DAJJAL, SIAPAKAH?
Tarikh tepat kejadian hari kiamat tidak dapat ditentukan oleh sesiapa kerana ia termasuk
dalam `ilm al-ghaib yang tersembunyi daripada manusia. Tiada siapa mampu mengusahakan ilmu
ini, sekalipun dia seorang nabi atau rasul utusan Allah.
Namun tiada siapa pula yang menafikan bahawa kiamat hampir tiba waktunya. Baginda
Rasulullah s.a.w. dalam hadis riwayat Jabir menyatakan: "Jarak antara kiamat dan
kebangkitanku, seperti antara jari telunjuk dan jari hantu. Maksudnya dekat dan
tidak dipisahkan dengan kebangkitan mana-mana nabi lagi." (Hadis riwayat Bukhari
dalam kitab al-Tafsir 8/530 Muslim dalam kitab al-Fitan, bilangan 2950).
Antara tanda-tanda besar kiamat ialah terbitnya matahari waktu pagi dari arah barat,
munculnya Ya'juj dan Ma'juj, turun Nabi Isa a.s., keluar haiwan ganjil dari perut bumi,
muncul Dajjal dan lain-lain. Kemunculan Dajjal dianggap antara tiga manusia yang
ditunggu-tunggu sebelum kejadian kiamat, di samping Nabi Isa dan Imam Mahdi.
Kemunculan Imam Mahdi dan Dajjal perlu diteliti dengan tenang kerana sekian ramai
individu yang mengaku dirinya Mahdi, bahkan tidak kurang juga individu yang didakwa
sebagai Dajjal, kerana tabiatnya yang suka berdusta dan menipu.
Banyak hadis membicarakan kemunculan Dajjal sebagai salah satu antara tanda-tanda kiamat.
Ada hadis yang disifatkan sebagai sahih dan ada yang tidak sahih, tetapi keseluruhannya
boleh disimpulkan bahawa Dajjal bukan sesuatu yang dongeng atau tidak berasas. Kewujudan
riwayat berhubung Dajjal daripada pelbagai sumber menunjukkan ia adalah suatu hakikat,
bukan cerita dongeng.
Hadis yang paling sahih tentang kemunculan Dajjal ialah hadis riwayat Muslim yang
menyatakan bahawa Nabi s.a.w. selalu memohon doa agar Allah melindunginya daripada
fitnah Dajjal. Doa dalam bahasa Arab itu membawa maksud: Ya Allah! Aku berlindung kepadamu
dari azab neraka jahanam, aku mohon berlindung kepadamu dari azab kubur, aku mohon
berlindung kepadamu dari ujian hidup dan mati dan aku mohon berlindung kepadamu dari
fitnah Dajjal.
Berpandukan riwayat ini, Ibn Hazm al-Zahiri memutuskan, doa di atas wajib dibaca selepas
membaca tasyahhud akhir. Sesiapa yang tidak membaca, maka tidak sah solatnya (al-Muhalla
3/277). Ini bermakna, sesiapa yang tidak membaca doa ini dalam tasyahhudnya, nescaya batal
solatnya.
Tawwus Ibn Kaisan, seorang ulama khas terkemuka, menyuruh anaknya mengulangi solat apabila
didapati anaknya tidak membaca doa itu. Justeru pentingnya doa agar dilindungi kita
daripada fitnah Dajjal, maka seorang ulama besar, Abdul Rahman al-Muharibi menyarankan
agar guru-guru kelas tadika mengajar doa itu kepada murid-murid mereka.
Al-Safarini juga menyatakan, orang berilmu perlu mengajar doa ini kepada anak-anak,
isteri dan keluarganya, bahkan kaum lelaki juga hendaklah membaca, kerana akhir-akhir ini
ramai Dajjal yang suka menipu dan menyebarkan fitnah. Tetapi siapakah Dajjal itu?
