Mangsa AES kesal seolah dipermainkan kerajaan


TANJONG MALIM: Perbicaraan kes saman mangsa Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) yang dijadualkan berlangsung di Mahkamah Majistret Slim River hari ini tidak dapat dijalankan apabila Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) tidak mendaftarkan kes tersebut di mahkamah.

Seramai lebih 100 Orang Kena Saman (OKS) daripada 34 980 kes hadir untuk mengikuti perbicaraan namun ianya tidak dapat dilaksanakan.

Mangsa saman AES dibenarkan pulang selepas mengisi nama dan memaklumkan kehadiran kepada pegawai JPJ yang bertugas.

Beberapa mangsa yang hadir menyatakan kekesalannya apabila merasakan diri mereka dianiaya serta dipermainkan oleh pihak kerajaan.

Ramai mangsa yang hadir daripada jauh termasuklah Johor, Pulau Pinang, Kedah dan Selangor berasa terkilan kerana terpaksa menghabiskan wang ringgit untuk hadir ke mahkamah namun ianya tidak dapat dijalankan seperti yang tertulis dalam surat saman.


Timbalan Pesuruhjaya PAS Perak, Ustaz Misbahul Munir Masduki (gambar) yang turut hadir ke mahkamah berkata, pihak JPJ seharusnya memaklumkan kepada OKS agar tidak menimbulkan kesukaran kepada mereka.

Menurutnya, proses saman ini dilihat kelam kabut dalam prosuder mengendalikan proses ini dan beliau hairan kenapa saman tersebut masih dikeluarkan walaupun ia tidak dapat dibicarakan.

"Kerajaan mesti bertanggungjawab dalam hal ini kerana tidak memberi penyelesaian yang kongkrit.

"Sepatutnya kerajaan serius kerana ianya melibatkan kepentingan rakyat di negara ini dan kerajaan tidak sepatutnya berniaga dengan rakyat dalam isu ini," katanya kepada Harakahdaily.

Ditanya tentang jumlah mangsa saman yang tinggi iaitu 34 980 kes, beliau berkata, ianya membuktikan bahawa syarikat kroni akan mendapat keuntungan yang sangat tinggi jika sistem ini diteruskan.

Misbahul menjelaskan, kamera AES ini beroperasi 24 jam tanpa henti sehinggakan berjaya menangkap 34 980 pesalah di Slim River sahaja.

Sementara itu, Peguam PAS, Zamri Ibrahim ketika dihubungi berkata, perbicaraan kes turut berlangsung di beberapa tempat di Perak termasuklah di Mahkamah Majistret Tapah, Mahkamah Majistret Ipoh, Mahkamah Majistret Sungai Siput dan Mahkamah Majistret Taiping.

Beliau berkata, setakat ini tiada makluman Jabatan Peguam Negara untuk melakukan pendakwaan terhadap penerima-penerima notis saman tersebut.

Sehubungan itu katanya, peguam-peguam PAS yang terlihat hanya bersedia dan akan ke mahkamah jika adanya pendakwaan untuk memberikan

Comments

Popular posts from this blog