Skip to main content





Konsep salam dan cara melafaznya
(satu penerangan ringkas)
Oleh USTAZ HAJI MOHAMAD BIN SHAFIE
Penasihat Agama,
Masjid Nurul Yaqin SS 7,
Kelana Jaya, Petaling Jaya.

MUQADDIMAH


SALAM ialah cara Allah mengajar kita menghormati sesama makhluk malah memerintahkan supaya tatacara ini dibudayakan. Justeru “SALAM”, walaupun nampak mudah dan ringan, namun ia bersangkutan/mengcakupi aspek ‘aqidah, ibadah dan akhlak. Ia merangkumi ucap selamat, doa, tawaran persahabatan, pengenalan keagamaan, ikatan keagamaan dan sebagainya.
 “Salam” itu sendiri adalah nama daripada nama “asma alhusna” yang membawa konotasi makna yang sungguh besar dan bererti. Ia menjadi alat/wasilah kasih sayang yang menggambarkan nilai-nilai akhlak yang mulia dan menjurus ke syurga.


CARA MEMBERI SALAM

Allah mengajar manusia bagaimana cara memberi salam (melalui al Quran) dengan Allah sendiri memberi salam kepada Nabi-nabi dengan lafaz: (rujuk ayat-ayat berkenaan):

 “ salamu alaika”
“ salamu ‘ala ………..”
Ini diulang lebih daripada 10 kali.

Allah pula mengajar manusia memberi salam dengan lafaz “ assalamu alaikum ……..). Ini diulang lebih dari 7 kali.

Malah memerintah manusia jangan masuk ke rumah melainkan selepas memberi salam. (Surah An Nur ayat 27 dan 61). Dan dalam surah Huud ayat 73, menambah dengan “wa rahmatullahi wa barakatuh”.

Ketika Allah menghormati Rasulullah (saw) di malam Mikraj, maka Allah menyebut “Assalamu Alaika Aiyuhann Nabii wa Rahmatulahhi wa Barakatuh”. Ini jelas menunjukkan tidak ada perkataan “Taala” selepas warahmatulah. Salam dalam Solat, jelas menjadi contoh terbaik yang Rasulallah (saw) ajarkan. Inilah salam yang menjadi rukun ibadat dan bermutu sebagai ibadat.

Salam mendahului perkataan/kalam lain dalam ucapan atau perbualan. Baginda Rasulallah (saw) tidak memulakan perkataan lain sebelum memberi salam, maka ulama merumuskan bahawa makruh memulakan/mendahulukan ucapan lain seperti menyebut nama gelaran, status dan sebagainya sebelum salam, malah tidak disunatkan juga “Basmalah” sebelum salam.

Kitab “at Targhib wat Tarhib” ada menyebut 26 hadits mengenai dan cara memberi salam dan ditambah 17 lagi hadits dalam bab (almusofahah) berjabat tangan.
Lafaz yang betul mengikut sunnah/hadits/para sahabat/tabi’in/ tabi’in at tabi’in dan ulama adalah:

“ assalamu alaika/assalamu alaikum wa rahmatullahi wa barakatuh”

dan elok kita berhenti pada “assalamu alaikum wa rahmatullah” supaya memberi peluang yang lebih baik kepada sahabat kita yang menjawabnya, selaras dengan maksud firman Allah di ayat 86, surah An Nisa’.

Selaras dengan hadits Rasullullah (saw) riwayat Abu Daud, at Tirmizi, al Baihaqi dan an Nasaii, daripada ‘Imran ibni Husain yang bermaksud, “telah datang seorang lelaki kepada Rasulullah (saw) lantas berkata “assalamu alaikum”, lalu baginda menjawab salam dan bersabda “sepuluh”. Kemudian datang seorang lagi memberi salam “assalamu alaikum wa rahmatullah” maka baginda menjawab lalu bersabda “dua puluh”. Maka datang seorang lagi lalu memberi salam “assalamu alaikum wa rahmatullahi wa barakatuh”, maka baginda menjawab dan bersabda “tiga puluh”
Dan daripada Suhail bin Muaz daripada bapanya “kemudian datang seorang lagi memberi salam “assalamu alaikum warahmatullahi wa barakatuhu wa maghfiratuh”, maka baginda menjawab dan bersabda “empat puluh” (iaitu kelebihan fadhilatnya). Hal yang sama ada diriwayatkan oleh Abu Hurairah.
Maka mafhum daripada hadits ini, ulama mengatakan bahawa kita bolehlah menambah di akhir salam dengan kalimat yang bersesuaian, tetapi bukan di tengah, seperti kalimah “ta’ala” selepas wa rahmatullah”. Rahmatullah ialah satu frasa yang bersifat tersendiri, dan bukan nama Allah atau gantinama ZatNya.

