Mencerap Sumber Mutiara Ilmu Islam
Kehebatan dunia maya pada hari ini sangat membantu proses pemidahan
maklumat dan ilmu daripada sumbernya kepada manusia sejagat. Halangan
bahasa dan geografi serta masa tidak lagi boleh menjadi alasan bagi
sesiapa sahaja mendapatkan maklumat atau ilmu kerana segalanya, meskipun
tidak total boleh digapai dengan ketikan-ketikan jari di papan kekunci.
Bertalaqi adalah antara kaedah utama bagi umat Islam menuntut ilmu merujuk kepada tradisi sejarah Islam itu sendiri, talaqi itu boleh dibahagikan kepada dua bahagian iaitu:
1.Perlu seseorang itu berguru dalam erti kata perlunya seseorang itu
kepada pembimbing (guru/ustaz/syeikh/murabbi/muallim) dalam proses
mendapatkan ilmu. Ia boleh sahaja sama ada secara personal dan juga
secara umum sebagaimana hari ini di sekolah dan universiti serta di
pondok-pondok.
Kaedah kuliah di masjid-masjid dan surau juga termasuk dalam kategori
ini. Cara ini boleh dikaitkan dengan cara bagaimana Rasulullah menerima
wahyu daripada Allah melalui perantaraan Jibril dan kemudian bagaimana
Rasulullah menyampaikan ilmu wahyu tersebut kepada para sahabat.
2. Seseorang itu juga boleh terlebih dahulu membaca dan menghafal
sebanyak mungkin maklumat serta ilmu daripada bahan-bahan bacaan yang
khusus atau pelbagai mengikut kecenderungan dan minatnya sendiri dan
kemudian barulah menghadap dan berbincang dengan guru bagi membincangkan
apa yang dibacanya.
Cara ini ternyata lebih membina dan menyebabkan seseorang menjadi
lebih kritis. Cara ini diteladani daripada Imam Syafie yang terlebih
dahulu menghafal kesemua isi kitab Al-Muwatta' karangan Imam Malik dan
kemudian barulah beliau pergi berguru dengan Imam Malik di Madinah.
Kedua-dua kaedah ini terpakai dalam Islam dan masing-masing mempunyai
kelebihan dan kekurangan bergantung kepada si pencari ilmu itu sendiri.
Apapun keadaan dan caranya, andai si pencari ilmu benar ikhlas dalam
menuntut ilmu dan cintakan kebenaran, kedua-dua cara adalah cara yang
terbaik buat diri mereka.
Peringkat Ilmu-ilmu dalam Islam
Pada peringkat awal kerasulan baginda Nabi Muhammad s.a.w. selama 10
tahun di Makkah, ayat-ayat al-Quran yang diturunkan banyak menekankan
mengenai isu akidah.
Justeru bentuk atau ciri ayat al-Quran dapat dikenal pasti melalui
ayat-ayat yang diturunkan biasanya pendek-pendek, membicarakan isu
tauhid dan kebanyakan bermula dengan seruan 'Wahai sekalian manusia'.
Daripada sumber ini maka lahirlah ilmu yang dikenali sebagai Ilmu Akidah atau Ilmu Tauhid serta cabang-cabangnya.
Manakala bagi 13 tahun fasa Madinah, ayat-ayat al-Quran yang diturunkan adalah panjang, menyangkut isu-isu syariat (hukum-hakam); ibadah, muamalat, undang-undang, kepimpinan, ketenteraan, pendidikan dan sebagainya serta biasanya bermula dengan seruan 'Wahai orang yang beriman'.
Daripada sumber ini pula lahir ilmu yang dikelas dan dinamakan
sebagai ilmu Syariat Islamiyah yang merangkumi ilmu Fiqh dan Usul
al-Fiqh serta cabang-cabangnya.
Selain daripada kedua pembahagian ini, sepanjang 23 tahun tersebut
malah semenjak Rasulullah baru dilahirkan sehingga wafat ada satu lagi
cabang ilmu yang kemudian dibangunkan daripada watak Rasulullah itu
sendiri iaitu ilmu berkaitan dengan akhlak. Ianya berjalan seiring
dengan hayat Rasulullah meskipun al-Quran belum diturunkan lagi.
Justeru, sepanjang 63 tahun kehidupan Rasulullah ilmu yang paling besar terhasil daripada watak dan sosok tubuh baginda serta hati budinya adalah ilmu akhlak yang kemudian terkenal dengan nama Ilmu Tasawuf oleh ulama kemudiannya.
