- SELAMAT MELAYARI BLOG INI SEMOGA KITA MEMPEROLEHI MANFAATNYA DAN HARAP DISEBARLUASKAN KEPADA PEMBACA YANG LAIN PULA BERSESUAIAN DENGAN SABDA RASULULLAH S.A.W "SAMPAIKAN DARIPADAKU WALAUPUN DENGAN SATU AYAT"

Saturday, September 29, 2012







Ustaz Sayang Anda - Ustaz Azhar Idrus | Ustaz Don | Ustaz Haslin dll (Stadium MBPJ)

 

 

26 Soal Jawab Agama Bersama Ustaz Azhar Idrus Yang Anda Perlu Tahu

soal jawab agama bersama ustaz azhar idrus di masjid negeri selangor shah alam
 
Jom kita layan 26 soal jawab agama bersama Ustaz Azhar Idrus di Masjid Negeri Selangor, Shah Alam yang sepatutnya mendapat liputan meluas dari para bloger sekalian.

1. Orang laki-laki takleh pakai perhiasan perempuan. rantai leher perempuan contohnya. “Allah melaknat lelaki pakai pakaian perempuan.” Sembahyang sah walaulpun pakai emas. Sembahyang ditulis pahala, pakai yang salah (rantai emas tadi) ditulis dosa.
Pakai sebab sayang kat GF pun ada (haram):BF: U malam2 pakai baju apa?GF: I malam2 baju kelawar.BF: I kelawar jugak.

2. Apa hukum lelaki tangkap curi gambar perempuan?- Kalau gambar tu haram dilihat, maka gambarnya haram. Kalau publish expose kat public lak gambar tu dan memalukan dia, maka haram. Yang terbaik, kena minta izin tuan punya badan.
Perumpamaan perempuan oleh Ustaz Azhar Idrus:
Lamborghini Aventador LP 700-4 “Orang puang ni sama macam Lamborghini. Beli Lamborghini, gi Subang, tukar..buh side mirror Kancil. Org tanya, “Guaner tukar side mirror buh Kancil?” “Nak bagi nampak lawo.” Takdok berlaku. Lamborghini semua molek, luar dalam semua lawa. Tak payah tukar pape dah. Orang puan macam tu gak, semua dah lawa, perfect Allah cipta.” Perempuan itu aurat, bukan semua aurat tapi kebanyakkannya aurat. Yang mana2 amik gambar puang tak pakai tudung tu, henti2kanlah.”
Orang puang dia pakai baju laki pun, orang geram tengok. Tu blm pakai baju perempuan.

3. Berkat atau tak fotostat buku yang dilarang fotostat.- Fotostat dengan kebenaran adalah lebih baik. Hukumnya dibolehkan. Cari keberkatan dengan minta izin.

4. Saya kije syarikat isteri saya. Gaji 6000 sebulan. Tapi dia bagi 3K je kat saya, 3K lagi dia simpan, tak bagi penuh sebab dia takut saya kawin sorang lagi. Apa hukum?- Jawabnya, jika kita setuju, oklah. Kalau tak setuju, kerja dengan orang lain.

5. Sorang maknyah tukar jantina lelaki kepada perempuan telah bertaubat. Kena tukar balik ke?- Tak wajib buat pembedahan semula- Tanggung akibat tak dapat kahwin dsb.- Jika mudarat maka tak wajib, jika tak mudarat hanya perlu pembedahan minor, maka perlu bedah balik.- Sama macam tatoo, kalau satu tubuh penuh tatoo, nak buang balik bahayakan diri, maka tak wajib buang.

6. Pegang tafsir Quran masa haid- Boleh.

7. Solat pakai pakaian dalam je, tapi pakai kain sembahyang di luar. Hukum?- Kalau masa solat, nampak warna kulit belah dalam, tak sah. Kain nipis, tak sah sembahyang. Yang sah, nampak bayang hitam sebelah dalam. Pakai dua lapis adalah terbaik. Laki camana lak? Sama je. Nampak bayang makruh, nampak warna kulit (aurat kat dalam), batal.

8. Jika solat 5 waktu tidak cukup? Benarkah solat sunat tidak diterima?Ada tiga pendapat:- Selama mana tak cukup fardhu, maka tak diterima sebarang sunat.- hendaklah kita tunaikan solat2 fardhu biar cukup, dan sedikitkan sunat. biar 5 fardhu jangan kurang.- diterima, sebab kita dah sembahyang. Yang masyhur, tetap haram dan tidak diterima Allah solat sunatnya, jika tak cukupkan hutang solat fardhu 5 waktu.

9. Apa hukum tak bayar tol?- Apa tujuan buat tol? Kalau buat tol untuk memeras rakyat, takyah bayar. Kalau tujuan untuk membiayai jalanraya, jadi wajib bayar melainkan keadaan darurat. Tol yang ada sekarang, untuk maslahat orang awam takleh nak beza, maka balik kepada hukum asal yakni kena bayar.

10. Jika isteri kuar tanpa izin, malaikat akan laknat sampai dia kembali semula rumah. Isteri kuar siasat suami ada skandal ke tak cari kebenaran (kemungkinan ada perempuan). Boleh ke?- Isteri keluar rumah tanpa izin tanpa darurat memang haram. kemungkinan takleh, dia boleh yang PASTI. kalau ada masalah, report kat QADI kejahatan suami spt tak bagi nafkah.
digital camera canon eos600d-b111. Saya photographer part-time. Saya upload gambar tak bertudung. Publish untuk marketing je. Hukum?- Benda yang haram, maka haram kita expose. Tidak boleh letak gambar dedah aurat. Haram magazine2 yg ada gambar2 dedah aurat.
Uztaz Azhar Idrus: “Dengan kamera dia boleh masuk syurga jika gambar dia bawa manusia cinta kepada Islam.”