CARA MEMBERI SALAM YANG SALAH

Di Malaysia, ramai yang memberi ucapan salam dengan betul, malah telah membudayakan salam selaras dengan perintah Allah dan rasulNya. Namun terdapat sebahagian masyarakat termasuk kalangan ahli agama (ustaz) yang masih mengucapkan salam dengan cara yang salah. Mereka menyebut:

“Assalamu alaikum wa rahmatullahi ta’ala wa barakatuh”

Kalimat “TA'ALA” tidak pernah ada dalam sebutan Al Quran dan Hadits Rasulullah (saw). Menyebut demikian adalah menambah perintah Allah dan Rasulullah (saw). Baginda dalam banyak hadits-hadits telah memberi petunjuk yang cukup sempurna mengenai cara memberi salam.
Kita menyebut “Allahu Taala” atau “Suhanahu wa Taala” ketika memuja dan mengagungkan Zat Allah. Kita tidak menyebut “Rahmatullahi Taala” kerana rahmat itu pemberian Allah dan bukan ZatNya. Kita juga tidak menambah “Taala” pada sifat Allah seperti “Rahman/Rahim”. Kalimat seperti Fadzlullah, Maghrifatullah, Ridzwanullah dan sebagainya tidak boleh sama sekali ditambah dengan “Taala”. Jika ditambah, ia menjadi salah di segi konsep aqidah.

Disegi tata bahasa Arab pula “Rahmatullah” itu ialah “mudaf dan mudafu ilaih”. Perkataan Allah disitu berfungsi sebagai pengkhususan atau pembeza jenis “rahmat” itu. Yang terpenting, rangkapan “Rahmatullah” itu menyatakan rahmat itu “makhluk” Allah dan bukan zatNya.

Perkataan “Allah” selepas rahmat dalam rangkapan “Rahmatullah” itu berfungsi sebagai Makrifah (firmative) kepada rahmat yang pada dasarnya Nakirah (defirmative).
Meletakkan perkataan “TAALA” pada bukan nama zat Allah, bererti kita mempersekutukan Allah dengan makhlukNya. Ini sudah pasti salah disegi kesucian Aqidah; jika disengajakan maka ia menjadi syirik.
Terdapat pandangan yang mengatakan boleh di gunakan “TAALA” selepas Rahmat, Ridwan, Maghfirah dan sebagainya dengan merujuk kepada Huraian kitab Tafsir al Qurtubi dan Hadith yang dimuatkan dikitab Tafsir al Alusi. Yang terdapat dalam al Qurtubi itu hanya pada pandangan ulama sahaja tanpa sandaran dalil. Ia bertentangan dengan ajaran al Quran dan Hadith Rasulullah serta amalan ulama muktabar. Manakala hadith dalam kitab al Alusi jelas cetakan yang salah kerana tidak sama dengan hadith yang sama riwayat Muslim dan Bukhari.
Menambah perkataan berlainan dalam susunan salam yang diajar Allah dan RasulNya adalah mendustakan hadits/sunnah Rasulullah (saw). Jika ini dilakukan dengan sengaja, maka adalah dosa besar dan mesti bertaubat segera. (Hadits raiwayat Bukhari dan Al Tirmizi daripada Abdullah bin ‘Amru bin al ‘Aas), bermaksud : “… dan sesiapa yang sengaja membohongi aku, maka ambillah tempatnya di neraka.”

Tetapi jika berlaku tanpa disedari sebagai kesalahan, maka diharap Allah mengampuninya dan memberi taufiq supaya ia dibetulkan. Dan jika ditegur, hendaklah serta merta berhenti.

Amalan salam yang salah ini, malangnya, hanya berlaku di Malaysia sahaja.

