PRU13: Iktibar dari Medan Uhud
Mohd Azmir bin Maideen,
Kemenangan dan kekalahan hanyalah sebuah kepelbagaian variasi dan warna
dalam kehidupan manusia. Ada waktu kita berada di puncak, ada waktu kita
berada di pelosok yang gelap. Orang yang meyakini bahawa cahaya akan
muncul tiba, tidak akan berputus asa mencari sinar yang mencerahkan.
Sebaliknya orang yang berputus asa dari rahmat Allah, hilang upaya
kerana menyerah kalah sebelum berusaha justeru jatuh terperuk dalam
kelam yang dalam.
Dalam putaran itulah Allah memisahkan hamba-Nya yang beriman dan
munafik, mengasingkan hamba-Nya yang tabah dan yang rebah. Betapapun
kekalahan membawa padah, orang yang beriman kepada Allah tetap melihat
kegagalan yang berlaku ibarat perahan yang memisahkan air manis dari
serabut tebu. Anologi ini menjadi petunjuk penting di dalam Perang Uhud
yang berlaku pada tahun ke-3 Hijrah.
Rasulullah SAW dan Para Sahabat tiba dari bukit Uhud membawa duka
kecundang yang mendalam. Duka atas gugurnya perajurit Muslimin dan salah
seorangnya adalah Hamzah bin Abdul Muttalib. Baginda Nabi turut
terjatuh ke dalam lubang yang begitu dalam digali oleh Abu Amar Ar Rahab
sehingga menyebabkan kedua-dua belah lutut baginda terbelah luka, pipi
baginda cedera berdarah dan giginya patah.
Keputusan tersebut mengundang pelbagai ulasan, ada yang melihat dari
sudut ‘skor pertandingan’ tersebut, yakni korban dalam kalangan umat
Islam jauh lebih ramai. Menurut Ibnu Hisyam jumlah yang terbunuh dari
kaum Muslimin pada perang Uhud mencapai 70 orang, manakala jumlah yang
gugur daripada kaum musyrikin seramai 22 orang. Jumlah itu jelas
memaparkan kekalahan kaum Muslimin di medan Uhud tanpa perlu bermadah
falsafah lagi.
Ada juga yang mengulas faktor kekalahan itu berlaku akibat ‘kealpaan’
mentaati perintah Nabi. Di mana baginda SAW telah memposisikan 50 orang
pasukan tentera berpanah pimpinan Abdullah bin Jubair agar tetap berada
di lereng bukit Rumat walau apa pun terjadi. Namun, ketika kemenangan
hampir tiba, mereka lalai. Justeru yang melalaikan mereka adalah
material kemewahan hasil rampasan perang.
Meskipun tewas di medan Uhud, tetapi bagi kaum Muslimin yang benar-benar
yakin kepada Allah, kekalahan itu ibarat ubat. Pahitnya memang
mencebekkan wajah, tetapi rasanya mengandungi khasiat ampuh yang
menawarkan bisa dan penyakit. Pelajaran dari medan Uhud tidak hanya bagi
para sahabat Rasulullah SAW, tetapi juga bagi kaum Muslimin saat ini
terutamanya yang berada di dalam gerakan Islam.
Jika kemenangan Badar menjadi cerita sanjungan setiap kali menjelangnya
Ramadhan, tanpa kita sedari banyak ayat-ayat al-Quran yang turun setelah
Perang Badar mengandungi kritikan Allah bermula dari isu tawanan perang
sehinggalah kepada teguran orang yang tidak ikhlas berjuang. Sebaliknya
firman-firman Allah (120 sehingga ayat 200 surah Ali Imran) yang
diwahyukan setelah Perang Uhud, justeru bersifat hiburan dan sanjungan
kepada kaum Muslimin.
Allah Taala menyeimbangkan perasaan "superiority complex syndrome" atau
"overconfidence" pada diri kaum Muslimin setelah kemenangan di Badar.
Dan Allah Taala mewahyukan sebuah pengajaran yang sangat berharga
melalui proses kekalahan berhubung peristiwa perang di Uhud. Allah
memulihkan motivasi kaum Muslimin dan mengalihkan perhatian mereka agar
bersikap rasional.
“Sesungguhnya telah berlaku sebelum kamu (contoh kejadian-kejadian
berdasarkan) peraturan-peraturan (sunnah-sunnah) Allah yang tetap; oleh
itu mengembaralah kamu di muka bumi, kemudian perhatikanlah bagaimana
akibat orang-orang yang mendustakan (Rasul-rasul).” (Ali-Imran : 137)
Dalam ayat ini Allah mengingatkan tentang sunnatullah dalam perjuangan,
bahawa bagi kaum Muslimin sama ada kalah atau menang bukanlah tujuan.
