PENGALAMAN SEORANG IBU MELAHIRKAN ANAKNYA



Pada pagi 16 September 2011, aku tak ingat pukul berapa, mungkin dalam pukul 8 agaknya, aku telah ke tandas untuk buang air, tiba-tiba aku terperasan terdapat lendir melekat di seluarku, dengan tenang aku berkata dalam hati, ‘owh, dah keluar tanda, dah nak bersalin la nie..’, kemudian aku meneruskan hajatku untuk membuang air. Selesai aku melepaskan hajatku, aku terus keluar lalu memaklumkan kepada suami juga mak. Seperti biasa, aku bersarapan dan mandi, manalah tau pagi tu juga aku terberanak kan…

Pada hari tu juga aku dah rasa sakit-sakit selang 20 minit. Sakitnya datang taklah lama, lebih kurang 5 saat je, tapi azabnya hanya Allah dan ibu-ibu saja yang tau. Bapak-bapak hanya tau tengok je. Hehehe. Sambil menahan sakit yang membuatkan aku berpeluh-peluh tu, sempat jugalah aku update status Facebook untuk memaklumkan keadaan aku ketika tu. Suami aku pula melakukan solat hajat dan menyediakan air zam-zam yang telah dibacakan doa dan surah 3 Qul olehnya dengan harapan semoga aku dipermudahkan segalanya. Maka sepanjang hari itu jugalah aku meneguk sedikit demi sedikit air zam-zam yang telah dibekalkan oleh suamiku. Terima kasih sayang…
status FB2kelakar kalau baca balik komen dari rakan-rakan, nanti aku printscreen dan buat 1 entry. just untuk kenang-kenangan…
status FBsila abaikan lokasi yang tertera, aku di JB ketika tu, bukan di KL.
Dari pagi membawa ke tengahari, dari tengahari membawa ke petang, dari petang membawa ke malam, dan dari malam membawa ke tengah malam, belum ada tanda-tanda yang aku benar-benar mahu bersalin. Tapi masa tu semua kelengkapan bersalin, kelengkapan baby telahpon  siap-siap aku masukkan ke dalam kereta. Aku juga telah bersedia memakai t shirt, kain batik dan tudung untuk ke hospital. Tapi masih lagi duduk di ruang tamu bersama mak dan suamiku, menunggu waktu aku benar-benar sakit. Sehingga jam 2.30 pagi, 17 September 2011, aku masih lagi tak merasa kesakitan yang amat. Tepat jam 3 pagi, aku terus mengajak suamiku ke hospital walaupon masih rasa sakit-sakit selang 20 minit. Bersalaman dengan mak dan arwah abah ketika tu dan terus gerak ke hospital. Owh lupa lak, masa bersalaman dengan arwah abah, sempat juga arwah membekalkan aku air selusuh yang dibuat sendiri olehnya, dan sempat juga arwah berpesan, ‘minum air ni bila ko dah nak bersalin nanti’, aku senyum dan ucapkan ‘ok, terima kasih abah, doakan semuanya selamat’.

Perjalanan dari rumah ke Hospital Sultan Ismail memakan masa tak sampai 15 minit. Almaklumla pagi-pagi buta, kereta pon tak banyak, maka jalan pon tak jem, jadi cepatlah sampai, yea tak? Dan sepanjang perjalanan tu, aku hanya membaca ayat kursi, surah 3 Qul dan doa nabi Yunus serta diselang selikan dengan meminum air zam-zam yang disediakan oleh suamiku. Macam tau-tau je, sampai saje di hospital, perut aku dah mula rasa sakit selang 10 minit. Waduh gawat nie. Suami dudukkan aku di kerusi roda dan dia terus mencari parking yang boleh tahan jauhnya. 5 minit aku menunggu rasa macam 5 jam lamanya. Suami membawaku ke bilik saringan. Masa tu takde pesakit lain pon, hanya kami saje, suasana ketika tu sangat sunyi. Aku terus ke kaunter dan ini antara dialog aku dengan misi juga doktor yang masih aku ingat.

