Kontroversi Aurat wanita
Walaupun ada pandangan mazhab lain mengatakan suara dan seluruh
badan wanita adalah aurat namun yang jelas mazhab kita Shafie yang
menjadi ikutan majoriti umat Islam negara kita ini meletakkan bahawa
suara wanita, muka dan tangannya adalah bukan aurat. Dan yang jelas
lagi. tidak ada dalil al-Quran serta al-hadis mengatakan bahawa suara
dan muka wanita serta tangannya itu aurat sebagaimana sangkaan
sesetengah pihak yang banyak melakukan ‘kekejaman’ terhadap kaum wanita
sahingga melarang mereka daripada keluar rumah dan berkomunikasi atau
bercakap dengan kaum lelaki dan sebagainya.
Apakah mereka sedar bahawa Allah s.w.t membenarkan para sahabat
berkomunikasi dan bercakap–cakap dengan mereka (isteri Nabi) di sebalik
tirai sebagaimana firman-Nya yang bermaksud:
“Bertanyalah kepada mereka dari belakang tabiryang demikian itu lebih
bersih bagi hati kamu dan mereka juga” (Al-Ahzab: 32& 53)
Ini menunjukkan suara itu bukan dikira daripada aurat. Begitu juga Allah s.w.t melarang daripada mendedahkan auratnya (seluruh tubuh) selain daripada muka dan tangannya sahaja, sesuai dengan tafsiran Hibrul Ummah (Sahabat besar Rasulullah, Ibnu Abbas r.a) sendiri, itulah apa yang dimaksudkan dengan firman-Nya yang bermaksud: “… apa yang zahir daripadanya” (An-Nur: 31), iaitu muka dan tangan.
Dalam suatu hadis, Rasulullah s.a.w bersabda bermaksud: “Apabila
seorang gadis itu dewasa (sampai umur), maka tidak halal badannya
terdedah selain muka dan tangannya sahaja.”
Hakikat ini menggambarkan sebagaimana apa yang berlaku terhadap Asma
binti Abu Bakar apabila Asma datang berjumpa Nabi s.a.w dengan pakaian
jarang dan nipis. Baginda berpaling daripadanya lalu bersabda yang
bermaksud:
“Wahai Asma, seorang wanita apabila sudah baligh, tidak elok lagi badan (tubuhnya) kelihatan selain muka dan tangannya sahaja.” (Riwayat Abu Daud)
Demikian juga kaum wanita itu disuruh melabuhkan (tutupkan) atas
lubang tengkuknya sahaja bukan bermaksud tutup atas muka mereka.
Kata Syaikh Yusof al-Qardawi, pendapat Ibnu Abbas lebih kuat dan masyhur pada pandangan jumhur (kebanyakan) ulama, kerana katanya, banyak ayat dan hadis yang mengarahkan kaum lelaki daripada umat Islam menyekat atau menutup pandangan mata mereka, sama juga dengan kaum wanita di suruh merendahkan pandangan mata mereka. Sekiranya muka dan aurat wanita sudah tertutup kemas di depan mereka maka pastilah arahan tersebut menjadi sia-sia dan percuma tanpa sebarang makna dan tujuan.
Menurut pendapat Syeikh Atiyah Saqr, Pengerusi Jawatankuasa Fatwa
Universiti Al-Azhar, Mesir dalam koleksi fatwanya Soal Jawab Wanita
Islam, terbitan Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim), bahawa pada
prinsipnya suara, muka dan tangan wanita bukanlah termasuk aurat.
Sekiranya perkara tersebut memang merupakan aurat, maka sukarlah bagi
kaum wanita dan tentunya taklif atau beban syariat yang dikenakan kepada
mereka bersifat usr iaitu sangat sukar dan ini bercanggah dengan
prinsip agama Islam bahawa Ad-Dinu Yusr, iaitu agama itu mudah,
sedangkan kaum wanita juga merupakan ‘makhluk sosial’ yang berhajat
untuk berkomunikasi dengan sesama insan baik ia dari kaum lelaki ataupun
kaum perempuan dalam proses kehidupan sosialnya, sedangkan aurat wanita
sebenar terletak pada kemerduan dan kelembutan suaranya dan perhiasan
yang boleh menggoda kaum lelaki, bukan pada wanita itu sendiri.
