Untuk Tahu Tanda-Tanda Kematian
Tanda-Tanda Kematian
by: USTAZ AHMAD ADNAN FADZIL
Soalan:
Assalammualaikum, tersebar dalam internet mengenai tanda-tanda
sebelum ajal menjelang bagi umat Islam seperti 100 hari sebelum mati
badan akan mengalami getaran sesudah asar, 40 hari sebelum meninggal
akan berdenyut pusat, juga berlaku sesudah asar. soalannya, sejauh
manakah kesahihan tanda-tanda ini sedang tidak diketemui sebarang nas
atau dalil dari Al-Quran atau Sunnah. Sedang ada yang mengatakan ia
pandangan segelintir ulama. Dan apakah hukum jika ia dijadi iktiqad? dan
apakah hukum jika menolaknya? Sekian.
Jawapan:
Sesuatu yang tidak sabit dengan nas dari al-Quran atau as-Sunnah,
tidak harus dijadikan iqtiqad. Termasuklah juga perkara-perkara ghaib.
Urusan aqidah dan kepercayaan adalah urusan agama. Oleh itu, tiada
siapapun harus mendakwa sesuatu itu sebagai keyakinan agama atau amalan
agama melainkan ia wajib mendatangkan dalil yang soheh dari al-Quran
atau as-Sunnah. Sabda Nabi -sallallahu alaihi wasallam-; “Sesiapa
mereka-reka dalam urusan kami ini (yakni urusan agama) apa-apa yang
bukan darinya, maka ia adalah tertolak”. Adapun suatu dakwaan yang
dibuat atas dasar pengalaman, kajian, penelitian dan sebagainya; bukan
atas dasar agama, itu terserah kepada setiap individu sama ada untuk
menerima atau menolaknya berpandukan penilaian akal masing-masing.
Kesimpulannya, orang yang mendakwa tanda-tanda kematian itu adalah
dari agama, wajiblah ia mendatangkan dalil dari al-Quran atau as-Sunnah.
Jika ia mendakwa ianya dari pengalaman atau penelitian, terserahlah
kepada masing-masing untuk mempercayainya atau tidak.
Tanda-tanda kematian yang baik (husnul-khatimah)
Apa yang jelas terdapat nas tentangnya ialah tanda-tanda kematian yang baik (husnul-khatimah) iaitu:
1. Mati dengan mengucap kalimah syahadah
Sabda Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam-;
مَنْ كَان آخِرَ كَلامِه لا إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ دَخَلَ الجَنَّةَ
“Sesiapa yang ucapan terakhirnya (sebelum mati) ialah Lailahaillallah, maka ia akan masuk syurga”. (Riwayat Imam al-Hakim dari Mu’az bin Jabar –radhiyallahu ‘anhu-. Kata al-Hakim; Hadis ini sanadnya soheh.)
2. Berpeluh di dahi
Sabda Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam-;
اَلْمُؤْمِنُ يَمُوْتُ بِعَرَقِ الْجَبِيْنِ
“Seorang mukmin mati dengan berpeluh dahinya”. (Riwayat Imam Ahmad, at-Tirmizi, an-Nasai dan al-Hakim dari Buraidah –radhiyallahu ‘anhu. Kata Imam at-Tirmizi; hadis ini hasan. Menurut al-Hakim; hadis ini adalah soheh. Tashih al-Hakim itu dipersetujui Imam az-Zahabi. (Lihat; Faidhul-Qadier, hadis no. 9145))
Maksud hadis di atas ialah; jika kelihatan pada dahi si mati
renik-renik peluh, maka itu tanda bahawa ia mati dalam iman. Sebab
terjadinya renik-renik peluh itu menurut sebahagian ulamak ialah kerana
malunya kepada Allah yang memberi rahmat kepadanya sedangkan masih ada
dosanya kepada Allah. Sebahagian ulamak pula berkata; orang mukmin tidak
terlepas dari merasai kepayahan ketika mati, namun kepayahan yang
dihadapinya ringan sahaja iaitu hanya sekadar kepayahan yang menerbitkan
peluh yang berpercikan pada dahi. (Faidhul-Qadier, hadis no. 9145)
Dalam satu hadis yang lain, Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam- bersabda;
لَقِّنُوْا مَوْتَاكُمْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ
اللهُ فَإِنَّ نَفْسَ الْمُؤْمِنِ تَخْرُجُ رَشْحًا وَنَفْسُ الْكَافِرِ
تَخْرُجُ مِنْ شِدْقِهِ كَمَا تَخْرُجُ نَفْسُ الْحِمَارِ
“Ajarilah orang yang hampir mati di antara kamu Lailahaillallah. Sesungguhnya ruh orang beriman akan keluar dengan bercucuran peluhnya. Adapun ruh orang kafir akan keluar dari rahangnya sebagaimana keluarnya ruh kaldai”. (Riwayat Imam at-Thabrani dari Abdullah bin Mas’ud –radhiyallahu ‘anhu-. Kata Imam al-Haithami; sanad hadis ini adalah hasan. (Lihat; al-Asas Fi as-Sunnah, Sa’id Hawa, jil. 3, hlm. 1164, hadis no. 1112)).
3. Mati ketika sedang melakukan amal soleh
Sabda Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam-;
مَنْ قَالَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ
اِبْتِغَاْءَ وَجْهِ اللهِ خُتِمَ لَهُ بِهَا دَخَلَ الْجَنَّةَ وَمَنْ
صَامَ يَوْمًا اِبْتِغَاْءَ وَجْهِ اللهِ خُتِمَ لَهُ بِهَا دَخَلَ
الْجَنَّةَ وَمَنْ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ اِبْتِغَاْءَ وَجْهِ اللهِ خُتِمَ
لَهُ بِهَا دَخَلَ الْجَنَّةَ
“Sesiapa mengucapkan Lailahaillallah semata-mata kerana mengharapkan keredhaan Allah, lalu ia mati dengan kalimah itu, maka ia akan masuk syurga. Sesiapa berpuasa pada satu hari kerana mengharapkan keredhaan Allah, lalu ia mati ketika sedang berpuasa itu, maka ia akan masuk syurga. Sesiapa bersedekah dengan satu sedekah kerana mencari redha Allah, lalu ia mati sesudah bersedekah itu, maka ia akan masuk syurga”. (Riwayat Imam Ahmad dari Huzaifah –radhiyallahu ‘anhu-. Berkata Imam al-Haithami di dalam Majma’ az-Zawaid; “Para perawi hadis ini adalah tsiqah”. Menurut Syeikh al-Albani; hadis ini adalah soheh. (Lihat; Ahkam al-Janaiz)).
(Tuan-tuan/puan-puan yang ingin membaca lebih lanjut tentang kematian
dan hal-hal berkait dengannya boleh dapatkan buku tulisan saya “Rahsia
Kematian, Alam Barzakh dan Roh”. Ebook sila dapatkan di
(http://ebook-ilmudanulamak.blogspot.com/)).
Wallahu a’lam.
Rujukan;1.Rahsia Kematian, Alam Barzakh & Roh, Ustaz Ahmad Adnan bin Fadzil.
Sumber: http://fitrahislami.wordpress.com/
http://myibrah.com
Comments
Post a Comment