Misi : ye puan.
Aku : (terus menghulurkan report mengandung)
Misi panggil doktor dan doktor datang bertanya beberapa soalan yang agak kelakar.
Doktor : datang nak apa?
Aku : (dengan muka agak terkejut) ha?? datang nak apa? nak beranak laaa… (dah terang-terang nampak perut aku terboyot-boyot, datang bilik saringan takkan nak makan pulak kan…)
Doktor : ok, dah keluar apa-apa tanda? (sambil tersenyum, mungkin dia pon kelakar dengan soalan dia kot)
Aku : dah, pagi tadi dalam pukul 8 pagi ada keluar lendir.
Doktor : (kali ni muka dia pulak terkejut) kol 8 pagi keluar tanda baru sekarang u datang sini? Kenapa u tak terus datang pagi tadi?
Aku : sebab belum rasa sakit sangat, sekarang baru ada rasa sikit-sikitlaaa…
Doktor : (sambil menggeleng kepala) ok, u boleh masuk, buka seluar dan baring dalam tu.

Dengan muka tak bersalah aku terus masuk dan menurut segala yang diarahkan doktor tu. Setelah diperiksa, doktor mengesahkan bahawa jalan telah buka sebanyak 4cm. Aku disuruh menukar bajuku dengan baju yang disediakan pihak hospital manakala suamiku menguruskan urusan pendaftaran dan penempatan wad. Lebih kurang jam 4 pagi, aku disorong masuk ke labour room. Di dalam labour room, aku tengok beberapa misi sedang mengemas dan menyediakan apa-apa peralatan untuk aku bersalin, dan seorang doktor cina sedang menulis di penjuru bilik. Setelah aku dibaringkan, doktor periksa tekanan darah aku, masukkan air, pasang alat pengesan jantung baby di perutku, pecahkan air Ketuban, dan ntah apa-apa lagila yang dibuatnya kat aku. Settle semua, jam 4.25 pagi, suami aku mula dipanggil masuk ke dalam menemankan aku dan kami ditinggalkan berdua di dalam labour room. Hilang sekejap rasa sakit apabila melihat suamiku melemparkan senyuman paling manis padaku. Sekejap je, lepas tu sakit balik. kui kui kui…

Apabila suamiku masuk ke labour room je, tiba-tiba sakit aku mula menyerang selang 5 minit. Fuh rasa macam nak tercabut punggung dari badan. Azabnya memang tak dapat digambarkan dengan kata-kata. Suamiku hanya melihat sambil mulutnya aku tengok terkumat kamit. Hilang rasa sakit, aku sempat berpesan dengan suamiku, ‘ jangan pegang-pegang saya, jangan  usap-usap saya bila tengok saya sakit tau, just doakan jer semuanya dipermudahkan’. Suamiku hanya angguk dan senyum. Adoyai.. Senyuman manis suamiku bisa meruntun jiwaku… Dalam aku menahan kesaakitan, tiba-tiba terdengar pula pesakit dari bilik sebelah menjerit, meraung-raung menahan sakit. Aku tengok muka suamiku agak pucat dan panik, mungkin dia tak biasa dengan suasana tu sebab masa aku melahirkan Luqman dulu, suami tak dibenarkan masuk ke labour room. Aku tanya suamiku ‘suara dari mana tu?’, suamiku hanya menjawab, ‘sebelah gaknya’.

Tiba-tiba aku rasa sakit yang amat sangat, rasa macam nak berak sembelit gitu, dan aku rasa dah tiba masanya untuk aku bersalin, sempat jugalah aku menyuruh suamiku tengok kalau-kalau dah nampak kepala di ‘situ’, tapi suamiku kata tak nampak lagi. Ok takpe, hilang sekejap rasa sakit, tak sampai seminit datang lagi sakit tu, aku suruh suamiku lekas-lekas panggilkan misi sebab aku rasa macam nak terkeluar budak ni, misi masuk dan dia tengok belum nampak kepala baby. 

