Prinsip Islam dalam menghadapi kekacauan
MANUSIA telah menyaksikan bagaimana musibah boleh menyebabkan korban
jiwa dalam jumlah yang banyak. Dalam sejarah manusia dicatatkan mangsa
kematian ada juga bukan kerana terlibat langsung dalam musibah berkenaan
tetapi atas faktor lain. Contohnya seramai 378 orang maut akibat
tersepit, terpijak dan terjatuh di Kemboja ketika Festival Air Bon Om
Touk pada November 2010.
Ribuan pengunjung yang sedang berada di atas sebuah jambatan gantung
di Pulau Berlian menjadi panik apabila mendapat khabar jambatan akan
runtuh. Justeru para pengunjung merempuh keluar untuk menyelamatkan diri
dan mula tolak menolak antara satu sama lain.
Akhirnya mereka tersepit di atas jambatan sehingga sesak nafas, ada
yang terjatuh lalu lemas dan ada yang mati akibat terpijak. Ironinya
jambatan gantung tersebut masih utuh sampai hari ini.
Cukup peristiwa itu sebagai renungan dan iktibar untuk umat Islam
apabila sebuah khabar yang tidak sahih dan tidak tahu asal usulnya
tersebar dari mulut ke mulut sehingga menyebabkan masyarakat menjadi
gelisah, panik lalu akhirnya bertindak tanpa kewarasan sehingga
menatijahkan kecelakaan.
Bayangkan hanya dengan tiga patah perkataan - seperti 'jambatan akan
roboh' - telah menghasilkan sebuah kematian. Oleh sebab itulah dikatakan
'fitnah' lebih dahsyat daripada membunuh. Kalimat fitnah memiliki dua
konotasi iaitu tuduhan yang berlawanan dengan hakikat sebenar atau
dimaknakan dengan ujian (musibah).
Jika kita menekuni ajaran Islam, wujud larangan menyebarkan berita yang boleh menyebabkan masyarakat gelisah dan panik.
Sebagai rakyat tidak dibenarkan untuk menyebarkan sebarang berita yang didengar berkaitan dengan keselamatan negara.
Begitu juga kita dilarang untuk menyebarluaskan kisah-kisah yang
mungkin menyebabkan masyarakat bergolak dan menjadi panik. Perbuatan
salah ini disandarkan kepada watak kaum munafik kerana mereka memang
mencari peluang untuk memporak perandakan negara.
Hukum larangan ini bukanlah baru dicipta ekoran tragedi di Sabah. Hal ini telah difahami sejak turunnya wahyu Allah.
Syaikh as Si' di dalam Tafsir Taisirul Karim Ar Rahman
menyatakan satu pengajaran daripada Allah kepada kaum Mukminin supaya
jika datang berita yang berkaitan kemaslahatan umum kepada kaum Muslimin
sama ada ia berita gembira atau buruk, maka janganlah segera
menyebarkannya.
Tetapi berita tersebut hendaklah diserahkan kepada pihak berkuasa.
Jika mereka (pihak berkuasa) melihat ada keperluan untuk dihebahkan maka
ia dihebahkan. Jika mereka melihat dengan menyembunyikannya terdapat
kebaikan maka khabar itu disembunyikan.
Berhentilah Membuat Spekulasi
Lantaran itu, kita berhentilah menyampaikan segala kisah yang
didengar tentang keadaan Lahad Datu, melainkan kisah yang dilaporkan
oleh pasukan keselamatan dan pemimpin negara. Berhenti juga daripada
membuat analisis dan segala macam andaian di laman maya. Kerajinan
melaporkan kedudukan polis dan pasukan tentera di dalam facebook akan
membantu penceroboh.
Malah dengan segala macam spekulasi yang menular, masyarakat
bertambah gelisah dan bimbang. Sebenarnya kita tidak membantu keadaan
tetapi menokok jurang kekacauan. Berhentilah mempolitikkan isu ini
dengan terus mengatakan ia adalah sandiwara UMNO. Pemikiran ini hanya
lahir daripada kelompok yang mengalami sindrom politik muflis.
Jelaslah Islam melarang umatnya 'lebih lajak dari perahu' dan
menyebarkan kisah yang tidak sahih, Namun Islam juga mengajar bagaimana
kita bertindak dalam saat kekacauan.
Masyarakat awam haruslah siap siaga untuk turun ke medan tempur
apabila semboyan di laungkan oleh Perdana Menteri kerana Ahlus Sunnah
menetapkan urusan jihad di tangan beliau.
Imam Ahmad berkata: "Berjihad dan berperang bersama pemerintah tetap
berlangsung sehingga hari Kiamat, sama ada penguasa tersebut baik
ataupun yang jahat" (lihat Ushul As Sunnah)
Kita juga banyakkan doa kepada Tuhan Pencipta agar ditabahkan hati
kita dan dikuatkan iman serta diteguhkan kesabaran. Kita percaya bahawa
takdir baik dan buruk datang daripada-Nya. Telah sampai masanya seluruh
umat Islam bertaubat daripada segala dosa yang pernah dilakukan.
Kemudian menegakkan akidah salaf as soleh seperti para sahabat dan tabi'in.
Segala ibadah fardu ain yang dibebankan atas setiap diri kita
ditunaikan. Terakhir adalah tetap teguh bersama pemimpin negara seperti
kata Imam Ahmad: "Mendengar dan taat terhadap para imam serta pemimpin
kaum mukminin, yang baik ataupun yang jahat". (lihat Ushul As Sunnah)
Kita doakan agar pasukan keselamatan negara mencapai kemenangan dan
selamat daripada bahaya. Jika kita pernah mencaci dan menghina mereka
maka sampailah masanya kita insaf lalu memohon rahmat untuk mereka.
Sementara itu pasukan keselamatan perlu menetapkan niat untuk
berjihad mempertahankan negara tanpa secarik perasaan untuk meraih gelar
pahlawan, kekayaan atau habuan dunia.
Kerana Rasulullah SAW pernah ditanya tentang seorang askar yang
bertempur dengan dua niat iaitu untuk meraih pahala dan ghanimah
(rampasan perang) hingga terkorban. Nabi berkata askar tersebut tidak
mendapat syurga melainkan sebuah kematian. (lihat Jami'ul Ulum Wal Hikam)
Wahai para ibu dan kaum wanita, tenangkan hati kalian dan menangislah
sekadarnya. Sebuah ratapan tidak akan mampu menjatuhkan seorang musuh
sebaliknya doa dan dokongan. Para sahabiyah termasuk Ummul Mukminin
telah membantu pasukan tentera Rasulullah SAW dengan kudrat mereka.
Ada yang menjadi jururawat seperti Laila Al-Gifariah. Ada yang
memberi motivasi dengan syair seperti Hindun binti Utbah. Malah ada yang
mengangkat senjata ketika keadaan getir seperti Nusaibah binti Kaab.
Sesungguhnya setiap orang harus memainkan wataknya sesuai dengan
kemampuannya, serta menjaga lisannya daripada mendahului pemerintah,
juga wajib bersatu di bawah panji pemimpin negara dan bertekad dalam
sebuah akidah yang shahihah.
Comments
Post a Comment