Allah s.w.t berfirman yang bermaksud:
“Oleh itu janganlah kamu berkata-kata dengan lembut manja (semasa
bercakap dengan lelaki ajnabi) kerana yang demikian menimbulkan
keinginan orang yang ada penyakit dalam hatinya (menaruh tujuan buruk
kepada kamu), dan sebaliknya berkatalah dengan kata-kata yang baik
(sesuai dan sopan).” (Aal-Ahzab: 32)
Allah s.w.t tidak melarang mereka secara mutlak untuk bercakap dengan
kaum lelaki bahkan membolehkan, selama tidak mendatangkan fitnah bagi
dirinya dan bagi kaum lelaki itu, Allah s.w.t melarang kaum wanita untuk
melembutkan suara dan mendedah kecantikan mereka semasa bercakap dengan
kaum lelaki supaya mereka tidak tergoda ataupun terggugah keimanannya
dan menimbulkan berahinya.
Dengan demikian, pada prinsip suara, muka dan tangan wanita bukanlah
aurat yang dilarang untuk dilihatkan atau didengarkan. Dahulu para
sahabat daripada golongan lelaki dan wanita sering bertanya (berdialog)
kepada Rasulullah s.a.w tentang masalah-masalah hukum-hakam dalam agama
dan didengar oleh kaum lelaki dan wanita yang hadir daripada
sahabat-sahabat Baginda. Bahkan sering pula mereka berdialog dengan para
sahabat dan sebaliknya sebagaimana di saat ada seorang wanita yang
mengkritik Umar r.a. tentang perkara mas kahwin di dalam pertemuan pada
suatu majlis yang diadakan di sebuah masjid, di mana dihadiri pula oleh
kaum lelaki, sedangkan Umar tidak melarangnya untuk bersuara padahal
beliau terkenal tegas dan kuat memegang syariat agama.
Rasulullah s.a.w pernah didatangi seorang wanita yang menawarkan
dirinya untuk dikahwini oleh Rasulullah s.a.w dan membiarkan Rasulullah
memerhatikan dirinya dari atas ke bawah, tetapi setelah tidak ada
sambutan yang memberangsangkan, maka dia pun terus duduk di situ, lalu
berkatalah salah seorang daripada kalangan sahabat: “Kahwinkanlah wanita
ini dengan saya.” Maka Rasulullah s.a.w terus mengahwinkan wanita
tersebut dengan lelaki yang berminat kepadanya itu. Ini semua bukti
melihat kepada muka wanita itu adalah harus dan bukan aurat.
Menurut Al-Qurtubi, suara wanita di saat berkata-kata bukanlah
termasuk aurat, lelaki dibolehkan bercakap-cakap atau berdialog dengan
wanita kerana ada hajat, demikian jugasebaliknya mereka dibolehkan
membuka muka dan tangannya kerana tujuan tertentu tetapi wanita tidak
dibolehkan memerdukan, melembutkan atau mengindahkan suaranya ketika
bercakap dengan lelaki, kerana perkara demikian boleh menimbulkan
berahinya dan juga membuat ia tergoda dan suka. Dengan demikian sangat
dianjurkan bagi kaum wanita untuk tidak berdialog dengan kaum lelaki
yang bukan mahramnya dan juga sebaliknya melainkan kerana ada hajat atau
sebab-sebab yang munasabah, kerana suara, muka dan tangan seorang
wanita sejak semula jadinya memang lembut dan menarik serta dapat
menggoda kaum lelaki, apalagi sekiranya dibuat-buat sehingga menjadi
lebih lembut dan menggiurkan.
Dalam ketentuan syariah yang lebih berhati-hati (warak), dimakruhkan
kepada kaum wanita untuk meninggikan suara dalam membaca al-Quran,
demikian pula tidak disyariatkan ‘azan’ kecuali untuk jemaah wanita
sahaja, bahkan di dalam syariat fikah, apabila seorang wanita ingin
menegur kesilapan yang dilakukan oleh imam di dalam solat berjemaah,
maka ia tidak boleh menegur dengan membaca ‘tasbih’ sebagaimana yang
dilakukan oleh lelaki, tetapi cukup dengan menepuk tangannya sahaja
sebagaimana yang disebutkan di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam
Bukhari dan Muslim.
Demikian pula wanita tidak disyariatkan untuk membaca bacaan-bacaan
dalam sembahyang dengan bacaan yang nyaring pada sembahyang Maghrib,
Isyak dan Subuh sebagaimana yang disyariatkan bagi kaum lelaki sewaktu
melakukan sembahyang sendirian. Semua ini menunjukkan bahawa wanita
mesti menjaga dan berhati-hati terhadap fitnah yang boleh disebabkan
oleh suara dan perhiasan mereka, bukan bermakna suaranya dan perhiasan
yang zahir merupakan aurat. Di antara yang menggoda lelaki adalah derai
tawa (ketawa) seorang wanita di depan mereka, apalagi jenis ketawa yang
memberahikan. Demikian pula senyuman diiringi dengan ketawa kecil yang
seksi lagi menggoda, inilah yang sangat dilarang oleh agama kerana untuk
menjaga harga diri wanita dan juga mencegah daripada timbulnya fitnah.
