Kesilapan Kerap Wanita Tentang Aurat 
 
-          http://www.zaharuddin.net/
Kesilapan Kerap Wanita Tentang Aurat
Kejahilan wanita Islam hari ini tentang penutupan aurat. Di manakah kesilapan penutupan aurat wanita hari ini?. Jawabnya seperti berikut :-
KESALAHAN PERTAMA : Aurat itu adalah memakai tudung sahaja.
KESALAHAN KEDUA : Bertudung tetapi ber'T-Shirt' berlengan pendek.
KESALAHAN KETIGA : Bertudung tetapi baju kebarungnya terbelah kainnya.
KESALAHAN KEEMPAT : Bertudung tetapi bajunya sendat, sempit dan nipis lalu memaparkan bentuk kawasan-kawasan mudah 'menggoda'.
KESALAHAN KELIMA : Bertudung tetapi amat longgar dan menayangkan jambul dan hujung rambutnya.
KESALAHAN KEENAM : Bertudung tetapi hanya memakainya di pejabat/sekolah sahaja. Tidak di sekitar rumah, pasaraya dan sebagainya.
KESALAHAN KETUJUH : Bertudung tetapi tudungnya dilempar ke belakang leher, maka terdedahlah dadanya dari ditutupi kain tudung.
KESALAHAN KELAPAN : Bertudung tetapi dengan tudung yang amat nipis sehingga boleh diihat sanggul, leher, tengkuk dan dadanya.
KESALAHAN KESEMBILAN : Bertudung tetapi menaiki motor sambil menayangkan betis sepanjang jalan.
Diriwayatkan dalam sebuah Hadith : Allah sentiasa merahmati para wanita yang memakai seluar panjang (di sebelah dalamnya) (Riwayat Al-'Uqayli, Dar Qutni dari Abu Hurairah, Musannaf Abd Razak, no 5043; Kanzul Ummal, no 41245) .
Menurut Imam Mujahid, hadith ini berlaku di satu ketika ada seorang wanita jatuh dari kenderaannya sehingga terselak kainnya di hadapan Nabi dan para sahabat, maka dengan segera Nabi SAW memalingkan wajahnya, maka para sahabat berkata dia (wanita itu) memakai seluar. Lalu sebagai respond Rasulllah SAW memuji dan menyebut hadith di atas. ( Al-Bayan wa At-Ta'rif, Ibn Hamzah al-Husyani, 3/ 252, no 1831)
Berdasarkan dalil ini juga, bermakna Allah sentiasa melaknati wanita yang tiadk berseluar panjang (di sebelah dalamnya) semasa naik kenderaan. Demikian menurut kaedah Mafhum Mukhalafah di dalam ilmu Usul Fiqh.
KESALAHAN KESEPULUH : Bertudung dan sempurna penutupan aurat tubuhnya tetapi memanja-manjakan suaranya ketika berinteraksi dengan lelaki. Samada menyanyi mahupun bernasyid. Tiada dakwah yag sesuai buat wanita menerusi nyanyian kerana sesaat sahaj ia berada di atas pentas dengan pakaian canggihnya, seribu mata lelaki yang memandangnya..kita tidak tahu dimanakah mata lelaki itu memandang. Suaranya yang merdu juga membuatkan lelaki yang rosak hatinya akan dibuai nafsu, walaupun penasyid wanita itu sedang mendendangkan lagu ketuhanan.
Larangan ini datang dari Firman Allah SWT : "Janganlah perempuan-perempuan itu berlaku lemah dengan perkataannya, sebab akan menaruh harapan orang yang dalam hatinya ada penyakit." (al-Ahzab: 32)
Sebahagian wanita menyangka bahawa tutup aurat tu adalah tutup rambut sahaja. Ia adalah tidak tepat sama sekali. Asasnya adalah dari firman Allah SWT: ertinya :