Amalan yang salah ini, sewajarnya diperbetulkan segera bagi mengelakan masyarakat Islam daripada terkeliru. Para Pendakwah/ Ustaz yang selama ini tersasul atau tersilap, mestilah membetulkan diri demi kesucian ajaran Allah dan RasulNya.

MENGAPA TERJADI SALAH?

Kebanyakan umat Islam tidak pernah belajar mengenai salam. Mereka lahir dalam masyarakat yang telah ada budaya Salam. Di sekolah-sekolah telah dibiasakan memberi salam, tetapi haqiqat bagaimana cara yang betul, tidak atau jarang sekali diajar. Salam menjadi budaya ikut-ikutan tanpa realisasi makna dan tujuananya.

Ramai kawan atau guru/ustaz yang secara tidak sedar memberi ucapan salam yang tidak selaras dengan hadits dan firman Allah, berterusan sepanjang masa dan keadaan , tanpa teguran dan pembetulan, malahan menjadi bertambah rosak apabila sebahagian ustaz/guru agama, melalui ceramah dan media-media massa terus memberi ucapan salam yang salah. Mungkin sebahagian menganggap soal ini adalah kecil sahaja, tanpa menyedari maksudnya yang suci dan mulia..

“Salam” melibatkan perintah Allah dan RasulNya, dan bersangkutan pula dengan ‘aqidah, ‘ibadat dan akhlak. Mengikut perintah dengan cara yang salah, mengelirukan masyarakat dan menghilangkan berkat, lantas menjadi amalan yang sia-sia.

Wallahu A’lam

RUJUKAN:
1. Al - Quran Ayat-ayat:
    86 Surah An Nisa’
    27 dan 61 Surah An Nuur
    54 Surah Al An’am
    46 Surah Al A’raf
    46 Surah Ar Raadu
    24 Surah An Nahl
    47 Surah Maryam
    73 Surah Az Zumar
2. Kitab At Targhib wal Tarhib
3. Al Mausuat Al Quraaniah – Mohd Kamal al Mahaami.
4. Mu’jam lil alfazul Al Quraanul Karim – Mohamad Fuad Abd Baaqi
Nota: Teks ditulis oleh Hj Baharudin Hj Sulaiman, Bilal 1 MNY Untuk tujuan penebitan di laman web
 

Fiqh Keutamaan Fiqhul Awlawiyyat

January 27, 2012
1. Takrif:
Meletakkan segala sesuatu sesuai pada urutannya secara adil, sama ada berupa hukum, nilai atau amal. Langkah berikutnya adalah memberikan keutamaan dari apa yang seharusnya diutamakan berdasarkan kadar hukum Islam yang benar dan didasarkan atas cahaya wahyu serta akal. Konsep cahaya atas cahaya seperti dijelaskan dalam Surah An-Nur Ayat 35:
 
Allah yang menerangi langit dan bumi. Bandingan nur hidayah petunjuk Allah (Kitab Suci Al-Quran) adalah sebagai sebuah "misykaat" yang berisi sebuah lampu; lampu itu dalam geluk kaca (qandil), geluk kaca itu pula (jernih terang) laksana bintang yang bersinar cemerlang; lampu itu dinyalakan dengan minyak dari pokok yang banyak manfaatnya, (iaitu) pokok zaitun yang bukan sahaja disinari matahari semasa naiknya dan bukan sahaja semasa turunnya (tetapi ia sentiasa terdedah kepada matahari); hampir-hampir minyaknya itu - dengan sendirinya - memancarkan cahaya bersinar (kerana jernihnya) walaupun ia tidak disentuh api; (sinaran nur hidayah yang demikian bandingannya adalah sinaran yang berganda-ganda): cahaya berlapis cahaya. Allah memimpin sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang dan peraturanNya) kepada nur hidayahNya itu; dan Allah mengemukakan berbagai-bagai misal perbandingan untuk umat manusia; dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.
Yang kurang penting tidak dapat didahulukan daripada sesuatuyang penting. Apa yang penting tidak dapat didahulukan daripada apa yang lebih penting.