Tiada kata putus menyatakan Dajjal itu siapa. Mungkinkah ia makhluk jin atau manusia,
atau bukan jin dan bukan manusia? Di sini terdapat beberapa riwayat dan pendapat yang
menyatakan individu itu. Antaranya:
Dajjal ialah syaitan dari keturunan iblis. Ia kini dipenjarakan di sebuah pulau di negeri
Yemen. Tidak diketahui siapakah memenjarakannya, mungkin Nabi Sulaiman atau lain-lain nabi
pada suatu ketika dahulu.
Diriwayatkan, mata rantai yang mengikat Dajjal ini terputus satu mata pada setiap tahun.
Apabila tiba waktu kemunculannya, semua mata rantai itupun terungkai dan tidak dapat
disambung lagi. Sumber-sumber lain pula menyatakan, Dajjal adalah anak kacukan yang
dilahirkan daripada ibunya jin dan bapanya manusia.
Sebagai kesimpulan, Dajjal ialah syaitan yang akan lahir pada akhir zaman. Syaitan Dajjal
ini mungkin keturunan jin atau manusia, bahkan mungkin makhluk kacukan antara jin dan
manusia. Pada suatu hari nanti, ia akan dibebaskan daripada penjara dan tiba-tiba muncul
di kalangan manusia.
Pendapat ini diperkukuhkan juga dengan suatu peristiwa yang berlaku kepada Tamim Ibn Aus
al-Dari yang menceritakan tentang peristiwa al-Masih al-Dajjal, katanya: Pada suatu hari,
aku menaiki sebuah sampan bersama 30 orang penumpang lelaki dari suku Lakham dan Juzam,
tiba-tiba kami dipukul ribut, lalu hanyut dan memaksa kami mendarat di sebuah pulau pada
waktu matahari hampir terbenam. Kami menemui suatu lembaga berbulu tebal sehingga tidak
dapat dibezakan antara kemaluan hadapan dan belakangnya. Kami bertanya kepada lembaga
itu: Siapa kamu? Jawabnya: saya ialah al-Jassasah.
Kami kebingungan dengan jawapan itu, lalu kami bertanya lagi: Siapa al-Jassasah itu?
Jawabnya: Jika kamu semua ingin tahu ceritanya, pergilah berjumpa seorang lelaki yang
tinggal di sebuah pondok kecil di pulau ini. Lalu kami dengan segera menemui lelaki itu,
kami dapati ia seorang manusia yang besar badannya, tangannya sedang dipasung ke lehernya.
Pengulas-pengulas hadis menyatakan, kemungkinan lelaki ini ialah Dajjal yang dikatakan
sedang dipenjara di sebuah pulau di Yemen.
Saya berpendapat, setakat ini belum kedengaran penjara ini ditemui manusia, walaupun
pulau-pulau yang ada hari ini telahpun diterokai manusia dan dijadikan pusat-pusat
peranginan bagi pelancong luar dan dalam negara. Kiranya benar wujud lelaki yang
dipenjara itu, nescaya pasti ada orang yang mengetahuinya.
Ada pula riwayat menyatakan Dajjal itu ialah Saf Ibn Sayyad. Beliau dilahirkan di
Madinah pada zaman awal Islam, ibu dan bapanya keturunan Yahudi. Beliau memiliki
sifat-sifat yang disebut dalam hadis iaitu sebelah matanya buta, pendusta dan tertulis
perkataan kafir di antara dua matanya.
Hadis riwayat Muslim menyatakan, pada suatu hari Rasulullah saw bersama-sama Umar Ibn al-Khattab
berjalan-jalan di pinggir Madinah, tiba-tiba mereka ternampak seorang budak remaja sedang
bermain dengan kanak-kanak dalam sebuah bangunan kepunyaan Bani Maghalah. Kedatangan
Rasulullah tidak disedari oleh budak itu hingga baginda menepuk belakangnya dan bertanya:
Setujukah kamu mempercayai aku ialah Rasulullah. Jawabnya: "Aku setuju menyaksi bahawa kamu
rasul orang ummi (buta huruf)", ia kemudian bertanya nabi: Kamu pula bagaimana?: Setujukah
mempercayai aku sebagai Rasulullah? Lalu nabi menolak pertanyaannya sambil bersabda:
Aku beriman kepada Allah dan rasul-Nya.
