SOP Sembahyang

Di samping kita memenuhi rukun-rukun sembahyang, ada pula perkara-perkara lain yang sewajarnya kita sempurnakan walaupun ianya hanya sunat. Contohnya, bagaimana cara kita berdiri, sujud, dan bagaimana pula keadaan tangan kita sepanjang kita melakukan sembahyang.
Perkara ini walaupun hanya sunat sahaja, namun tidaklah sukar melaksanakannya. Di samping menjaga syarat-syarat sah sembahyang, ada baiknya kita cantikkan lagi sembahyang kita dengan mengamalkan perkara-perkara yang hanya dikira sunat ini. Tidakkah meninggalkan perkara-perkara sunat itu hukumnya Makruh, dan tidak disukai Allah.

Takbir Intiqal
Setiap sembahyang dimulakan dengan lafaz Allahu-Akbar. Kalimah Allahu-Akbar ini dinamakan takbir. Takbir yang pertama, ketika memulakan sembahyang dinamakan Takbiratul-ikhram. Namun kalimah yang sama juga akan disebut berulang-ulang sepanjang sembhyang kita. Tetapi lafaz Allahu-Akbar yang kedua dan seterusnya ini pula dinamakan Takbir Intiqal.

Takbiratul-ikhram adalah rukun sembahyang. Tidak sah sembahyang jika tidak mengangkat Takbiratul-ikhram. Sabda Nabi yang ertinya, Bermula takhrim sembahyang itu takbir dan takhlilnya itu salam.(194:24)
Dan lagi, Apabila berdiri engkau kepada sembahyang maka takbirlah engkau.(194:25)

Lafaz ini dinamakan takbiratul-ikhram kerana dengan lafaz itu seseorang yang sembahyang itu mengharamkan dirinya dari melakukan perkara-perkara yang membatalkan sembahyang, walaupun dalam kehidupan sehariannya perkara-perkara itu adalah halal.
Tujuan lafaz Takbiratul-ikhram adalah sebagai pengakuan bahawa Allah Maha Besar dan bersedia berkhidmat kepadaNya dengan khusuk. Itulah sebabnya selepas takbir ini kita diminta menyebutnya lagi setiap kali melakukan pergerakan menukar rukun sembahyang. Tetapi lafaz ini dinamakan Takbir intiqal, bertujuan supaya kita sentiasa berada dalam keadaan khusyuk sepanjang kita melakukan sembahyang, seolah-olah kita sedang berada di hadapanNya.
Dan kerana inilah dituntut kemudiannya segala Takbir Intiqal supaya kekal baginya dengan khusyuk.


Prosedur:


Lafaz Allahu-akbar untuk Takbir intiqal hendaklah disebut ketika bergerak untuk menukar rukun.
(Dan disunatkan)bagi tiap-tiap yang sembahyang mengucap Takbir Intiqal yakni takbir kerana berpindah daripada satu rukun kepada rukun yang lain (210:23).


Dengan kata lain, lafaznya hendaklah diucapkan ketika bergerak antara dua rukun.
Maka hendaklah ia takbir tatkala berpindah kepada rukuk dan sujud dan tatkala berpindah daripada sujud kepada duduk atau berdiri atau daripada tasyhud awal kepada berdiri (210:24).


Lafaz Allahu-akbar itu hendaklah disebut sepanjang pergerakan antara dua rukun. Contoh, dari berdiri kepada rukuk, lapaz Allahu-akbar bermula sebaik sahaja mula bergerak, dan berhenti pada saat-saat akhir pergerakan iaitu sebelum masuk rukuk. Jadi ucapan Takbir intiqal itu berpanjangan sepanjang pergerakan menukar rukun. Kitab berkenaan menyebut, Dan sunat memulai takbir intiqal itu pada permulaan tunduknya kepada rukuk atau sujud atau permulaan bangkitnya daripada tasyhud awal(210:26),
Dan lagi, ... dan sunat melanjutkan takbir intiqal itu pada lam al-jalalah hingga sampai kepada rukun yang kemudian(210:27). Dengan kata lain, lafaz Takbir intiqal itu hendaklah diselesaikan ketika bergerak menukar rukun. Kalimah ‘bar’ bagi akbar itu mestilah serentak dengan habisnya pergerakan tersebut. Jadi tidak wajar ucapan Allahu-akbar atau sebahagiannya diucapkan setelah masuk rukun berikutnya.