Apa yang seharus daidahulukan wajib didahulukan dan yang akhir mestilah diakhirkan, yang kecil tidak diperbesarkan dan demikian pula yang mustahak tidak diremehkan. Segala sesuatu harus diletakkan secara tepat dan wajar tanpa harus ada berlebih-lebihan. Seperti dijelaskan oleh Ayat 7-9 dari Surah Ar Rahman:


Dan langit dijadikannya (bumbung) tinggi, serta Ia mengadakan undang-undang dan peraturan neraca keadilan,

Supaya kamu tidak melampaui batas dalam menjalankan keadilan;

Dan betulkanlah cara menimbang itu dengan adil, serta janganlah kamu mengurangi barang yang ditimbang.

Dasar pemikiran ini menunjukkan nilai-nilai, hukum-hukum, amal-amal dan taklif Allah mempunyai peringkat yang tegas dalam pandangan hukum Islam. Ada yang besar dan kecil, ada yang cabang dan asas, ada yang rukun dan ada pelengkap.

(Bersambung)....!

Nota: Pemberian Dato' Hj Mohd Alias Dato' Latfi
 

40 Perkara Yang Membatalkan Iman Menurut Al-Quran & Sunnah

January 22, 2012
Dalam dunia yang mencabar sekarang ini, aqidah umat Islam perlu dijaga agar tidak terpesong sama ada secara sedar atau tidak. Aqidah tauhid adalah pegangan umat Islam. Oleh itu, penerimaan amalan manusia di sisi Allah SWT adalah bergantung kepada keikhlasan mentauhidkan Allah SWT.

Sesungguhnya kemurnian dan ketahanan iman seseorang Muslim bergantung kepada keyakinan dan keikhlasan mematuhi dan mengamalkan atau melaksanakan ajaran yang terkandung di dalam Al-Quran dan Sunnah Rasulullah SAW dalam segala aspek kehidupan.

Seandainya seseorang muslim itu mengingkari dari ajaran Al-Quran dan Sunnah, akan menyebabkan iman rosak dan binasa. Antara 40 perkara yang boleh membatalkan iman yang telah disusun oleh Drs Hanafi Mohamad ialah:
  1. Syirik
  2. Meninggalkan Solat fardu
  3. Meninggalkan puasa bulan Ramadhan
  4. Enggan mengeluarkan zakat
  5. Enggan menunaikan haji
  6. Murtad
  7. Kufur terhadap Allah
  8. Mengingkari takdir Allah
  9. Beramal selain mencapai keredhaan Allah
  10. Mentaati selain perintah Allah dan Rasul
  11. Tawakal selain Allah
  12. Memperhambakan Manusia
  13. Berpaling dari peringatan Al-Quran
  14. Mengkhianati amanah Allah dan Rasul
  15. Menyembunyikan kebenaran ayat Allah SWT kerana takut kepada ancaman manusia
  16. Mengubah dan menyalahgunakan ayat-ayat Allah SWT
  17. Memecahbelahkan perpaduan kaum muslimin
  18. Mempermainkan kesucian agama
  19. Menghukum dengan hukuman manusia dan menolak hukum Allah
  20. Menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang dihalalkan Allah SWT
  21. Mengajak umat Islam meninggalkan jidah di jalan Allah
  22. Mengkafirkan sesama muslim
  23. Cinta kepada kehidupan dunia melebihi cinta kepada Allah dan Akhirat
  24. Mengamalkan cara hidup orang kafir
  25. Berpegang teguh kepada adat resam nenek moyang yang berlawanan dengan syariat Islam
  26. Munafik (Nifak)
  27. Beramal dengan riak
  28. Gemar mengamalkan perkara bidaah
  29. Membuar peraturan atau undang-undang yang berlawanan dengan petunjuk Allah dan RasulNya
  30. Tidak beradab terhadap Rasulullah saw
  31. Menghina sahabat Rasulullah saw
  32. Mengangkat orang kafir menjadi pemimpin
  33. Menolong orang kafir mengintip rahsia orang beriman
  34. Memberi amanah kepada orang kafir untuk kepentingan umat Islam
  35. Memohon keampunan dosa bagi orang kafir
  36. Taksub kepada ulama dalam perkara maksiat
  37. Mempercayai tukang tenung
  38. Mengamalkan dan mempercayai sihir
  39. Mempercayai kuasa azimat
  40. Bersumpah dengan selain nama Allah
Wallahu alam
Dipetik dari buku 40 Perkara Yang Membatalkan Iman Menurut Al-Quran & Sunnah Susunan Drs Hanafi Mohamed, Terbitan Pustaka Haji Abdul Majid, 2009.
Sumbangan Dato' Hj Mohd Alias Dato' Latfi
 

30 Amalan Yang Dilaknat

January 22, 2012
Kehidupan dunia yang sarat dengan pelbagai fahaman dan ideologi telah menuntun umat islam menuju ke lembah kehinaan dengan melakukan beragam amalan yang bukan sahaja dibenci oleh masyaakt, malah mendapat laknat daripada Allah SWT.

