Skrip Istiqamah Membentuk Keikhlasan, Membuang Kemunafikan




Salam…
Skrip ni Ustaz Love saja2 hasilkan di suatu tempat.. sebagai suatu hiburan minda.. Jadi, terasa nak berkongsi dengan pembaca blog Ustaz Love ni.. sementara nak jalankan balik fungsi otak yang dah jem ni.. Harap ada manfaat daripada..

“Kisahnya bermula dengan seorang pemuda.. beliau meminati anak seorang ustaz ni.. ustaz ni bukan Ustaz Love tau.. sbb Ustaz Love anak kecik2 lagi.. oleh kerana beliau terlalu meminati anak perempuan Ustaz ni, maka beliau telah merancang strategi untuk memikat hati ustaz itu.. bak kata orang, nak pinang anak, kena pinang bapaknya dulu.. nak pikat anak, kena pikat bapaknya dulu..”

“asalnya dia nak mencuri kat umah ustaz tu.. tapi sebaik terpandangkan wajah anak pempuan ustaz tu tgh sidai baju, maka dia mengubah strategi.. daripada dia mencuri, baik dia pikat ustaz tu supaya dijodohkan dgn anak perempuannya.. duit dapat, harta pun dapat.. isteri pun dapat.. suatu malam, beliau telah memanjat rumah ustaz tu.. dah mencuri dengar perbualan ustaz itu dengan anaknya”

Ustaz : Kamu ni Minah takde calon lagi ke nak jadikan suami?
Minah : Takde la abi.. Nah ingat nak mintak abi je tolong carikan
Ustaz : Abi ingat, abi nak try tengok pemuda2 kat surau tu.. kalau ada sesiapa yg solat jemaah 5 waktu tak tinggal, Abi ingat nak pinang dia jadi menantu.. bermula esok, sampai la 40 hari tempoh masa Abi akan berikan

Minah : Ikut suka abi la.. Nah ikut je (sambil tersenyum2 kemalu-maluan)

Maka, timbullah idea jahat dalam kepala hotak berjambul pencuri itu.. lalu pencuri itu berkata dalam hatinya : “Apa la sangat nak jaga solat 5 waktu tu kan.. anytime la boleh buat.. berbanding dgn harta dan isteri cantik yg aku akan dapat.. memang berbaloi2″.. lalu beliau pun cuba sedaya upaya mengumpulkan duit nak beli jubah dan serban.. baru la nampak mcm orang soleh sket.. esoknya, beliau memulakan langkah pertama.. kebetulan ustaz tu jadi imam Subuh.. maka beliau solat di saf pertama belakang ustaz tu.. waktu zohor pun sama.. waktu asar pun sama.. sampai la ke isyak.. alhamdulillah, berjaya jugak aku, bisik hati kecilnya..

Dipendekkan cerita, setiap hari berlalu dan pemuda itu masih lagi giat meneruskan aktiviti solat jemaah 5 waktu.. sehinggalah suatu hari, hatinya menjadi sayu.. terharu.. macam awan yang terpilu.. hatinya sangat terusik bila mendengar bacaan al-Quran sang imam semasa solat.. menyebabkan hatinya sudah tidak tertahan lagi.. dia ingin segera keluar daripada penipuan itu..

“tak dapat harta pun takpe.. terlepas isteri pun tak kisah.. janji hatinya boleh menjadi kering seperti dulu.. bukannya basah dan lembap macam sekarang”

Akhirnya, selepas menunaikan solat isyak hari ke 40, beliau datang bertemu dengan ustaz itu yg baru habis solat sunat ba’diyyah”

Pemuda : Ada sesuatu yg harus ku bicarakan padamu wahai ustaz.

Ustaz : Alhamdulillah.. kebetulan sekali.. aku juga mahu ketemu sama kamu (Ustaz Love pun tak pasti apsal dialog ni dah mcm sinetron dah.. kihkih)

Pemuda : Ada apa apaan mau ketemu sama saya ya pak ustaz?

