Kebaikan Facebook Yang Perlu Kita Manfaatkan

by intankuterpilih


Pada entry yang lepas, aku ada menyenaraikan Keburukan Facebook Yang Perlu Kita Tahu. Untuk entry kali ini pula, aku akan senaraikan Kebaikan Facebook Yang Perlu Kita Manfaatkan.
Keburukan Facebook Yang Perlu Kita Manfaatkanpic credit to mr google
1) Menyebarkan Dakwah

Facebook adalah satu platform yang sangat sesuai untuk kite menyebarkan dakwah. Andainya huraian dakwah itu bukan dari kite pon, kite boleh sharekannya untuk dikongsi kepada friendlist kite. Dan mungkin juga friendlist kite itu pon akan ikut share juga. Jadi semua orang boleh baca dan amalkan bersama. Kite pon dapat pahala.

2) Menghubungkan Sahabat Lama

Facebook juga boleh menghubungkan sahabat-sahabat yang lama terpisah. Bukan saje sahabat lama, malah bekas-bekas guru juga boleh disatukan di dalam facebook. Jujur aku kata, dari laman facebook lah aku dapat berhubung kembali dengan sahabat lama, tak kiralah dari sekolah tadika hinggalah dah bekerja. Ini memudahkan untuk kite membuat reunion sesama kite.

3) Membuat Bisness Online

Kalau dulu kite selalu menghabiskan duit dengan membeli barangan secara online, sekarang apa salahnya kite tukar pula, buatlah bisness secara online yea. Walaupon tak banyak, tapi sikit-sikit pon dapatlah untung kan. Dulu aku memang banyak menghabiskan duit dengan membeli baju Luqman secara online, bila aku fikir-fikir balik, lebih baik aku join meniaga sekali kan. Maknanya sambil kite membeli, sambil kite dapat untung. Jadi takdelah terasa sangat duit tu habis kan. Maka wujudlah blogshop aku BABYKU CUTE COLLECTIONS ni. Tapi ingat, kite nak meniaga perlulah jujur, barulah costumer suka nak berurusan dengan kite. Terus terang aku katakan, kebanyakan costumer aku datangnya dari facebook.

4) Mendekatkan Ahli Keluarga Yang Jauh Di Mata

Dengan adanya facebook ini, senang untuk kite berinteraksi dengan ahli keluarga yang berada jauh dengan kite, membuatkan kite seperti berada dekat dengan dia. Malah gambar-gambar mereka pon kite boleh tengok sekali dan tumpang gembira.

5) Dapat Memantau Status Suami/Isteri Atau Anak

Selain dari 4 perkara di atas, facebook juga boleh memantau pergerakan, status dan kawan-kawan suami/isteri atau anak kite. Di sini faham-faham sajelah pantau dari segi apa kan? So tak payahlah aku terangkan panjang lebar.

Tapi kalau dapat suami/isteri atau anak yang terlebih cerdik, mereka akan buat lagi 1 akaun yang guna nama lain untuk mengelakkan dirinya dikesan dalam facebook. Masalah juga tu…

Cuma 5 je kebaikan yang berjaya aku senaraikan. Dah petang-petang ni otak tak boleh berkembang pula. So, kawan-kawan semua, marilah kite jadikan facebook ini satu kelebihan yang boleh kite manfaatkan. Buang segala keburukan yang membuang masa dan melalaikan itu.

Comments

Popular posts from this blog