MERAWAT DAN MENYIHATKAN HATI








Photobucket

Jagalah Hati (Emosi), Jangan Dikotori


Imam Nawawi dalam salah sebuah karyanya- Kitab At-Tibyaan,  ada memuatkan bait-bait puisi seperti di bawah:

  • Khamsun hunna dawaul qalb (Ada lima perkara yang menjadi penawar hati)
  • Qiraaatul quran (Membaca Quran)
  • Wa qiyamul lail (dan melakukan sholat malam)
  • Wa majaalisatus shalihien (dan berkumpul dengan orang yang baik)
  • Wa ikhlaaul baathin (dan berpuasa)
  • Wa tadharruindas shabaah (dan berdzikir menjelang subuh)
Melalui puisi di atas, seorang ulamak bernama Raden Maulana Makdum Ibrahim, yang lebih dikenali sebagai Sunan Bonang salah seorang daripada lagenda Wali Songo, menggubah sebuah lagu rakyat yang dikenali sebagai Tombo Ati. Berikut adalah bait-bait lagu Tombo Ati yang masih terus popular sehingga kini terutama di madrasah-madrasah dan dayah-dayah (pondok) sekitar kepulauan Jawa.

"Tombo ati iku limo perkarane (Ubat hati itu lima perkaranya)
Kaping pisan moco Qur'an lan maknane (Yang pertama baca Quran dan maknanya)
Kaping pindho sholat wengi lakonono (Yang kedua solat malam dirikanlah)
Kaping telu wong rang sholeh kumpulono (Yang ketiga berkumpullah dengan orang soleh)
Kaping papat kudu weteng ingkang luwe (Yang keempat perbanyakkan berpuasa)
Kaping limo dzikir wengi ingkang suwe (Yang kelima zikir malam panjangkanlah)
Salah sawijine sopo biso ngelakoni (Salah satunya siapa dapat melakukan)
Muki-muki Gusti Allah nyembatani(Moga-moga Allah Taala menyayangi)"
[Puisi Tombo Ati oleh Sunang Bonang]
Di bawah ini pula ialah lagu yang dinyanyikan oleh Opick, menggunakan puisi  Tombo Ati. Dikisahkan, beginilah bunyi puisi Tombo Ati dinyanyikan oleh Sunang Bonang sehingga Tombo Ati menjadi lagu rakyat. Dalam bahasa Jawa, Tombo bermaksud penawar; Ati bermaksud hati
Hati yang tidak dapat dilihat ialah jiwa, perasaan dan emosi. Hati jenis kedua ini  perlu dijaga kesihatannya kerana hati jenis ini yang menentukan peribadi seseorang. Orang yang hatinya bersih, baik dan sihat adalah orang yang baik dan unggul peribadinya. Begitu sebaliknya.

Lebih daripada itu, kesihatan organ bernama hati (liver) berkait-rapat dengan kesihatan hati abstrak (jiwa, perasaan dan emosi). Orang yang hidup tenang memiliki organ hati yang sihat dan boleh berfungsi dengan baik. Malah dalam keadaan begini, hati boleh menjalankan fungsi dan aktivitinya dengan baik dan lancar. Tekanan perasaan, stress, gaya hidup yang tidak seimbang dan perasaan-perasaan negatif seperti irihati, dendam, cemburu, tamak, buruk sangka dan sebagainya, boleh mengganggu fungsi organ hati. Dalam keadaaan seperti ini, tahap  bioenergi dalam tubuh akan menurun secara drastik dan liver (hati) tidak mampu berfungsi secara efektif.




