Anugerah Allah pada Wanita







15 Anugerah Allah S.W.T kpd wanita yg tdk diperolehi lelaki..



1. Pada suatu ketika di Madinah, Rasulullah S.A.W keluar mengiringi jenazah. Baginda dapati beberapa org wanita dlm majlis tersebut. Lalu Baginda bertanya, "Adakah kamu menyembahyangkan mayat?" Jwb mereka, "Tidak". Sabda Baginda "Seeloknya kamu sekalian tidak perlu ziarah dan tdk ada pahala bagi kamu. Tetapi tinggallah di rumah dan berkhidmatlah kpd suami nescaya pahalanya sama dgn ibadat kaum org lelaki".
2. Wanita yg memerah susu binatang dengan "Bismillah" akan didoakan oleh binatang itu dgn doa keberkatan.
3. Wanita yg menguli tepung gandum dgn "Bismillah", Allah akan berkatkan rezekinya.
4. Wanita yg menyapu lantai dgn berzikir akan mendapat pahala spt meyapu lantai di Baitullah.
5. "Wahai Fatimah, utk setiap wanita yg mengeluarkan peluh ketika membuat roti, Allah akan membinakan 7 parit di antara dirinya dgn api neraka, jarak di antara parit itu ialah sejauh langit dan bumi".
6. "Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yg memintal benang, Allah akan mencatatkan utknya perbuatan baik sbyk utas benang yg dibuat dan memadamkan seratus perbuatan jahat".
7. "Wahai Fatimah, utk setiap wanita yg menganyam akan benang dibuatnya, Allah tlh menentukan satu tempat khas utknya di atas tahta di hari akhirat".
8. "Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yg memintal benang dan kemudian dibuat pakaian utk anak²nya maka Allah akan mencatat baginya ganjaran sama spt org yg memberi makan kpd 1000 org lapar dan memberi pakaian kpd 1000 org yg tdk berpakaian".
9. "Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yg meminyakkan rambut anaknya, menyikatnya, mencuci pakaian mereka dan mencuci akan diri anaknya itu, Allah akan mencatatkan utknya pekerjaan baik sbyk helai rambut mereka dan memadamkan sebanyak itu pula pekerjaan jahat dan menjadikan dirinya kelihatan berseri di mata orang² yg memerhatikannya".
10. Sabda Nabi S.A.W yg bermaksud: "Ya Fatimah setiap wanita meminyakkan rambut dan janggut suaminya, memotong misai dan mengerat kukunya, Allah akan memberi minum kpdnya dari sungai² serta diringankan Allah baginya sakaratul maut dan akan didapatinya kuburnya menjadi sebuah taman drpd taman² syurga dan dicatatkan Allah baginya kelepasan dari api neraka dan selamatlah ia melintas Titian Shiratul Mustaqim".
11. Jika suami mengajarkan atau menerangkan kpd isterinya satu masalah agama atau dunia dia akan mendapat pahala 80 tahun ibadat.
12. Wanita yg menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumah tangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal drpd suaminya, akan menjadi ketua 70,000 malaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dlm syurga dan menunggu kedatangan suaminya dgn menunggang kuda yg dibuat drpd yakut.
13. Semua org akan dipanggil utk melihat wajah Allah di akhirat, tetapi Allah akan dtg sendiri kpd wanita yg memberati auratnya iaitu memakai purdah di dunia ini dgn istiqamah. Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik² perhiasan ialah wanita (isteri) yg solehah.
14. Salah satu tanda keberkatan wanita itu ialah cepat perkahwinannya, cepat pula kehamilannya dan ringan pula maharnya (mas kahwin).
15. Sebaik² wanita ialah wanita (isteri) yg apabila engkau memandang kpdnya ia menggembirakan kamu, jika engkau memerintahnya ia mentaati perintah tersebut dan jika engkau bermusafir dia menjaga harta engkau dan dirinya. Maksud hadis: Dunia yg paling aku sukai ialah wanita solehah.
*Berbahagialah semua kaum wanita..
Sekian..
Wassalam..

Comments

Popular posts from this blog