HIMPUNAN ARTIKEL ILMIAH (B)

Shamsul Anuar Ahmad

BAGI KAUM ADAM
“Bagi kaum Adam, renungilah sejenak apa yang ditulis di bawah agar kamu menjadi pemimpin keluarga yang berwibawa. Insyaallah.

1.Mentaati Allah s.w.t. dan Rasul-Nya dengan mengerjakan segala perintah-Nya.

2.Mendirikan rumahtangga semata-mata kerana Allah s.w.t.
3.Melayani serta menasihati isteri dengan sebaik mungkin.
4.Menjaga hati dan perasaan isteri.  5.Sentiasa bertolak ansur dan tidak meminta sesuatu di luar kemampuan isteri.
6.Bersabar dan menjauhkan diri daripada memukul isteri sehingga boleh memudaratkan dirinya. 
7.Hendaklah menjauhkan diri daripada mengeji isteri di hadapan orang lain sekalipun memuji wanita lain di hadapannya.
8.Bersabar serta menerima kelemahan isteri dengan hati terbuka kerana segala sesuatu dijadikan oleh Allah s.w.t. dan mempunyai rahmat di sebaliknya. 
9.Mengelakkan diri terlalu mengikut kemahuan isteri kerana ia akan menjejaskan imej dan prestasi suami sebagai seorang pemimpin dalam keluarga. 
10.Memberi nafkah kepada isteri dan anak-anak mengikut kemampuannya.
11.Menyediakan tempat tinggal dan keperluan yang selesa untuk isteri dan anak-anak.
12.Bertanggungjawab mendidik akhlak isteri dan anak-anak berlandaskan kehendak Islam.  13.Sentiasa mengambil berat tentang keselamatan mereka.
14.Memberi kasih sayang dan berkorban apa sahaja demi kepentingan dan kebahagiaan bersama yang berkekalan.

BAHAGIAN SATU


^AQIDAH

1)                  Kalimah Shahadah
2)                  Riddah (perkara-perkara yang menyebabkan keluar dari Islam)
3)                  Taubat bagi orang yang keluar dari Islam
4)                  Menyuruh berbuat kebaikkan (Ma^ruf), melarang berbuat kemungkaran





BAB  1

DUA KALIMAH SHAHADAH DAN ERTINYA


Setiap orang yang mukallaf diwajibkan beragama Islam, sentiasa berpegang teguh pada agama Islam dan patuh pada hukum-hukumnya.

Bagi orang-orang kafir ataupun orang-orang yang telah terpesong akidahnya (murtad) ataupun ketika bersolat, diwajibkan seseorang itu mengetahui, mempercayai dan mengucapkan serta merta Kalimah Shahadah iaitu:
(ASHHADU ALLA ILAHA ILLALLAH, WA ASHHADU ANNA MUHAMMADAR-RASULULLAH, sallallahu ^alayhi wa sallam.)
Ashhadu alla ilaha illallah Wa ashahadu anna Muhammad rasulullah

Makna Ashhadu alla ilaha illallah ialah:
“ Aku bersaksi (aku tahu, aku percaya, aku ucap) bahawa tiada yang berhak disembah melainkan Allah,
Allah yang:                 
  • Satu                                         ﺪﺤﺍﻭﻠﺍ
  • Tidak boleh dibahagi ﺪﺤﻷﺍ
  • Tanpa permulaan                    ﻞﻮﻷا
  • Kekal                                      ﻢﻴ ﺪﻘﻟﺍ
  • Hidup                                      ﻲﺣﻟﺍ
  • Tanpa penghujung                  ﻡﻮﻳﻗﻟﺍ
  • Kekal abadi                             ﻡﺌﺍﺩﻟﺍ
  • Pencipta                                  ﻖﻠﺎﺨﻟﺍ
  • Pemberi rezeki                       ﻕﺯﺍﺮﻟﺍ
  • Mengetahui                            ﻡﻟﺎﻌﻟﺍ
  • Berkuasa                                ﺮﻳ ﺩﻗﻟﺍ
  • Ia perbuat apa yang Ia kehendaki.
  • Tanpa perlindunganNYA tiada sesuatu pun yang dapat mengelakkan diri dari melakukan dosa dan tanpa pertolonganNYA tiada sesuatu pun mempunyai kekuatan untuk menyembahNYA.
  • SifatNYA dengan seluruh kesempurnaan yang layak bagiNYA dan Maha Suci dari seluruh sifat yang tidak sempurna.
  • Tiada sesuatu pun yang sama denganNYA, dan DIA yang Maha Mendengar dan Maha Melihat.”

Hanya Allah yang wujud tanpa permulaan dan selain dariNYA wujud dengan permulaan.  Dia Maha Pencipta dan selain dariNYA adalah dicipta. 

Setiap ciptaan yang wujud sama ada benda (dan juga sifat benda) ataupun perbuatan-perbuatan daripada sehalus-halus zarah sehingga sebesar-besar Arash, setiap pergerakan, rehat, niat dan khuatir[1] seseorang itu adalah diciptakan oleh Allah.

Maka tiada sesuatupun selain Allah yang boleh menciptakan benda-benda dari keadaan tidak wujud kepada keadaan wujud, baik secara semulajadi ataupun dengan bersebab.

Setiap benda wujud dengan taqdir Allah yang azali Maha Berkehendak, Maha Berkuasa, Maha Mengetahui sebagaimana Firman Allah didalam Al-Qur’an, Surah al-Furqan, ayat 2:

sum03
Bermaksud:{Allah telah menciptakan tiap-tiap sesuatu}.

Allah menciptakan segala ciptaan itu dari keadaan tidak wujud kepada keadaan wujud.  Tidak ada sesuatupun yang mampu mencipta dengan maksud ini melainkan Allah.  Firman Allah didalam Al-Qur’an, Surah Fatir, ayat 3:

sum04
Bermaksud:{Tiada Pencipta melainkan Allah}

An-Nasafiyy berkata:
“Jika seseorang membaling gelas dengan batu dan pecah gelas itu, maka perbuatan membaling dan memecahkan serta keadaan pecahnya gelas itu telah diciptakan oleh Allah.”

HambaNYA hanya melakukan perbuatan itu tetapi hanya Allah Pencipta segalanya.  Firman Allah didalam Al-Qur’an, Surah al-Baqarah, ayat 286

sum05
Bermaksud:{Tiap-tiap diri akan diberi ganjaran atas kebajikan yang dilakukannya dan akan dipertanggungjawabkan atas dosa-dosa yang dilakukannya}

Kalam[2] (Perkataaan) Allah adalah tanpa permulaan seperti sifat-sifatNYA yang lain, kerana DIA Maha Suci Allah tidak menyamai ciptaan-ciptaanNYA yang lain dari hal zat, sifat dan perbuatan-perbuatan.  Subhanahu wa ta^ala, dari apa yang orang-orang kafir katakan yang tidak benar mengenaiNYA.

Kesimpulan dari apa yang dibincangkan sebelum ini, adalah pasti Allah mempunyai 13 sifat yang dinyatakan berulangkali didalam Al-Qur’an samada yang nyata ataupun yang tersirat.



13 Sifat-sifat Allah tersebut adalah:
  1. Ada                                                      ﺪﻮﺟﻭﻟﺍ
  2. Esa                                                       ﺔﻴﻧﺍﺩﺤﻮﻟﺍ
  3. Azali (Tanpa permulaan)                        ﺔﻴﻟﺰﻷﺍ ﻱﺃ  ﺪﻘﻠﺍ
  4. Kekal Abadi                                          ﺀﺎﻘﺑﻟﺍ
  5. Tidak memerlukan yang lain                   ﻪﺳﻓﻧﺒ ﻪﻣﺎﻴﻗ
  6. Maha Berkuasa                         ﺓﺭ ﺩﻘﻠﺍ
  7. Maha Berkehendak                               ﺓﺪﺍﺮﻹﺍ
  8. Maha Mengetahui                                 ﻡﻟﻌﻠﺍ
  9. Maha Mendengar                                  ﻊﻣﺳﻟﺍ
  10. Maha Melihat                                        ﺮﺼﺑﻟﺍ
  11. Hidup                                                   ﺓﺍﻴﺤﻟﺍ
  12. Kalam (Berkata-kata)                            ﻡﻼﮑﻟﺍ
  13. Tidak menyerupai ciptaanNYA

Oleh kerana sifat-sifat ini telah berulangkali dinyatakan didalam Al-Qur’an dan Hadith, maka para ulama menyatakan bahawa mengetahuinya adalah fardu ^ain.

Oleh kerana telah pasti zat Allah adalah azali, maka wajib sifat-sifatNYA yang lain juga adalah azali.  Ini adalah kerana sifat yang dicipta menunjukkan yang zatnya juga dicipta.

Makna Ashahadu anna Muhammad rasulullah adalah:
“Aku bersaksi (aku tahu, aku percaya, aku ucap) bahawa Muhammad bin ^Abdullah bin ^Abdul-Muttalib bin Hashim bin ^Abdul-Manaf dari bangsa Quraysh, sallallahu ^alayhi wasallam, hamba Allah dan RasulNYA kepada sekelian makhluk.

Seseorang itu mesti percaya sesungguhnya baginda dilahirkan dan diutuskan menjadi Rasul di Makkah, baginda juga berhijrah dan dikebumikan di Madinah.

Baginda berkata benar samada dari apa yang dikatakannya ataupun dari apa yang disampaikan oleh Allah padanya.