Saban hari umat Islam semakin menjauhi amalan yang telah ditunjukkan oleh peribadi mulia Rasulullah SAW sebagai panduan hidup di dunia. Semakin leka umat Islam mengejar impian duniawi, semakin terkebelakang nilai moral yang patut berjalan seiring pembangunan material. Tanpa jiwa yang mencintai Allah SWT dan Rasulullah SAW dengan sungguh-sungguhnya, amalan buruk sudah pasti menjadi darah daging umat Islam dan menjauhkan kita memperoleh rahmatNYA.

Drs H Syahrin Nasution telah membuat kajian dan pencarian berdasarkan al-quran dan hadis telah mendapati ada 30 perbuatan yang dilaknat oleh Allah SAW. iaitu:
  1. Memaki Ibu Bapa sendiri
  2. Derhaka kepada Ibu bapa
  3. Menjadikan orang lain sebagai ayah
  4. bertuan kepada orang lain
  5. Imam yang dibenci oleh jemaah
  6. Tidak memenuhi panggilan solat
  7. Orang yang mengamalkan riba
  8. Minum Khamar (arak)
  9. Sembelihan atas nama selain dari Allah
  10. Membuat gambar makhlok bernyawa
  11. Kahwin cina buta
  12. Meratapi mayat
  13. Meratap sambil menjerit dan mengoyak baju
  14. Menerima dan memberi rasuah
  15. Menukar dan memindahkan tanah
  16. Menyesatkan orang buta di jalan
  17. Liwat (Homoseks)
  18. Mendatangi wanita dari duburnya
  19. Bersetubuh dengan binatang
  20. Tidak berterima kasih kepada suami
  21. Meninggalkan tempat tidur suami
  22. Enggan menuruti kehendak suami
  23. Lelaki menyerupai wanita
  24. Membuat Tatto
  25. Mencukur alis mata dan menjarangkan gig
  26. Menyambung rambut
  27. Menipis (menghaluskan) kulit
  28. Mengerjakan kejahatan di Madinah
  29. Melindungi penjahat di Madinah
  30. Menakut-nakut penduduk Madinah
Wallahu alam
Sumber : Dipetik dari Buku 30 Amalan Yang Dilaknat, Drs. H. Syahrin Nasution, Penerbit Darulnuman, 2006.
Sumbangan Artikel : Dato Hj Mohd Alias Dato Lafti
 

Ibadah Yang Memadamkan Dosa

January 20, 2012
Allah itu bersifat Maha Pengampun lagi Maha Pemurah. Dan Allah itu apabila Dia menjanjikan sesuatu yang baik Dia akan tunaikan dan sekiranya Dia menjanjikan sesuatu yang buruk Dia boleh memaafkan.

Semua manusia terlibat dengan dosa kerana manusia ini bertabiat dan terdedah kepada perlakuan dosa dan kesalahan. Bagaimanapun Allah menyukai jika manusia ini suka kepada taubat serta mengharapkan keampunan dariNYA dan amat murka kepada orang yang tidak meminta dari NYA.

Allah SWT telah menyediakn pelbagi cara untuk manusia bertaubat dan mendapat pengampunan daripada NYA. Penulis buku ini, Rohaizan Baru Mohd Zain menggariskan beberapa kaedah bagaimana manusia ingin menjadikan dirinya Sifar Dosa, antaranya:
  1. Sentiasa Berdoa dan Mengharapkan
  2. Beristighfar
  3. Berwuduk
  4. Menunaikan Sembahyang
  5. Bersedekah
  6. Berpuasa
  7. Menunaikan Haji

Syarat-syarat diterima taubat, penulis buku ini menggariskan 5 perkara, iaitu:
  1. Meninggalkan Dosa serta merta
  2. Menyesal terhadap perbuatan yang dilakukan
  3. Bertekad tidak akan mengulangi dosa lagi
  4. Kembalikan hak kepada tuan punya
  5. Dalam tempoh masa (sebelum terlambat)

Wallahu alam...

