MATLAMAT TIDAK MENGHALALKAN CARA
Dulu di alam kampus pensyarah penulis selalu mengatakan "matlamat tak menghalalkan cara"
apa maksud disebalik kata-kata ni ye?
boleh
diertikan apapun yang ingin kita lakukan mestilah dengan cara yang
baik, walau setinggimanapun matlamat yang ingin kita capai, cara yang
digunakan mestilah baik disisi syara'...
selain itu....
Maksud yang ingin disampaikan oleh penulis berkaitan “Matlamat
tak menghalalkan cara” adalah niat yang baik tidak menghalalkan sesuatu
yang haram. Sepertimana yang kita ketahui, Islam memberikan
penghargaan terhadap setiap niat yang mendorong kearah kebaikan.
Sesuatu tindakan tidak boleh dianggap sebagai kebaikan atau keburukan
kecuali dengan niat daripada pelakunya. Seseorang itu tdak akan
diberikan pahala kecuali jika niat untuk melakukan kebaikan.
Niat
yang baik dapat menggunakan seluruh yang harus dan kebiasaan untuk
berbakti dan mendekatkan diri kepada Allah. Oleh itu sesiapa yang makan
dengan niat untuk menjaga kelangsungan hidupnya dan memperkuat tubuh
badannya supaya dapat berkhidmat kepada Allah dan umatnya, makan dan
minumnya itu dinilai sebagai ibadah.
Walaubagaimanapun,
masalah haram tetap dinilai haram, betapa baik dan mulia, niat dan
tujuannya. Syariat Islam tidak membenarkan prinsip yang disebut sebagai
al-gayah tubarriru al-wasilah (untuk mencapai tujuan cara apapun
dibenarkan). Bahkan setiap tujuan yang baik harus dicapai dengan cara
yang baik.
Oleh
kerana itu, sesiapa mengumpulkan wang dari jalan yang haram seperti
riba, maksiat, permainan haram, judi dan sebagainya dengan maksud
mendirikan masjid atau menjayakan rancangan-rancangan yang baik, tujuan
baik itu tetap tidak akan bermanfaat kepadanya. Perkara haram dalam
syariat Islam tidak dapat dipengaruhi oleh tujuan dan niat yang baik
http://sodiqatulhasanah.blogspot.com
sumber : Dr Basri Ibrahim
1.
Pernah seorang siswa bertanya: Boleh tak saya mencuri duit orang kaya
untuk disedekahkan kepada fakir miskin? Saya tidak ada duit tetapi saya
sangat kasihan kepada orang susah. Sepontan saya menjawab dengan
ringkas: Tidak boleh, kerana matlamat tidak menghalalkan cara. Jawapan
ini memang mudah, tetapi masih tidak memuaskan hati siswa tadi, lalu
raut wajahnya seakan-akan meminta penjelasan yang lebih.
gambar hiasan
2.
Matlamat dan tujuan sesuatu boleh jadi baik atau buruk. Untuk mencapai
matlamat pula kita memerlukan langkah dan cara tertentu, ia dipanggil wasilah
(jalan). Matlamat yang baik sudah pasti memerlukan cara yang baik juga,
walaupun ia berbagai-bagai. Wasilah yang baik ini mesti bertepatan
dengan syara’ sehingga dibenarkan untuk mencapai matlamat yang baik
tadi. Matalamat ingin berjaya dalam peperiksaan adalah sesuatu yang
baik, tetapi jika dengan meniru dan curang akademik maka wasilahnya
bercanggah dengan syara’. Matlamat yang baik pula akan diukur dari aspek
kesan yang sampingan yang timbul. Allah SWT melarang wasilah yang
menimbulkan kesan yang tidak baik sebagaimana firmanNya dalam surah
al-An’am ayat 108 bermaksud:
Dan
janganlah kamu mencerca apa yang mereka sembah selain daripada Allah,
kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas dengan
tanpa pengetahuan.
3.