"Hendaknya mereka itu melabuhkan tudungnya sampai ke dadanya, dan JANGANLAH KAMU MENDEDAHAKN AURAT DAN PERHIASAN KAMU KECUALI APA YANG TERZAHIR." (an-Nur: 31)
Pengertian khumur (tudung), iaitu semua alat yang dapat dipakai untuk menutup kepala. Sedang apa yang disebut 'juyub' kata jama' (bentuk plural) dari kata jaibun, yaitu belahan dada yang terbuka, tidak tertutup oleh pakaian/baju.
Setiap perempuan Islam wajib menutup kepalanya dengan tudung dan bahagian dadanya termasuk juga leher, sehingga semua tempat-tempat yang boleh membawa fitnah tertutup dari perkara yang memungkinkan dilihat oleh orang-orang yang jahat hatinya.
Menurut Syeikh Dr Yusof Al-Qaradawi yang dimaksud perhiasan perempuan dalam ayat itu pula, iaitu apa saja yang dipakai berhias dan untuk mempercantik tubuh, baik berbentuk ciptaan asli seperti wajah, rambut dan potongan tubuh, ataupun buatan seperti pakaian, perhiasan, make-up dan sebagainya.
Dalam ayat di atas Allah memerintahkan kepada orang-orang perempuan supaya menyembunyikan perhiasan tersebut dan melarang untuk dinampak-nampakkan. Allah tidak memberikan pengecualian, melainkan apa yang terzahir. Oleh karena itu para ulama kemudian berbeza pendapat tentang erti apa terzahir itu serta ukurannya.
Misalnya sahabat besar Nabi seperti Ibnu Abbas r.a, ia berkata dalam menafsirkan apa yang terzahir itu adalah : celak dan cincin.
Yang berpendapat seperti ini ialah sahabat Anas Bin Malik. Justeru, harus dilihat celak dan cincin wanita, bererti boleh dilihatnya juga kedua tempatnya pemakaiannya, iaitu muka dan kedua tapak tangan. Demikianlah apa yang ditegaskan oleh ulama Tabien seperti Said bin Jubair, 'Atha', Auza'i dan lain-lain.
Bagaimanapun Ummul Mukminin Aisyah r.a, Qatadah dan lain-lain menisbatkan gelang sebagai perhiasan yang boleh dilihat. Dengan demikian, maka tempat letak gelang iaitu di pergelangan tangan adalah dibolehkan jika tiada fitnah. Tetapi berkenaan batasnya dari pergelangan sampai ke siku, masih diperselisihkan. Seeloknya di jauhi dari mendedahkannya. 
Menurut Syeikh Al-Qaradawi juga, ini tidak sama dengan make-up dan cat-cat yang biasa dipakai oleh perempuan-perempuan zaman sekarang untuk memakai gincu dan bedak merah di pipi serta kuku. Make-up ini semua termasuk berlebih-lebihan yang sangat tidak baik, yang tidak boleh dipakai kecuali di dalam rumah. Sebab perempuan-perempuan sekarang memakai itu semua di luar rumah, adalah untuk menarik perhatian laki-laki. Jadi jelas hukumnya adalah haram.
Namun, kiranya sesempurna mungkin seorang muslimah harus bersungguh-sungguh untuk menyembunyikan perhiasannya, termasuk wajahnya itu sendiri kalau mungkin, demi menjaga meluasnya kerusakan dan banyaknya kefasikan di zaman kita sekarang ini. Lebih-lebih kalau perempuan tersebut mempunyai paras yang cantik yang sangat dikawatirkan akan menimbulkan fitnah.
"Dan hendaknya mereka itu tidak menampak-nampakkan aurat dan perhiasannya kecuali terhadap suami atau ayahnya." (an-Nur: 31)



