Bijaksana vs Bijaksini ^_^
Bismillahirrahmanirrahim..
Pembacaan kali ni sangat-sangat menginsafkan sy..kenapa saya kata begitu ?..Moh bce di bawah neh ^^
“ Jangan kecewa jika kebaikan tidak mendapat balasan , jangan sekali-kali berani melakukan kejahatan kerana akhirat itu ada ! “
Imam
Ghazali RHM pernah berkata bahawa perkara yang paling jauh ialah masa
lalu. Apakah maksud tersirat di sebalik kenyataan itu? Ya, satu saat
yang telah berlalu dalam hidup kita , tidak akan dapat dikejar semula
walaupun dengan pesawat terbang yang paling laju. Ia akan terus berlalu
untuk menjadi saksi apakah kita menggunakannya untuk pahala, dosa, atau
sia-sia.
Kita
tidak akan dapat memutarka jarum waktu ke belakang. Masa umpama air
sungai yang mengalir. Apabila kita memijak kali pertama, maka kita tidak
akan dapat memijak air yang sama pada pijakan kedua. Ya, masa adalah
nyawa kita. Mengurus masa samalah dengan mengurus nyawa kita.
Masa
mengalir terlalu laju. Sedar-sedar usia tua telah menjengah kita dan
kematian datang seolah-olah secara tiba-tiba. Hidup hanya bagaikan
mimipi. Benarlah seperti yang dikatakan oleh Saidina Ali: , “ Manusia
ketika hidup di dunia semuanya tidur (lalai) . Bila mati barulah mereka
terjaga ( tersedar ). “
Kata-kata
itu sungguh mendalam maknanya. Ya, hanya apabila seseorang itu mati,
kelak barulah hakikat kehidupan ini tersingkap sejelas-jelasnya. Ketika
itu barulah simati dapat ‘melihat’ hidup dengan setepat-tepatnya.
Setelah diri berada di alam barzakh (alam kubur) , barulah manusia insaf
apakah sebenarnya yang perlu dicari dan dimiliki dalam hidupnya ketika
di dunia dahulu.
Aneh,
hanya apabila mati, manusia menyedari tentang hakikat hidup. Kta
pepatah, “ setelah terhantuk ( mati ), barulah terngadah ( sedar ) “.
Rupa-ruupanya apa yang diburu semasa hidup di dunia hanya dosa. Manakala
apa yang dihindarinya pula adalah pahala. Ahhh.. betapa tersasarnya
tujuan hidup selama di dunia.
Di
alam kubur, ketika debu-debu tanah menjadi ‘bumi’ dan ‘langit’ buat
manusia, barulah kita terjaga daripada ‘mimipinya’ selama ini.
Sayangnya, ketika itu, segala-galanya sudah terlambat. Apa gunanya sedar
di alam kubur kerana saat itu kita tidak boleh berbuat apa-apa lagi
untuk memperbaiki keadaan.
Sepatutnya
kesedaran itu perlu kita miliki ketika hidup di dunia. Jelaslah,
sekiranya hidup di dunia dilalui dengan penuh kesedaran, barulah ada
kebaikan dan manfaatnya Sebaliknya, jika kesedaran itu dimiliki di alam
kubur, maka segala-galanya telah terlambat.
Selalunya
ketika hidup, mata seseorang terbuka apabila mati matanya tertutup.
Ironinya, Saidina Ali pula menyatakan sebaliknya. Semasa hidup , yakni
ketika mata terbuka ,manusia dikatakan bermimpi (mata tertutup).
Manakala apabila mati dikatakan terjaga (mata terbuka ) . Jelaslah
bahawa apa yang dimaksudkan oleh Saidina Ali dengan ‘terjaga’ tidaklah
merujuk kepada mata di kepala, sebaliknya merujuk kepada mata di dalam
hati.
Mata di dalam hati inilah yang dinyatakan ALLAH melalui firmanNYA:
Maka
apakah mereka tidak berjalan di muka bumi, lalu mereka mempunyai hati
yang dengan itu mereka dapat memahami atau mempunyai telinga yang dengan
itu mereka dapat mendengar? Kerana sesungguhnya bukanlah mata itu yang
buta, tetapi yang buta, ialah hati yang di dalam dada. Al-haj: 46
Seseorang
hanya akan menguruskan nyawa dan masanya dengan baik apabila mata
hatinya terbuka. Pandangan mata hati adalah pandangan yang paling tepat
dan benar kerana ia mampu melihat di sebalik kehidupan dunia yang
singkat ini ada kehidupa akhirat yang kekal abadi. Mereka inilah orang
yang bijak ‘sana’ bukan bijak ‘sini’
Mereka ini punya sense of the end yang kuat. Dengan mata hati yang celik, mereka mampu memburu masa sedangkan kebanyakan manusia hanya diburu oleh masa !
~ Wallahua’lam ~
http://ekin-wwwekinku.blogspot.com
Comments
Post a Comment