Sumber : Dipetik dari Buku Berjudul "Ibadah Yang Memadamkan Dosa" Susunan Rohaizan Baru Mohd Zain Terbitan Pustaka Syuhada, 2003

Sumbagan: Dato Hj. Mohd Alias Dato Lafti
 

15 Amalan Penolak Bala

January 12, 2012
Bala atau musibah yang dialami oleh sesorang mukmin, sama ada besar atau kecil, merupakan balasan Allah atas dosa-dosa yang pernah dilakukan.

Musibah tersebut sebagai penghapus dosa selama dia bebas dari perbuatan syirik dan dosa besar yang lain sehingga dia bersih dari dosa ketika mengadap Allah pada hari Akhirat kelak yang akhirnya dimasukkan ke syurga.

Apabila dia tidak melakukan dosa seperti syirik, zalim terhadap sesama manusia atau terhadap dirinya sendiri, maka dia akan merasa aman pada hari kiamat dan mendapat petunjuk di dunia dan akhirat.

Bagaimanakah bala atau musibah yang menimpa seorang mukmin dapat menjadi penghapus dosa dan menjadi pahala menggantikan musibah dengan sesuatu yang lebih baik?

Pertanyaan ini telah dijawab oleh Allah SWT dalam firmanNYA yang bermaksud:

"(Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan Kepada Allah jualah kami kembali. Mereka ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmatNYA dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk dan hidayahNYA." (Al-Baqarah: 156-157)

Nabi SAW juga memberikan petunjuk kepad akita apa yang harus diucapkan ketika ditimpa musibah sama ada besar atau kecil dengan mengucapkan kalimat istirja'. Dari Abu Hurairah RA, bahawa Rasulullah SAW bersabda, bermaksud:

"Hendaklah salah seorang kamu mengucapkan istirja' dalam segala hal (musibah) meskipun yang terjadi pada tali seliparnya, kerana perkara sedemikian tergolong musibah."

Orang mukmin mestilah menghadapi segala musibah dengan tetap, sabar, istiqamah dan mnegharapkan pahala serta keampunana 
Allah swt. Sebaliknya, tidak cepat melenting, marah, menampar-nampar pipi atau mengoyakkan baju, menjerit atau tindakanlain yang tidak selayaknya dilakukan oleh seseorang mukmin.

Bagaimanapun seandainya ba;a atau bencana tersebut menimpa kita, bersangka baiklah dengan Allah swt kerana mungkin ia adalah ujian untuk menguji tahap keimanan dan kesabaran seseorang. Sesungguhnya kita akan memperolehi hasil kesabaran tersebut di akhirat kelak.

Pengarang, Adil Akhyar dalam bukunya Amalan-amalan Penolak Bala menghimpunkan 15 amalan yang boleh menghindarkan kita semua agar terhindar dari sebarang bencana dunia. Iaitu:

1.    Aqidah Yang Kuat (Beriman Kepada Allah SWT)
2.    Berjuang di Jalan Allah (Jihad untuk kemenangan Islam dan yaqin dengan izin dan bantuanNYA)
3.    Memerangi kemungkaran dan menegakkan Ma'ruf
4.    Kekuatan Berdoa. Doa adalah Senjata orang mukmin.
5.    Menguatkan tali silaturrahim.

6.    Bersedekah (Sama ada dlaam bentuk kebendaan atau Moral)
7.    Berkasih sayang sesama makhluk
8.    Kewajipan ke Masjid. Memakmurkan rumah Allah
9.    Solat Malam atau solat tahajud.
10.  Sentiasa Bertaubat.

11.  Bersyukur
12.  Memuliakan dan memelihara anak yatim.
13.  Sentiasa Menghayati dan membaca Al-Quran.
14.  Berwudhuk dan kekal dalam keadaan berwudhuk
15.  Berbakti kepada kedua ibubapa.