Selain daripada terma tasawuf dan ahli sufi, ia juga dikenali sebagai
ilmu insan, fiqh al-batin, Rabbani, al-tariq ila Allah dan sebagainya.
Akidah, Syariat dan Tasawuf
Ketiga-tiga cabang utama daripada asas ilmu Islam ini terus
berkembang dan berkembang mengikut kefahaman dan pengaruh ilmu, geografi
dan zaman, malah politik! Ijtihad-ijtihad dan inovasi dalam
mengenengahkan gagasan ilmu ini bagi diterima dan relevan sepanjang masa
dan tempat oleh manusia sentiasa dibuat khususnya dalam ilmu syariat
merujuk kepada perbahasan fiqh dan usul fiqh (yang digagaskan oleh Imam
Syafie melalui karya beliau, Ar-Risalah).
Dalam masa yang sama, cabang Ilmu Akidah juga tidak terlepas daripada
pengembangan kepada metode-metode khas yang berdasarkan kepada ijtihad
alim ulama zaman berzaman. Sebagai contoh lahirnya metode bagi memahami
ilmu akidah yang merujuk kepada pembahagian Tauhid Uluhiyah, Tauhid
Rububiyah dan Asma wa Sifat yang diguna pakai oleh para ulama salaf.
Kemudian pula lahir apa yang diistilahkan sebagai Ilmu Kalam yang
kemudian dilandasi oleh para ulama aliran Asyaariyah dan Maturudiyah
sebagai kaedah dalam memahami Ilmu Akidah. Sifat 20 menjadi landasan
kepada pengajian mengenal Allah yang juga merujuk kepada penggalian
sumber daripada al-Quran dan hadis pastinya.
Antara sebab lahirnya kaedah-kaedah ini yang boleh disimpulkan
berdasarkan kepada sumber yang sama iaitu al-Quran dan hadis adalah
refleksi kepada masalah-masalah atau kumpulan-kumpulan pemikiran yang
muncul pada zaman para ulama yang mengagaskan pemikiran dan metode ini.
Aliran kalam adalah refleksi kepada wujud dan meluasnya ancaman golongan
Muktazilah yang menggunakan kaedah ra'yi iaitu logik akal semata-mata
dalam mentakwil pemahaman agama dan ilmu-ilmunya.
Justeru bagi menjawab dan berhujah dengan golongan tersebut, kaedah
yang sama diperlukan namun pastinya dengan mendasarkan hakikat ilmu
daripada al-Quran dan hadis. Maka Ilmu Kalam menjadi senjata yang ampuh
dalam menghadapi dan menjadi refleksi kepada kelahiran aliran pemikiran
Muktazilah (golongan Liberal pada hari ini juga dikenali sebagai
neo-Muktazilah).
Ilmu tasawuf yang kemudian sinonim dengan terma sufi atau ahli sufi
kemudian menyusul dan juga mendapat perhatian daripada para alim ulama
sejak daripada abad pertama hijrah lagi. Nama-nama besar seperti Uwais
al-Qarni, Fudail bin Iyadh, Hasan al-Basri, Sufian al-Tsauri dan ramai
lagi biasa dikaitkan dengan gelaran ulama sufi.
Gelar seperti Ulama Tauhid, Ulama Fiqh dan Ulama Tasawuf kemudian
seakan menjadi label-label khas dan rasmi pula kepada seseorang ulama
yang menonjol dalam pecahan-pecahan tersebut. Hakikatnya para ulama
zaman awal Islam adalah alim dalam kesemua pecahan ilmu tersebut, cuma
diberi gelar ulama sekian-sekian apabila menonjol dalam sesuatu ilmu
berbanding yang lain. Selain daripada itu gelaran seperti Ulama Hadis,
Ulama Tafsir, Ulama Tarikh, Ulama Nahu Saraf dan sebagainya seiring
dengan perkembangan ilmu-ilmu Islam dan cabangnya.
Ironinya perkembangan ilmu tasawuf menjadi sedikit tercalar apabila
dikatakan terpengaruh dengan ajaran kerahiban daripada agama lain
seperti agama Nasrani dan Yahudi.
Realiti Pada Hari Ini
Alhamdulillah dengan sistem pengajian yang semakin efisien dan kondusif serta alat bantu seperti komputer, internet dan segala macam jenis teknologi amat membantu dan memudahkan proses pencarian ilmu tanpa menafikan bahawa berguru sama ada bertalaqi dengan kaedah pertama dan kedua di atas adalah suatu keperluan dalam proses penerimaan ilmu itu sendiri.