Tujuan Tuntutan Menutup Aurat
Tutuplah Aurat Kamu Wahai Sahabatku...
Berdasarkan dalil Al-Quran dan al-Hadith, amat jelas bahawa isu aurat bukanlah isu remeh dan cabang. Ia adalah termasuk dalam katergori hukum qati'e dan usul. Malah ia juga merupakan salah satu dosa utama yang amat diperjuangkan oleh Syaitan. Ini adalah kerana, dengan terbukanya aurat, maka ia boleh mencambahkan dosa-dosa lain seperti zina, mengandung anak luar nikah, bercerai suami isteri akibat curang, membunuh anak luar nikah, putusnya hubungan keluarga dan pelbagai lagi. Perihal Syaitan mensasarkan dosa 'buka aurat' ini sebagai dosa pilihan utamanya ada disebutkan dalam Al-Quran dari firman Allah ertinya :-
" Maka Syaitan membisikkan fikiran jahat kepada keduanya untuk menampakkan kepada keduanya yang tertutup dari mereka iaitu auratnya .." Al-A'raf : 20)
Ringkasnya, antara tujuan utama diwajibkan umat Islam lelaki dan wanita untuk menutup aurat adalah :-
a)       Perbezaan dengan binatang.
Allah SWT berfirman :
" Wahai anak Adam, telah kami turunkan buat kamu pakaian yang boleh menutup aurat-aurat kamu dan untuk perhiasan" ( Al-A'raf : 26)
Amat jelas dari ayat ini, penutupan aurat ditujukan kepada sesiapa sahaja yang termasuk dalam kategori anak Adam iaitu manusia. Justeru barangsiapa yang berpaling dari arahan ini, secara langsung ia menjatuhkan tahapnya selari dengan binatang yang tiada cukup kemampuan dan aqal bagi menjalankan arahan penutupan aurat.
b)       Agar kaum wanita tidak disakiti
Bersandarkan firman Allah SWT dari surah Al-Ahzab ayat 59.
c)        Tanda atau seperti uniform kepada penganut agama Islam.
Ia juga boleh difahami dari surah Azhab ayat 59 tadi apabila Allah SWT menyebut : « .. yang demikian itu lebih memastikan mereka agar dikenali (sebagai wanita Islam).. »
Dari sini jelas, menunjukkan salah satu fungsi tutupan aurat juga adalah sebagai syiar diri sebagai penganut Islam. Firman Allah : « Barangsiapa yang membesarkan syiar Allah maka ia adalah dari tanda ketaqwaan hati » 
d) Tanda profesionalism dalam sistem pemakaian Islam. Kita dapat memerhati bagaimana 'trend' sesebuah organisasi atau restoran hebat hari ini pasti meletakkan 'dress code' tertentu bagi kakitangannya dan para tetamunya. Ia pastinya bertujuan penjagaan standard khas bagi organisasi dan restoran itu di tahap tertentu. Sebagai contoh, kita tidak akan dapat melihat individu berselipar Jepun di sebuah Persidangan Antarabangsa di PICC, Putrajaya mahupun di kalangan kakitangan PETRONAS di pejabat mereka di Menara Berkembar. Semua menjaga 'standard' berbanding Tauke kedai runcit yang tidak beruniform.
Justeru, Islam adalah satu agama dan cara hidup yang profesional pastinya begitu lengkap menyediakan panduan melengkapi setiap sudut kehidupan manusia. Dari hal-hal yang sulit seperti urusan di dalam tandas hinggalah ekonomi dan kenegaraan. Walaupun demikian, Islam tidak mengarah umatnya membuat perkara yang tidak rasional, justeru, sudah tentu 'standard'  pemakaian yang diletakkan ini tidak membebankan bahkan ia amat bertepatan dengan logik aqal manusia yang sihat.
e)       Sebagai ujian bagi manusia untuk melihat tahap ketaatan mereka kepada Allah SWT.
Firman Allah ertinya : Dijadikan hidup dan mati adalah untuk menguji siapakah yang terlebih baik amalannya" (Al-Mulk : 2)
===============================
Allah SWT berfirman :-
"Hai Nabi! Katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mu'min semua hendaklah mereka melabuhkan jilbab-jilbab mereka atas (muka-muka) mereka. Yang demikian itu lebih memastikan mereka agar dikenali (sebagai wanita Islam) supaya mereka tidak diganggu." (al-Ahzab: 59)
Jilbab, iaitu pakaian yang lebarnya semacam baju kurung untuk dipakai oleh kaum wanita bagi menutupi tubuh badannya. Syeikh Dr Yusof Al-Qaradawi menerangkan "Sebahagian perempuan Jahiliah apabila keluar rumah, mereka suka menampakkan sebahagian kecantikannya, misalnya dada, leher dan rambut, sehingga mereka ini diganggu oleh laki-laki fasik (jahat) dan yang suka berzina, kemudian turunlah ayat di atas yang memerintahkan kepada orang-orang perempuan Islam untuk melabuhkan jilbabnya itu sehingga semua bahagian-bahagian tubuhnya yang boleh membawa fitnah itu tidak kelihatan. Dengan demikian secara zahirnya pula mereka itu akan dikenali sebagai wanita yang terpelihara ('afifah) serta tidak mudah diganggu oleh orang-orang yang suka kejahatan atau orang-orang munafik.
Jadi jelasnya, bahawa ayat tersebut memberikan 'illah (alasan) utama perintah ini adalah kerana bimbang wanita muslimah diganggu oleh orang-orang fasik dan menjadi perhatian orang-orang yang suka berzina. Bukanlah ketakutan yang timbul dari perempuan itu sendiri atau karena tidak percaya kepada mereka, sebagaimana anggapan sebahagian orang, tetapi ia adalah kerana sebahagian wanita yang suka menampakkan perhiasannya, berjalan dengan penuh lenggang lengguk dan bicaranya dibuat-buat manja, sering menarik perhatian nafsu lelaki dan menjadikannya sasaran orang-orang yang suka berzina. (Petikan dari kitab Al-Halal wal Haram fil Islam dengan sedikit pindaan)
Ayat ini juga jelas menunjukkan bahawa salah satu target utama menutup aurat yang diletakkan oleh Allah SWT adalah sebagai kaedah dan cara terbaik bagi mengelakkan wanita Islam dari diganggu dan disakiti.
-          http://www.zaharuddin.net/


