Sebab Apa Kecoh-Kecoh Pasal Buku Irshad Manji? Ada Apa?
Sepanjang
minggu lepas, dan sehinggalah ke hari ini, jika anda membaca
akhbar-akhbar arus perdana, atau juga menonton berita di Tv, pasti
antara isu yang hangat adalah berkaitan dengan sebuah buku bahasa
Inggeris yang di Melayukan bertajuk 'Allah, Kebebasan, dan Cinta' (
Allah, Liberty and Love) karya penulis Irsyad Manji. Apa yang hebatnya
tentang buku ini dan penulisnya sehingga semua pihak menyeru agar ia
diharamkan di negara ini?
Siapakah Irsyad Manji?
Irshad
Manji adalah seorang penulis wanita yang berasal dari Kanada
berkelahiran Uganda pada tahun 1968 oleh kedua ibubapanya yang berasal
India dan Mesir. Mereka sekeluarga terpaksa melarikan diri sebagai
political refugees ke Vancouver, Canada tahun 1971-73.
Irsyad
Manji berkata " I am a reformist not a moderate" ingin mentakrifkan
semula pengertian kebebasan atas nama ajaran Islam dan keberanian
menolak segala bentuk kelakuan yang mengabsahkan kezaliman atas nama
agama.
Beliau menganut faham liberal, open
lesbian dan seorang feminist. Dirinya ingin menyatakan secara bebas
melalui pemahaman ceteknya dan literal beliau terhadap sumber agama.
Beliau dianggap " Sang Pencerah Baru" yang membawa refomis kepada
pemahaman Islam yang lebih terbuka dan berani keluar dari lingkungan
adat dan kebiasaan.
Beliau
mengikut dua sistem pengajiiannya di waktu pagi di sebuah sekolah
kerajaan Canada dan sebelah petangnya di sebuah madrasa hingga umurnya
14 tahun. Beliau dikeluarkan dari Madrasa ini lantaran terlalu banyak
menyoal kepada para gurunya. Beliau diterima masuk ke British Columvia
University dalam major "History of Ideas". Beliau ingin membawa idea
pembaharuan dan melakukan ijtihad baru dalam ajaran Islam yang beliau
lihat tidak realistik dan zalim pada fikirannya.
Memang kalau
dilihat dari latar belakang dari pelarian dari Uganda ini sudah tentu
bagi kita mungkin tidak dapat memahaminya. Namun sebagai keluarga yang
ditindas dan dibunuh atas faktor kezaliman politik di negerinya mungkin
menyebabkan lahirnya sifat jiwa yang memberontak hingga dengan
kecetekan ilmunya terhadap pemahahaman Islam yang sebenar menyebabkan
beliau berbicara berani tanpa ilmu yang bukan menyesatkan dirinya
bahkan menyesatkan pegangan agama orang lain.
Idea-Idea Sesat Yang Dibawa Irsyad Manji
Beliau
mencadangkan bahawa tidak salah untuk wanita Islam berkahwin dengan
bukan Islam, mengamalkan lesbian dan homosexual. Namun dalam masa yang
sama bangkangannya terhadap kezaliman dan ruang kebebasan di negaranya
atas nama agama atau fahaman politik ada kebenarannya jika dibanding
dengan nikmat kebebasan yang beliau terima di Canada tanah pelariannya.
Antara lain:
1. Irshad Manji meragukan kebenaran dan kesempurnaan Al-Quran.
“Quran
tidak memperlihatkan sifat egalitarian jelas untuk perempuan dan
wanita. Ianya tidak jelas tetapi penuh dengan kebingungan.” (Irshad
Manji, Bab 2: The Trouble with Islam Today.)
“Jauh daripada
sempurna, kenyataan-kenyataan Quran yang sering bercanggah itu memaksa
para Muslim yang hidup “berpandukan Quran” untuk memilih yang mana
untuk diberi penekanan dan yang mana untuk diendahkan.” (Irshad Manji,
Bab 2: The Trouble with Islam Today.)
“Kita harus mengaku bahawa
Quran memainkan peranan dalam konflik di merata tempat. Belas kasihan
dan hasad dengki dan dendam muncul sebelah-menyebelah. Lihatlah apa
yang dikatakannya tentang wanita.
Baris-baris
yang penuh dengan kasih sayang dan baris-baris yang penuh dengan
kedengkian dan kebencian tidak jauh di antara satu sama lain. Begitu
juga dengan kepelbagaian agama. Tidak wujud satu teras di dalam teks
yang kononnya sempurna, tidak boleh dipertikaikan dan jelas ini.
Kesempurnaan Quran adalah diragukan.” (Irshad Manji, Bab 2: The Trouble
with Islam Today.)
2.
Irshad Manji mempertikaikan kema’suman Nabi Muhammad s.a.w lalu
menganggap hadith-hadith tidak patut dijadikan sumber rujukan.
“Bagaimana
pula dengan masalah tentang sifat kemanusiaan Nabi Muhammad dan maka
terdedah kepada kemungkinan melakukan kesilapan. Sssh. Oleh kerana
hadith-hadith ini mengisahkan kehidupan utusan Tuhan terakhir kepada
umat manusia, syak-wasangka dan keraguan terhadap hadith-hadith tidak
boleh diterima sama sekali…nampak tidak ke mana hala tuju kita? Ke
destinasi yang bernama Mati-Akal.” (Irshad Manji, Bab 2: The Trouble
with Islam Today.)