12. Jauh nak pulangkan al-Quran tempat jauh.- Mesti diwujudkan benda yang sama di tempat tu balik dengan harga yang sama (ganti dengan bank-in duit ke apa ke). Tak perlu pergi ke tempat jauh tu untuk pulangkan.

13. Suami jenis ungkit.- Tidak baik suami suka bangkit dan ungkit. bangkit boleh, tapi ketika isteri tu lalai untuk keinsafan. Suami yang benar2 suami dia berani tukar nyawa dia kepada isteri dia.
Ustaz Azhar Idrus: ”Rima tangkap bini, tok imam lawan tak ngn rima? sayang bini ke syg rima, kalau syg bini, lawan rima.”
Ustaz Azhar Idrus: “mmg dop lawan lah. rima tolong amik..alhamdulillah. boleh bini lain.”
Ustaz Azhar IdrusI: “Payah nak cari yang penyayang macam saya”

14. Jamak ke rumah mentua di Ganu. Umah di Putrajaya. Boleh ke jamak?- Kita boleh jamak bila musafir, Putrajaya – Terengganu sebab bukan rumah kita. tak bermukim di situ.-3 hari dan kurang – musafir yang singgah. 4 hari dan ke atas – pemukim.

15. Boleh amik air wudhu’ putus2? amik kat rumah, perabis di surau.- Sunat selesaikan segera amik wudhu’. Nabi SAW pernah amik wudhu’ dua tempat.

16. Dapati suami orang lain ada skandal dengan perempuan lain. So kena bagi tau isteri dia ke tak yang dia skandal?Ustaz Azhar Idrus: jangan kabor kepada lawang, kabor kepada empunya diri. kita jumpa suami dia cakap ngn org puang. kita takleh kabor kat bini dia. kabor lah kat empunya diri. tanya dia untuk tegur dan tahu perkara sebenar. jangan rosakkan rumahtangga orang.

17. Hukum doa fb.- Berdoa dalam facebook; dengan niatlah jadi hukum yang berbeza2. Tujuan insaf, dapat pahala. Tujuan nak nunjuk2, sia2 perbuatannya. Kongsi doa baik, dapat pahala.

18. Hukum dengar nyanyian perempuan bukan mahram- perempuan bernyanyi tidak boleh pada ajnabi.- suara ni ada dua hukum: suara aurat suara bukan aurat. Jika fitnah, haram.- sebaiknya, perempuan jangan nyanyi di khalayak ramai meskipun lagu2 nasyid.

19. Mengata orang dalam berceramah.- Kalau laknat, sebut nama boleh ke tak? Kalau yang Allah sudah sebut laknat itu dalam Quran. Boleh kita sebut Allah laknat. ( Spt Allah laknat orang kafir )- “celakalah orang yang tidak solat. celakalah orang yang minum arak.” – ada dalam nas- ada nas, baru boleh kata. kalo tak de nas, tak boleh kata.- nasihat; benda yang lembut kita lembut, benda keras kena keras.- jangan sebut nama kalau nak tegur dalam ceramah.

20. Hukum lelaki simpan rambut panjang:- Laki boleh rambut panjang jangan sampai nampak macam puang. orang kata pompuang takleh.- Panjang, tapi masih nampak lelaki. boleh.- Biarlah ada janggut dan misai, bolehlah rambut panjang senang nak cam sebagai lelaki.- Berambut panjang tidak salah.

21. Ada 2 masjid dalam 100 meter dalam 1 mukim?- Boleh pegi mana2 masjid, tidak ada masalah.

22. Bab mandi jenazah, aurat si mati bagaimana?- Aurat mayat sama macam aurat orang yang masih hidup.- Umumnya, aurat wajib tutup antara ayah dan anak – pusat sampai ke lutut. tak boleh pakai spender je depan anak. Anak yang masih kecik tak reti apa2 takpe, tak haram walau pun ayah dia bogel.- Wajib kena hormat mayat. Minimakan pemandi mayat sehingga 2 orang sebaik2nya. Aib pada mayat jika org lain nampak aurat si mati.

23. Amalan diterima ke tak, menuduh hamba Allah wat benda buruk?- amalan yang tidak diterima doa, doa orang yang makan yang haram.- kutukan kita berdosa. amalan diterima selagi mana tidak buat benda2 yang menghalang doa diterima.

24. Terlepas rakaat: Tok imam tengah tahiyyat awal, dia baru mari..dia pun duduk tahiyyat. dapat ke tak rakaat? Tak dapat.

25. Bersumpah takkan kawin selain teman wanita? nazar atau sumpah?- Sumpah dikira bila kata “Demi Allah.” Contoh:”Wallah, Tallah”.- Junjung Quran tak jadi apa, itu bukan sumpah.- Dia boleh kahwin dengan orang lain walau pun dah bersumpah atas nama Allah tapi kena bayar kafarah bersumpah, bagi makan orang miskin.- Iktibar lagu maher zain, “barakallahulakuma” untuk ucap tahniah orang kahwin. bukan kata, “moga kekal ke anak cucu.”

26. Soalan terakhir. Bolehkah saya selalu mandi wajib walaupun tidak junub. alang2 dah mandi, baik mandi wajib.- Jawabnya: bid’ah. oang tak suruh kenapa nak mandi wajib. mandi2 ni perintah Allah, takleh nak main2. mandi wajib ada sebabnya tersendiri. niat bersuci macam biasa je lah (thaharah), dapat pahala.

No comments:

Post a Comment