Tambahan pula, dalam rukun-rukun panjang seperti rukuk, sujud, duduk antara dua sujud, duduk tahyat akhir, sudah ditentukan bacaan yang khusus untuknya. Bacaan untuk rukuk contohnya, ialah Subhana-rabial-‘azimi-wabihamdih(sunat 3x). Jadi tidaklah wajar bacaan itu bertambah pula dengan ucapan Allahu-akbar di dalamnya, umpamanya, sudah rukuk, baru hendak melafazkan Allahu-akbar. Ini menyebabkan bacaan dalam rukuk tadi menjadi, Allahu-akbar, Subhana-rabial-‘azimi-wabihamdih. Atau sebahagian dari lafaz Takbir intiqal yang belum selesai, seperti akbar, subhana-rabial-‘azimi-wabihamdih (bacaan rukuk sudah ditambah dengan lafaz akbar). Tegasnya, lafaz Allahu-akbar itu hendaklah diselesaikan sebelum rukuk.
Begitu juga dengan bacaan-bacaan bagi rukun-rukun panjang yang lain, tidaklah wajar ditambah dengan lafaz Allahu-akbar untuk Takbir intiqal atau sebahagiannya. Tegasnya, lafaz Allahu-akbar bagi Takbir intiqal tidaklah wajar diucapkan bersama bacaan-bacaan khusus bagi sesuatu rukun panjang. Seperti yang telah disebutkan di atas tadi, lafaz Takbir intiqal hendaklah diucapkan ketika dalam pergerakan untuk menukar rukun sahaja.
Jika lafaz Allahu-akbar bagi Takbir intiqal diucapkan di dalam rukun berikutnya, maka terjadilah suasana sunyi ketika pergerakan menukar rukun. Jadi hilanglah fungsi Takbir intiqal. Kitab Sabilul-muhtadin menyebut, Dan jika duduk istirahat ia sekalipun supaya tiada sunyi satu suku daripada sembahyangnya pada zikir melainkan pada i’tidal maka hendaklah dibaca (sami’-Allahuliman hamidah) (210:29). Sehubungan ini, satu contoh, umpamanya, ketika menukar rukun dari berdiri kepada sujud, jika Takbir intiqal dilafaz ketika sudah sujud, maka pergerakan kita ke arah sujud adalah dalam suasana sunyi. Sedangkan fungsi Takbir intiqal seperti yang telah disebutkan di atas ialah untuk mengelakkan suasana sunyi ketika menukar rukun.


Apa yang dibicarakan di sini hanyalah sesuatu amalan yang sunat. Tidaklah batal sembahyang jika prosedurnya tidak diikuti. Tetapi implikasinya amat besar bagi orang masbuk. Contoh: ketika imam dan makmum sedang rukuk, ada seorang yang masbuk. Sebaik sahaja dia mengangkat Takbiratul-ihram, dia pun segera rukuk. Tetapi kerana imam melafazkan Takbir Intiqal setelah ia berdiri, maka disangka oleh orang itu tadi bahawa dia sempat rukuk bersama imam, berpandukan lafaz Takbir Intiqal imam yang didengarnya. Sedangkan apa yang berlaku ialah dia sebenarnya tidak sempat rukuk bersama imam. Jika ini berlaku bagi sembahyang maghrib, 3 rakaat, maka si yang masbuk tadi sebenarnya hanya sembahyang maghrib 2 rakaat, atas sebab kekeliruan pada rakaat pertamanya tadi. Jadi sembahyang si orang yang masbuk itu tidak sah.
Satu implikasi lagi ialah, jika Takbir Intiqal ini dilakukan dengan cara yang tidak betul akan menunjukkan sama ada kita belajar atau tidak. 
 