Diantara perkara-perkara yang diberitahu oleh Rasul kepada kita ialah:
  • Azab dan ni^mat di dalam kubur
  • Soalan malaikat Munkar dan Nakir
  • Hari Kebangkitan
  • Perhimpunan di Padang Mahsyar
  • Hari Qiamat
  • Hisab (Hari Perhitungan)
  • Pahala
  • Azab
  • Neraca Mizan
  • Neraka
  • Jambatan Sirat
  • Kolam air minuman sebelum masuk Syurga
  • Shafa^at
  • Syurga
  • Melihat Allah ta^ala pada Hari Akhirat(–berlainan dari sebagaimana makhluk dilihat), tanpa DIA mempunyai bentuk atau berada di suatu tempat atau arah
  • Mendiami untuk selama-lamanya didalam Syurga atau Neraka (menjadi penghuni Syurga ataupun Neraka untuk selama-lamanya)
  • Beriman kepada Malaikat, Rasul, Kitab-kitab dan Qadar[3] Allah (yang baik dan jahat) dan
  • Muhammad sallallahu ^alayhi wasallam adalah Nabi terakhir dan yang terbaik dari seluruh anak Adam

Diwajibkan percaya bahawa setiap nabi mempunyai sifat-sifat tersebut:
Sifat wajib:
o   bercakap benar
o   amanah
o   bijaksana
Sifat mustahil:
o   berdusta atau bercakap bohong
o   khianat , keji, bodoh dan dungu.
Sifat terpelihara (tidak pernah melakukannya) sebelum dan selepas kenabian:
o   melakukan kekufuran atau menjadi kafir
o   melakukan dosa-dosa besar dan
o   dosa-dosa kecil yang keji
Sifat mungkin (tidak terhindar daripada ) :
o   melakukan dosa-dosa kecil yang lain,
walaubagaimanapun mereka dengan serta merta diberi petunjuk oleh Allah untuk bertaubat sebelum orang lain meniru perbuatan mereka.

Kenabian tidak dianugerahkan kepada adik-beradik Nabi Yusuf, yang telah melakukan perbuatan keji sebagaimana yang telah diberitakan di dalam Al-Qur’an, kecuali Binyamin.

Asbat ialah orang-orang yang menerima wahyu dari Allah.
Mereka adalah daripada zuriat adik-beradik Nabi Yusuf yang tidak dianugerahkan kenabian oleh Allah.

 

BAB  2

RIDDAH

(Perkara-perkara Yang Menyebabkan keluar dari Islam)


Diwajibkan keatas setiap orang Islam menjaga ^aqidahnya di dalam Islam dan melindungi dirinya dari apa-apa yang memusnahkan(merosakkan), membatalkan, dan memutuskan ^aqidahnya, ini dinamakan sebagai keluar dari Islam (Riddah); kita memohon perlindungan Allah ta^ala darinya.

Makna dari apa yang telah Imam an-Nawawiyy dan Imam-imam yang lain perkatakan adalah:      Riddah adalah jenis kekufuran yang paling dibenci”

Sesungguhnya telah menjadi satu kebiasaan pada zaman ini dimana seseorang itu dengan secara lalainya menuturkan perkataan-perkataan yang mana membawa mereka keluar dari Islam; mereka tidak menyangka dengan menuturkan perkataan-perkataan itu boleh menjadikan mereka kafir.

Ini disokong oleh hadith :
Bermaksud<<Sesungguhnya seseorang itu berkata ia dengan kalimat yang tidak disangkakannya merbahaya, yang mana menyebabkannya menjunam jatuh 70 tahun ke dalam neraka>>.
Yakni, menjunam jatuh 70 tahun ke dasar neraka yang dikhaskan untuk orang kafir.  Hadith ini diriwayatkan oleh At -Tarmizi (hasan) dengan makna yang sama dari hadith yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim. 

Hadith ini membuktikan bahawa seseorang itu akan menjadi kafir apabila menuturkan perkataan kufurnya walaupun dia:
o   Tidak tahu(jahil) tentang hukumnya
o   Tidak suka apa yang dituturkannya ( contoh: secara marah atau berjenaka)
o   Tidak percaya apa yang dituturkannya (contoh: secara berjenaka)
Yakni, tidak semestinya dalam keadaan tenang sahaja seseorang itu akan menjadi murtad apabila menuturkan perkataan kufur.  Ini adalah kerana berada di dalam keadaan tenang bukanlah menjadi syarat untuk jatuh murtad.

--Didalam keadaan marah pun seseorang itu akan jatuh murtad jika dia menuturkan perkataan kufur.  Buktinya sebagaimana yang Imam an-Nawawiyy dan yang lain katakan--

Imam an-Nawawiyy berkata yang bermaksud;

“Jika seorang lelaki marah pada anaknya atau hambanya dan memukulnya dengan teruk, kemudian datang seorang yang lain bertanya kepadanya, ‘kenapa engkau melakukan ini? Tidakkah engkau seorang Islam?’ Dengan sengaja dia menjawab, ‘tidak!’ , maka dia telah menjadi murtad/kafir.”

Ini juga telah diperkatakan oleh ulama dari mazhab Hanafiyy dan juga yang lain.[4]

3  Kategori Riddah:
(sebagaimana yang dikategorikan oleh An-Nawawiyy, Shafi^iyy, Hanafiyy dan selainnya)

●Percaya didalam hati
●Perbuatan oleh anggota badan
●Perkataan dituturkan dengan lidah

Setiap kategori tersebut mempunyai banyak cabangnya lagi.

1) Percaya didalam hati

Contoh-contohnya adalah:
a)      ragu-ragu pada Allah atau RasulNya atau Al-Qur’an atau Hari Akhirat atau Syurga atau Neraka atau ganjaranNya atau balasanNya atau perkara yang berkaitan/bersamaan yang mana telah ada ijma^ mengenainya.

b)      ??percaya dunia ini kekal pada jisim dan unsurnya atau cuma jisimnya sahaja.

c)      menafikan salah satu sifat dari sifat-sifat Allah yang diketahui telah ada ijma^ - seperti Maha Mengetahui segalanya.

d)      menyifati Allah dari apa yang diketahui oleh ulama tidak menepatiNya  seperti mempunyai jasad.

e)      menghalalkan apa yang diketahui dikalangan umat Islam sebagai haram seperti zina, liwat, membunuh, mencuri, merompak atau menyamun.

f)       mengharamkan apa yang diketahui dikalangan umat Islam sebagai halal seperti berjual beli atau nikah.
g)      menafikan kewajipan pada perkara yang diketahui dikalangan umat Islam sebagai wajib hukumnya seperti solat 5 waktu atau salah satu daripada sujud, zakat, puasa, haji atau wudu’.

h)      mewajibkan apa yang diketahui dikalangan umat Islam sebagai tidak wajib hukumnya.

i)        ??menafikan kesahihan apa yang diketahui dikalangan umat Islam sebagai sah hukumnya.

j)        bercadang menjadi kafir dimasa akan datang.

k)      bercadang melakukan apa-apa telah dinyatakan diatas.

l)        teragak-agak atau ragu-ragu samada ingin menjadi kafir atau tidak ( ini tidak termasuk khuatir atau fikiran yang yang datang dengan sendiri tanpa disengajakan).

m)    menolak sahabat Saidina Abu Bakar (semoga Allah meredainya).

n)      menolak salah satu daripada ajaran yang diketahui dikalangan umat Islam yang disampaikan oleh rasul atau nabi.

o)      menafikan kerana berdegil satu huruf didalam Al-Qur’an yang diketahui dikalangan umat Islam sebagai sebahagian darinya.

p)      menambahkan kerana berdegil satu huruf pada Al-Qur’an yang diketahui dikalangan umat Islam tiada didalamnya.

q)      mendustakan rasul atau mencela sifat-sifatnya.

r)       mempersendakan nama rasul dengan niat untuk menghina atau merendahkan tarafnya.

s)       percaya kepada kemungkinan akan adanya nabi lagi selepas Nabi Muhammad sallallahu ^alayhi wasallam.

2) Perbuatan oleh anggota badan

Contoh-contohnya adalah:
a)   sujud pada berhala atau matahari atau
b)   makhluk lain dengan bertujuan untuk menyembahnya

3) Perkataan yang dituturkan dengan lidah

Adalah terlalu banyak tidak terhitung darinya.
Contoh-contoh:
a)   berkata kepada seorang Islam yang lain: ‘O kafir!’ atau ‘O Yahudi!’, ‘O Kristian!’ atau ‘O orang yang tanpa agama!’ dengan makna agama orang yang dikatakan adalah agama yang bersifat kufur atau agamanya adalah Yahudi, Kristian ataupun tanpa pegangan agama tetapi bukan bertujuan untuk menyamakan perbuatan beliau itu dengan perbuatan orang kafir.

b)   mempermain-mainkan salah satu daripada nama Allah , janjiNYA , ancamanNya oleh orang yang sedar ini adalah antara sifat Allah ta^ala.

c)   berkata, ‘jika Allah perintahkan ini padaku maka aku tidak akan lakukannya’ dengan tujuan untuk memperkecilkan atau kerana kedegilan dengan itu menunjukkan Allah tidak berhak ditaati walaupun dia percaya bahawa Allah berhak ditaati.

d)      berkata, ‘jika arah Qiblah berubah aku tidak mahu bersolat menghadapnya’ dengan tujuan untuk meremeh-remehkan atau kerana kedegilan dengan itu menunjukkan menghadap Qiblah ketika bersolat adalah bukan kewajipan walaupun dia percaya solat perlu menghadap Qiblah.

e)      berkata, ‘jika Allah mengurniakan aku syurga maka aku tidak akan memasukinya’ dengan tujuan untuk memperkecil-kecilkan atau kerana kedegilan, dengan kata lain menolak ganjaran atau kurniaan Allah walaupun dia mengetahui ganjaran atau kurnia dari Allah adalah sebahagian dari agama.

f)    berkata, ‘jika Allah mengazabku kerana aku meninggalkan solat apabila aku sakit, maka Allah menzalimiku.’

g)   berkata, ‘ada perkara yang berlaku bukan dengan kehendak Allah.’

h)   berkata, ‘jika para Nabi, para malaikat atau semua orang Islam mengaku atau bersaksi mengenai sesuatu dihadapanku, aku tidak akan menerimanya.’

i)    berkata, ‘aku tidak akan melakukan sesuatu perkara itu walaupun ianya adalah sunnah’ dengan maksud mencemuh atau mengejek.

j)    berkata, ‘jika si polan itu adalah nabi maka aku tidak akan mempercayainya.’

k)   berkata, ‘undang-undang apa ni?’ apabila seorang ulama memberi hukum Islam dengan tujuan untuk memperkecil-kecilkan undang-undang Islam.

l)    berkata, ‘semoga Allah melaknati setiap ulama/orang yang berpengetahuan agama.’ (memperkecilkan status ilmu)

m)  berkata, ‘aku tidak menerima Allah, para malaikat, nabi, Al-Qur’an, undang-undang Islam atau agama Islam.’

n)   berkata, ‘aku tidak tahu undang-undang Islam’ --dengan tujuan untuk mempermain-mainkan hukum Allah.

o)   membaca ayat 34, surah an-Naba’ selepas menuangkan air ke dalam cawan sehingga penuh
ayat ini merujuk kepada cawan yang penuh berisi minuman di Syurga

p)   membaca ayat 20, surah an-Naba’ selepas cawannya kosong
ayat ini merujuk kepada gunung-gunung yang akan musnah lalu hilang dari pandangan pada hari Qiamat seolah-olah adanya logamaya (mirage).

q)   membaca ayat 30, surah al-Mutaffifin ketika  membuat timbangan dan sukatan.
ayat ini merujuk kepada orang yang menipu semasa menimbang dan menyukat.

r)    membaca ayat 47, surah al-Kahf apabila melihat orang ramai / berkumpul
ayat ini merujuk kepada Hari Pembalasan /Akhirat bila manusia dikumpulkan tanpa seorang pun yang tertinggal atau terkecuali --dengan tujuan untuk memperkecil-kecilkan (istikhfaf) makna ayat ini dan sama juga keadaannya bila-bila sahaja ayat Al-Qur’an digunakan untuk tujuan seperti ini.