Umat-umat terdahulu yang beriman dalam kisah Ashabul Ukhdud antaranya,
mereka yang beriman tidak mendapat kemenangan di dunia malah diseksa
dengan api yang membakar di kawah parit, namun yang pasti mereka meraih
kemenangan di akhirat. Begitu juga kemenangan Tolut ke atas Jalut,
sekalipun sebelum itu menerima kritikan Allah Taala ke atas sikap angkuh
Bani Israel.
Secara psikologi, manusia yang dilanda kekalahan akan merasa galau,
putus asa dan tidak mustahil menyalahkan sahabat-sahabat lain sehingga
hilang pertimbangan mengeluarkan kata-kata yang tidak wajar. Maka
kearifan Allah Taala ketika berkomentar tentang kekalahan kaum Muslimin
di medan Uhud adalah membangkitkan sikap rasional umat Islam yang
menjelaskan bahawa kekalahan mahupun kemenangan adalah hal yang juga
pernah menimpa umat-umat sebelumnya.
Berdasarkan ayat itu, umat disedarkan bahawa segala yang terjadi atas
kehendak Allah, dan apa pun keadaan umat Islam mereka tetap lebih baik
daripada musuhnya jika mereka tabah dan beriman. Lebih dari itu, umat
Islam hendaknya selalu menanamkan di dalam diri mereka bahawa mereka
pasti menang.
“Jika kamu (dalam peperangan Uhud) mendapat luka (tercedera), maka
sesungguhnya kaum (musyrik yang mencerobohi kamu) itu telah (tercedera
juga dan) mendapat luka yang sama (dalam peperangan Badar). Dan demikian
itulah keadaan hari-hari (dunia ini dengan peristiwa-peristiwa
kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan dia antara sesama manusia,
(supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa yang diketahui Allah
tentang orang-orang yang tetap beriman (dan yang sebaliknya), dan juga
supaya Allah menjadikan sebahagian di antara kamu orang-orang yang
syahid. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim.”
(Ali-Imran : 140)
Setelah mengembalikan sikap rasional kaum Muslimin, Allah turut memulihkan kepercayaan diri mereka dengan firman-Nya;
“Dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan
menegakkan Islam), dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa yang
akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi
(mengatasi musuh dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang-orang yang
(sungguh-sungguh) beriman.” (Ali-Imran : 139)
Pada ayat ini Allah mengembalikan kepercayaan diri kaum Muslimin
daripada terus ditenggelami rasa obses dengan kekalahan yang menimpa
mereka.
Secara psikologi, kemungkinan sikap yang melanda kepada orang-orang yang
pernah kecundang dalam satu-satu perlawanan adalah pesimis (putus asa),
tidak kompeten, inferiority complex syndrome (rasa rendah diri yang
melampau). Namun bagi keadaan kaum Muslimin yang ditarbiyah oleh
Rasulullah SAW, baik kalah mahupun menang, mereka tetap berada pada
darjat yang paling tinggi. Kerana pada Allah, kemenangan itu bukan
tujuan mustahak tetapi sarana meraih redha-Nya itulah yang paling utama.
Keimanan yang jitu kepada Allah akan menghasilkan sikap percaya pada
diri. Rasa percaya diri inilah yang menyebabkan Rasulullah SAW dan kaum
Muslimin tetap kukuh menentang musuh sekalipun Khalid al-Walid (saat
beliau belum beriman) mengisytiharkan kemenangan kaum musyrikin. Tanpa
rasa percaya kepada diri, tidak mungkin Rasulullah menyongsong kafir
Quraish kembali di Hamra al-Asad. Rasa percaya kepada diri ini jugalah
yang menyebabkan jiwa Khalid al-Walid terpegun lantas ingin mengenali
Islam secara lebih dekat.
Menurut Imam Muhammad as-Syaukani dalam tafsirnya Fathul Qadir, salah
satu pernyataan ayat yang berbunyi, “...Padahal kamulah orang-orang yang
paling tinggi (darjatnya), jika kamu orang-orang yang beriman,”
menerangkan bahawa kaum Muslimin setelah Perang Uhud adalah lebih hebat
daripada mereka (musuh-musuh kaum Muslimin pada Perang Uhud) dan
orang-orang selain mereka. Buktinya, setelah Perang Uhud, kaum Muslimin
selalu menang.
Setelah ulasan ringkas ini dikemukakan, mudah-mudahan keputusan PRU-13
yang kita terima tahun ini adalah momentum kemenangan pada PRU pada
tahun-tahun akan datang. Insya-Allah.
http://www.tarbawi.my
Comments
Post a Comment