Sama juga membunyikan perhiasan yang tersembunyi di kakinya.
Jika perkara tersebut dikatakan aurat, kenapa Rasulullah s.a.w
sendiri pernah mengizinkan isteri baginda melihat pertunjukan dua orang
lelaki Habsyi bermain pedang di pekarangan masjid dan mendengar dua
wanita bernyanyi di rumahnya.
Ini berdasarkan hadis riwayat Bukhari dan Muslim, daripada Aisyah
r.a, katanya, “Pada suatu hari Rasulullah s.a.w masuk ke tempatku.
Ketika itu di sampingku ada dua orang gadis yang sedang mendendangkan
nyanyian tentang hari Bu’ats. Ku lihat Rasulullah s.a.w berbaring tetapi
dengan memalingkan mukanya. Pada saat itulah Abu Bakar masuk dan ia
marah kepadaku’. Katanya, ”Di tempat rumah Nabi ada seruling syaitan?”
Mendengar seruan itu, Nabi s.a.w menghadapkan muka baginda kepada Abu
Bakar dan berkata: “Biarkanlah kedua-duanya, hai Abu Bakar.”
Dalam satu peristiwa lain, Rasulullah s.a.w mendengar nyanyian
seorang wanita yang bernazar untuk memukul rebana dan bernyanyi di
hadapan Rasulullah s.a.w. Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad
dan Tarmizi, daripada Buraidah, menyebut: ”Suatu hari Rasulullah s.a.w
pergi untuk menghadapi suatu peperangan. Setelah baginda pulang dari
medan perang, datanglah seorang wanita kulit hitam lalu berkata, ”Ya
Rasulullah, aku telah bernazar, iaitu kalau tuan dipulangkan Allah
dengan selamat, aku akan menabuh rebana dan bernyanyi di hadapan tuan.
Mendengar hal itu, Rasulullah s.a.w. bersabda: ”Jika demikian nazarmu,
maka tabuhlah. Tetapi kalau tidak, maka jangan lakukan.”
Kesemua keterangan tersebut menunjukkan bahawa suara wanita dan
perhiasan yang zahir daripadanya bukan aurat. Rasulullah s.a.w juga
secara praktikal pernah berbicara dengan kaum wanita sepertimana ketika
menerima bai’at daripada kaum ibu sebelum dan sesudah hijrah. Bahkan
dari segi syarak, baginda tidak pernah menghalang kaum wanita untuk
melaksanakan urusan jual beli, menyampaikan ceramah, mengaji al-Quran,
membaca qasidah atau syair. Jika suara wanita itu dianggap aurat, sudah
tentu dari segi hukum syarak dianggap haram.
Seni bacaan al-Quran adalah termasuk dalam seni Islam yang mempunyai
nilai sastera yang tinggi, indah dan juga mempunyai seni bacaannya yang
unik. Apakah salah kaum wanita mempelajari dan membacanya kerana selain
daripada kandungan kata dan pesan yang ingin disampaikan al-Quran, juga
dari segi susunan kata dan kalimatnya yang menyangkut soal nada dan
susunannya dapat memukau dan menginsafi sesiapa sahaja yang
mendengarnya. Allah s.w.t. berfirman dalam surah al-Muzzammil ayat 4
yang bermaksud: ”Bacalah al-Quran dengan sebaik-baik (Tartil)”.
Imam Bukhari dan Abu Daud juga meriwayatkan sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud:
“Perindahkan al-Quran dengan suara kamu.”
Bukankah semua ini menunjukkan bahawa menyanyikan al-Quran tidak
dilarang dan kerana itu menyanyi secara umum pun tidak dilarang kecuali
nyanyian itu tidak selari dengan tuntutan Islam. Sebagai seni Islam,
satu ciri yang dianggap positif ialah ia tidak berkisar di sekitar
manusia individu, ia mempunyai orientasi sosial dan terpancarnya
keperluan bersama manusia.
Oleh hal yang demikian, kita seharusnya tidak menyempitkan pemikiran
kita apabila berbicara mengenai aurat wanita. Keterangan ayat al-Quran
dan hadis, ditambah dengan kisah-kisah yang dapat dijadikan teladan pada
zaman Rasulullah s.a.w dahulu seharusnya membuka mata fikir kita untuk
tidak terus ‘menzalimi dan menghukumi’ wanita secara sewenang-wenangnya.
Oleh Umar Luqmanhttp://www.terangbulan.net
Comments
Post a Comment