Penjara Pudu..Dalam Kenangan.


Uikkksssss...semalam akak  dah citer panjang lebar pasai 10 Penjara Terteruk Di Dunia kan. Belum baca lagi??? Takper-takper korang BACA SINI k. So, per citer dengan Penjara Pudu ni? Memey ramai dah tahu Penjara Pudu ni dah lama 'terbongkang' dan terbiar setelah diruntuhkan beberapa tahun lalu.

Dan sekarang ader plan baru untuk menaiktarafkan kawasan tersebut. Perrrghhhh memey superb design baru yang akan menghiasa Bukit Bintang tu nanti. Tapi, adakah ia akan memberi manfaat kepada warganya? Itu, kiter sama-sama nanti dan saksikan k.

Aperpun, Penjara Pudu yang pernah menempatkan banduan-banduan ini juga pernah dijadikan tempat melawat oleh budak2 sekolah selepas ia ditutup. Tapi, akak seumur hidup tak pernah masuk sini huhu. Yang tinggal kini hanyalah pintu gerbangnya saja..Jom kiter terjah gambarnya.




Sudah 90% struktur bangunan ini yang menyembah bumi untuk memberi ruang kepada projek pembangunan berskala tinggi yang akan dikenali sebagai Bukit Bintang City Centre (BBCC). Pembangunan BBCC di kawasan seluas 7.6hektar ini akan membabitkan pembinaan 1,000 kondominium hotel, ruang pejabat dan pusat komersial dengan anggaran kos RM5 billion!


Projek ini akan dilaksanakan dalam 6 fasa dengan keseluruhan kawasan ruang niaga 540,000 meter persegi dan dijangka siap dalam temph hingga 8 tahun atau pada 2015. 


Kerja-kerja pembinaan dijangka akan selesai sebelum pembinaan Menara Warisan 100 tingkat, Daerah Kewangan Antarabangsa Kuala Lumpur (IFC) serta pembangunan semula Lapangan Terbang Sungai Besi. 



Sumber Info : mynewshubs

Penjara Pudu...Dalam Kenangan. Antara sejarah dan pembangunan.

Comments

Popular posts from this blog