MAINAN KITA

Kampung Keriang Pulau Memori Sejenak
Mainan budak-budak dulu lebih kreatif dari budak sekarang. Mainan lebih kepada fizikal, mental dan emosi. Maini membentuk budaya bersosial dan berdasarkan pada bahan kitar semula atau alam semula jadi. Mainan sekarang lebih kepada individualistik.

1. Mainan kong basikal. Alatannya kong basikal dan sebatang kayu diletak di tengah2 rim kong basikal dan digolek ke sana -sini.

2. Mainan kereta tin 1.  Alatannya buluh dan tin susu. Buluh di belah separuh dan tin diletak di tengah2 menjadi roda kereta ditolak ke sana sini.

3. Mainan kereta tin 2,  Alatannya kayu atau buluh,  tali dan 2 tin susu. Buluh diletak di tengah2 lubung tin susu. Tali diikat di hujung kiri kanan ting menjadi stering untuk belok kanan atau kiri.

4. Mainan anak patung. Buat dari sapu tangan dan kalau nak besar buat dengan kain batik.

5. Mainan guli dari buah gorah.

6. Mainan guli kaca. Buat bulatan pakat sorang berapa biji. Kemudian tuju kalau keluar jadi milik kita, kalau sangkut kira "bom". abis giliran. Ada juga main tuju guli ular. lukis garisan dan tentukan mana kepalanya. Atur guli atas garisan. Tuju kira kena  di mana-mana guli boleh ambil hingga ekornya. Kalau kena kepala, dapat banyak lah

7. Mainan sampan dari sabut kelapa atau seludang kelapa. Hanyut kat sungai atau bendang.

8.Mainan helikopter dari biji getah. Guna bilah ais cream untuk buat kipas

9. Mainan tudung minet. Ketuk bagi leper. lepas tu tebuk 2 lubang dan letak tali gasing. Tarik laju2 letak kat tangan kawan. Kena marahlah pas tu.

10. Mainan tiket bas. Kutip tiket bas dan main sin  kong

11.Mainan tauk urat. Satu garis panjang dibuat. Cari objek yang kita panggil "gunung". selalunya pecahan tembikar atau perewel basikal. Itu ada yang sampai bersarang kat kepala kalau tak berhati-hati. Pemenang dikira siapa dekat dengan urat. lebih dari urat dikira "bom". Terkeluar dari mainan. Taruhan boleh jadi tiket, tudung minet, tiket, getah, guli & urat getah .

12. Mainan tuju tin. Tin disusuun macam piramid dan dituju denga bola serolat.

13.Mainan kereta dari kulit limau. Cucuk lidi dan buat tayar dari buah limau juga

14. Main tuju para. Dua bilah ranting kayu direggangkan dengan getah. Letak getah atasnya dan pemain ambil giliran lastik dengan "ibu". Bila getah jatuh dari para kira miliknya. Main sampai habis getah jatuh ke tanah.

          Banyak lagilah mainan budak kampung dulu. Tentu budak laa gelak kalau kita tunjuk kat depa mainan camtu. Mesti depa kata tak tamadun.
 
15. Main Tauk Urat Getah
 
Cara mainannya adalah dgn mencampakkan getah pengikat ini seurat demi seurat sehingga ianya bertemu (bertindih) dan ianya dikira pemenangnya dan layak mengambil getah tersebut
 

Comments

Popular posts from this blog