 
 

TAK LURUS DI JALAN YANG LURUS

Ahli Jemaah masjid telah menunggu hampir setengah jam. Penceramah yang dijemput masih belum tiba. Anak-anak di ruang masjid telah mula membuat bising. Suasana yang sedia panas meresahkan lagi orang-orang tua yang terus menunggu dengan setia. Menunggu lama untuk mendengar ceramah agama akan mendapat pahala, begitulah agaknya pujuk hati mereka.
“Ustaz ini memang begitu. Selalu lewat,” bisik seorang ahli kariah di sebelah saya.
“Minggu dulu pun macam ni,” balas orang di sebelahnya.
“Tak mengapa. Ceramahnya semangat. Sedap didengar,” pintas seorang lagi. Saya hanya mendengar, walaupun dalam hati sudah berkira-kira untuk meninggalkan majlis. Ia telah memakan masa yang diperuntukkan. Masih banyak lagi kerja yang perlu diselesaikan menunggu giliran.

Hampir 40 minit kemudian baru penceramah datang, lengkap dengan jubah dan serbannya. Dalam ceramah yang berdegar-degar itu dia memperkatakan tentang pentingnya mengikut sunah Rasulullah. Saya mendengar sambil mencatat. Cuba menenangkan hati walaupun hati masih tertanya-tanya mengapa sunnah Rasulullah s.a.w dalam menepati janjinya dan menjaga masa tidak disentuh sekali.

Terbayang urutan sejarah bagaimana rasulullah s.a.w sentiasa datang awal ke Masjidil Haram sehingga baginda dilantik menjadi hakim untuk meletakkan ‘Hajarul Aswad’ yang gugur dari tempatnya dalam peristiwa banjir yang melanda kota Mekah. Begitu juga dengan insiden bagaimana Rasulullah menunggu hampir 3 kali seorang yang berjanji bertemu dengannya tetapi tidak datang. Rasulullah sangat menepati masa dan alangkah baiknya jika sunah menepati masa ini dilaksanakan oleh ustaz yang memakai serban dan jubah itu. Nampak lebih sempurna dan indah. 
Saya benar-benar skeptis dengan lambang-lambang agama yang kosong makna. Elok juga sunah yang hendak diamalkan disusun mengikut prioriti amal (‘aulawiyat’). Ini kerana ada orang yang sangat menitik-beratkan soal kurang utama dengan meninggalkan soal yang lebih utama.

Bukan sahaja di tempat kita tetapi nun di Mekah sekalipun betapa ramai yang bertolak-tolakan (kekadang sehingga ke peringkat berkelahi) sewaktu ingin melaksanakan ibadat sunat mencium Hajarul aswad.  Sedangkan persaudaraan itu lebih wajib dipertahankan berbanding amalan sunat (mencium Hajarul Aswad).
Ya, saya tidak nafikan sudah dalam berpakaian. Serban dan jubah, memang pakaian sunah. Namun kekadang orang hanya mempertahankan bentuk pakaian, tetapi tidak sunah kebersihannya. Akhirnya, masyarakat yang tidak faham mengutuk jubah dan serban yang disinonimkan dengan bau hapak dan kotor. Begitu juga sunah janggut dan misai, ada yang benar-benar iltizam membelanya tetapi kurang terurus. Tidak dirapikan apalagi disisir dengan sebaik-baiknya.

Saya pernah bertemu dengan seorang yang sangat cerewet dengan persoalan tajwid. Sering dia mufaraqah dalam solat berjemaah kerana dakwanya Imam tidak betul bacaan fatehahnya.
Dadnya kurang tebal,” komennya satu ketika.
Ronya tidak sempurna,” ulasannya pada satu ketika yang lain.
Begitulah, ada sahaja yang tidak kena dalam bacaan tajwid orang lain. Dia begitu teliti hampir-hampir ke arah cerewet. Namun, sayang seribu kali sayang… anak-anak perempuannya tidak menutup aurat. Anak-anak perempuannya selamba sahaja keluar rumah dengan pakaian yang terdedah, tidak pula mendapat teguran daripadanya.  Dia begitu teliti tentang hukum bacaan, tetapi tidak teliti pula dalam hukum amalan.