Misi siap cakap, ‘awak lambat lagi nak bersalin, tadi awak masuk kol 4pg td pon, baru bukak 5cm. ni pon lom nampak kepala. kalau awak nak beranak, rasanya mcm nak sembelit tau, sakiiiit sangat, takde masa nak sengeh-sengeh ngan suami awak macam ni..’, Baru misi nak keluar dari pintu labour room tu, aku terus panggil dan cakap yang aku betul-betul nak beranak. Aku cakap aku dah tak tahan. Misi patah balik dan tengok kepala baby dah nampak, dengan suasana yang cemas, misi terus panggil misi lain dan baru nak pakai glove segala. Sempat lagi suruh aku tahan jangan teran dulu. Alamak, mana boleh tahan-tahan, aku dah nak terberanak ni. Dengan agak kasar aku bersuara, ‘cepatlaaa… dah nak kuar dah ni’ dan aku terus teran maka keluarla kepala baby, nasib baik misi sempat sambut, aku dengar misi bacakan beberapa doa masa bersihkan kepala, dengan tenang, misi suruh aku teran sekali lagi untuk keluarkan keseluruhan badan baby. 

Terdengar suara nyaring baby aku menangis. Misi memberi salam pada baby. Alhamdulillah, baby telah selamat dilahirkan tepat jam 4.34 pagi. Selesai sudah, aku tengok suami aku berdiri melekat di tepi dinding. Masih panik barangkali tengok situasi cemas tu. Setelah babyku diletakkan di dadaku, misi terus membawanya keluar untuk membersihkannya, suamiku ikut sekali untuk mengazankan baby, manakala 2 orang misi lain menjalankan kerja keluarkan uri dan jahit menjahit. Alhamdulillah jahitnya pon tak banyak.

Siap semua, aku ditinggalkan sorang di dalam labour room, tiba-tiba datang seorang lagi misi kearahku, sambil tersenyum dia mengucapkan tahniah dan mengatakan baby aku unik dan murah rezeki. Dia menerangkan keunikan baby aku tu, dan aku senyum tanda gembira. Tak lama lepas tu, baby aku dibawa masuk dan aku disuruh menyusukan baby. Ermm.. masa tu tak dapat digambarkan betapa lega dan bersyukurnya aku dipermudahkan Allah segala urusan, dan aku tengok babyku, adoi.. tak terkata gembiranya aku. Agak lama jugala aku disimpan dalam labour room tu dan misi serta doktor masuk bersilih ganti untuk melihat keunikan baby aku. Mereka kata 1st time Hospital tu menerima baby seunik ini, dan semua kata baby aku insyaAllah murah rezeki. Aku senyum sambil ucapkan terima kasih. Kalau ramai yang mendoakan murah rezeki, semoga murah rezeki la keluarga kami. Semuanya bergantung pada usaha kami dan izin Allah juga kan.

Jam 6.30 pagi, aku dibawa masuk ke wad, oh yea, suamiku telah mendaftarkan aku masuk 2nd class wad. Cuma 6 orang dalam 1 bilik, dan mempunyai 2 bilik air. Jujur aku katakan, aku memang sangat-sangat berpuashati dengan layanan misi-misi dan doktor-doktor di Hospital Sultan Ismail. Walauppon makanan yang disediakan adalah menu orang berpantang, tapi tetap sedap. Mungkin sebab perut aku tengah lapar dan kehilangan banyak tenaga. So melantak tak hengat la kan. Sepanjang dalam wad tu pon, baby aku telah dikunjungi beberapa doktor yang ingin melihat sendiri keunikan babyku itu. 

Yer seperti biasa mereka kata, baby ni murah rezeki nanti. Ermm… Nasib baik aku tak bersalin pada 16 September (hari 1 malaysia), kalau tak mungkin Menteri pon dapat tengok keunikan baby aku. Nasib-nasib dapat masuk metro. (dah start perasan) Sebab aku difahamkan pada 16 September tu ada menteri datang melawat ibu-ibu bersalin dan memberi hadiah berupa hamper pada setiap ibu dan baby.

Tengahari tu, aku dibenarkan pulang, bersyukur sangat sebab aku tak duduk lama dalam wad. Dan baby pon sangat tak banyak songeh, macam dia tau-tau je aku tak suka duduk lama kat wad, so dia cepat-cepat kencing dan berak. So settle masalah aku. Sekarang lagi 3 hari baby aku nak masuk 6 bulan. Seawal usia 5 bulan, dia telah tumbuh 2 batang gigi bawah. Cepat je masa berlalu, rasa macam baru semalam aku melahirkannya.

Comments

Popular posts from this blog