Jika seseorang menggunakan ayat seperti di atas tetapi dengan maksud / tujuan lain, maka tidaklah ia kafir.  Walaubagaimanapun; Shaykh Ahmad Ibn Hajar, semoga Allah merahmatinya berkata: “ Perbuatan ini tidak jauh dari melakukan yang haram

s)   menyumpah-nyumpah pada mana-mana nabi atau malaikat

t)        berkata, ‘aku akan jadi macam ‘bapa ayam’ kalau aku menunaikan solat’

u)   berkata, ‘aku tidak dapat apa-apa faedah pun semenjak aku mengerjakan solat’

v)   berkata, ‘solat tidak memberi apa-apa faedah padaku’ --dengan tujuan untuk mengejek.

w)  berkata kepada seorang Islam yang lain, ‘aku adalah musuh engkau dan musuh Nabi engkau’.
x)   berkata kepada keturunan Nabi (Shariif), ‘aku adalah musuh engkau dan musuh datuk engkau’ yakni Nabi Muhammad.

y)   berkata apa-apa yang maksudnya seperti yang disebutkan diatas, dengan maksud membenci atau dengan menggunakan perkataan yang tidak elok/ buruk

Ramai para Fuqaha seperti Hanafiyy, Badr-ar-Rashid, yang hidup pada hampir tahun 800 Hijrah (kurun ke 8 Hijrah) dan Qadi ^Iyad, semoga Allah ta^ala merahmati mereka  telah menyenaraikan banyak perkataan yang kufur yang perlu diketahui, kerana barangsiapa yang tidak mengetahui, kejahatan (syaitan) lebih mudah mempengaruhi mereka.

Panduannya ialah:
??Setiap kepercayaan, perbuatan atau perkataan yang memperkecil-kecilkan (istikhfaf) darjat Allah, KitabNya, RasulNya, MalaikatNya, Shi^arNya, amalan-amalan yang sedia maklum berkenaan agamaNya, HukumNya, janjiNya atau ancamanNya , MAKA IANYA ADALAH KUFUR.

Maka setiap manusia mesti berhati-hati dan sentiasa berusaha dengan sedaya upaya untuk mengelakkan diri dari kekufuran.








BAB  3
TAUBAT BAGI ORANG YANG KELUAR DARI ISLAM

Adalah menjadi kewajipan bagi orang yang murtad untuk:
  ▪Kembali kepada Islam serta merta dengan mengucapkan kalimah shahadah dan;
  ▪Meninggalkan segala perkara yang menyebabkan riddah dan;
  ▪Berazam tidak akan mengulanginya lagi sehingga mati.

Jika seseorang itu tidak kembali kepada Islam dengan serta merta dengan ucapan kalimah shahadah , maka dia mesti dipaksa untuk mengucapkannya.

Jika dia tidak juga kembali kepada Islam selepas diarahkannya untuk kembali kepada Islam yakni hasil dari penyaksian 2 lelaki yang ^adl[5] atau dari pengakuan si murtad itu sendiri, maka Khalifah akan membunuhnya (dan ini tidak bermakna si murtad boleh terkecuali dari dipaksa dengan memeluk agama lain kerana tidak diterima darinya selain dari agama Islam);
Ini dilakukan dengan bersandarkan kepada hadith yang telah diriwayatkan oleh
Al-Bukhariyy yang bermakna:
“ Barangsiapa yang meninggalkan Islam bunuhlah ia.”

Maka batal baginya:
puasa,
tayammum,
nikah (sebelum jima’ untuk kali pertama),
nikah (selepas jima’ untuk kali pertama) sekiranya dia tidak kembali kepada Islam didalam waktu ^iddah.

Nikah orang yang murtad(lelaki atau perempuan)adalah tidak sah samada dengan orang yang Islam ataupun dengan orang yang bukan Islam.

Haram hukumnya memakan daging sembelihan orang yang murtad.  Si murtad tidak boleh mewarisi harta dan hartanya  juga tidak boleh diwarisi. 

Sekiranya dia mati, mayatnya tidak boleh :
disembahyangkan (sesiapa yang menyembahyangkannya akan menjadi murtad sepertinya),
dimandikan ,
dikafankan atau
dikuburkan di tanah perkuburan Islam.

Hartanya akan diserahkan kepada fay’ [6].


BAB  4

MENYURUH BERBUAT KEBAIKAN (MA^RUF)
MELARANG BERBUAT KEMUNGKARAN (MUNKAR)

Setiap orang yang mukallaf wajib melakukan semua perkara yang telah diwajibkan oleh Allah ta^ala keatasnya.  Setiap rukun dan syaratnya perlu dipenuhi dan disempurnakan serta menjauhkan diri dari segala perkara yang membatalkannya.

Jika seseorang itu melihat orang lain melakukan kewajipan ini dengan tidak betul atau meninggalkannya, maka wajib bagi orang itu (dengan mengikut kemampuan dirinya) membetulkan atau memaksa orang itu melakukan kewajipan tersebut dengan betul.

Wajib bagi seseorang itu menolak atau tidak menyukai perbuatan itu di dalam hatinya jika dia tidak mampu memaksa atau merubahnya.  Ini adalah usaha yang paling akhir yang perlu dilakukan untuk menyuruh berbuat baik dan mencegah kemungkaran jika tidak mampu menegahnya dengan menggunakan cara paksaan atau dengan tangan --bukan pula ia bermaksud selemah-lemah iman atau lemahnya iman orang yang melakukan cara ini.--

Wajib bagi seseorang itu meninggalkan segala perkara yang haram, menegah barangsiapa yang melakukannya, memaksa supaya tidak melakukannya (jika dia mampu), ataupun mesti menolaknya di dalam hati.

Allah telah memberi amaran kepada barangsiapa yang melakukan perkara-perkara yang haram dengan balasan yang setimpal dan Allah telah menjanjikan ganjaranNYA kepada sesiapa yang meninggalkannya. Dan sebaliknya pula untuk perkara-perkara yang halal.

BAHAGIAN 2

SOLAT DAN BERSUCI

1)                  Waktu solat
2)                  Kewajipan penjaga
3)                  Wudu’ (Mengambil Air Sembahyang)
4)                  Istinja’(Bersuci dari hadath kecil)
5)                  Ghusl(Mandi wajib))
6)                  Taharah (Bersuci)
7)                  Tayammum
8)                  Larangan sewaktu berhadath
9)                  Membersihkan najis
10)              Syarat solat
11)              Perkata yang membatalkan solat
12)              Keadaan solat yang diterima
13)              Rukun solat
14)              Solat Jemaah dan Jumaat
15)              Solat Jenazah


 BAB  1

WAKTU SOLAT


Diwajibkan mengerjakan solat 5 waktu sehari semalam:

Solat Dhuhr (4 raka^at)
Waktunya bermula apabila matahari tergelincir ke barat sehingga bayang-bayang sesuatu objek menjadi sama panjang dengan objek dan dicampur dengan bayang-bayang objek ketika matahari berada diatas kepala/ di tengah langit (istiwa)

Solat ^Asar (4 raka^at)
Waktunya bermula dari selepas berakhirnya waktu Dhuhr sehingga terbenam seluruh bulatan matahari.

Solat Maghrib (3 raka^at)
Waktunya bermula selepas matahari terbenam sehingga hilang mega merah di ufuk barat.

Solat ^Isya (4 raka^at)
Waktunya bermula dari selepas berakhirnya waktu Maghrib sehingga terbit fajar sadiq.

Solat Subh (2 raka^at)
Waktunya bermula dari selepas berakhirnya waktu ^Isya sehingga terbit matahari.

Maka kewajipan fardu solat ini mesti ditunaikan pada waktunya oleh setiap orang Islam yang baligh, berakal dan suci dari najis.

Maka adalah haram kewajipan solat ini ditunaikan di luar waktunya samada sebelum masuk waktunya atau sesudah berakhirnya ia. Sekiranya perkara yang menghalang[7] solat dari dikerjakan berlaku selepas masuk waktu solat, sedangkan solat itu belum ditunaikan lagi, maka wajiblah solat itu diqadakan(diganti).

Jika datang perkara yang menghalangnya dari menunaikan solat atau masalah kencing tidak lawas hanya selepas apabila ada sekadar cukup waktu untuk menunaikan solat serta bersuci (taharah), maka solat itu perlulah diqada.

Sebaliknya jika perkara yang menghalang solat dari dikerjakan terhenti dan masih ada waktu yang cukup untuk melafazkan ‘Allahu akbar’ maka solat itu wajiblah diqadakan berserta juga dengan solat yang sebelumnya jika ianya solat yang boleh dijamakkan.