Ustaz : Begini wahai anak muda.. Aku kepingin sekali mau menjodohkan kamu sama puteriku, Puteri Minah binti Mustarjo

Pemuda : Jadi, nama pak ustaz ini Mustarjo?

Ustaz : Ahh.. sudahlah kita berpura2 ngobrol bahasa Indonesia.. baik kita bercakap saja bahasa Malaysia

Pemuda : ya ya.. baik ustaz.. dah ustaz mulakan, saya ikut je la

Ustaz : Macam mana? Kamu terima ke tak?

Pemuda : Sebelum saya menerima lamaran pak ustaz.. maaf.. lamaran ustaz, saya nak bagitau ustaz satu cerita.

Ustaz : Ahh sudah.. kapannya cerita ini mau abiss? kok ada cerita dalam cerita?

Pemuda : Waduhhh.. apa apaan pak ustaz ni.. kayaknya tadi dibilangin mau ngobrol bahasa Malaysia..

Ustaz : Iya.. iya.. maafkan saya

Pemuda : Sebenarnya, saya bukanlah orang yang layak untuk dijodohkan dengan puteri ustaz itu..

Ustaz : Apsal plak?

Pemuda : Sebab saya bukanlah pemuda alim lagi warak yg ustaz impikan untuk dijadikan calon menantu tu..

Ustaz : Tapi, kenapa kamu bilang… maaf.. cakap macam tu?

Pemuda : Ustaz ni jangan la suka potong.. dengar je la..

Ustaz : wahh.. garangnya beliau ini.. takpe2.. sila teruskan..

Pemuda : Sebenarnya saya ni seorang maling.. Maling itu maksudnya pencuri.. 40 hari lepas, saya ada datang ke rumah ustaz untuk mencuri

Ustaz : (Sambil mengurut2 janggutnya.. sesekali mengorek lubang hidung yg terasa gatal).. ermmm

Pemuda : Lalu saya terdengar perbualan ustaz dengan anak ustaz.. dipendekkan cerita, saya nak menyamar la jadi pemuda alim lagi warak itu.. yg tak tinggal solat berjemaah 5 waktu selama 40 hari

Ustaz : (mengorek telinga plak) ermmm

Pemuda : Tapi, saya tak sanggup nak menipu ustaz lagi.. saya ini bukanlah alim dan warak.. saya memang tak layak nak memperisterikan anak perempuan ustaz itu.. maafkan saya ustaz (sambil menangis2 dan tertonggeng2 mencium tangan ustaz memohon keampunan)

Ustaz : (Sambil menepuk2 bahu pemuda itu) Bangunlah wahai orang muda..

Pemuda : (menganggat kepalanya seraya mengesat hingus di lengan jubahnya).. srett.. sreettt.. preettt

Ustaz : Saya tetap mahu memilih kamu sebagai menantu..

Pemuda : Apakah kita berada di rancangan Maharaja Lawak wahai ustaz?

Ustaz : Tidak sekali2.. di sini tiada juri mahupun penonton.. hanya kita berdua saja.. dan Allah saja yg menjadi saksi perbualan kita

Pemuda : Tapiii..

Ustaz : Tiada tapi2 lagi.. walaupun ini bukan rancangan Maharaja  Lawak, tapi ini juga adalah realiti.

Pemuda : Ada kamera tersembunyi ke ustaz?

Ustaz : Kau pun pandai buat lawak jugak ye..

Pemuda : Saya pun belajar daripada ustaz juga

Ustaz : Saya tak berlawak.. saya serius taww

Pemuda : Tapi, kenapa ustaz serius nak ambil saya jadi menantu? hensem sangatkah saya ini?

Ustaz : Walaupun kamu ini ada sedikit hensem, dah la hensem, kelakar plak tu.. tapi itu bukanlah ciri2 utama yg menarik minatku..

Pemuda : Justeru, apakah yg menarik minatmu wahai ustaz?

Ustaz : Tak lain tak bukan, ialah kerana kamulah satu2nya pemuda di kampung ini yg berjaya menunaikan solat 5 waktu berjemaah selama 40 hari

Pemuda : Tapi, bukankah saya udah bilang, saya cuma menipu aja dong?