Wallahu' alam

Dipetik dari Buku 15 Amalan Penolak Bala, Karangan Adil Akhyar, terbitan Darul Nu'man, 2006Sumbagan Info Oleh Dato' Hj Mohd Alias Mohd Lafti 
 

Gerhana Bulan Penuh Malam Ini 10.12.2011 (15 Muharram 1433H)



Fenomena gerhana bulan penuh akan dapat disaksikan rakyat Malaysia dan rakyat di rantau Asia Tenggara pada 10 Disember, esok. Kita berpeluang menyaksikannya bermula dari pukul 7.34 malam esok sehingga 1.30 pagi Ahad. Kali terakhir gerhana bulan ini berlaku pada 16 Jun 2011 (15 Rejab 1432H).

Pegawai penyelidik Agensi Angkasa Negara Redzuan Tahar berkata gerhana dapat dilihat dengan mata kasar mulai 8.46 malam, manakala fasa umbra bermula dari 10.06 malam dan akan berlanjutan kira-kira 51 minit.

Ayuhlah sama-sama kita raikannya dengan solat sunat gerhana bulan. Rasullullah S.A.W bersabda : Dari Abu Mas’ud Al Ansari beliau berkata: Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya matahari dan rembulan (bulan) adalah dua di antara tanda-tanda kebesaran Allah. Keduanya (kalau sedang gerhana) oleh Allah digunakan untuk menakuti para hambaNya. Dan keduanya tidaklah gerhana lantaran kematian seseorang di antara manusia. Kerana itu, apabila kalian melihatnya, maka lakukanlah solat dan berdoalah kepada Allah sampai hal yang menakutkan itu hilang”

HUKUM SOLAT GERHANA
Sunat Muakkad – مؤكدة

CARA-CARA SOLAT
Dua rakaat seperti sembahyang sunat yang lain. Cuma bezanya sebagaimana yang masyhur ia mempunyai 2 kali ruku’ dan 2 kali qiam di dalam satu rakaat. Ianya sunat.

WAKTU
Waktu bagi solat gerhana matahari dan bulan ialah bermula dari ketika berlakunya gerhana sehinggalah selesai.

TEMPAT
Solat gerhana sunat dilakukan di masjid atau surau atau mana-mana tempat yang biasa dilakukan solat berjemaah.

ATURAN SOLAT GERHANA
1. Disunatkan mandi sebelum solat.
2. Bilal Menyeru :Assolatuljamiah!!
3. Berdiri lurus mengadap kiblat.
4. Berniat mengerjakan solat gerhana.

    (1) Lafaz niat untuk gerhana bulan.



         “Sahaja aku solat sunat gerhana bulan dua rakaat makmum kerana Allah Ta’ala”.


    (2) Lafaz niat untuk gerhana matahari



         “Sahaja aku solat sunat gerhana matahari dua rakaat makmum kerana Allah Ta’ala”.

5. Takbiratul Ihram. Doa Iftitah, Bacaan Al-Fatihah dan Surah.
6. Ruku’ serta tasbihnya dan qiam semula.
7. Baca al-Fatihah dan Surah.
8. Ruku’, I’tidal kemudian sujud 2 kali (seperti biasa).
9. Kemudian qiam semula untuk mengerjakan rakaat kedua.
10. Baca al-Fatihah dan Surah.
11. Ruku’ berserta tasbihnya dan qiam semula.
12. Baca al-Fatihah lagi dan Surah.
13. Kemudian ruku’ I’tidal dan sujud 2 kali, baca tasyahhud akhir dan salam.
14. Selepas itu dibacakan khutbah khas sempena gerhana. Dua kali khutbah (seperti khutbah Hari Raya).

INGATAN :
1. Makmum yang tertinggal ruku’ yang pertama samada dalam rakaat pertama atau rakaat kedua, adalah dikira tidak mendapat rakaat itu dan dia hendaklah menyempurnakan rakaat yang luput itu selepas Imam memberi salam.
2. Maklumat lanjut sila ruju’ kitab Sabilal Muhtadin, karangan Sheikh Mohd Arshad bin Abdullah Al-Banjari, (Juz. 2 Hal. 58-60).
3. Sembahyang sunat gerhana matahari, segala bacaannya dilakukan dengan suara perlahan-سر, manakala bagi sembahyang sunat gerhana bulan, segala bacaannya dilakukan dengan suara yang nyaring- جهر

Dipetik daripada : EKELEH.COM
 
http://www.masjidnurulyaqin.com/berita.php 

Comments

Popular posts from this blog