Sebagai contoh, jika haidnya terhenti sebelum terbenam matahari (yakni berhenti di dalam waktu ^Asar) yang mana hanya cukup waktu sekadar untuk melafazkan takbir, maka solat ^Asar dan Dhuhr wajiblah diqadakan.
Begitu juga, jika ianya terhenti sebelum fajar (yakni berhenti di dalam waktu ^Isya’) yang mana hanya cukup waktu sekadar untuk melafazkan takbir, maka wajib diqadakan solat ^Isya’ dan Maghrib.







BAB  2

KEWAJIPAN PENJAGA


Diwajibkan keatas penjaga kanak-kanak lelaki dan perempuan yang telah mumayyiz menyuruh anak-anak jagaan mereka mengerjakan solat dan mengajarkan hukum-hukumnya selepas mereka mencapai umur 7 tahun hijrah dan dipukulnya/sebat jika mereka meninggalkannya selepas mencapai umur 10 tahun hijrah. Begitu juga halnya dengan ibadah puasa (jika mereka mampu/larat).

Dan wajib keatasnya juga mengajarkan mereka perihal ^aqidah dan perkara-perkara yang wajib dan yang haram dalam Islam serta syarat-syaratnya . Begitu juga dengan ganjaran bersiwak dan solat berjemaah.

Dan wajib keatas hakim membunuh sesiapa yang meninggalkan solat kerana malas jika mereka tidak bertaubat walaupun begitu hukumannya dia masih muslim.

Dan wajib atas setiap orang Islam menyuruh ahli keluarganya mengerjakan solat dan orang lain jika dia mampu menyuruh mereka berbuat demikian.

 

BAB  3

WUDU
(MENGAMBIL AIR SEMBAHYANG)

Wudu adalah salah satu daripada syarat untuk bersolat.

Fardu wudu’ ada 6 iaitu:

1)         Niat bersuci untuk solat apabila membasuh muka (atau niat yang seumpama dengannya yang diterima)
Menurut Imam ash-Shafi^iyy apabila air menyentuh muka pada kali pertama.
Menurut Imam Malik, niat sebelum membasuh muka sudah memadai.

2)         Membasuh seluruh muka dari pangkal dahi (tempat tumbuhnya rambut) sampai ke dagu (tempat bertemunya 2 tulang rahang) dan dari telinga sampai ke telinga, rambut muka (kening, bulu mata) dan kulit.  Bagi janggut yang tebal (kulit tidak kelihatan) tidak perlu dibasahi kulit yang menutupinya.

3)         Membasuh kedua-dua tangan sampai ke siku serta bulu romanya.

4)                  Menyapu rambut atau sebahagiannya (sehelai rambut dari had kepala sudah memadai)

5)                  Membasuh kedua-dua belah kaki sehingga ke buku lali atau menyapu khuf apabila syaratnya dapat dipenuhi.

6)         Tertib




PERKARA-PERKARA YANG MEMBATALKAN WUDU



1)                  Apa yang keluar dari qubul atau dubur kecuali maniyy (dengan kata lain maniyy tidak membatalkan wudu tetapi untuk bersolat perlu mandi wajib)

2)         Menyentuh alat kemaluan dengan tapak tangan yang tidak berlapik.

3)         Menyentuh kulit perempuan atau lelaki yang boleh dikahwini yang telah sampai umur menimbulkan syahwat.

4)         Hilang akal (gila, koma, pengsan, tidur) kecuali tidur yang tetap punggungnya.




BAB  4

ISTINJA’


Diwajibkan beristinja’ selepas keluar apa yang basah dari alat kemaluan kecuali maniyy dengan:

a)      air sehingga kawasan itu menjadi bersih atau

b)      menyapu sebanyak tiga kali sapuan (atau lebih) sehingga kawasan tersebut menjadi besih[8] dengan :
-benda yang boleh menghilangkan najis,
-suci,
-keras/ kesat seperti batu atau kertas;
-selain dari benda yang dihormati,
jika najis tidak beralih dari tempat keluarnya ataupun belum kering walaupun adanya air.

Air wajib digunakan untuk beristija’ jika najis itu:
-telah beralih dari tempat keluarnya ataupun
-telah kering.

 

BAB  5

GHUSL

(MANDI WAJIB)


Mandi wajib adalah salah satu daripada syarat untuk bersolat.  Seseorang yang berhadath besar perlu mandi wajib atau bertayammum (jika tidak boleh mandi).

Mandi wajib hendaklah dikerjakan setelah berlakunya 5 perkara berikut:
1) keluar maniyy

2) bersetubuh (jima^)

3) Haid

4) Nifas (darah yang keluar selepas melahirkan anak)

5) Wiladah (melahirkan anak)

Rukun mandi wajib ialah:
1)      Niat untuk menghilangkan hadath besar atau niat yang seumpamanya (menyentuh Al-Qur’an atau menunaikan solat)

2)      Mengalirkan air pada seluruh badan, kulit dan rambut walaupun ianya tebal

BAB 6

TAHARAH
Syarat-syarat bersuci ialah:

1)      Islam

2)   Mumayyiz

3)   Menghilangkan segala benda yang menghalang air dari sampai ke anggota wudu

3)      Mengalirkan air pada anggota wudu

4)      Menggunakan air yang suci lagi menyucikan
contohnya:
Air yang tidak berubah dari sifat asalnya setelah bercampur dengan bahan yang suci seperti susu atau dakwat yang mana air itu sudah tidak dapat dipisahkan lagi.  Jika air itu sudah berubah, maka ianya sudah tidak boleh dinamakan air lagi dan tidak boleh digunakan untuk bersuci.

Walaubagaimanapun, jika air ini berubah secara semulajadi dengan kehadiran rumput atau bahan galian yang semulajadi atau pada jalan alirannya yang mana tidak boleh dipisahkan lagi, maka air ini boleh digunakan untuk bersuci.

Air yang telah bercampur dengan najis, walaupun sedikit tidak boleh digunakan untuk bersuci, kecuali ianya melebihi 2 kolah[9] .


BAB 7

TAYAMMUM


Tayammum dilakukan jika seseorang itu tidak menjumpai air atau air akan lebih memudaratkan lagi keadaannya.

Tayammum dibolehkan apabila:
1) masuk waktu solat

2) bersih dari najis yang tidak dikecualikan (contohnya air kencing)

3) menepuk debu yang bersih dengan 2 tapak tangan dengan:
i- niat untuk bertayammum apabila memindahkan debu ke muka
ii- menyapu seluruh muka dengan debu
iii- menyapu kedua-dua tangan hingga paras siku pada tepukan kali kedua
iv- tertib

BAB 8

LARANGAN SEWAKTU BERHADATH

Haram bagi seseorang yang tidak berwudu atau wudunya telah batal untuk:
-solat
-tawaf di Ka^abah
-membawa atau menyentuh mushaf al-Qur’an (tetapi dibolehkan bagi kanak-kanak yang mumayyiz yang belajar al-Qur’an

Diharamkan bagi perempuan yang di dalam haid atau nifas melakukan perkara-perkara berikut

Diharamkan bagi perempuan yang haid dan nifas bagi melakukan perkara-perkara di atas dan berpuasa sebelum berhenti keluar darahnya dan membenarkan suami atau tuannya bersedap-sedapan  dari paras pusat hingga lutut (tanpa berlapik) sebelum mereka mandi wajib.
Ada ulama berpendapat selain dari jima^ adalah dibolehkan.







BAB 9
MEMBERSIHKAN NAJIS

Antara syarat menunaikan solat adalah bersih daripada segala najis pada:
1) badan
2) pakaian
3) tempat solat
4) apa yang ada pada dirinya (contohnya sebotol arak didalam poketnya)

Jika najis itu bersentuh atau dibawa ketika bersolat, maka batal solatnya kecuali najis itu kering dan dibuang dengan serta merta ataupun najis yang terkecuali seperti darah daripada lukanya sendiri.

Diwajibkan membuang najis yang tidak terkecuali yang dapat dilihat (najis ^ain) dan sifat-sifatnya (rasa, warna dan bau) dengan air yang suci lagi menyucikan.

Najis hukmiyyah (najis yang tidak dapat dilihat) adalah najis yang tidak terkecuali yang sifatnya yang tidak dapat dikesan seperti warna, rasa dan bau, maka ia perlu dibersihkan dengan mengalirkan air padanya.

Najis anjing dan babi perlu dibasuh kawasan najis itu dengan tujuh kali basuhan--salah satunya adalah dengan menggunakan air yang bercampur dengan tanah yang bersih.

Basuhan yang menghilangkan najis ^ain atau sehingga najis ^ain hilang adalah dikira sebagai sekali basuhan walaupun berulangkali basuhan telah dilakukan.

Dalam kes air yang kurang dari 2 kolah air perlu dialirkan pada najis itu untuk membersihkannya (syaratnya air itu perlu dialirkan jika ianya sedikit)
Walaubagaimanapun, air yang mencukupi 2 kolah atau lebih yang telah dicemari akibat dimasuki najis yang mana air itu tidak berubah sifatnya tidak dikira sebagai najis.




BAB 10
SYARAT SAH SOLAT (TAMBAHAN)

Antara syarat solat:
1) mengadapkan dada ke kiblat
2) telah masuk waktu solat
3) Islam
4) Mumayyiz
(kanak-kanak yang belum baligh tetapi boleh memberi jawapan apabila ditanya. Sebahagian ulama mengatakan apabila mereka boleh melakukan istinja’, makan, minum dengan sendiri.)
5) Mengetahui solat itu adalah fardu
6) Tidak mempercayai bahawa salah satu rukun solat adalah sunat.
(makna sunat adalah perkara yang mendatangkan pahala jika dilakukan dengan niat yang betul, akan tetapi jika tidak dilakukan sama sekali seseorang itu tidak berdosa)
7)Menutup aurat termasuk kulit dan warnanya,
bagi perempuan merdeka, perlu ditutup seluruh badan kecuali muka dan dua pergelangan tangan.
bagi hamba lelaki dan perempuan, menutup aurat dari pusat hingga ke lutut (tidak termasuk pusat dan lutut).
dan menutup dari sekeliling yang boleh dilihat orang kecuali tapak kaki.