“Di dalam kumpulan hadith – riwayat-riwayat
sabda dan perlakuan Nabi Muhammad – hampir kesemua yang menyebut
tentang anjing hitam muncul dengan rujukan-rujukan yang menghina
terhadap perempuan dan Yahudi. Jauh daripada objektif, riwayat-riwayat
hadith ini mengutuk anjing-anjing hitam dengan makhluk-makhluk “lain”
yang terkutuk. Sekiranya kita tidak mempertikai hadith-hadith, dan
sekiranya kita membuka mata kepada corak-corak prasangka, maka kita
terus mendokong satu sistem yang menganggap jutaan makhluk Tuhan
sebagai makhluk hina dan pelik.” (Irshad Manji, Bab 3: The Trouble with
Islam Today.)
“Antara sabda Nabi yang mereka gemari:
“Berhati-hatilah terhadap perkara baru, setiap yang baru ialah bidaah
(pembaharuan) dan setiap bidaah itu satu kesalahan.” Inikah caranya
untuk membina masa depan?” (Irshad Manji, Bab 6: The Trouble with Islam
Today.)
3. Irshad Manji meremeh-remehkan solat dan kefardhuannya.
“Namun
demikian, tindakan mengambil wuduk, melafazkan ayat-ayat tertentu,
sujud dalam keadaan kekok, pada waktu-waktu yang ditetapkan dalam
sesehari, adalah satu bentuk penyerahan yang tidak masuk akal – dan
satu kecenderungan untuk submisif kerana sudah menjadi kebiasaan. Jika
kalian belum pernah menyaksikan kecenderungan ini pada ibubapa atau
datuk dan nenek kalian, kalian adalah Muslim di luar kelaziman,
sahabatku. Aku mula sedar bahawa apa yang sepatutnya bermula sebagai
pedoman hidup beriman berakhir menjadi satu ikutan semata-mata, dan ini
membuat aku menggantikan rutin sembahyang biasa aku dengan sesuatu yang
lebih bermakna: perbualan-perbualan yang tidak terselindung dan tidak
mempunyai struktur khas dengan Pencipta sepanjang hari.
Setidak-tidaknya kata-kata perbualan itu adalah daripada aku sendiri.”
(Irshad Manji, Bab 1: The Trouble with Islam Today.)
“Nampaknya
dalam Islam, para imperialis kebudayaan Arab bersaing dengan Tuhan
untuk takhta Yang Maha Berkuasa. Quran menegaskan “Dan milik Allah
timur dan Arab. Ke manapun kamu menghadap di sanalah wajah Allah.”
Jadi, kenapa , umat Islam harus tunduk menghadap Makkah lima kali
sehari? Tidakkah ia menandakan ketewasan kita terhadap Padang Pasir?”
(Irshad Manji, Bab 6: The Trouble with Islam Today.)
4. Irshad Manji giat mempromosi homoseksualiti dan menggunakan ayat-ayat Al-Quran bagi menyokong pendapatnya.
“Bagaimana
pula Quran boleh mengecam homoseksualiti dan pada masa yang sama
melaung-laungkan segala yang Allah “cipta adalah indah?” Sumber: Quran,
32:6-7, “Yang demikian itu, ialah Tuhan yang mengetahui yang ghaib dan
nyata Yang Maha Perkasa, Maha Penyayang. Yang memperindah segala
sesuatu yang dia ciptakan. Lihat juga 38.26 yang berbunyi, “Dan kami
tidak menciptakan langit dan bumi dan ada apa di antara keduanya,
dengan sia-sia.” Ada ayat-ayat yang serupa di 3:191 dan 3:48 yang
berbunyi, “Tuhan mencipta apa yang diinginiNya.” (Irshad Manji, Bab 1:
The Trouble with Islam Today.)
“Al-Fatiha ialah pertubuhan gay
dan lesbian Muslim yang mempunyai cawangan-cawangan di
kotaraya-kotaraya besar di Amerika Utara dan Eropah. Di Toronto, paling
tidak, majlis makan malam tahunannya menarik kehadiran sesetengah
ibubapa-ibubapa yang beragama Islam.” (Irshad Manji, Bab 2: The Trouble
with Islam Today.)
“Tidak lama dahulu, semasa minggu coming-out
di sebuah universiti Amerika Syarikat, aku membentangkan topik Tuhan
dan golongan gay.” (Irshad Manji, Bab 6: The Trouble with Islam Today.)
Bahayanya Pemikiran dan Pengaruh Irsyad Manji
Manji
sebagai seorang lesbian yang “seolah-olah cuba menjuarai isu kebebasan
seks dan moral dan mahu menjadikan ia norma masyarakat Melayu walaupun
jelas bertentangan dengan agama Islam.
Usaha bersistematik dan
terancang peringkat Asia dan global sedang dilaksanakan berterusan
mengasak negeri-negeri Muslimin khususnya negara Malaysia dan Indonesia
bagi mewujudkan satu gelombang baru yang mengajak masyarakat menerima
idea kebebasan atas nama agama yang bukan hanya mengelirukan umat yang
jahil bahkan akan mencetus perpecahan dan penyelewengan dari segi
akidah dan syariat.
Umat
Islam mestilah bangkit dan sedar akan bahaya ini dan semestinya para
ulamak dan Institusi Agama menyatakan dan mengambil langkah tegas
membenteras setiap langkah dan usaha yang jahat ini dalam usaha merosak
negara dan umatnya.
sumber: http://www.harian-metro-online.com, http://ezzuraza.blogspot.com, http://selangor.ikram.org.my
Comments
Post a Comment