Di satu ketika saya pernah bertemu dengan seorang yang dianggap intelektual Islam – pakar dalam istilah, bahasa dan nahu sekali gus pakar epistemologi. Pantang tersalah istilah atau huraian, dia akan menerangkannya secara terperinci. Kagum saya melihat kepintaran dan komitmennya. Tetapi saya sedikit kecewa kerana satu ketika saya dapati dia begitu longgar dalam memilih makanan yang halal.

Sewaktu heboh orang membincangkan soal logo halal dan makanan yang haram, beliau sebaliknya selamba makan di restoran-restoran yang meragukan.
“Tuan, kita patut berhati-hati.” Pernah saya mengingatkan.
“Jangan terlalu teliti. Tak merasa kita nanti.”

Saya benar-benar terkejut. Mana ketelitiannya tentang bahasa serta istilah yang ingin dipertuturkan sewaktu memilih makanan yang hendak dimasukkan ke dalam perut? Padahal Rasulullah saw seorang yang sangat fasih balaghahnya tetapi baginda juga sangat teliti dalam memilih makanan. Pernah baginda melarang cucunya memakan kurma yang disedekahkan kerana keluarga tidak boleh makan makanan sedekah. Bahkan Sayidina Abu Bakar pernah memuntahkan kembali susu yang diperoleh daripada sumber yang diragukan.

Saya masih ingat apa yang terjadi dalam majlis sambutan Maulid Nabi beberapa tahun yang lalu. Semua penceramah menekankan betapa pentingnya mengikut sunah Rasulullah dalam seluruh aspek kehidupan. Saya melihat sendiri betapa semangatnya peserta yang mendengarnya. Mengangguk-angguk, menangis dan ketawa dengan alunan kata dan intonasi suara penceramah yang terkenal.

Namun sayang sebalik sahaja selesai majlis Maulid itu sampah-sampah dan bekas minuman air serta botol-botol plastik berserakan. Hati saya jadi tertanya-tanya, di manakah sunnah Rasulullah saw yang sangat menjaga kebersihan itu kita letakkan? Ke mana perginya semangat yang meluap-luap ketika melaungkan selawat tadi?

Mengapa tidak semangat itu diterjemahkan ke dalam bentuk realiti yakni dengan membuang sampah dan sisa minuman serta makanan ke dalam tong sampah yang disediakan. Bukan kebersihan itu pernah ditegaskan oleh Rasulullah saw sebagai sebahagian daripada keimanan?
Pernah juga saya bertemu dengan seorang usahawan yang begitu mengagumi Rasulullah saw dalam bidang keusahawanan. Segala yang tersurat dan tersirat tentang sifat keusahawanan Rasulullah saw dibongkarnya.

“Bagindalah aspirasi dan inspirasi saya dalam bidang perniagaan.”
“Bila saya memberi motivasi kepada anak-anak remaja dan pelajar-pelajar yang berminat dalam perniagaan tidak lain, hanya Rasulullah s.a.w sahaja yang saya tonjolkan sebagai rol model.”
Saya begitu mengaguminya sehinggalah semasa bermusafir bersamanya saya lihat dia begitu culas dengan solat. “Kita perlu berhenti untuk solat jamak qasar,” pinta saya.
“Tak boleh qada sahaja ke?” balasnya.

Saya menggeleng-gelengkan kepala. Lupa agaknya dia tentang sunah Rasulullah yang begitu ‘punctual’ dalam menjaga waktu solat. Agaknya dia terlalu asyik meneliti sunah Rasulullah saw dalam bidang ekonomi terlupa persoalan asas dan teras dalam Islam yakni solat.