Menghina tuhan selain Allah SWT dengan cara mencercanya adalah matlamat
yang tidak salah menurut syara’, kerana memang yang selain Allah SWT
adalah perkara batil. Tetapi jika diyakini dengan sebab cercaan
tersebut, kesannya ialah mereka akan membalasnya dengan mencerca Allah
Azza wa Jalla, maka perbuatan mencerca tuhan mereka tidak dibenarkan
sama sekali. Larangan ini kerana mengambil kira kesan sampingan buruk
terhadap matlamat yang ingin dicapai, maka wasilahnya dilarang dalam hal
ini.
4.
Islam sangat mengambil berat tentang kesan sesuatu perkara. Kesan buruk
bagi suatu tindakan menyebabkan tindakan tersebut dilarang. Allah SWT
melarang para sahabat daripada menggunakan satu perkataan yang baik
tetapi apabila digunakan oleh orang lain ia bermaksud yang tidak baik
serta memberi kesan yang buruk. FirmanNya dalam surah al-Baqarah ayat
104 bermaksud:
Wahai
orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengatakan ‘raa’ina’, (ketika
kamu berkata-kata dengan nabi Muhammad), sebaliknya katakanlah ‘unzurna’
(lihat) dan dengarlah kamu (segala perintah dengan sebulat hati
menerimanya); dan (ingatlah) orang-orang kafir itu akan beroleh azab
seksa yang tidak terperi sakitnya.
5. Al-Qadhi Abu Bakar Ibn al-‘Arabi (543H) menjelaskan tentang ayat ini:
Allah
melarang orang beriman menggunakan perkataan raa’ina yang bermaksud
tumpukan pendengaranmu supaya memahami kata-kataku, agar tidak menjadi
wasilah kepada orang Yahudi menggunakannya ketika bercakap dengan nabi
SAW tetapi dengan maksud yang lain, berasal daripada al-ra’unah iaitu
mencela nabi SAW. (Ibn al-‘Arabi, Ahkam al-Qur’an)
6.
Maka wasilah dan kesan merupakan dua perkara yang diberi perhatian
dalam Islam, bukan semata-mata matlamat sahaja. Matlamat yang buruk dan
merosakkan memang telah jelas bahawa segala wasilahnya tidak dibenarkan.
Zina diharamkan oleh Islam, maka semua wasilah yang boleh menyebabkan
dan menyampaikan kepada zina juga diharamkan, seperti bersunyi-sunyi di
antara lelaki dan perempuan.
7.
Kita juga diperintahkan oleh nabi SAW agar meninggalkan satu perbuatan
hanya kerana bimbang terjerumus kepada perkara haram. Diriwayatkan
daripada Nu’man bin al-Bashir bahawa nabi SAW bersabda bermaksud:
Perkara
yang halal itu jelas, dan perkara yang haram itu jelas, dan di antara
kedua-duanya terdapat perkara-perkara yang syubhat (tidak jelas),
barangsiapa yang takut perkara syubhat, maka dia selamat untuk agama dan
kehormatannya, dan barangsiapa yang berada dalam perkara syubhat, maka
dia berada dalam perkara haram. (Riwayat Muslim)
8.
Jika bimbang terjerumus kepada yang haram pun menyebabkan sesuatu
perbuatan yang menjadi wasilah tidak dibenarkan, apatah lagi sekiranya
pasti terjerumus kepada yang haram. Hukum bagi wasilah adalah sama
dengan hukum bagi matlamat. Maka matlamat yang dilarang, hukum
wasilahnya juga dilarang. Adakah ini bermakna matlamat yang dibenarkan,
maka hukum wasilahnya juga dibenarkan? Inilah yang mungkin bermain di
kepala siswa tadi.