Hijab Dan Aurat (1)
Haram= dibuat dapat dosa ditinggal dapat pahala
Wajib= dibuat dapat pahala ditinggal dapat dosa
Sunat = dibuat dapat pahala ditinggal tiada apa-apa
Makruh = dibuat tiada apa-apa ditinggal dapat pahala
Harus = dibuat tiada apa-apa ditinggal tiada apa-apa
(Ada beza antara istilah harus dalam Bahasa Indonesia  dan Bahasa Melayu)

Muhrim = mereka yang haram dikahwini

Ajnabi = mereka yang boleh dikahwini         

Hijab

Hijab ialah sesuatu yang digunakan untuk menutup sesuatu.

Aurat

*Aurat ialah sesuatu yang seseorang merasa malu jika ia terdedah.
*Aurat sesuatu yang dipandang tidak baik jika ia dibuka, didedahkan.

Aurat dalam solat

*Lelaki: semua anggota di antara pusat dan lutut. Pusat dan lutut mesti ditutup.
*Perempuan: seluruh badan, kecuali muka dan tapak tangan.
*Anggota aurat ini tidak boleh terdedah sewaktu solat. Jika ia terdedah ketika solat dikira batal

Di luar solat

*Lelaki: semua anggota di antara pusat dan lutut.
*Perempuan: seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan.
*Lelaki dan perempuan Islam haram mendedahkan anggota aurat.

Apakah tumit wanita aurat ?. Khilaf.......
1.      Jumhur: aurat
Aurat bagi mereka yang tabiat kerjanya tidak mendedahkan tumit. Bukan aurat bagi wanita yang tabiat kerjanya mendedahkan tumit. (pendapat pilihan)

Aurat sesama wanita Islam

Anggota di antara pusat dan lutut. Haram sesama wanita Muslimah mendedahkan anggota di antara pusat dan lutut.

Aurat wanita  Islam dengan wanita  bukan Islam.

*Pendapat 1: seluruh badan, kecuali muka dan tapak tangan, kecuali perempuan kafir itu beradab mulia.
*Pendapat 2: sama seperti aurat dengan wanita Islam: anggota antara pusat dan lutut
*Pendapat 3: anggota yang pada kebiasaannya terdedah semasa wanita membuat kerja-kerja rumah:  kepala, tengkuk, leher, tangan hingga ke siku,  kaki  hingga ke paras bawah lutut. (pendapat pilihan)

Aurat lelaki  Muslim dengan lelaki dan perempuan  Islam dan bukan Islam :
Anggota di antara pusat dan lutut.