 


BAB 11

PERKARA YANG MEMBATALKAN SOLAT

Perkara-perkara yang membatalkan solat adalah:
1) berkata-kata walaupun dengan 2 huruf atau 1 huruf yang mempunyai makna kecuali ia terlupa dan sedikit

2) melakukan pergerakan dengan banyak, menurut sebahagian ulama sebanyak mana selama satu rakaat. Sebahagian ulama yang lainnya berpendapat sebanyak 3 pergerakan berturut-turut. Walaubagaimanapun pendapat yang pertama lebih kuat buktinya .

3) melakukan pergerakan yang berlebihan ( pergerakan yang bukan biasa dalam bersolat  contohnya melompat)

4)menambahkan satu rukun perbuatan

5)melakukan perbuatan dengan tujuan untuk bermain-main

6) makan atau minum kecuali terlupa dan sedikit

7) berniat untuk berhenti solat

8) berniat untuk berhenti solat jika berlaku sesuatu perkara

9) teragak-agak untuk berhenti solat

10)meneruskan rukun dengan ragu-ragu mengenai niat pada takbir ataupun keraguannya berpanjangan sehingga habisnya rukun yang panjang (contoh: bacaan al-Fatihah)






BAB 12
SYARAT-SYARAT UNTUK MENDAPAT GANJARAN BERSOLAT

Solat adalah diberi ganjaran oleh Allah subhanahu wa ta^ala jika keadaan-keadaan ini dipenuhi:
1) mengerjakan solat semata-mata untuk mencari ganjaran Allah
2) makanan, pakaian dan tempat solat adalah halal
3) hatinya takut pada Allah walaupun seketika.

Solat seseorang adalah sah tetapi tidak mendapat ganjaran sekiranya 3 syarat-syarat ini tidak dipenuhi.



BAB 13

RUKUN SOLAT


17 rukun solat adalah:

1) niat dalam hati mengerjakan solat berserta sebab, waktu dan fardu jika ia adalah fardu
2) lafaz “Allahu Akbar” sekadar cukup untuk didengari oleh diri sendiri
3) berdiri pada solat fardhu  sekiranya mampu
4) membaca al-Fatihah termasuk ‘bismillahir rahmanir rahim’ dengan
shaddahnya,
tertib,
tanpa berhenti yang lama/mengganggu,
makhraj huruf yang betul,
mengelak dari melakukan bacaan yang salah samada yang membawa kepada perubahan maksud atau tidak.
Kesalahan bacaan yang tidak merubah maksud adalah haram hukumnya tetapi tidak membatalkan solat kecuali sekiranya ianya dilakukan dengan  sengaja.
5) ruku^ sehingga tapak tangan (selain jari) sampai ke lutut
6) tuma^ninah iaitu semua tulang badan berhenti seketika dengan kadar berkata ‘subhanallah’
7) i^tidaal iaitu berdiri tegak (kembali kepada kedudukan asal) selepas ruku^.
8) tuma^ninah
9) dua kali sujud pada satu raka^at dengan dia
 bertekan sebahagian dari dahi (tidak berlapik) ketempat sujud,
meninggikan punggung dari kepala,
bertekan pada sebahagian dari dua lutut,
bertekan pada dua tapak tangan,
bertekan pada dua perut ibu jari kaki pada tempat sujud.

Ulama selain dari Imam ash-Shafi^iyy berpendapat meninggikan punggung dari kepala walau kepala
lebih tinggi dari punggung (seperti diatas bukit) bukanlah menjadi syarat sujud --Imam Ahmad bin Hanbal
10) tuma^ninah pada sujud
11) duduk antara dua sujud
12) tuma^ninah pada duduk antara dua sujud
13) duduk tahiyat akhir, memberi salam kepada Nabi dan salam penutup solat
14) membaca tahiyat akhir
Membaca Tashahhud:



Tashahhud yang paling kurang adalah:


15) salawat ke atas Nabiyy
Yang paling kurang ialah:

16) mengucap salam penutup solat

17) tertib

Jika dengan sengaja melakukan rukun solat tanpa tertib, ianya akan membatalkan solat contohnya sujud sebelum ruku^.

Jika terlupa salah satu rukun, mestilah diulang rukun itu sekiranya dia ingat kembali sebelum dia melakukan rukun yang sama pada rakaat yang selanjutnya. Jika dia ingat kembali rukun yang tertinggal tadi pada rukun yang sama pada rakaat selanjutnya, maka rakaat yang sebelumnya tidak dikira. Dia perlu mengulangi rakaat yang mana dia terlupa rukunnya itu. Contohnya jika seseorang terlupa untuk ruku^, kemudian dia ingat kembali pada ruku^ yang selanjutnya, maka dalam kes ini, apa diantara ruku^ yang terlupa itu dan ruku^ yang dikerjakan untuk raka^at yang selanjutnya adalah tidak dikira dan apa yang selepas ruku^ itu (pada yang dia ingat) adalah dikira sebagai menyempurnakan rakaat sebelumnya




BAB 14

SOLAT JEMAAH DAN SOLAT JUMAAT

Solat jemaah adalah fardu kifayah bagi lelaki yang merdeka, mukim, baligh dan tidak uzur.
Solat Jumaat adalah fardu ^ain bagi lelaki yang merdeka, mukallaf dan bermastautin dibangunan, apabila bilangan mereka mencukupi. Tidak diwajibkan solat jumaat bagi orang yang tinggal didalam khemah.

Diwajibkan Solat Jumaat bagi lelaki yang berniat untuk bermukim 4 hari sepenuhnya (tidak termasuk hari ia masuk dan keluar) pada satu tempat yang melakukan Solat  Jumaat dan juga bagi orang yang tinggal diluar bandar yang dapat mendengar seruan azan Jumaat atau laungan oleh orang yang berada disempadan terdekat dengannya.

Syarat-syarat solat Jumaat:
1) masuk waktu Dhuhr
2) semua jemaah mesti mendengar 2 khutbah pada waktu Dhuhr dan sebelum solat Jumaat
3) jumlah jemaah mestilah 40 orang
4) solat Jumaat  tidak boleh ada 2 atau dilakukan serentak di tempat yang sama. Cuma solat Jumaat yang awal (tahrim) diterima dan tidak yang kemudian (masbuq).
Dalam keadaan di mana jemaah sukar untuk berkumpul disuatu tempat, kedua-dua solat Jumaat adalah diterima (yang awal dan yang akhir).
Rukun 2 Khutbah:
1) Memuji Allah pada kedua-dua khutbah
2) Salawat ke atas Nabiy pada kedua-dua khutbah
3) Menyuruh jemaah takut kepada Allah (taqwa) didalam kedua-dua khutbah
4) Membaca ayat yang difahami maksudnya oleh dalam salah satu khutbahnya.
5) Berdoa untuk mukminin (orang yang beriman) didalam khutbah yang kedua


Syarat-syarat 2 khutbah adalah:
1) Suci dari hadas (besar dan kecil) dan dari najis pada badan, tempat dan pakaian termasuk apa yang dibawa (contoh didalam poket)
2) menutup aurat
3) berdiri
4) duduk di antara 2 khutbah
5) tiada gangguan pada diantara rukun dan 2 khutbah dan diantara 2 hutbah dan solat Jumaat
6) mengucapkan rukun 2 khutbah didalam Bahasa Arab








 MENGIKUT IMAM DIDALAM SOLAT

Setiap orang yang solat mengikut imam (contohnya solat Jumaat atau solat yang lain) mesti memenuhi kewajipan ini:

1)tidak mendahului imam semasa berdiri dan semasa takbir, batal solat makmum jika takbir serentak dengan imam, makruh yang selainnya jika serentak kecuali ucapan “Amin”.

Adalah haram bagi ma’mum mendahului imam dengan 1 rukun perbuatan. Batal solat seorang ma’mum dengan mendahului imam dengan 2 rukun perbuatan berturut-turut yang panjang (kedua-duanya) atau satu yang panjang dan satu yang pendek tanpa alasan.

Samalah juga keadaannya dengan melambatkan / mengakhirkan tanpa uzur, dan sebanyak 3 rukun perbuatan yang panjang tanpa uzur.

Jika ma’mum belum habis membaca Al-Fatihah hingga imam sudah habis ruku^ dan 2 sujud dan telah juga duduk antara 2 sujud atau berdiri untuk rakaat selanjutnya, maka dia hendaklah menghentikan bacaannya dan mengikut apa yang imam buat pada masa itu.  Dia perlu juga menambah satu lagi rakaat selepas imam memberi salam.

Walaubagaimanapun, jika ma’mum telah habis membaca Al-Fatihah sebelum imam duduk antara 2 sujud atau berdiri untuk rakaat selanjutnya, maka dia hendaklah meneruskan solatnya sehingga dia dapat sampai ke pergerakan imam.

Ma’mum hendaklah mengetahui pergerakan imam.

Ma’mum berada didalam masjid bersama imam atau dalam jarak 300

Tiada penghalang (pintu bertutup dan lain-lain yang tidak bole dilalui) antara imam dan ma’mum.
Format solat yang dikerjakan oleh ma’mum hendaklah sama dengan format solat yang dikerjakan oleh imam contohnya, batal solat ma’mum yang mengerjakan solat wajib yang mengikut imam yang bersolat jenazah.

Tiada perselisihan pendapat yang besar dengan imam berkenaan dengan perkara sunat, seperti duduk antara dua sujud awal. Jika imam melakukannya atau meninggalkannya, maka ma’mum hendaklah mengikut atau meninggalkannya .

Berniat untuk mengikut imam ketika takbir pada solat Jumaat atau didalam solat-solat yang lain.
Jika ma’mun menunaikan solat Jumaat tanpa berniat untuk mengikut imam ketika takbir, maka batal solat ma’mum.

Untuk solat selain dari solat Jumaat, niat untuk mengikut imam mestilah dibuat didalam hati sebelum mengikut imam dengan pergerakan. Mengikuti imam dengan pergerakan tanpa berniat sebelumnya membatalkan solat ma’mum.

Walaubagaimanapun, jika pergerakan seseorang adalah secara kebetulan serentak/ bersamaan dengan pergerakan imam (jika ia solat dibelakang imam) dan ini adalah tidak disengajakan, maka tidak batal solatnya .