Kalangan sahabat Rasulullah s.a.w. ramai yang menyatakan Ibn Sayyad yang ditemui nabi itu
ialah Dajjal besar. Antara mereka ialah Umar Ibn al-Khattab, Abdullah Ibn Umar, Ibn Mas'ud
dan lain-lain.
Jika benar Saf Ibn Sayyad itu Dajjal agung yang bakal muncul pada akhir zaman atau sebelum
kiamat, maka kemungkinan ia juga jin kerana Ibn Sayyad dilahirkan pada zaman awal Islam
dan akan muncul pada akhir zaman. Umur sepanjang itu biasa wujud pada makhluk jin, tidak
pada manusia.
Beberapa tahun yang lalu, saya pernah membaca sebuah buku tulisan Ustaz Amaluddin Darus.
Beliau adalah seorang aktivis politik Islam dalam tahun 60-an. Beliau berpendapat Dajjal
ialah kuasa-kuasa besar dunia, iaitu Rusia dan Amerika pada waktu itu. Tetapi sayang buku
itu hilang daripada simpanan perpustakaan peribadi untuk dibaca semula hujah dan
alasan yang diberinya.
Sesungguhnya pendapat Ustaz Amaluddin itu ada kebenaran dan nilai ilmiahnya, bahkan
wajar dikutip penyelidik untuk dikaji semula. Saya berpendapat, jika Amaluddin berpendapat
begitu, maka pemikiran beliau dapat diperkukuhkan lagi dengan alasan-alasan berikut:
Pertama: Dajjal yang dimaksudkan itu bukan individu tertentu, sama ada jin atau manusia
atau makhluk kacukan antara jin dan manusia. Dajjal pemusnah manusia dalam bentuk kuasa
ketenteraan atau disebut juga keganasan. Tetapi istilah keganasan ini telah dikelirukan
oleh Dajjal sendiri, apabila pengganas menamakan orang lain sebagai pengganas bagi tujuan
menyembunyikan dirinya yang merupakan pengganas sebenar.
Kedua: Alamat Dajjal disebutkan dalam hadis sebagai buta sebelah mata. Maksudnya tidak
dapat menilai sesuatu dengan adil dan saksama. Memangpun kuasa-kuasa besar di dunia hari
ini disifatkan sebagai buta atau sengaja membutakan sebelah matanya, iaitu apabila mereka
tidak dapat melihat dengan adil isu-isu Palestin, Kashmir dan lain-lain. Mereka mempunyai
kayu pengukur yang berbagai-bagai apabila bercakap tentang hak-hak manusia. Mereka menindas
sesiapa juga yang mereka benci dan membela sesiapa yang mereka suka. Sifat ini lebih sesuai
dengan orang yang hanya mampu melihat dengan sebelah mata.
Ketiga: Makna yang diketengahkan oleh Ustaz Amaluddin itu lebih merupakan makna majazi
(simbolik) bukan hakiki. Penggunaan makna secara simbolik tidak menyalahi kaedah bahasa,
kerana makna hakiki yang diketengahkan itupun masih jauh dan banyak yang diperselisihkan.
Ini sama juga dengan istilah Nabi Khidir yang dikatakan wali dan masih hidup hingga kini.
Apakah Khidir itu individu tertentu atau ia merupakan simbol bagi martabat wali yang silih
berganti? Kedua-duanya ada dalil dan ada hujah masing-masing.
Ketahuilah, bahawa setiap satu ciptaan Allah swt itu ada hikmah disebalik kejadiannya.
Kewajipan kita hanya menjalankan apa yang diperintah dan meninggalkan apa yang dilarang.
Keluarnya dajjal itu bukanlah urusan kita, tetapi urusan Allah swt. Serahkan saja kepadaNYA,
kerana DIA tahu apa yang terbaik buat hamba-hambaNYA.
http://kebenarannya.tripod.com
Comments
Post a Comment