Ustaz : Ahh.. persetankan penipuan itu.. janji kamu udah penuhi syaratnya

Pemuda : Saya masih kurang faham la ustaz..

Ustaz : Begini.. (memperkemaskan sila laksana panglima).. pernahkah kamu mendengar sebuah hadis tentang menjaga solat ini?

Pemuda : Hadis yg mana tu ustaz.. banyak dah hadis yg saya dengar ni.. cewahhh

 Ustaz : Membaca dengan terkembang2 hidung :
من أدرك الصلاة أربعين يوما لا تفوته ركعة كتب الله له براءتين ، براءة من النار وبراءة من النفاق
 
Pemuda : wahh.. terernya ustaz baca hadis dalam bahasa arab..
Ustaz : See the leg la.. kihkih

Pemuda : Tapi, apa maknanya ustaz? kalau tak faham makna, tak guna gak
Ustaz : try la google.. kihkih

Pemuda : Agak2 la ustaz kalau nak melawak pun

Ustaz : Maksudnya sesiapa yang berusaha menunaikan solat selama 40 hari tanpa terluput rakaat pertama (takbir pertama) maka dicatatkan baginya 2 kelepasan.. iaitu terlepas daripada api neraka dan terlepas daripada sifat munafik..

Pemuda : tapi kan ustaz, itu kan hadis dhaif?

Ustaz : Ewah2.. pandai2 plak dia ni.. memang la hadis dhaif, tapi boleh digunakan untuk tujuan fadhail amal

Pemuda : betul la tu ustaz.. tapi, apa kaitannya dengan kasus saya ini?

Ustaz : Apabila kamu menjaga solat 5 waktu selama 40 hari tanpa tertinggal takbir pertama, bukankah akan dibebaskan daripada sifat munafik?

Pemuda : Masih blurr la ustaz..

Ustaz : Kamu ni makan megi banyak sangat ni..

Pemuda : Megi tu jarang2 la.. tapi kepala ikan selalu gak saya makan secara mentah

Ustaz : uwekkk

Pemuda : Acah je ustaz.. sila la sambung.. saya pun dah nak balik tido ni..

Ustaz : Asal cerita agama je, nak balik tido.. tunggu la lepas kahwin nanti.. bleh tido sampai basah

Pemuda : Cehh.. ustaz ni tak padan dengan tua.. melawak lucah plak
Ustaz : Apa yg lucahnya? itu la kamu suka bersangka buruk.. maksudnya kamu tido lena sampai basah bantal dengan air liur
Pemuda : Ek elleh.. cover le tu.. sambung la ustaz

Ustaz : Disebabkan kamu telah menjaga solat selama 40 hari, maka kamu telah dilepaskan daripada sifat munafik.. asalnya kamu nak menipu sbb nak kahwin dgn anak aku dan merampas harta benda aku kan? Nahh.. tengok sekarang

Pemuda : Nak tengok apa ustaz?

Ustaz : Aku hentak jugak kepala budak ni kang.. maksudnya cuba tengok diri kamu.. dulu kamu nak menipu aku, sekarang, selepas 40 hari, kamu dah berani berterus terang dan tak pedulikan dah hasrat asal kamu itu

Pemuda : jadi, maknanya?

Ustaz : walaupun kamu asalnya berniat tak baik, tapi disebabkan usaha kamu itu, maka Allah telah melepaskan kamu drp sifat munafik.. dan sebagai ganjarannya, aku akan kahwinkan kamu dengan anak daraku itu..

Pemuda : kahwin ke nikah ustaz?

Ustaz : Ahh.. malas aku melayan loyar buruk kamu ni.. esok pagi gi pejabat agama isi borang.. petang esok aku nikahkan kamu

Pemuda : terima kasih ustaz.. sungguh bahagia rasanya..
Jadi, beramallah dengan istiqamah.. jangan jadikan ‘tak ikhlas’ sebagai alasan untuk meninggalkan amalan.. bila melakukan sesuatu amalan dengan istiqamah, insyaAllah, lama2 akan datanglah keikhlasan.. yang penting buat je..

Comments

Popular posts from this blog