3 Ta = Harta, Takhta, dan Wanita!



Tak adakah yang lebih berharga daripada harta, takhta, dan wanita dalam kehidupan seorang lelaki? Dalam sejarahnya para lelaki banyak yang terjatuh olehnya!
Harta bagai permata untuk menghidupi keluarga dan memenuhi keperluan hidup.

Namun oleh keserakahan lepas kendali dalam mencari dan memburunya. Cara-cara kasar dan sembarangan dilakukan, dan tidak peduli lagi halal atau haram. Yang penting kumiliki, prinsipnya, urusan dosa belakangan kira.
  Keserakahan adalah tak ada puasnya dan tak berhujung. Mencari harta melebihi yang diperlukan untuk menujukkan kekayaannya. Akan tetapi hanya untuk foya-foya dan disia-siakan. Seringkali pula menjadi jalan untuk menambah salah. Dijadikan tumpukan yang tak berharga. Bencana keserakahan untuk mendapatkan harta justru menjadikan dirinya hina
wordpress
wordpress
Tahta, para lelaki merebutnya dengan bersusah payah untuk menunjukkan kekuasaan dan kehormatannya Jabatan dan kedudukan begitu penting bagai nyawa yang terindah. Cara-cara kotor diterapkan. Kelicikan dan kecurangan dimainkan tanpa perasaan. Untuk menjadi pemenang dan nombor satu dalam pertarungan.
  Tidak mengenal teman dan saudara Semua akan disingkirkan kalau berani menghalangi Kebanggaan dan kekuasaan menjadi keinginan Memiliki kedudukan tinggi sehingga punya kesempatan mendapat penghormatan Namun tak disedari duduk diatas ketinggian akan membuat saat terjatuh sungguh menyakitkan. Be nice to people on your way up, because you will meet them on your way down.
Wanita, dengan tak berperasaan ada yang mengatakan adalah racun dunia. Dalam tanda kutip memang demikian adanya. Tak heran wanita sering dijadikan punca untuk menjatuhkan harga diri seorang lelaki. Pria mana yang tak tergoda nafsu berahinya? Saat tubuh mulus wanita mempertontonkan keseksiannya Tidak usah dipertontonkanpun para pria akan memburu keujung dunia.
  Berapa banyak pria didunia demi seorang wanita Rela menjual agama, harta, kedudukan, dan harga dirinya Bahkan rela pula mendurhakai orang tuanya sendiri yang telah berjasa bagi hidupnya. Kalau demikian bukankah ini adalah kejatuhan terbesar sebagai manusia?

Dalam sejarahnya demi mengejar dan mendapatkan 3 hal ini Para pria kehilangan akal sehatnya untuk bekerjasama dengan jin dan setan-setan Kalau tak percaya, silahkan tanyakan pada paranormal atau orang pintar Siapa saja langganannya? Demi jalan untuk kesesatan kita rela membayar mahal-mahal Tak heran penghasilan paranormal ada yang melebihi presiden.

Tak adakah yang lebih bererti dalam hidup ini selain, harta, tahta, dan wanita? Tetapi perkara-perkara itu perlu dikendalikan secara berhemah supaya kita sebagai penjawat awam tidak akan terjerumus dalam gejala yang tidak sihat ini.



Tiga TA ini juga akan menjurus kepada salah guna kuasa, rasuah dan hidup berfoya-foya dan hilang intergriti diri.

Untuk menggelakkan terjerumus kedalam gejala 3 TA adalah dengan mengamalkan sikap Kesederhanaan dan taqwa!
1
2
3
4

 http://sosbud.kompasiana.com/2009/12/17/3-ta-harta-tahta-dan-wanita/

Comments

Popular posts from this blog