Aurat pandang dan sentuh.
*Perbincangan di atas menjelaskan anggota aurat yang haram didedahkan antara silang jantina dan sama jantina.
*Perbincangan berikut menjelaskan  hukum memandang dan menyentuh anggota aurat dan bukan aurat silang jantina dan sama jantina.

Pandang dan sentuh antara suami isteri:
*Suami harus lihat dan sentuh seluruh tubuh isteri, kerana jimak harus, maka pandang dan sentuh pun harus.
*Isteri  harus lihat dan sentuh seluruh tubuh suami, alasan sama.
*Suami isteri boleh lihat faraj tetapi makruh.

Pandang dan sentuh  silang jantina mahram:
*Lelaki mahram boleh melihat anggota-anggota bukan aurat : yang biasa terdedah sewaktu perempuan di rumah:  muka, kepala, tengkuk, dua tangan hingga ketapak tangan, kaki hingga ke lutut.

*Lelaki mahram haram melihat anggota aurat wanita mahram: yang bukan anggota luaran di atas : dada, payudara, belakang, pinggul, paha dan faraj.
*Lelaki mahram boleh sentuh tanpa alas anggota bukan aurat mahram,  jika aman fitnah.
*Lelaki mahram haram menyentuh tanpa alas semua anggota aurat wanita mahram.
*Lelaki mahram boleh menyentuh anggota aurat wanita mahram beralas  jika aman fitnah.

Apa yang boleh dan tak boleh dipandang dan disentuh lelaki mahram itulah juga yang boleh dan tak boleh dipandang dan disentuh wanita pada lelaki mahram, dengan perhatian bahawa aurat lelaki ialah anggota antara pusat dan lutut.

Pandang dan sentuh sesama lelaki Muslim dan bukan Muslim.
*Lelaki Muslim boleh melihat dan menyentuh anggota bukan aurat lelaki Muslim dan bukan Muslim
*Lelaki Muslim haram melihat dan menyentuh anggota aurat lelaki Muslim dan bukan Muslim

Lelaki boleh kucup (bukan bibir) lelaki yang baru kembali dari perjalanan jauh jika aman dari fitnah.

Pandang dan sentuh antara lelaki dan lelaki  cantik.
*Lelaki cantik ialah lelaki yang memiliki kecantikan dan perawakan mirip wanita.
*Lelaki boleh melihat dan menyentuh lelaki cantik tanpa syahwat
*Lelaki haram melihat dan menyentuh lelaki cantik dengan syahwat

Pandang dan sentuh antara perempuan Muslim dan bukan Muslim.
*Perempuan Islam boleh melihat seluruh anggota wanita bukan Islam kecuali anggota di antara pusat dan lutut
*Perempuan bukan Islam boleh lihat anggota wanita Islam yang boleh dilihat oleh lelaki mahram: rambut, kepala, muka, tengkuk, dua tangan hingga siku dan kaki hingga ke paras lutut

Pandangan dan sentuhan yang diharuskan ialah yang tidak disertai syahwat.

Pandang dan sentuh silang jantina ajnabi.
*Konsep dasar  dalam persoalan ini ialah tuntutan syarak supaya merundukkan pandangan.
*Perempuan dan lelaki ajnabi boleh lihat anggota bukan aurat atas keperluan muamalat
*Perempuan dan lelaki ajnabi haram melihat anggota aurat
*Perempuan dan lelaki ajnabi haram menyentuh tanpa alas anggota aurat dan bukan aurat kerana tidak ada keperluan.

Keharusan pandang dan sentuh dengan syarat tanpa syahwat dan aman fitnah.