Kesimpulannya, jika seseorang mengikut pergerakan imam dengan sengaja tetapi tanpa niat untuk solat berjemaah, maka, batal solat ma’mum ini samada dia menunggu lama atau sekejap.

Adapun, jika seseorang  menunggu dengan lama tetapi tidak mengikut pergerakan imam maka solatnya sah.

Dan wajib ke atas imam berniat untuk mengimamkan solat Jumaat atau solat muadah, tetapi adalah sunnah berniat untuk menjadi imam bagi solat yang lain.

Solat muadah adalah solat yang dilakukan pada kali kedua selepas solat jemaah yang  pertama atau perseorangan yang telah sah/diterima, dilakukan untuk mendapat ganjaran berjemaah atau supaya orang lain mendapat ganjaran berjemaah (bila dia mengimami solat itu).






BAB 15

SOLAT JENAZAH


Memandikan, menyolatkan, mengaffankan dan mengebumikan jenazah seorang Islam adalah fardu kifayah bagi orang Islam jika dia dilahirkan hidup.

Wajib bagi kafir dhimmiyy dikaffankan dan dikebumikan (bukan ditanah perkuburan Islam).
Diwajibkan juga dimandikan, dikaffankan dan dikebumikan bayi yang dilahirkan mati.

Solat jenazah tidak dilakukan pada kafir dhimmiyy atau pada anak yang dilahirkan mati.

Barangsiapa yang terbunuh dalam peperangan melawan kafir maka dikaffankan dengan baju yang dipakainya ketika berperang. Jika bajunya tidak mencukupi, maka perlulah ditambah dengan pakaian lain. Tidak perlu dimandikan dan tidak perlu solat dilakukan keatasnya.

Memandikan dan mengaffankan mayat
Kewajipan yang paling kurang untuk memandikan mayat ialah membersihkan dari segala najis dan menggunakan air mutahir (suci lagi meyucikan) yang sampai pada seluruh kulit dan rambut, walaupun tebal.
Kewajipan yang paling kurang bagi mengaffankan mayat adalah menutup  seluruh badan. 3 balutan dugunakan bagi yang mati meninggalkan harta melebihi hutangnya jika ia telah tidak meninggalkan wasiat supaya dibalut hanya sekali.

Solat Jenazah
Kewajipan paling kurang untuk solat jenazah ialah:
1) Niat untuk menunaikan solat jenazah bagi si mati
2) Berdiri ketika menunaikan solat jenazah, jika mampu
3) Membaca al-Fatihah
4) Takbir
5) Salawat keatas Nabiyy
6) Takbir
7) Memohon doa supaya si mati diampunkan
8) Takbir
9) salam penutup

Barangsiapa uang menunaikan solat Jenazah masti memenuhi syarat-syaratnya dan menjauhi perkara yang membatalkan solat.

Mengkebumikan Mayat
Kewajipan yang paling kurang untuk mengkebumikan jenazah ialah menggali lubang pada tanah yang mana dapat menghalang dari bau dan melindungi mayat dari binatang liar.
Sunnah melebarkan/meluaskan/ mendalamkan lubang kubur.
Dan wajib dihadapkan dadanya ke Qiblat.
Dan Haram dikebumikan pada Mausoleum (kebumi mayat bertingkat-tingkat/bertimpa-timpa) (tanpa alasan)


BAHAGIAN 3

ZAKAT

1)      Benda-benda yang wajib dibayar zakat
2)      Zakat binatang
3)      Zakat kurma , kismis dan bijirin
4)      Zakat emas, perak, galian emas dan perak, rikaz( harta yang dijumpai dalam bentuk emas dan perak)
5)      Zakat perniagaan
6)      Zakat Fitrah
7)      Golongan penerima zakat






ZAKAT

Bab 1: Benda-benda yang wajib dibayar zakat


Benda-benda yang diwajibkan zakat padanya adalah :
1-unta, lembu, kambing dan biri-biri
2-tamar(kurma), kismis, bijirin
3-emas, perak, bijih emas dan perak, harta karun(rikaz) emas dan perak
4-harta perdagangan
5-fitri


Bab 2: Zakat binatang


Nisab awal unta adalah 5 ekor
Nisab awal lembu adalah 30 ekor
Nisab awal kambing dan biri-biri adalah 40 ekor

Zakat tidak diwajibkan jika belum mencukupi nisab awalnya (haul) dan berusia 1 tahun (hijrah)

Bagi binatang ternakan,
(**?)



Binatang ternakan yang digunakan untuk bekerja adalah tidak dikenakan zakat.

Zakat yang wajib dikeluarkan bagi nisab yang pertama unta ialah seekor biri-biri betina yang telah tanggal gigi susunya.

Zakat yang wajib dikeluarkan bagi nisab yang pertama kambing atau biri-biri ialah seekor biri-biri betina yang telah tanggal gigi susunya ataupun seekor kambing betina yang berusia 2 tahun.

Zakat yang wajib dikeluarkan bagi nisab yang pertama lembu ialah seekor anak lembu (jantan) yang telah berumur setahun.

Jika binatang-binatang seseorang itu melebihi  nisab yang pertama, maka adalah menjadi kewajipan bagi mereka untuk belajar jumlah zakat yang telah Allah wajibkan padanya untuk ditunaikan.


Bab 3: Zakat kurma, kismis dan bijirin


Nisab awal bagi kurma, kismis dan biji-bijirin adalah 5 wasq ataupun bersamaan 300 sa, mengikut sa’ Nabi, sallallahu ^alayhi wasallam, yang mana sukatannya disimpan di al-Hijaz.
(**? def sa^)


Tanaman yang sama jenis yang mana dituai dalam tahun yang sama perlu dikumpulkan untuk dikira jika nisabnya mencukupi ataupun tidak.

Tanaman yang berlainan jenis (barli dan gandum) tidak perlu dicampurkan.

Kewajipan mengeluarkan zakat pada tumbuhan/ tanaman apabila/ bergantung kepada:

1)masaknya buah-buahan (boleh dimakan)
Maka zakat tidak dikeluarkan bagi anggur atau kurma yang belum masak.

2) kerasnya biji-bijian

Zakat yang perlu dikeluarkan adalah:
1/5 dari hasil tuaian jika tidak menggunakan modal. (dengan air hujan)
1/10 dari hasil tuaian jika ia mengeluarkan modal (upah)

Sekiranya melebihi nisab, zakat yang perlu dikeluarkan adalah mengikut nisbahnya.

Zakat tidak dikeluarkan jika tidak mencukupi nisabnya. Walaubagaimanapun seseorang itu boleh mengeluarkan zakat jika dia kehendaki.


Bab 4: Zakat emas, perak, galian emas dan perak, harta karun yang ditemui (emas dan perak)

Nisab bagi emas ialah 20 dinar.
1 dinar adalah unit ukuran berat yang mana bersamaan dengan berat purata 72 biji barli yang tidak dikupas selepas hujungnya dipotong.

20 dinar  emas asli adalah lebih kurang 84.875 gram.

Nisab bagi perak adalah 200 dirham.
1 dirham adalah unit ukuran berat yang mana bersamaan dengan berat purata 50 2/5 biji barli yang tidak dikupas selepas hujungnya dipotong.

200 dirham perak asli lebih kurang 594.124 gram.

Selepas cukup/genap setahun (hijrah), zakat yang perlu dikeluarkan pada emas dan perak ialah 1/40 dari jumlah asalnya. Jika melebihi nisabnya , zakat yang perlu dikeluarkan adalah mengikut nisbahnya.

Apabila emas dan perak dikeluarkan dari tempat asalnya, zakatnya ialah 1/40.

Apabila emas dan perak adalah ditemui sebagai harta karun (rikaz), zakatnya ialah 1/5.
Dua kes yang terakhir ini zakatnya perlu dibayar serta merta.

Bab 5: Zakat harta perniagaan /dagangan


Nisab harta perniagaan adalah modal/harta perniagaan yang dibeli dengan emas dan perak.

Zakat yang perlu dikeluarkan selepas setahun berlalu/ cukup setahun adalah 1/40 dari harga pasaran.

Bagi perniagaan perkongsian yang memenuhi syarat, harta/ duit perkongsian 2 orang atau lebih dikira sebagai satu orang (zakat dikeluarkan dari seorang).


Bab 6: Zakat  Fitrah


Zakat fitrah diwajibkan keatas setiap orang Islam yang hidup pada sebahagian bulan Ramadan dan sebahagian bulan Syawal.

Zakat yang dikeluarkan bagi seseorang ialah satu sa^ makanan ruji (bijirin) negeri itu.

Adalah menjadi kewajipan seseorang Islam untuk membayar zakat untuk dirinya dan tanggungannya yang Islam. Jika pada hari ^Idul Fitr dan malam selepasnya mencukupi melebihi hutangnya, pakaian, tempat tinggal dan nafkah, dan nafkah orang yang perlu ditanggungnya.


Bab 7: Penerima-penerima zakat


Diwajibkan berniat apabila hendak mengeluarkan zakat , bagi semua jenis zakat.

Zakat mestilah/ wajib dibayar pada orang Islam diantara 8 golongan yang berhak menerima zakat yang dibandar/tempat duit itu berada.

8 golongan yang berhak menerima zakat adalah:

1-      Fakir - Orang yang berpendapatan separuh daripada keperluan hidupnya.

2-      Miskin - Orang yang berpendapatan separuh dari keperluan hidupnya tetapi masih kurang dari keperluan asasnya.

3-      ^amil (pemungut zakat) - Pemungut zakat yang dilantik oleh khalifah

4-      muallaf – orang yang baru memeluk Islam yang mana hati-hati mereka perlu di jinakkan /dilembutkan.

5-      Ar-riqab –Hamba-hamba yang kekurangan duit untuk mendapat kebebasan dari tuannya.

6-      Al-gharimun – orang-orang yang berhutang yang tidak mampu untuk membayar hutangnya.

7-      Fi-sabilillah

8-      Ibn-us-sabil – Orang-orang yang bermusafir yang tidak mencukupi / mampu sampai ke tempat tujuannya.