Tidak boleh memudharatkan orang lain
9. Tujuan pensyari’atan adalah merealisasikan maslahat (kebaikan) dan menolak mafsadah
(kerosakan). Semua suruhan atau larangan dalam agama tidak akan lari
dari konsep ini. Sekiranya bercanggah dengan roh pensyari’atan ini,
bermakna ia bukan daripada agama. Jadi semua perkara yang boleh
memudharatkan akan dilarang dalam Islam. Diriwayatkan oleh Ibn Abbas
bahawa nabi SAW bersabda yang bermaksud:
Tidak mudharat dan tidak memudharatkan. (Riwayat Ibn Majah)
10.
Perkara harus yang boleh memudharatkan orang lain akan menukar status
keharusan tersebut kepada larangan dan tidak dibenarkan. Allah SWT
melarang wasiat yang boleh memudharatkan ahli waris walaupun tidak
melebihi ketetapan maksimum satu pertiga. Firman Allah SWT dalam surah
al-Nisaa’ ayat 12 bermaksud:
Sesudah
ditunaikan wasiat yang diwasiatkan oleh si mati, dan sesudah dibayarkan
hutangnya. Wasiat-wasiat tersebut hendaklaha tidak mendatangkan
mudharat (kepada waris-waris).
11.
Antara yang boleh memudharatkan waris ialah dengan mengkhususkan kepada
sebahagian warisnya jumlah yang lebih daripada yang ditetapkan oleh
Allah SWT dalam fara’idh (pembahagian harta pusaka). Ini kerana dengan pengkhususan ini bakal memudharatkan waris yang lain. Ia berbeza dengan hibah
(pemberian) ketika masih hidup, ia tidak dilarang. Berbeza dengan
wasiat, kerana ia hanya boleh dilaksanakan selepas kematiannya. Maka
wasiat seumpama ini boleh dibatalkan bahkan tidak wajib dilaksanakan.
Ibn al-Qaiyim (751H) menyatakan:
Sesungguhnya
Allah SWT mendahulukan wasiat daripada pusaka, apabila yang berwasiat
tidak berniat memudharatkan. Sekiranya dia berniat memudharatkan, maka
ahli waris boleh membatalkan dan tidak melaksankannya. (Ibn al-Qaiyim,
I’lam al-Muwaqqi’in)
12.
Umar al-Khattab pula pernah meminta kepada Huzaifah al-Yaman untuk
menceraikan isterinya yang merupakan seorang Ahli Kitab, untuk
mengelakkan mudharat wanita Islam yang ramai tidak berkahwin. Berkahwin
dengan Ahli Kitab tidak salah sebagaimana dalam firman Allah SWT dalam
surah al-Maidah ayat 5, selagi mana mencapai maslahat yang dikehendaki
dan tidak memberi mudharat. Namun jika boleh memudharatkan, maka ia
boleh dilarang. Al-Tabari (310H) menceritakan:
Bahawa
selepas kemenangan umat Islam ke atas Parsi dalam peperangan
al-Qadisiyah, jumlah wanita Islam di negara tersebut tidak mencukupi
untuk berkahwin dengan orang lelaki, maka menjadi satu keperluan untuk
berkahwin dengan wanita Ahli Kitab. Selepas beberapa ketika, jumlah
wanita Islam semakin ramai, maka hilanglah keperluan tersebut. Umar
al-Khattab pun menulis surat kepada Huzaifah al-Yaman yang menjadi
gabenor. (Tarikh al-Tabari)
13.
Oleh itu, matlamat yang baik sekalipun mestilah wasilahnya tidak
memudharatkan orang lain. Demikianlah juga halnya dengan mencuri untuk
bersedekah kepada fakir miskin, selain mencuri itu haram hukumnya dengan
nas yang jelas dari al-Qur’an dan al-Hadith, ia juga memudharatkan
orang yang dicuri sekalipun kaya. Maka hukumnya adalah tidak dibenarkan.
14. Kesimpulannya, jangan
mudah berhujjah dengan matlamat yang baik untuk menghalalkan sesuatu
wasilah, kerana matlamat tidak menghalalkan cara. Bagaimana pula dengan
konsert kebajikan, atau loteri amal?
http://hjanhar.blogspot.com
Comments
Post a Comment