Namun di sebalik kebaikan timbul pula kegusaran yang mana kini sudah
menjadi kebiasaan bagi sesiapa sahaja bercakap dan memberikan pandangan
dalam isu agama sehinggakan tanpa sedar atau tidak mereka seolah
memberikan fatwa dan menyanggah fatwa yang sudah sedia ada dengan alasan
mencari kebenaran, hak agama yang tidak perlu menjadi ekslusif kepada
para agamawan sahaja dan sebagainya.
Secara dasarnya ia adalah suatu fenomena yang bagus. Kecaknaan dan
kecenderungan bagi menjadikan ilmu agama sebagai bahan wacana dan
sembang santai di laman sesawang menunjukkan ada perubahan di kalangan
Generasi Y dan mereka yang bukan berlatar pengajian agama bagi mendekati
agama dan sumbernya.
Ia kini menjadi ujian yang besar kepada para agamawan dalam
menghadapi dan membimbing golongan jalur lebar bagi memberikan mereka
panduan bagaimanakah cara yang terbaik bagi mereka menangani ilmu agama
dalam kehidupan maya mereka agar nanti agama Islam dan ilmunya
memberikan manfaat sebagaimana yang sepatutnya dan bukan menjadi fitnah
kepada agama Islam dan diri mereka sendiri.
Ilmu agama yang ekslusif dan inklusif
Tidak dinafikan bahawa Islam adalah agama sejagat dan agama untuk
semua penganutnya. Justeru membincangkan isu agama adalah suatu
kemestian bagi penganutnya apatah lagi bagi mendalami ilmu agama itu
sendiri. Menjadi suatu yang tabii juga tahap kefahaman dan
kebolehlaksaan amalan setiap daripada manusia itu juga adalah
berbeza-beza.
Persoalan yang timbul adalah, apakah tidak boleh bagi kita selaku
orang awam bagi membincangkan perihal Islam dan ilmu-ilmunya? Sedangkan
Allah taala juga berpesan yang bermaksud,
"...Maka bertanyalah kepada ahli zikri (ahlinya) andai kamu tidak tahu." (Surah al-Anbiya, ayat 7)
Ada sebuah anekdot ringkas bagi menjelaskan perkara ini. Anekdot ini
diambil daripada rencana berjudul Ulama Masa Kini; Peranannya (1 Mac
2012, kalamkhalifah.com): Sepasang adik-beradik yang merupakan seorang
Dr. Pakar Otak dan seorang Dr. Falsafah Pengajian Islam pengkhususan
Fiqh dan Usul berdiskusi setelah lama tidak berjumpa.
Dr. Pakar: Kenapa murung sahaja, ada apa-apa masalah?
Dr. Falsafah: Tidak ada apa-apa, sedang fikir mengenai sesetengah
golongan yang berpendapat Islam dan ilmu-ilmu khusus seperti pengeluaran
fatwa dan penghuraian dan pentafsiran terhadap al-Quran dan hadis tidak
wajar diekslusifkan kepada para sarjana dan ulama yang berlatar
belakang ilmu Islam sahaja.
Dr. Pakar: Apa yang menjadi masalahnya?
Dr. Falsafah: Memang diperakui Islam adalah agama yang inklusif,
namun ilmu-ilmunya yang cabang, bermula daripada Ulum al-Quran, Usul
al-Tafsir, Ulum al-Hadis, Fiqh dan Usul al-Fiqh memerlukan disiplin yang
khusus dan ketat bagi memahami dan beramal dengannya, justeru tidak
wajar bagi ilmu-ilmu ini dibincangkan dengan wewenang dan menyebabkan
salah faham kepada sumber ilmu Islam dan Islam itu sendiri.
Dr. Pakar: Ya, saya juga berpendapat dengan kamu. Perkara-perkara
asas tidak wajar dieksklusifkan, namun bagi ilmu-ilmu khusus pastinya ia
memerlukan suatu disiplin pengajian dan pemahaman yang panjang dan
memakan masa. Sama juga seperti doktor perubatan yang pakar dalam bidang
yang khusus, seperti saya dalam bidang otak, makanya saya pakar dalam
penyakit otak. Bukan sahaja orang awam, malah doktor-doktor junior dan
bukan pakar dalam penyakit otak wajar menghormati kepakaran dan pendapat
saya.