Lihat dan sentuh antara silang jantina ajnabi  kerana hajat/darurat.
Lelaki dan perempuan boleh lihat dan sentuh anggota aurat (termasuk faraj) kerana hajat dan darurat :
- Kadi dan saksi boleh lihat aurat wanita untuk keperluan fungsi sebagai saksi dan kadi.
- Lelaki dan perempuan ajnabi ajnabi boleh lihat anggota aurat untuk tujuan perubatan.
- Lelaki ajnabi boleh lihat wanita untuk tujuan kahwin. Syarat boleh lihat :

1.Lelaki terbabit yakin ibu bapa perempuan itu akan menerimanya
2.Lihat tanpa syahwat
3.Lihat kadar yang harus sahaja
- pendapat 1: muka dan tapak tangan sahaja
- pendapat 2 : anggota yang pada kebiasaannya terdedah, muka, tengkuk,  kaki dan tangan.
- pendapat 3 : tempat-tempat yang biasanya ada daging.
- pendapat 4: semua tubuh kecuali faraj dan dubur
  Pendapat pilihan: anggota yang mudah terdedah dengan tidak
  membataskan kepada muka dan tapak tangan.
4.Boleh lihat perempuan yang hendak dipinang sahaja.


Hijab Dan Aurat (2)

Melihat perempuan tua

Perempuan tua bermaksud perempuan yang tidak lagi merangsang syahwat.
Boleh dilihat anggota yang pada kebiasaannya terdedah

Melihat anak perempuan yang masih kecil

Lelaki ajnabi boleh melihat seluruh badan anak perempuan masih kecil yang belum lagi merangsang syahwat. Jika merangsang syahwat haram.

Melihat gambar / bayang / adegan silang jantina ajnabi .
Gambar dan bayang seseorang dapat dilihat dalam keadaan berikut: gambar , filem, bayang dalam cermin, di sebalik cermin lut sinar dan di sebalik air jernih. Berbagai pandangan dan khilaf fukaha' dalam masalah ini. Ia disimpulkan seperti berikut.

1.Gambar.
a.      Boleh lihat gambar silang jantina ajnabi yang menutup aurat.
b.      Boleh lihat gambar suami/isteri walau pun tidak menutup aurat.
c.       Haram lelaki melihat gambar perempuan ajnabi yang hanya tutup anggota antara pusat dan    lutut. Dengan syahwat atau tidak. Ada pendapat yang mengatakan harus jika tanpa syahwat.
d.      Harus wanita melihat gambar lelaki ajnabi yang hanya menutup anggota antara pusat dan lutut tanpa syahwat. Haram jika ada syahwat.
e.      Haram lelaki dan wanita melihat gambar lelaki dan wanita bogel dengan syahwat atau tidak. Ada pendapat mengatakan boleh jika tanpa syahwat.

2.Gambar bergerak (seperti filem)
a.      Boleh lihat gambar bergerak lelaki dan perempuan ajnabi/yah yang menutup aurat.
b.      Boleh lihat  gambar bergerak suami/isteri walau pun tidak menutup aurat.
c.       Haram lelaki melihat gambar bergerak wanita ajnabi yang hanya menutup anggota antara pusat dan lutut. Dengan syahwat atau tidak. Ada pendapat mengatakan harus jika tanpa syahwat. (pendapat pilihan, haram)
d.      Haram melihat gambar bergerak lelaki dan wanita bogel. Dengan syahwat atau tidak. Ada pendapat mengatakan harus jika tanpa syahwat. (pendapat pilihan, haram)

3. Melihat bayang dalam cermin dan jasad di sebalik kaca lut sinar atau air jernih.
a.      Hanafiyah, haram melihat faraj dan aurat wanita (termasuk lelaki) di sebalik kaca lut sinar atau di sebalik air jernih. Harus melihat bayang-bayang aurat wanita (dan lelaki) dalam cermin. Bezanya, yang dilihat di sebalik kaca lut sinar dan air jernih ialah jasad, sedangkan bayang dalam cermin adalah bayang-bayang jasad, bukan jasad.
b.      Mazhab Zaidiyah, haram melihat aurat wanita (dan lelaki) di sebalik kaca telus, air jernih atau bayang dalam cermin atau lainnya.
c.       Pendapat pilihan, haram. Alasannya, tujuan pengharaman.

