PANDANGAN SEORANG GURU TENTANG PTD 

 


Saya dimaklumkan bahawa terdapat sebuah puisi garapan seorang guru mengenai seorang PTD. Saya sebenarnya amat terkejut dengan pandangan ini. Puisi sebenarnya boleh menggambarkan jauh lebih daripada apa yang tertulis. Pemaklum tersebut telah menghantar puisi tersebut ke email saya. Saya baca dan saya tatapi. Di bawah ini saya sertakan puisi tersebut. Di akhir puisi tersebut saya juga sertakan nama penulisnya dan URL untuk pengesahan. Bahagian akhir merupakan pandangan saya ke atas puisi tersebut.

PTD Durjana

PTD Durjana,
menghapus jawatan guru mulia,
akan cemburu yang bergelar pendita,
hati PTD busuk seperti celaka,
dengki tak habis merampas takhta,
selama ini guru yang menjaga,
indah menawan sebutir permata,
tempat bekerja, sekolah tercinta.

PTD Durjana,
membuat rancangan memberi bahana,
kepada semua bergelar guru wibawa,
SBPA dihalusi, direka dan dicipta,
untuk masuk ke sekolah di Malaysia,
agar dapat mengguling ketua,
yang arif dialah guru panggil Guru Besar atau Pengetua.

PTD Durjana,
guru tiada memusuhi akan sesiapa,
namun mengapa PTD Durjana,
mulut ternganga seperti buaya,
hendak juga masuk tunjuk kuasa,
di tempat mendidik anak bangsa?

PTD Durjana,
perangai kalian tiada ubah seperti Ravana,
dalam epik Mahabhrata,
tiada habis mengaku bijaksana,
hakikatnya kalian pandai tiada ke mana,
kerna dahulu di sekolah aliran sastera!

PTD Durjana,
apa yang guru perlu lebih pelaksana,
bukannya kemasukan PTD Durjana,
kelak di mana guru mencari hala?
habis sudah dirampas semua,
jawatan yang tinggal hanyalah Guru Tua.

PTD Durjana,
berbelah setia tiada
kami guru kepada Seri Paduka Raja,
mahupun kepada tanah air negara,
hanya menyampah getik hanya senya pada,

PTD Durjana.
PTD Durjana,
kami guru ramai tiada terkata,
lebih besar dari tentera,
menunggu tiba cukupnya masa,
tatkala di hari dipalu rebana,
jangan sampai kapur berubah keris tembaga,
kelak kalian susah sengsara.

PTD Durjana,
ikutkan hati mahu sahaja aku berdoa,
agar kalian mati dalam hina,
kerana habis semua periuk belanga,
ditendang, dipecah porak peranda,
tunggak terbalik kerna angkara,
kau oranglah PTD Durjana.
Namun aku seorang sarjana,
hatiku tidak seperti ular sawa,
hanya mampu ku berdoa,
kalian mendapat pedoman Maha Perdana,
agar hati cerah seperti pelita.
Sekian sudah Cikgu Matno berbicara,
andai terasa ampun dipinta,
hanya sekadar lontaran suara,
yang tersimpan sekian lama.

MOHD. NOOR BIN ASCAL
KAMPAR

Untuk pengesahan sila ke linknya.

Ulasan :
  1. Durjana bermaksud celaka yang menyamai taraf dajjal. Maka KSN, KPPA, KSU termasuk KSU Kementerian Pelajaran, Ketua Pengarah, dan semua PTD termasuk saya sendiri adalah setaraf dajjal.
  2. Guru mulia bermaksud seorang yang sangat terpelihara akhlaknya tanpa pernah merendah-rendahkan orang lain, apa lagi meletakkan orang lain hingga ke taraf dajjal.
  3. Pendita bermaksud orang yang amat bijak. Melakukan sesuatu dengan ikhlas tanpa pernah memikirkan kuasa, balasan atau apa sahaja jauh sekali publisiti murahan. Pendita Zaaba contohnya amat jauh peri akhlaknya jika dibandingkan dengan Mohd Noor bin Ascal.
  4. Wibawa bermaksud seorang yang sangat tetap pendiriannya dan tahu apa yang dilakukannya. Orang yang wibawa tidak pernah takut tanpa sebab akan orang lain merampas tempat mereka. Malah orang yang wibawa akan sentiasa ditakuti akan merampas kuasa orang yang tidak berwibawa.
  5. Mendidik bermaksud membentuk sifat insaniah tanpa pernah mengetengahkan sifat kebinatangan dalam diri orang yang mendidik itu sendiri. Mendidik dengan sempurna akan menghasilkan manusia yang berkualiti secara total. Ertinya negara yang mempunyai pendidik pendita, bijaksana, dan wibawa akan bebas daripada perompak, perogol, peragut, penagih, dan penjenayah lain. Golongan ini juga didik oleh guru di sekolah. 
  6. Kerna dahulu bersekolah aliran sastera bermaksud lulusan sastera adalah bodoh dan tidak layak menjadi pemimpin. Hairannya, pelajar aliran sastera juga dididik oleh guru pendita, wibawa, dan bijaksana. Ertinya, pelajar sastera dididik oleh guru untuk menjadi sampah masyarakat.
  7. Berbelah setia tiada bermaksud PTD adalah golongan penderhaka pada kerajaan yang memerintah. Ertinya PTD semuanya menyokong pembangkang. Malah PTD sebenarnya menentang semua dasar negara.
  8. Namun aku seorang sarjana bermaksud golongan cendiakawan yang sentiasa membentangkan kertas kerja, mencipta ilmu, menghargai ilmu, dan hidup hanya untuk memikirkan ilmu bukan kuasa, pangkat, pujian, dan sentiasa mengungkit jasanya biarpun jasa itu sebesar anak kuman.
  9. Lebih besar dari tentera adalah satu nada ugutan yang guru-guru akan melakukan perkara yang tidak mampu kita ramal seperti demonstasi, mogok, atau meletak jawatan secara beramai-ramai yang mungkin akan diketuai oleh penulis puisi ini sendiri.
  10. PTD adalah saya. Saya dulunya seorang guru yang tidak pernah dengki dengan PTD. Sebaliknya saya meninggalkan profesion guru untuk menyertai PTD. Saya bukan jurusan sastera. Ijazah saya dalam Matematik. Master dalam MIS dan PhD dalam MIS. Namun saya sentiasa kagum dengan orang-orang sastera yang mampu mengubah dunia melalui pena mereka. 
  11. Kepada pelajar-pelajar sastera, jika guru-guru anda tidak sudi mengajar anda dengan ikhlas mendidik anda kerana mereka wibawa dan pendita, baca saja blog saya. Email saya jika anda perlukan bantuan saya. Saya bukan guru yang mulia, namun saya seorang manusia.
  12. ADIOS


Comments

Popular posts from this blog