Dr. Falsafah: Itulah, saya harap mereka menghormati saya dalam
mendapatkan pendapat dan fatwa agama sebagaimana mereka menghormati
kamu, apabila mereka mahu otak mereka dibedah oleh kamu.
Dr. Pakar: Tapi itu tidak bermaksud si pakar sentiasa betul, kadang-kadang mereka boleh sahaja melakukan kesilapan.
Dr. Falsafah: (Tersenyum dan mengangguk) Benar
Kemudian cuba fahami penjelasan di bawah ini:Ulama perlu diperakui,
dihormati kealiman dan ketokohan mereka dalam disiplin dan pengkhususan
pengajian mereka, namun dalam masa yang sama tidak dapat tidak kita
tidak boleh nafikan sumbangan barat, so called orientalis dalam
memberikan perspektif baru kepada sudut pandang Islam dan ilmu-ilmunya
yang menyebabkan umat Islam perlu bekerja lebih keras bagi mengatasi
mereka.
Ini adalah suatu perkara yang positif. Perlu difahami, pembahagian
sumber ilmu fundamental Islam hinggalah kepada ilmu-ilmu cabang tidak
lepas daripada dua bahagian besar ini.
Menurut Prof. Dr. Syeikh Yusuf al-Qaradhawi dan ulama-ulama semasa dengannya ia terbahagi kepada dua iaitu:
1. Ilmu Riwayah
2. Ilmu Dirayah
2. Ilmu Dirayah
Ilmu Riwayah adalah umum kerana skop perbincangannya adalah lebih
berkisarkan sejarah, susur galur, proses, teknikal dan sebagainya.
Perkara-perkara kulit dan illmu ini saya fikir tiada masalah sesiapapun
mahu membincangkannya namun masih perlu dalam ruang lingkup sumber dan
disiplin yang tidak batil. Dalam erti kata lain, sesiapa yang mahu
membincangkan isu dalam ruang lingkup ilmu riwayah juga masih perlu
mempunyai asas kepada maklumat dan ilmu daripada sumber yang diperakui
oleh Islam.
Ilmu Dirayah yang memfokuskan mengenai tafsiran al-Quran dan hadis,
dan daripada pemahaman dan kajian yang mnedalam oleh ulama, istinbat
(pengeluaran) hukum berdasarkan keduanya dibuat dengan tambahan
pengalaman dan fatwa (atsar) para sahabat Rasulullah, tabien, tabi
tabien dan ulama muktabar sebelumnya. Dalam menginstinbatkan sesuatu
hukum, pastinya memerlukan seorang yang pakar dan tinggi ilmunya
sementelah dalam Islam, maqam bagi seseorang digelar ulama itu sangat
ketat syaratnya.
Konklusi
Dengan daya capaian yang sangat efisien pada hari ini, adalah menjadi sangat mudah bagi seseorang itu menyemak dan menilai sesuatu maklumat sama ada sahih atau palsu, contohnya mengenai status sesebuah hadis. Apabila menjumpai sebuah hadis yang dirasakan bagus namun dengan status yang meragukan, langkah yang terbaik adalah meninggalkannya atau sekadar mengungkapkannya sebagai kata-kata hikmah.
Sementelah Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud, "Sesiapa
yang berdusta lantas menyandarkannya kepadaku, tempahlah tempatnya
dalam api neraka." (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Bagi tujuan perkongsian dan rujukan, kenapa tidak merujuk terus
kepada sumber-sumber hadis yang sahih sebagai contoh kitab-kitab imam
hadis yang muktabar, paling tidak ada sembilan semuanya dan semuanya
sudah ada dalam versi dalam talian sebagaimana yang dijana oleh para
cendekiawan dan pencinta Islam dari seberang di bawah program lidwa.com.
Merujuk kepada sumber yang sahih dan ulama yang faqih (pakar) dalam
bidang-bidang pengkhususan mereka adalah cara yang selamat bagi sekalian
Muslim dalam mendalami dan menyebarkan sesuatu maklumat/ilmu. Hendak
dapat tidak, seorang Muslim mesti menempuhi jalan yang sudah tersedia
secara sunnatullah dan syariatullah sama ada sukar ataupun senang dalam
menggapai faham dan amal dalam ilmu akidah (tauhid dan aliran
pemikiran), ilmu syariat (fiqh dan usul) dan ilmu tasawuf (adab dan
akhlak) seterusnya kepada ilmu-ilmu cabang di bawah ilmu-ilmu usul
tersebut.
- Artikel iluvislam.com
Comments
Post a Comment