4. Melihat adegan-adegan sex.

Adegan-adegan sex boleh diklasifikasikan seperti berikut:-
a.      Single x, jika adegan itu filem, harus dengan syarat tanpa syahwat. Haram jika ada syahwat, di sebalik cermin lut sinar, di sebalik air jernih atau bayang-bayang dalam cermin.
b.      Duble x, haram dengan syahwat atau tidak. Di sebalik kaca, filem atau lainnya
c.       Triple x, haram dengan syahwat atau tidak. Di sebalik kaca, filem atau lainnya.
d.      Harus suami isteri melihat adegan sex mereka dalam filem, bayang dalam cermin atau lainnya.

Melihat semua kes ini kerana hajat atau darurat syar`ie dibolehkan sekadar keperluan.

Telanjang

Bertelanjang ditegah (Kisah seorang lelaki pikul batu kemudian kainnya tertanggal, beliau terus memikul batu hingga sampai ke tempatnya, kemudian baru mengambil semula kainnya. Perbuatan itu diperbetulkan oleh Rasulullah s.a.w.)

Bertelanjang bersendirian dalam khulwah juga ditegah. Sabda Rasulullah s.a.w.
"Allah lebih berhak untuk dimalui dari manusia".                      

Boleh mandi bertelanjang jika di dalam bilik bersendirian.
Boleh mandi telanjang suami isteri.

Berselimut telanjang.
Lelaki ditegah berselimut telanjang bersama lelaki lain, sekalipun keluarga terdekat. Begitu juga perempuan.

Adakah suara wanita aurat

Ada pendapat mengatakan suara perempuan aurat.
Ada pendapat mengatakan tidak.

Kesimpulannya:-
Suara wanita bukan aurat kerana ia suara perempuan. Tetapi ia aurat kerana sebab lain yang mendatang. Oleh itu tidak di tegah memperdengarkannya kepada ajnabi bila ada keperluan.

Lelaki ajnabi juga tidak ditegah mendengar suara wanita  ajnabiyah, dengan syarat suara itu tidak sengaja dimanja-manjakan, dilembut-lembutkan atau dikuat-kuatkan.

Lelaki ajnabi haram mendengar suara wanita dengan tujuan menikmatinya sekiranya beliau ada kemungkinan terfitnah/tergoda.

Beri salam antara lelaki dan wanita ajnabiyah.
Ada tiga pendapat:
a.      Haram, dengan syahwat atau tidak. Ini merujuk kepada pendapat yang mengatakan seluruh badan perempuan adalah aurat.
b.      Haram jika ada syahwat, dengan tujuan menikmati tangan wanita atau tidak aman fitnah. Pengharaman ini didasarkan kepada (menutup pintu kejahatan/maksiat)
c.       Rukhsah bersalaman dengan perempuan yang tidak lagi merangsang sex, kanak yang belum merangsang sex

Ketiga-tiga pendapat ini mengemukakan hujah masing-masing. Meneliti kepada perbincangan para fukaha' ini  kita tidak ragu-ragu membuat kesimpulan berikut:

a.      Bersalaman silang jantina ajnabi harus dengan syarat tanpa syahwat, aman fitnah, tiada unsur ingin menikmati satu atau dua pehak. Jika syarat ini tidak dipenuhi bersalaman silang jantina ajnabi adalah haram.
b.      Keharusan bersalaman silang jantina ajnabi mestilah dibatasi kepada hajat. Ia juga sepatutnya dibatasi kepada keluarga terdekat atau keluarga persemendaan. Tidak ada keperluan dan tidak ada hajat untuk ia diperluaskan kepada yang lain. Amat baik jika lelaki dan wanita Islam tidak memulakan salam silang jantina ajnabi. Tetapi jika orang lain yang memulakan sambutlah. Mungkin di situ ada hajat atau adab untuk memelihara air muka orang, terutama dalam majlis-majlis rasmi, ada liputan akhbar yang bukan di bawah kawalan kita.

Dengan ini mereka yang melakukannya atas dasar-dasar di atas tidak merasa janggal atau merasakan dia telah mengabaikan ajaran agamanya. Dan supaya perbuatannya tidak dianggap salah oleh orang yang melihatnya. Masalah ini adalah masalah ijtihadiyah...

(Alias Othman)




Comments

Popular posts from this blog