Tidak dibenarkan dan juga tidak sah membayar zakat pada selain dari 8 golongan tersebut.

Oleh kerana itu, tidak sah membayar zakat pada setiap badan kebajikan.


BAHAGIAN 4


 

PUASA

BAB 1: SIAPA YANG MESTI BERPUASA


Diwajibkan keatas setiap orang Islam yang mukallaf berpuasa pada bulan Ramadan. Tidak sah berpuasa bagi perempuan yang haid dan nifas; akan tetapi wajib mereka mengqadakan/ menggantikan puasa tersebut.

Dibolehkan/dibenarkan tidak berpuasa bagi orang yang musafir pada jarak qasr walaupun perjalanan itu tidak meletihkan.

Berbuka puasa dibenarkan bagi orang yang berpenyakit/sakit, perempuan yang mengandung dan menyusukan anak yang tidak tahan untuk berpuasa. Walaubagaimanapun, wajib diqadakan puasa tersebut.

BAB 2: RUKUN-RUKUN PUASA


1-      Memasang niat  setiap malam untuk berpuasa keesokan harinya.

2-      Menahan diri dari –Jima^, Istimna’ (mengeluarkan mani dengan tangan), memasukkan sesuatu kedalam rongga yang terbuka kecuali air liur yang masih berada didalam mulut.  (**?)


Puasa seseorang itu sah selagi dia tidak gila walaupun seketika dan jika tidak sedarkan diri sepanjang hari (dari subuh sehingga maghrib).

BAB 3: HARI-HARI DIHARAMKAN BERPUASA


Tidak sah berpuasa pada Hari Raya Puasa ( ^Idul Fitr) , Hari Raya Korban ( ^Idul Adha), hari-hari tasyriq ( 3 hari selepas hari raya korban).

Tidak sah juga berpuasa pada separuh terakhir bulan Sha^ban, dan hari syak kecuali jika seseorang itu berpuasa sebelumnya ataupun berpuasa kaffarah, qada’, bayar nazar (nadhr), wirid (seperti berpuasa setiap Isnin dan Khamis).

Adalah berdosa membatalkan puasa dibulan Ramadan dengan melakukan jima^ tanpa alasan/uzur. Puasa itu mesti diganti dengan seta merta dan kaffarah zihar perlu dibayar.

Kaffarah zihar ialah memerdekakan seorang hamba Islam. Sekiranya tidak mampu, berpuasa selama 2 bulan berturut-turut. Sekiranya tidak mampu perlu memberi makan pada 60 orang Islam yang miskin dengan setiap orang mendapat  1 mudd gandum atau bijirin—apa-apa sahaja tanaman bijirin yang menjadi makanan asas negeri itu.
*1 mudd bersamaan dengan 2 genggam tangan (saiz sederhana)

BAHAGIAN 5
 
 

HAJJ

BAB 1: SIAPA YANG PERLU MENGERJAKAN HAJI

Wajib mengerjakan haji dan umrah sekali seumur hidup bagi orang yang mukallaf dan mampu untuk pergi dan balik dari tempatnya ke Mekkah.

Ini termasuklah seseorang itu mempunyai duit yang melebihi hutangnya, tempat tinggal dan pakaian yang sesuai/selesa, dan dia mempunyai cukup untuk tanggungan yang wajib disara dari sepeninggalannya sehingga waktu kepulangannya.


BAB 2: RUKUN-RUKUN HAJI

Rukun-rukun haji adalah-

1-      niat untuk berihram – dengan berkata didalam hati
 “ sekarang aku berniat untuk mengerjakan haji” atau yang seumpamanya.

2-      Berada di padang ^Arafah diantara bermula waktu Dzuhr 9 Zulhijjah sehingga waktu subuh keesokan harinya.

3-      Tawaf di Ka^bah

4-      Sa^I – berjalan diantara bukit Safa dan Marwah 7 x (dari satu sempadan ke sempadan yang lain)

5-      Halq atau taqsir- memotong rambut dengan bercukur ataupun dengan sekadar bergunting sedikit.

6-      Tertib- mengikut turutan (kebanyakan rukun)

Semua ini adalah rukun-rukun umrah kecuali berada di Padang ^Arafah.
Rukun-rukun ini mempunyai kewajipan (fardu) dan syarat-syaratnya perlu dilakukan.

Diantara syarat bertawaf ialah;
-Mengelilingi ka^bah bermula dari Hajr Aswad hingga kembali ke Hajr Aswad sebanyak 7 pusingan.

-Menutup aurat dan suci (tuhur)

-Bahu kiri mestilah menghalakan ke Ka^bah tanpa dada menghadap atau membelakangi ka^bah.




BAB 3: PERKARA-PERKARA YANG HARAM BAGI ORANG YANG BERIHRAM

Adalah haram bagi orang yang telah berniat untuk berihram (haji atau ^umrah) melakukan perkara-perkara berikut:
1-      memakai wangi-wangian

2-      menyapu kepala atau janggut dengan minyak,  grease yang dicairkan atau madu lilin yang dicairkan.

3-      Memotong kuku jari tangan, kaki atau rambut


4-      Jima^ ataupun muqaddimah (perbuatan yang mendorong kepada jima^)

5-      ^aqad nikah- jika dilakukan pernikahan adalah tidak sah

6-      memburu binatang yang boleh dimakan

7-      bagi lelaki : menutup kepala atau memakai pakaian yang berjahit, berlipat dll untuk menutup badan

8-      bagi perempuan: menutup muka dan memakai sarung tangan.

Barangsiapa yang melakukan perkara-perkara tersebut semasa berihram, maka mereka telah melakukan dosa.
Fidyah perlu dibayar. Diwajibkan keatas mereka membayar fidyah kecuali aqad nikah dan melihat dengan nafsu.




Dalam hal berjima^:
Haji seseorang itu batal/ tidak sah jika dia berjima^ ketika berihram akan tetapi diwajibkan keatasnya menyempurnakan ibadat Haji itu dan perlu diulangi serta merta (tahun hadapan)

Dengan kata lain:
Seseorang yang batal Hajinya kerana berjima^ perlu meneruskan ibadat hajinya itu, jangan ditinggalkan/ berhenti. Kemudian, perlu diganti pada tahun hadapannya jika berkemampuan.









BAB 4: PERKARA-PERKARA YANG WAJIB KETIKA MELAKUKAN IBADAT HAJI

Adalah wajib bagi orang-orang yang telah berniat untuk melakukan ibadat haji (atau Umrah) melakukan perkara-perkara berikut:

1-      Niat untuk berihram sebelum melintas miqat
Miqat adalah kawasan-kawasan yang Rasulullah telah tetapkan untuk memulakan niat ketika berihram seperti tempat yang bernama dhul-hulayfah adalah miqat bagi orang-orang dari Madinah dan melalui jalan yang sama dengan Makkah.

2- Bermalam di Muzdalifah dan Madinah semasa Haji.
Ini adalah menurut ash-Shafi^iyy . Walaubagaimanapun ini bukanlah menjadi kewajipan menurut pendapat ash-Shafi^iyy yang lain.

3-Melontar jamrah ^Aqabah pada hari raya Korban.

4-Melontar ketiga-tiga jamrah pada hari Tashriq

5-Tawaf wida^ (selamat tinggal) sebelum meninggalkan Makkah menurut Mazhab Shafi^iyy.

Barangsiapa yang tidak memenuhi keenam-enam perkara tersebut tidaklah batal haji mereka akan tetapi melakukan dosa dan perlu membayar fidyah.

Ini berlainan dari orang yang tidak melakukan rukun, kerana barangsiapa yang tidak melakukan/meninggalkan rukun Haji maka hajinya tidak sah.Dengan membayar Dam (sembelihan binatang)sekalipun tidak akan dapat menyamai nya.

Adalah haram bagi orang yang berihram atau tidak, berburu binatang di Makkah dan Madinah atau mencabut atau memotong pokok-pokok (rumput).

Jika ini dilakukan di Makkah, maka wajib dibayar fidyah.

Fidyah tidak perlu dibayar jika berburu binatang atau menebang pokok-pokok di Madinah. (kawasan diantara gunung ^Ayr dan gunung Thawr).

Bahagian 6

Mu^amalat dan Nikah


Mu^amalat (Berjual beli)

Diwajibkan ke atas setiap muslim yang mukallaf untuk tidak melibatkan diri dengan sesuatu perkara sehingga dia mengetahui apa yang telah Allah ta^ala halal atau haramkan mengenainya.

▲ Sesungguhnya Allah subhanahu memerintahkan kita dengan perkara dan kita perlulah memenuhi perintahNYA.
Sesungguhnya Allah telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba.  Dari segi shar^ urusniaga (bejual beli) tidak dikira sah jika tidak disempurnakan syarat dan rukunnya, tidak cukup dengan hanya bertukar barang.

Seseorang itu mestilah belajar perkara-perkara yang telah dinyatakan diatas jika hendak berjual beli, jika tidak seseorang itu akan terlibat dengan riba sama ada dikehendakinya ataupun tidak.

Rasulullah sallallahu ^alayhi wa sallam bersabda yang bermaksud: << Pada hari Qiamat, peniaga yang jujur akan berkumpul dengan para nabi, siddiqin dan shuhada >>.  Ini adalah disebabkan oleh kesukaran dalam melawan kehendaknya sendiri untuk memenuhi tuntutaan Islam.

▲Amaran Allah untuk mengazab bagi barangsiapa yang melanggar hukumNYA adalah diketahui.

Contoh-contoh urusniaga yang lain:
  • Menyewa sesuatu atau perkhidmatan seseorang (ijarah)
  • Berniaga menggunakan duit orang lain dengan berkongsi keuntungannya (qirad)
  • Pajak gadai (rahn)
  • Mengupah seseorang untuk melakukan sesuatu (wakalah)
  • Cagaran untuk simpanan (wadi^ah)
  • Meminjam sesuatu untuk digunakan (^ariyyah)
  • Berkongsi niaga (sharikat)
  • Kontrak/Tender (siram air, potong rumput dan lain-lain) angur atau kurma yakni sebahagian dari tanaman (musaqah)

Syarat dan rukun urusniaga tersebut perlulah dijaga bagi orang yang hendak melakukannya.





