk di atas kedua lututnya yang di antara dirinya dan Allah terdapat hijab/batas lalu kemuliaan akhlak yang dimilikinya mendatanginya dan membawanya menghadap Allah.

Selanjutnya aku melihat seorang dari umatku yang mendapat pemberian buku catatan amalnya dari sebelah kirinya, lalu ketakwaannya kepada Allah datang kepadanya dan mengambil catatan itu serta menyerahkannya dari sebelah kanannya.

Kemudian aku melihat seorang dari umatku yang timbangannya sangat ringan, lalu anak-anaknya yang meninggal pada waktu masih kecil datang dan memberatkan timbangannya tersebut.

Aku melihat seorang dari umatku berdiri di tepi neraka jahanam, lalu datang rasa takutnya kepada Allah dan kemudian menyelamatkannya.

Aku melihat seorang dari umatku dipaksa masuk neraka, lalu datang air matanya yang pernah keluar dari rasa takut kepada Allah semasa hidupnya dan menyelamatkan dari neraka.

Aku melihat seorang dari umatku yang berdiri di atas sirat yang bergoyang seperti goyangnya pelepah kurma, lalu datang prasaan sangka baiknya kepada Allah yang kemudian menenangkan goyangan tersebut sehingga dia mampu menyeberanginya

Aku melihat seorang dari umatku yang berada di atas sirat sambil merangkak sedikit demi sedikit, lalu selawat yang ditujukannya kepadaku (Rasulullah) datang kepadanya dan kemudian membantunya berdiri hingga akhirnya dapat menyeberangi  sirat tersebut.
1
2

Aku melihat seorang dari umatku yang sampai di depan syurga tetapi pintu-pintunya tertutup untuknya, lalu datang kesaksiannya bahawa tiada Tuhan selain Allah, kemudian membukakan pintu-pintu syurga untuknya dan memasukkannya ke dalam syurga.
Aku melihat beberapa orang yang lidahnya dipotong lalu kutanyakan, ‘Ya Jibril, siapakah mereka?’ Jibril menjawab,’Mereka itu adalah orang-orang suka mengadu-dumba manusia.’

Seterusnya aku melihat beberapa orang yang digantung pada lidah mereka, lalu aku bertanya,’Ya Jibril, siapakah mereka?’ Jibril menjawab,’Mereka adalah orang-orang yang menuduh orang-orang mukmin melakukan apa tidak mereka lakukan.’

Al-Qurtubi mengatakan, “Ini merupakan hadis yang sangat agung yang disebutkan di dalamnya berbagai amalan khusus yang dapat menyelamatkan manusia dari hal-hal yang mengerikan.”

 http://peribadirasulullah.wordpress.com/2009/08/12/amalan-kita-di-alam-barzakh/

ZALIM DALAM KEHIDUPAN
1
2

No comments:

Post a Comment