Bukan sahaja lewat solat, tetapi tidak solat. Ya, sunah dalam perniagaan memang diikutnya, tetapi bagaimana sunah dalam menjaga solat? Ini mengingatkan saya kepada kecenderungan masyarakat yang melihat Islam pada nilai ekonomi (muamalat) dan aspek nikah kahwin (munakahat) sahaja tetapi lupa pada soal ibadat dan jinayat (perundangan).

Sahabat saya pernah bercerita tentang seorang kenalannya yang kuat berzikir, lemah lembut tutur katanya.
“Dia betul-betul lemah-lembut dan kuat berzikir.”
“Baguslah kalau begitu. Apa masalahnya?’
“Masalahnya, apabila dia memandu. Lajunya macam pelesit. Menggeletar aku dibuatnya. Dia berkata orang yang ingat Allah, tidak takut mati!”

Saya tersenyum. Memandu melebihi had laju sepakat para ulama mengatakan bahawa itu satu dosa. Jadi, itu bukan sunah. Berani mati di jalan yang lurus (di lebuh raya) amat beza dengan berani mati ‘di jalan’ yang lurus (mati syahid, mati dalam iman dan ibadah kepada Allah). Sunah berzikir dan bertutur dengan lemah-lembut memang baik, tetapi jangan abaikan keselamatan nyawa sendiri dan orang lain ketika memandu kereta.

Ada pula lelaki hidung belang yang beria-ia hendak berpoligami kononnya untuk mengikuti sunah nabi, tetapi isteri masing-masing membuka tembelang perangai mereka yang tidak solat, tidak mendidik anak-anak, kasar, pemarah dan culas dalam memberi nafkah serta mendidik anak-anak.

Semua kisah di atas saya paparkan sebagai peringatan bersama tentang betapa lemahnya kita dalam mengikut sunah Rasululllah saw. Kita cenderung melihat di sudut-sudut tertentu yang kita sendiri punya kepentingan. Al Hasil, sering kali kita dapati dorongan memakan makanan sunah lebih hebat diuar-uarkan berbanding dengan mengajak melaksanakan sunah-sunah yang lebih besar dan afdal.
“Ayah, jika minum susu kambing kita boleh jadi baik. Ini minuman sunah.”
“Tapi jangan hanya ikut sunah minum susu kambing sahaja, ikut sunah yang lebih utama daripada itu, “ balas saya.
“Apa dia?”
“Bangun solat Subuh, tinggalkan perkara yang sia-sia.”
“Makan kismis ini yang didoakan ini bagus ayah. Fikiran kita jadi tajam. Ini juga makanan sunah.”
“Ya. Tetapi berusaha menelaah pelajaran dan memberi tumpuan ketika belajar adalah lebih sunah.”

Anak saya terdiam. Sikapnya memilih yang senang-senang dan enak-enak sahaja daripada as sunah saya perbetulkan. Memang untuk beramal, kita boleh pilih yang mudah-mudah dan senang-senang dahulu tetapi kita mesti tahu dan berusaha untuk mengamalkan yang lebih utama. Mana yang ‘sesuai’ dengan selera dan kecenderungan kita, itu yang diutamakan. Manakala yang perlukan kita bersusah payah serta mujahadah kita pinggirkan… seolah-olah itu bukan sunah.

Minum susu kambing misalnya memang sunah, ya itu ada kesannya dalam pembentukan peribadi kita,namun tentulah  meninggalkan mengumpat dan memfitnah, bermujahadah melawan nafsu, membaca Al Quran dan mendirikan solat lebih utama dalam usaha kita untuk memperbaiki diri. Ya, tidak ada salahnya menguar-uarkanlah makanan sunah yang boleh membentuk hati dan peribadi, tetapi jangan terlupa aspek-aspek lain yang jauh lebih penting seperti menjaga pergaulan, mengamalkan cara hidup bersandarkan syariat dan lain-lain.

Jadi, persoalannya betapa ramai orang yang mendakwa dan merasakan dia telah mengikut sunah padahal apa yang sebenarnya diikutinya hanyalah hawa nafsu sendiri? Inilah gara-gara tidak tulus mengikut jalan yang lurus!



 

Comments

Popular posts from this blog