Bab 2: Aqad Nikah


Seseorang itu perlulah berhati-hati dalam melakukan syarat dan rukun aqad nikah kerana ditakuti ianya tidak dilakukan dengan sempurna.

Sebagaimana yang dinyatakan didalam Al-Qur’an ul Karim, Firman Allah didalam Surah Tahrim , ayat 6.

Bermaksud:       {Wahai orang-orang yang beriman, lindungilah diri kamu dan ahli keluarga kamu dari Api Neraka yang mana bahan bakarnya adalah manuasia dan batu. }

^Ata’ Ibn Abi Rabah, semoga Allah meredainya, menerangkan ayat ini sebagai:
Belajar bagaimana mengerjakan solat, puasa, jual beli, nikah serta bercerai.




BAB  3 RIBA
Adalah haram hukumnya untuk mengamalkan, memakan, mengambil hasil riba atau menulis atau menjadi saksi kepada hal yang berkaitan dengan riba. Perkara  riba ini adalah seperti yang berikut:

1.  Menjual emas untuk mendapatkan perak, perak untuk mendapatkan emas, emas untuk mendapatkan emas juga atau perak untuk mendapatkan perak juga--samada dalam bentuk duit syiling  atau tidak, atau telah ditukar kepada barangan perhiasan  diri atau dalam bentuk asal (bijih) atau yang selain dari  semua ini dengan syarat pembayarannya hanya akan dibuat kemudian.

2. Menjual apa-apa yang telah disebutkan diatas tetapi dengan keadaan si pembeli atau si penjual  berpisah sebelum pembayaran dilakukan.

3. Menjual emas untuk mendapatkan emas atau perak untuk mendapatkan perak dengan keadaan timbangannya tidak sama.

4. Didalam keadaan bilamana makanan dijual untuk mendapatkan makanan yang lain:
adalah haram hukumnya menjual sejenis makanan untuk mendapatkan sejenis makanan yang lain , contohnya gandum  untuk barli, apabila diletakkan syarat dimana pembayaran hanya akan dibuat kemudian atau sekiranya mereka yang terlibat dalam urusan jualbeli ini berpisah sebelum sebarang pembayaran dibuat.

Didalam keadaan dimana jenis makanan yang sama diniagakan, contohnya, gandum untuk gandum, seseorang mesti mengelakkan 2  syarat yang disebutkan diatas dan  juga ketidaksamaan dalam timbangan. Oleh itu haram  hukumnya sekiranya  barli dijual untuk mendapatkan barli tetapi tidak sama timbangannya atau syarat untuk melewatkan pembayaran telah ditetapkan atau mereka yang terlibat dalam urusan  jualbeli ini berpisah sebelum sebarang pembayaran dibuat.





Bab 4: Rukun Berjual Beli (Ba^y)

Adalah Haram berjual beli perkara perkara berikut:
  1. Sesuatu yang belum diterima 
  2. Daging dengan binatang hidup
  3. Berjual hutang dengan hutang, seperti sesorang itu menjual apa yang Zayd hutangnya kepada ^Amr untuk melangsaikan hutangnya pada orang lain dalam tempoh sebulan umpamanya.
  4. Apa apa yang bukan miliknya ataupun dia tidak berhak untuk menjualnya.
  5. Sesuatu yang tidak nampak atau tidak dilihat olehnya.
Menurut  ash-Shafi^iyy, jika barang itu diterangkan, maka jual beli ini dibenarkan.  Jual beli bagi orang yang belum mukallaf adalah tidak sah, maka begitu juga tidak sah jual beli orang yang gila dan belum baligh.  Menurut  mazhab Imam Ahmad, jual beli kanak-kanak yang sudah mumayizz  adalah dibenarkan selagi mereka mendapat kebenaran dari penjaganya.
  1. Apa apa yang tidak mampu untuk dihantar
  2. Apa apa yang tidak mempunyai manfaat / faedah , menurut sebahagian ulama adalah tidak sah jual beli jika tanpa bertukar secara lisan dengan sempurna dari kedua dua pihak.  Menurut ulama yang lain, persetujuan kedua belah pihak sudah memadai.
  3. Yang bukan miliknya seperti, orang yang merdeka dan tanah yang tidak bertuan.
  4. yang tidak diketahui
  5. najis seperti darah
  6. tiap-tiap yang memabukkan (maskr)
  7. Peralatan yang diharamkan seperti tunbur (sejenis peralatan muzik yang ditiup)
  8. Diharamkan berjual beli sesuatu yang halal dan suci pada orang orang yang mana penjual mengetahui mereka akan melanggar perintah Allah dengan barang yang dijualnya itu. Seperti menjual anggur pada orang yang hendak membuat arak dan menjual senjata pada orang yang hendak mencederakan orang lain dengannya.
  9. Tiap-tiap bahan yang memabukkan
  10. Barang yang mempunyai cacat cela/ rosak tanpa menunjukkan pada pembeli mengenainya terlebih terdahulu.

Tidak sah membahagi atau menjualkan harta peninggalan orang yang mati sehingga dibayar hutangnya dan wasiatnya dipenuhi.  Hartanya mungkin boleh dijual untuk membayar hutang dan untuk dipenuhi wasiatnya.

***???

Selepas harga barang dipersetujui adalah haram bagi seseorang itu melemahkan kehendak pembeli atau penjual dengan bertujuan menjual pada pembeli atau membeli dari penjual.  Lebih berdosa lagi jika perbuatan ini dilakukan selepas selesai urusan berjual beli dan masih lagi didalam tempoh dimana barang boleh dipulangkan.

Adalah haram memisahkan hamba perempuan dari anaknya yang belum mencapai umur mumayyiz.

Haram menipu atau khianat ataupun tidak jujur dalam urusan menimbang berat, mengukur panjang atau bilangan kiraan.

Haram meminjamkan duit pada pembeli dengan syarat untuk menjual sesuatu (kapas sebagai contohnya) pada harga yang lebih tinggi kerana adanya pinjaman tersebut.

Haram meminjamkan duit pada tukang jahit atau mana-mana orang yang diupah dengan syarat dia mengupah orang itu pada upahan yang lebih rendah kerana adanya pinjaman tersebut

Haram meminjamkan duit kepada petani dengan  syarat petani menjual hasil pertaniannya dengan harga yang rendah kepada si peminjam.

Banyak lagi mu^amalat pada zaman ini yang haram (tidak sah dari hukum Islam) .  Oleh itu barangsiapa yang mencari keredaan Allah Subhanahu dan keselamatan di dunia serta Akhirat hendaklah belajar apa yang halal dan apa yang haram dari guru yang ^alim (berpengetahuan), wara’ serta menjaga pada agamanya.

Sesungguhnya mencari sesuatu yang halal adalah kewajipan bagi setiap orang Islam.

BAB 5: MENYARA TANGGUNGAN TERMASUK ISTERI


Diwajibkan kepada orang yang berkemampuan untuk menyara (memberi nafkah) ibubapanya yang miskin, datuk dan nenek walaupun mereka mampu untukmenyara kehidupan mereka.

Diwajibkan juga memberi nafkah kepada keturunannya; anak-anak, cucu-cucu yang miskin dan tidak mampu untuk menyara hidup ataupun yang belum baligh ataupun yang tidak mampu menyara hidup kerana berpenyakit.

Wajib bagi suami memberi nafkah pada isterinya dan membayar mahr perkahwinan.
Jika suami menceraikan isterinya dengan  tanpa alasan dari pihak isteri, maka mut^ah (hadiah) perlu diberi kepada isteri.

Pemilik-pemilik hamba dan binatang perlu memberi nafkah kepada mereka. Jangan dibebani mereka dengan kerja yang mereka tidak mampu lakukan dan jangan dipukul mereka tanpa hak.


Bab 6 Kewajipan Isteri


Diwajibkan keatas setiap isteri taat kepada suaminya dan membenarkannya meni^mati tubuh badannya kecuali apa yang diharamkan. Tanpa kebenaran/izin suaminya, isteri tidak boleh berpuasa sunat ataupun meninggalkan rumahnya


[1] khuatir adalah fikiran yang datangnya tidak dikehendaki.
[2] Kalam Allah ialah sifat zat Allah yang bukan dicipta, bukan dalam bentuk huruf, bunyi atau bahasa-bahasa. Dengannya Allah perintah, larang, janji dan ancam (amaran.)
[3] Qadar Allah ialah sifat Allah, merujuk kepada Allah menciptakan benda sebagaimana yang IA kehendaki.  Didalam kitab ini (Qadar baik dan jahat) merujuk kepada apa yang berlaku kepada hambaNYA atau benda.  Sifat Qadar Allah tidak merujuk kepada yang jahat
[4]--Kesimpulannya seseorang itu akan menjadi kafir jika ia menuturkan perkataan kufurnya walaupun dalam keadaan tenang ataupun marah samada dia :
  • mengetahui atau tidak tentang hukumnya ataupun
  • percaya atau tidak percaya apa yang dituturkannya ataupun
  • suka atau tidak suka apa yang dituturkannya itu. - -

[5]^adl - tidak melakukan dosa besar, kewajipan Islam dilakukannya melebihi dari dia melakukan dosa-dosa kecil dan menurut syarat-syarat khawarin wal maru’ah (mengikut etika dan adat bangsa dan kelasnya)
[6]diambil oleh kerajaan Islam daripada orang-orang kafir yang  telah meninggalkan harta itu tanpa sebarang halangan. Ianya boleh digunakan oleh Khalifah untuk kebaikan umat Islam contohnya untuk memajukan lagi negara.
[7]contohnya haid
[8] (walaubagaimanapun jika najis ini masih berbaki sedikit dan hanya boleh dibersihkan dengan air sahaja maka ianya tidak mengapa)
[9] Air yang kurang dari 2 kolah boleh digunakan untuk bersuci dengan syarat ianya:
-telah tidak terkena najis,
-telah tidak digunakan untuk bersuci dan
-telah tidak digunakan untuk membersihkan najis.

Comments

Popular posts from this blog