Dalam hal ini, Imam Al-Ghazali (rahimahullah) membahagikan hati kepada tiga tahap;

1.    Qalbun Sahih (hati yang sihat) 2.    Qalbun Maridh (hati yang sakit) 3.    Qalbun Mayyit (hati yang mati)



Dalam soal menjaga kesihatan hati yang abstrak ini, syair oleh Imam Nawawi dan Sunan Bonang yang terdapat di Bahagian 1 post ini dapat dijadikan panduan. Mengikut Imam Nawawi dan Sunang Bonang, kesihatan hati boleh dijaga dengan;
1.    Membaca dan memahami Al-Quran.
2.    Mendirikan solat malam.
3.    Berpuasa.
4.    Berkumpul dengan orang soleh.
5.    Berzikir pada waktu malam.


Lima perkara tersebut, jika dapat diamalkan oleh kita, Insya Allah boleh meletakkan hati kita pada tahap hati yang pertama iaitu Qalbun Sahih (hati yang sihat), iaitu hati yang tenang, bersih dan penuh dengan sifat-sifat mahmudah seperti syukur, reda, sabar, pemaaf dan lain sebagainya.


KESIMPULAN


Selain itu, tombo ati  ini juga telah dibuktikan oleh pakar sains dan kesihatan sebagai boleh memberi kesan yang baik kepada hati (liver) dan tubuh badan. Orang yang membaca Al-Quran dengan pemahaman dan penghayatan boleh menghadapi cabaran kehidupan ini dengan tenang. Buktinya ramai di kalangan selebriti barat yang mendapat hidayah kerana ketenangan hidup yang mereka cari-cari, telah mereka temui semasa membaca terjemahan Al-Quran. Cat Steaven (Yusuf Islam) sebagai contoh.
Solat telah diakui oleh ramai pakar-pakar perubatan beragama Islam mahupun bukan Islam yang membuktikan keajaiban, kepentingan dan kebaikan solat terhadap manusia. Antaranya ialah penemuan Dr Moh Sholeh; seorang doktor perubatan di Indonesia yang mendapati solat sunat tahajjud boleh merawat barah.  Penemuan tiga orang doktor di Jepun pula mendapati solat dapat mencegah dan merawat sakit sendi dan tulang pada umur tua.

Terbaru ialah hasil ujikaji oleh Ng Siew Chok (Universiti Malaya) mendapati keadaan fizikal dan mental selepas seseorang mendirikan solat berada dalam keadaan segar dan tenang seperti baru bangun dari tidur yang cukup. Siew Chok merumuskan solat boleh menjadi sesi refreshment untuk seseorang sebelum meneruskan rutin kehidupan yang memerlukan banyak tenaga baik fizikal dan kekuatan mental dalam mengharungi cabaran dan masalah hidup.

Gelombang otak jenis Alfa(813hz) merupakan keadaan tenang. Siew Chok mendapati, semasa I’tidal (berdiri selepas solat sebelum sujud dengan thoma’ninah); isyarat Alfa daripada gelombang otak orang yang bersolat meningkat dengan mendadak. Peningkatan mendadak isyarat Alfa membuktikan otak sangat tenang pada ketika itu. Beliau merumuskan semasa I’tidal dengan thoma’ninah adalah masa yang paling tenang dalam solat.

Dr. Barki dari Vivari Healing, Bandung, medapati tubuh manusia mempunyai kekuatan penyembuhan sendiri jika kita menjaganya dengan baik. Antara cara menjaga tubuh ialah dengan berpuasa. Dr Barki mengakui, puasa memberi waktu rehat kepada organ-organ yang terlibat dalam fungsi detoksifikasi seperti hati, usus besar, ginjal, paru-paru, dan kulit. Dengan puasa, sel-sel tubuh lebih mampu melakukan metabolisme zat-zat di dalam tubuh.

Subhanallah, sesungguhnya benarlah Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad (SAW) ini adalah agama yang benar dari Tuhan Yang Menciptakan manusia.  Marilah kita sama mengucapkan zikir ini; “Kami reda Allah sebagai Tuhan kami, Muhammad sebagai Nabi kami dan Islam sebagai agama kami”.


Wallahu’Alam.

Comments

Popular posts from this blog